Simon Spilak (33) beëindigt carriere

vrijdag 11 oktober 2019 om 13:17
Simon Spilak (33) beëindigt carriere

foto: Cor Vos (archief)

Simon Špilak heeft besloten zijn carrière te beëindigen. “Ik heb het op intuïtie besloten”, zo laat de Sloveen weten. De 33-jarige Špilak vertrekt dus niet naar Bahrain Merida, zoals eerder werd gedacht.


“Dergelijke beslissingen zijn altijd extreem moeilijk. Er zijn veel factoren die meespelen met beide opties”, gaat hij verder. “Als je de afweging maakt tussen stoppen en doorgaan, dan merk je dat het gewicht aan beide kanten hetzelfde is. Daarom heb ik mijn gevoel gevolgd”, vertelt de Sloveen tegenover het Sloveense Delo over zijn keuze.

“Natuurlijk had ik nog een aantal jaar door kunnen gaan, maar ik denk dat dit het goede moment is om te stoppen”, vertelt Špilak, die dit seizoen nog op de zesde plaats eindigde in de Ronde van Zwitserland. “Ik ben heel erg tevreden over mijn carrière en mijn resultaten, en daar wil ik het bij laten.”

De Sloveen kende een succesvolle carrière. Daarin presteerde hij voornamelijk goed in Zwitserse koersen. Zo won Špilak twee keer de Ronde van Zwitserland en een keer de Ronde van Romandië.

Dit artikel delen:

19 Reacties

Thoin 11 oktober 2019 om 13:27

Daar gaat mijn PCM-troef…
Won elk jaar zijn rondjes bij mij :(

Toch vreemd dat hij enkel in Zwitserland goed was e

freire93 11 oktober 2019 om 13:29

Verrassend. De mysterieuze Sloveen die voornamelijk op Zwitserse bodem goed presteerde.

Munz 11 oktober 2019 om 13:48

Gelukkig reed hij de Giro in 2008 (48ste), anders had hij nooit top 100 gehaald in een grote ronde. Een fenomeen die zijn grenzen perfect kende. Je kan hem wat vergelijken met Ion Izagirre, die het ook moet hebben van korte rittenkoersen. Wat Baskenland voor Ion is, is/was Romandië (en bij uitbreiding Zwitserland) voor Spilak.

havana 11 oktober 2019 om 14:01

Opvallende keuze, zo oud was hij nog niet en hij peddelde nog aardig mee dacht ik zo.

Pizzi 11 oktober 2019 om 14:06

In Zwitserland hebben ze de beste rondemissen. Misschien was dat zijn drijfveer wel.

Ik denk persoonlijk dat hij minder presteert door global warming. Die kerel is Tim Wellens in het kwadraat.

Rawolf 11 oktober 2019 om 14:32

Spilak naar Bahrein is nooit een gerucht geweest, een nep social media account heeft dat de wereld in geholpen. Check je bronnen WF

Panache 11 oktober 2019 om 14:41

Eens. lijkt wel alsof WF moeite heeft om hier en daar zijn verlies te nemen. Ook nu wordt niet toegegeven dat ze er gewoon naast zaten, maar “De 33-jarige Špilak vertrekt dus niet naar Bahrain Merida, zoals eerder werd GEDACHT”. Kill your darlings is daar waar de groten zich onderscheiden van de middelmaat.

Verweggistan 11 oktober 2019 om 15:36

Klinkt toch een beetje als een WADA- keuze.

Baukema Tomoulin 11 oktober 2019 om 19:08

Ik kan mij (helaas) ook niet onttrekken aan de gedachtte dat dit redelijk plotse afscheid misschien iets met operatie Aderlass of de Sloveense kwestie te maken heeft. Ik hoop van harte van niet en dat als Spilak in de komende 10 jaar toch in het nieuws komt het met iets positiefs is. Toch jammer dat ik mezelf betrap op vooroordelen, al is het alternatief ook wel weer erg narcistisch…

Kelder is de Man 11 oktober 2019 om 19:32

Ik hoop dan weer niet dat het iets positiefs is..

flitsvolger 11 oktober 2019 om 20:20

Baukema Tomoulin 11 OKTOBER 2019 OM 19:08
”als Spilak in de komende 10 jaar toch in het nieuws komt het met iets positiefs is.”
Dat kan dus ook een positieve test zijn? Op een dopingmiddel?

FDJ 11 oktober 2019 om 15:37

Bijzondere renner. Had toch minstens een afscheid in Romandië of Zwitserland verwacht… Blijft wel de gedachte: Wat heeft operation Aderlass en landgenoten in de problemen hier misschien wel mee te maken?

VerstandOpNul 11 oktober 2019 om 16:54

Jammer dat “het Sloveense Delo” daar niet even op doorvraagt..

EddyB1958 12 oktober 2019 om 07:26

Een volslank Gallische krijger zou zeggen: “Rare jongens die Nederlanders”. Spilak stopt en alleen al omdat hij Sloveen is, wordt hij aan bloeddoping gelinkt. Welke Nationaliteit hebben de nummers 1 en 3 uit de Vuelta ook weer? Baukemaatje en FDJ’tje zouden beter eens langer nadenken.

Baukema Tomoulin 12 oktober 2019 om 09:00

Ik geef zelf al aan dat ik mezelf betrap op een vooroordeel. Iets wat jou niet onbekend is volgens mij Eddy

EddyB1958 12 oktober 2019 om 09:26

In verband met doping heb ik zeker geen vooroordelen, bij mij moet een renner op doping betrapt worden en is hij niet verdacht omwille van zijn nationaliteit, zijn ploeg of zijn ploegdokter. Bovendien hoop ik nog steeds dat Betsema onschuldig is. Zag die graag crossen. En ja ik plaag graag de Nederlanders met die kleur, die ik van tendam niet meer mag vernoemen. Tussen groen en rood in, bij de verkeerslichten.

Dayer Quintana 11 oktober 2019 om 19:27

Een hele markante kerel, het leek hem dan ook alleen te lukken in de Zwitserse rittenkoersen. Vreemd ook dat hij als vrij goede klimmer al in jaren geen grote ronde meer had gereden en er ook totaal niet in kon presteren.

Viktrodriguez 12 oktober 2019 om 01:36

Dat heeft ermee te maken dat hij niet meer aan grote rondes wilde meedoen, toen bleek dat hij simpelweg niet geschikt was als klassementsman voor een grote ronde.

IlPirata 11 oktober 2019 om 22:29

Goede renner en zeer populair in Slovenië door zijn goede resultaten in met name de Ronde van Zwitserland en Romandië, Voelde waarschijnlijk dat het beste eraf was en met de twee nieuwe kleppers als Pogacar en Roglic uit Slovenië die hem nu en in de toekomst gaan overtreffen qua resultaten.