Nog niet zolang geleden heerste de ploeg van Patrick Lefevere in het Vlaamse voorjaar, maar inmiddels is het team aan verschillende kanten voorbijgestreefd. Tim Merlier (veertiende) was zondag de eerste renner in de uitslag van Gent-Wevelgem voor Soudal Quick-Step. “Het is wat het is. We zijn gewend om de koers te domineren, dat kunnen we nu niet”, zei ploegleider Tom Steels na afloop gelaten tegen WielerFlits.
“Maar om nu te zeggen dat we superslecht zijn…”, voegde hij daar meteen aan toe. “We moeten kritisch zijn, maar het is nog altijd na Parijs-Roubaix dat we de eindbalans maken voor deze groep.”
Steels spreekt van een top-drie bestaande uit Tadej Pogacar, Wout van Aert en Mathieu van der Poel. “Die zijn echt wel buitencategorie. Wij zweven daar, buiten die drie, nog ergens tussen. We moeten beter kunnen.” Ook in Gent-Wevelgem had het beter gekund, stelde hij. “Zeker na de eerste keer Kemmel moet er absoluut iemand in die tweede groep zitten. Dat was niet het geval, dan ben je kwetsbaar. Toen heeft Kasper (Asgreen, red.) zich opgeofferd en de kloof gedicht.”
Het lijkt Soudal Quick-Step te ontbreken aan een kopman die de rest op sleeptouw neemt, zoals Van der Poel bij Alpecin-Deceuninck en Van Aert bij Jumbo-Visma. Is zo’n kopman van groot belang? “Absoluut, de kopman bepaalt ook de sterkte van uw middenveld. Maar we moeten ook niet vergeten dat Kasper er acht maanden is uit geweest. Zo’n comeback gaat altijd met ups en downs. Julian (Alaphilippe, red.) was ook niet goed zaterdag (de E3 Saxo Classic was vrijdag, red.). Dan kom je nooit in de positie dat je ook echt offensief kunt rijden.”
Vanuit de tweede lijn is er ook niet iemand – bijvoorbeeld Yves Lampaert – die opstaat en het verschil maakt. “Yves heeft De Panne, Harelbeke en nu Gent-Wevelgem gereden. Dat zijn drie hele zware wedstrijden achter elkaar. Dan mis je elke wedstrijd wel die paar procenten om mee te zijn. Ik denk dat Yves niet slecht is, maar hij moet nu vooral fris geraken. Maar we moeten er in deze situatie wel rekening mee houden dat we kwetsbaar zijn.”
Het gat met Pogacar, Van der Poel en Van Aert lijkt momenteel onoverbrugbaar, erkent Steels. “Maar dat geldt voor de meerderheid van de ploegen, als die drie doen wat ze willen. Vooral Pogacar is per slot van rekening een Tourwinnaar. En Van der Poel en Van Aert winnen Monumenten aan de vleet. Dat is een andere categorie renners. Die missen we wel, dat is een feit dat zeker is. We moeten dat collectief opvangen.”
Alaphilippe heeft in het verleden laten zien te kunnen wedijveren met deze toppers. Woensdag rijdt hij Dwars door Vlaanderen. “Ik heb er wel vertrouwen in dat Alaphilippe woensdag een goede wedstrijd gaat rijden. Dan kom je al dichter bij de rest hè. Het is een kwestie van één of twee renners meehebben in die tweede golf, dan speel je terug mee. Dat zijn dingen die we wedstrijd per wedstrijd bekijken. Maar het is niet zo dat we in de briefings terneergeslagen zijn. We doen gewoon ons eigen ding en we rijden de wedstrijd zoals we die momenteel kunnen rijden. Dan kijken we in de wedstrijd hoever we springen.”
27 Reacties
Dat Lampaert zoveel wedstrijden moet rijden heeft toch gewoon te maken met de ploegleiding. Dat er renners ziek/uitvallen is een zekerheid in deze periode. Als ploeg moet je dan ook vervangers achter de hand hebben. QS heeft deze vervangers, maar deze vervangers moeten in Settimana rijden om het aantal overwinningen op te schroeven. Dat is een keuze, maar ga achteraf niet zeggen dat Lampaert teveel wedstrijden moest rijden. Net zoals de keuze om Jakobsen ipv een knecht in GW te laten rijden. Cavagna had het gat zonder problemen dicht gereden. Maar volgens Merlier was de sprinter Jakobsen daar de aangewezen persoon voor.
Heerlijke reactie, zo is het maar net!
Je vergeet voor het gemak dat Cavagna (en ook Schmid trouwens) nauwelijks ervaring heeft in het rijden van deze wedstrijden. Bovendien is Cavagna niet bepaald iemand die bekend staat vanwege zijn uitmuntende stuurmanskunsten. Cavagna kun je eerder in het rijtje zetten van Dennis, Tony Martin, Gesink: zeer goede hardrijders maar niet gemaakt voor nerveuze vlaamse voorjaarskoersen
Als je kijkt naar het aantal wedstrijden,
Tot vlaanderen zal SQS 32 wedstrijden hebben gereden. JV 20
Dus die van JV zullen waarschijnlijk stuk frissen zijn over het algemeen gezien.
@Zabelfan Renners leren ervan door deze wedstrijden te rijden. Nu heeft bijvoorbeeld Schmid ook volgend jaar geen ervaring met het rijden van deze wedstrijden. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat Schmid niet veel sterker in het Vlaamse werk is dan de renners die daar nu reden. Voor mij is Schmid 1 van de sterkste renners bij QS. Cavagna heeft trouwens ook al eens dwars door West Vlaanderen gewonnen
“Van der Poel en Van Aert winnen Monumenten aan de vleet.” Dat valt ook wel mee, Van Aert slechts eentje alweer bijna drie jaar terug. VdP heeft zelf ook lopen kwakkelen vorig jaar en het heeft hem veel werk gekost om te staan waarhij nu staat. Ja ze zijn exceptioneel goed maar het gaat ook niet vanzelf bij ze, ze hebben beiden hun tegenslagen gekend. Ik vind niet dat je hun suprematie als excuus mag gebruiken en je er al helemaal niet bij neer moet leggen.
Het verschil zit hem in focus, die twee gaan momenteel vol voor het voorjaar, die toewijding lijkt bij QS te ontbreken.
Vraag is: wat doe je om onder die suprematie te proberen uitkomen? Gaan alle ploegen buiten die van MVDP, Pogi en WVA zich gewillig naar de slachtbank laten brengen komende zondag en gaan voor een ereplaats? Of gaan ze wat proberen te ondernemen?
Hele goede vraag. Antwoord is alleen best lastig met deze 3 tegenstanders. Ze beginnen er zelf al rond de 50km voor de finish aan. Begin je vroeger dan is dat voor veel van de mindere goden zelfmoord of ben je niet veel meer dan een mooi mikpunt voor deze toppers.
En als je wacht dan zul je mee moeten als ze gaan of je ziet ze waarschijnlijk niet meer terug.
Vroeg in de wedstrijd isoleren is ook bijna niet te doen, want het zijn ook nog eens 3 van de sterkere ploegen in koers.
De rest is vrij kansloos inderdaad.
Maar doe toch een poging:
Subtoppers zoals Lampi vroeg laten meeschuiven onder het mom je weet maar nooit, het liefst met ploegmaat zoals De Clercq of Van Lerberghe voor het kopwerk onderweg.
Rest vd ploeg geen trap extra geven en kopmannen (Asgreen, Ala..) tot in de finale bij elkaar houden en proberen achtervolging te organiseren wanneer de toppers aanvallen. Geef ik meer kans dan wanneer ze proberen te volgen, ontploffen en versplinterd rondrijden waarbij iedereen naar elkaar gaat kijken.
Ik had zondag het idee dat QS vooral Van Aert terugbracht in koers. Als Asgreen zich tussen 1e en 2e keer Kemmelberg niet uit elkaar had getrokken om de kopgroep terug te halen (er zat niemand van QS mee in die grote groep, dus eigen fout) had die kopgroep prima vooruit kunnen blijven, zeker omdat Jumbo ook Laporte en ik dacht Van Hooydonck in die groep had zitten.
Asgreen en vooral Senechal slaan me een beetje tegen. Vrijdag in de E3 zag je bij de eerste aanval van VdPoel een goeie Asgreen die mee wou gaan. Vervolgens bij de volgende hellingen toch er doorgezakt wat toch wat gebrek aan basis is.
Senechal was eigenlijk nergens echt op de voorgrond te zien.
Alaphilippe was ziek. Die zal denk ik toch wel terug zijn voor zijn ardennenklassiekers. Miss iets te weinig voor LBL maar heeft altijd die punch om id waalse pijl voor de overwinning te strijden. Zeker zonder Roglic en Pogacar.
Lampaert was voor mij de beste quickstepper. Reed ook in dienst van een ‘mindere’ kopman /sprinter deze laatste koersen. Is zowiezo nooit de explosieve renner geweest voor de hellingen maar in vlakke koersen zoals Brugge-Depanne (en natuurlijk Roubaix) is hij toch wel een zekerheidje.
Ze hadden Schmid en Cavagna mee moeten nemen hier en niet naar Coppi moeten sturen. Ik snap dat je overwinningen wilt, maar je sterkste renners stel je hier op en niet in coppi.
Hun sprinters zijn mannen die goed gebracht moeten worden in relatief vlakke koersen.
Merlier en Jacobsen zijn niet de mannen voor deze wedstrijden met herhadelijk venijnige klimmetjes.
Een Phillipsen is daarin echt beter. Begrijp ook niet waarom men Merlier, beetje zelfde sprinter als Jacobsen, haalde en niet Philipsen die tot juni 2022 ook nog moest verlengen.
Bovendien had men beter sterke knechten hier op moeten stellen die langer een Lampaert uit de wind houden zodat die finale mee kan rijden omdat alleen met een heel bijzondere dag Merlier en Jacobsen in deze wedstrijd kans maken.
We zijn slechts Maart, ik weet het. Maar voorlopig zat ‘Patrick’ er afgelopen winter niet ver naast met z’n uitspraken omtrent Asgreen en Alaphilippe.
Nu is ‘vorm’ iets ongrijpbaars, en hebben sommige renners hun hele loopbaan nodig om te leren hoe ze ‘die vorm’ tijdig kunnen bereiken. Maar hoe kan het toch dat Asgreen maar niet meer die vorm van twee jaar geleden kan bereiken ? Natuurlijk spelen pech en ziekte mee, dat begrijp ik. Maar desondanks zou je dan elders in het seizoen een super fitte Asgreen moeten tegenkomen, en dat mis ik.
Graag had ik er een sterk Quickstep-blok bij gehad aankomend weekend want dat is een aanwinst voor iedere koers, maar ik vrees dat dezelfde lijn doorgetrokken zal worden die we tot nu toe hebben gezien op de steentjes.
Het is vrij eenvoudig.
Elk keizerrijk kent ook zijn neergang.
Met een focus voorheen totaal op de voorjaarsklassiekers en hooguit sprint etappes winnen waren resultaten anders dan nu waarbij groot deel focus, budget, op winnen GT ligt.
In feite te wel zever omdat er een paar uitzonderlijke talenten rondrijden en de ploeg veranderd is.
Ik geniet nog steeds van hun werklust in de koers, zijn geen pannenkoeken, en scoren doen ze nog altijd alleen neit zoals voorheen met 1 totaal andere dedicated focus.
@ Tom Steels: Primoz Roglic heeft zeven maanden aan de kant gestaan; bij hem niets geen "ups en downs", hij wint gewoon Catalonië. #Asgren #Alaphilipe
En de Tireno !
He-aboutism heet dat.
‘Wat zit je nou te zeuren Henk? Piet zijn hamster is ook dood en hij haalt zijn targets wél!’
Ja en wat is je punt HJ Vliet, dat Tom de rekening van Roglic moet maken? Goed voor Roglic dat hij zijn blessures goed heeft verteerd, maar Asgreen en Alaphilippe zijn dus Asgreen en Alaphilippe en als die meer tijd nodig hebben of nog wisselvalliger zijn dan is dat dus gewoon zo. Niet iedereen revalideert hetzelfde, altijd dat dom gezeik ook om maar af te kunnen geven. Kruip dan zelf op een fiets als het allemaal zo gemakkelijk is…
Als Lampaert, Alaphilippe en Asgreen gewoon beter in vorm zouden zijn, zag het er al een stuk beter uit. Los van dat ze geen van drieën kunnen wedijveren met de grote drie (WvA, MvdP, Poga), dat kan sowieso niemand.
Dat werd vorig jaar ook gezegd. Ze hebben natuurlijk meer renners en bovendien sprinters die al bewezen hebben klassiekers te kunnen winnen. Het uit vorm zijn heeft natuurlijk ook te maken met het managen/begeleiden van team/renners. Het budget is er wel gezien de namen die de klassiekers rijden bij QS. Qua salarissen doen deze renners echt niet veel onder voor Jumbo-visma. Bij Jumbo-visma laten jonge renners zich zien in de klassiekers. Ook dit gebeurt niet bij QS.
Mismanagement zijn ook wel zware woorden. In 2020 is Alaphil (28j) wereldkampioen en de beste renner in de ronde v.vl tot zijn val. In 2021 is de 26-jarige Asgreen de beste in E3 en Ronde v.vl en legt hij VdPoel erop.
Senechal (27j) rijdt in 2021 top-10 in zowel omloop, E3, G-W, Dwars d.Vl en de ronde v.Vl.
Niets dat ook maar kan vermoeden dat ze in 2022 en 2023 zoveel meer tekort zouden komen in de kasseiklassiekers. En contracten werken nu eenmaal vaak per 2 of 3j (en bij toppers zelf nog meer).
Mocht Roglic na zijn val en met zijn leeftijd ook niet meer 100% op niveau komen, zou er dan ook zoveel kritiek zijn op Jumbo dat hij nog contract tot 2025 heeft?
@Massimo Bataille Volgens mij wordt Roglic behalve door zijn ‘fans’ continu afgeschreven en krijgt JV continu kritiek als die weer eens gevallen is.
Doet de rest ook maar zit hem gewoon in kwaliteit die srie zijn gewoon beter zou het dat hem niet zijn….
Die drie hebben pas een wedstrijd meegedaan, maar in al die andere wedstrijden was het ook niet best. Ok, van Aert was er gisteren ook bij, maar daar reden ze al behoorlijk achter de feiten voordat die in actie kwam.
Enkel in Nokere en Brugge-de Panne hebben ze een rol gespeeld.
Wat een geneuzel allemaal. Aan de top komen is één, blijven is 2, maar ozo lastiger. Vette en magere jaren, niets nieuws. Bovendien ligt de focus nu ook meer op het Rondewerk met Remco. En misschien een ketonen en Teide achterstand. Pakt SQ PR en zeg Waalse pijl met Flip dan is het voorjaar wel geslaagd.
Het kwam hier nog niet ter sprake en misschien is het ook een beetje flauw, maar de neergang van The Wolfpack is een feit sinds de uitgaande transfer van Iberarguren. Misschien is zijn aandeel voor de juiste teamspirit wel onderschat?
De kern van Quickstep is nog zo goed als dezelfde als een paar seizoenen terug. Toen we 2 jaar geleden van de grote 3 spraken was Alaphilippe één van hen. En nu fietsen ze haast achteruit. Asgreen brengt in Gent-Wevelgem in zijn eentje de groep Van Aert terug om vervolgens te ontploffen en zijn team te zien verdampen. Wat een verschil met een paar jaar geleden. Je zou er haast medelijden mee krijgen.