Sergio Luis Henao (Sky) opnieuw op non-actief
foto: Sirotti
woensdag 20 april 2016 om 10:29

Sergio Luis Henao (Sky) opnieuw op non-actief

Sky heeft haar renner Sergio Luis Henao opnieuw op non-actief gesteld. Dat gebeurde eerder in 2014 al eens voor drie maanden, na een afwijking in zijn bloedpaspoort. Daarover zijn nieuwe vragen naar boven gekomen, waardoor de Britse formatie zichzelf opnieuw genoodzaakt ziet om de Colombiaan aan de kant te houden. Dat meldt Sky zelf in een persbericht. Henao was een van de topfavorieten voor de Waalse Pijl.

Vragen over periode 2011-2015
De afwijkingen in het bloedpaspoort van Henao werden door Sky zelf vastgesteld. De miljoenenploeg van kopman Chris Froome benadrukt dat de Colombiaan nimmer positief getest heeft op een dopingcontrole. In 2014 riep Sky de hulp in bij de UCI en de Cycling Anti-Doping Foundation (CADF), waarna Henao tien weken lang werd onderworpen aan een serie onafhankelijke onderzoeken. Daaronder vielen onder meer urine- en bloedtesten op zowel zee- als hoogteniveau door WADA-geaccrediteerde laboratoria. Henao werd in de Colombiaanse bergen geboren en grootgebracht, waar hij tevens nog iedere winter traint.

De schommelingen in zijn bloedpaspoort bleken na het onafhankelijk onderzoek zijn normale respons op trainingen op hoogte. Na die conclusie mocht Henao in juni 2014 het Sky-tenue weer aantrekken tijdens wedstrijdverband. Het CADF heeft de voorbije week echter contact gezocht met de Colombiaan om extra informatie te voorzien over zijn bloedpaspoort tussen augustus 2011 en juni 2015. Volgens Sky betreffen de vragen van het CADF dezelfde waarden als die uit 2014 en komt het voor de Britse ploeg niet als een verrassing, stelt ze zelf. Omdat Sky in 2014 besloot om Henao aan de kant te houden, kan het naar eigen zeggen niets anders dan nu hetzelfde doen.

Brailsford en Heano verwachten snelle terugkeer
“De fysieke eigenschappen van mensen die uit hooggelegen gebieden komen, vormen een complex gebied”, legt Sky-teammanager Sir David Brailsford uit. “De wetenschap op dat gebied is beperkt en daarom hebben wij de laatste jaren met gedetailleerd wetenschappelijk onderzoek proactief gezocht naar een manier om die eigenschappen beter te begrijpen. Niet alleen voor Sergio, maar voor een schone sport in het algemeen. We herkennen de door CADF gestelde vragen, omdat we die onszelf voorheen ook hebben gesteld. Tot dusver was Sergio’s data niet toegankelijk voor de CADF-experts. Wij hopen en geloven erin dat zij echter dezelfde conclusie trekken als wij twee jaar geleden hebben gedaan, wanneer ze zijn achtergrond en alle bewijzen de komende weken onderzoeken.”

Brailsford blijft ondanks de ontstane situatie achter Henao staan. “We geloven in Sergio. Hij is onlangs helemaal teruggekomen op zijn niveau, nadat hij acht maanden heeft moeten revalideren van een potentiële carrière verwoestende blessure. Maar we respecteren ook het CADF-proces en houden ons in deze situatie aan Sky’s eigen beleid. We blijven Sergio volledig steunen in deze periode, zodat hij zo snel mogelijk weer wedstrijden voor ons kan rijden.” Henao zelf gaat uit van een positieve afloop. “Ik ben meer dan teleurgesteld. Ik heb ontzettend hard gewerkt om in wedstrijdconditie terug te keren, nadat mijn knie vorig jaar in duizend stukken uiteen lag. Maar ik weet wie ik ben, hoe ik ervoor gewerkt heb en welke opofferingen ik gemaakt heb om te staan waar ik vandaag de dag sta. Ik ben kalm en vol vertrouwen dat deze zaak snel is opgelost en ik mijn rentree kan maken.”

RIDE Magazine
100 Reacties
Sorteer op:
20 april 2016 13:14
@ Purito: inderdaad. Je kunt net zo goed stellen dat het voor subtoppers interessant is om te sjoemelen. Dan kunnen ze de top bijhouden.

Daarmee zeg ik niks over Henao, meer over een motief
20 april 2016 13:15
Rosanero, zo vloeken is totaal niet nodig.

Daarbij reageer je heel verbeten op hen die oordelen, maar stel je zelf dat er niets aan de hand is. Dat is net zo goed kansloos, want ook jij hebt de waarden niet gezien, toch?

Tot het oordeel geveld is zal men speculeren, met een cynisch en een 'positief' kamp. Elkaar erom afvuren draagt weinig bij.
20 april 2016 13:19
@ nasibal: haha. Nee ik zeg niet dat Henao een boef is en ook niet dat er niks aan de hand is.

Henao wordt op een bizar moment aan de kant gehaald (want kanshebber vandaag), vanwege bloedwaarden van 2 jaar geleden en daarvoor. Die bloedwaardes hebben te maken (zo suggereert het artikel van WF) met het op hoogte leven van Henao. Terwijl het artikel van 'Het is Koers' zegt: bloedwaardes op hoogte zeggen niet zoveel.

Mijn punt: dit hele non-actief verhaal roept alleen maar heel veel vragen op. Maar dat hadden anderen eigenlijk ook al gezegd.
20 april 2016 13:21
@ Purito

Ik bedoel dus, even meegaande in alle verdachtmakingen (niet geheel onterecht), dat hij dus én met een motortje zou rijden én aan de dope zou zitten. Dan vind ik het geen gekke gedachtenkronkel om te stellen dat zijn basis niveau dan wel verdomde laag zal moeten zijn. In ieder geval vergeleken met de competitie die niet gebruik van zijn middelen zou maken. Of..... de rest doet net zulke dingen. Dat was de gedachtenkronkel, niet super raar toch?
20 april 2016 13:24
"De schommelingen in zijn bloedpaspoort bleken na het onafhankelijk onderzoek zijn normale respons op trainingen op hoogte".

Punt. Uit.
Onbegrijpelijk deze vervolgvraag van de CADF, ze waren notabene betrokken bij het originele onderzoek. Man man man.... SKY doet het netjes conform protocol maar deze sporter in topvorm (teruggeknokt na vreselijke blessure) wordt wel de kans op een topklassering ontnomen in zijn beroep :6
20 april 2016 13:27
Ja, degene die alle twijfels rond Henao en Sky als feiten zien zullen zijn eigen prestatieniet al te hoog inschatten. Maar wat voegt die vaststellen toe? Heeft veel weg van wegduiken.
20 april 2016 13:28
@ Colportes: tjsa, en dan imago. Als hij geheel vrijuit gaat straks, blijft er altijd zo'n zweem omheen hangen van: 'nou, waar rook is is vuur'.
20 april 2016 13:34
CADF volgt toch ook netjes het protocol? Stellen afwijkingen vast bij een renner en nemen vervolgens de vervolgstap die daar bij past. Mocht het exact dezelfde vragen zijn als degene die eerder beantwoord zijn, dan zal de zaak zo afgedaan zijn. Daarom vind ik deze stap van Sky wat vreemd mocht er echt niets nieuws vastgesteld zijn. En misschien zijn er sinds 2014 andere waarde te zien, of geeft 2011
20 april 2016 13:38
@Coldeportes
Dat bleek uit vooralsnog ongepubliceerd onderzoek, wat betekent dat men van het artikel nog steeds de geldigheid niet heeft kunnen erkennen. Onderzoek heeft twee jaar geleden plaatsgevonden, en deze procedure duurt nu al zeker een jaar.

Ben het er wel mee eens dat het erg zuur is, om hem precies voor zijn belangrijkste doel dit voorjaar op het matje te roepen.
20 april 2016 13:39
Quote:
Ja, degene die alle twijfels rond Henao en Sky als feiten zien zullen zijn eigen prestatieniet al te hoog inschatten. Maar wat voegt die vaststellen toe? Heeft veel weg van wegduiken.


Nou ik vind het vaststellen dat dat op zijn minst opmerkelijk zou zijn toch zo gek nog niet? Als je het redelijk bizarre van die "feiten" niet mag aantonen, wat kan je hier dan wel aanmerken? Nogmaals, ik wil niet zeggen dat er niks aan de hand is hier. Maar ik wil wel zeggen dat het maar beter niet allemaal als feiten gezien kan worden want dan kan je wat mij betreft weer vraagtekens gaan zetten bij iedereen tegen wie hij strijdt. Ja, of je moet inderdaad denken dat de kwaliteiten van Henao zodanig laag zijn dat hij ondanks al die hulpmiddelen nog niet overal wint.

Edit: eigenlijk is het gewoon net als met die motortjes, het is weer totale onduidelijkheid troef. Zoals vrijwel altijd in deze sport, met onderzoeken die niet openbaar worden gemaakt en alleen maar dit soort ingrepen en artikelen als die van gisteren ons basis geven om een en ander aan te nemen. En meer dan aannemen kunnen we niet, dat is zo frustrerend hieraan.
20 april 2016 13:45
Sky zou het onderzoek omtrent Henao publiceren.

Hebben ze niet gedaan.

Waarom zou dit uniek zijn voor Henao? Er zijn toch talloze renners uit Colombia die uit soortgelijke hoogtegebieden komen?

De 'anomalies' beginnen vanaf het moment dat hij bij Sky zit. Net als bij Tiernan-Locke.

Om hier te doen alsof Sky schone handen heeft... dat zou naief zijn. Net als de 'hack' van Sky vorig jaar - nooit meer iets overgehoord. Dit rapport. Nooit gepubliceerd maar er wel doodleuk naar verwijzen.

Als ik moet kiezen tussen 'schoon' of 'PR-praat'.. kies ik het laatste.
20 april 2016 13:47
@LL
Het enige wat duidelijk is, is dat jij je in allerlei bochten wringt om je held maar te beschermen.

Ze zullen zeker hun redenen hebben om dot goed te gaan onderzoeken

De enige echte feiten:
Hij heeft verdachte en tot nu toe onverklaaebare abnormale bloedwaarden, zie daar nog maar eens een twist aan te geven;)
20 april 2016 13:48
Quote:
De ‘anomalies’ beginnen vanaf het moment dat hij bij Sky zit. Net als bij Tiernan-Locke.

Om hier te doen alsof Sky schone handen heeft… dat zou naief zijn.


Je gebruikt Tiernan-Locke als voorbeeld om Sky weg te zetten als fout, maar die is juist vrijwel meteen weggestuurd bij Sky omdat zijn waarden van daarvoor voor geen meter bleken te kloppen. Althans, voor zover ik weet (kenners?).

Quote:
@LL
Het enige wat duidelijk is, is dat jij je in allerlei bochten wringt om je held maar te beschermen.

Oh kom op nou, ik ben fan maar het is zeker geen held van me. Ik weet ook wel dat dit niet zomaar gebeurt, dat zeg ik toch ook? Maar het is allemaal maar vaag, en zeker niet genoeg om hem ronduit als betrapt te bestempelen. Ik zie hem niet als sowieso onschuldig (zeker niet, dat heb ik met niemand), maar ook nog niet als schuldig. Ik zie deze onduidelijkheid vooral als een nieuw slecht hoofdstuk in de hunt naar doping. En dat ligt zeker ook aan Sky zelf, die dingen geheim houden.
20 april 2016 13:52
De zaak Tiernan-Locke ging over zijn periode voor SKY en had dus niets met de ploeg te maken.
20 april 2016 13:57
Onduidelijkheid troef inderdaad. Daarom zaak om vraagtekens niet weg te zetten als haten. En je zult vast op andere doelen, maar je was direct in discussie met vraagteken zetters en niet met mensen die alles als feiten zien. Het absolute doortrekken van alle twijfels had binnen deze discussie daarom weinig nut buiten het wegduiken voor die twijfels.
20 april 2016 14:01
Ik vind alles van Sky en wat daarbij hoort verdacht vinden wel een beetje haten ja. Met name gisteren (en elke wedstrijd die ze winnen), en die discussie betrok ik hierbij omdat ik het komisch vind om Henao in te denken met een motortje én een volgespoten lichaam. En daar gaat het een beetje heen als je de "haters" volgt, zodoende. Maar volgens mij zijn we het helemaal niet echt oneens ;)
20 april 2016 14:06
@LL
Is het dan niet zo dat sky dit over zichzelf afroept??
Ik noem nogmaals de zoon van Cookson die er werkzaam is, het Henao verhaal, de teide, leinders, vele loze beloftes, bilharzia en zo is er vast meer.

Er zijn mensen die ze het voordeel vd twijfel niet meer geven, maar haten en heel sky maar verdacht vinden zie ik hier in dit topic niet terug.
20 april 2016 14:15
Balen zeg. Ik had mij er op verheugd om vandaag over motortjes te posten, maar Sky weet de aandacht weer af te leiden over de rug van die arme Henao...

Blijft verder een verdacht verhaal. Er zijn de laatste 20 jaar vele honderden topsporters geweest die op hoogte geboren zijn en daar leven off season. Schijnbaar wijken de bloedwaarden van Henao dermate af dat er sprake is van doping, of een 'freak of nature'. Suggereren dat er weinig bekend is over topsporters die op hoogte geboren zijn, is leuke PR van Sky, maar natuurlijk grote onzin. Enkel fans slikken dit als zoete koek.
20 april 2016 14:25
Ene Pechstein haar waardes weken ook af. En die schaatst weer vrolijk rond.

Soms gebeurt dat. Voorlopig is Henao nog nooit op doping betrapt. Dat is ook een feit.
20 april 2016 15:23
”Henao zelf gaat uit van een positieve afloop. “Ik ben meer dan teleurgesteld. Ik heb ontzettend hard gewerkt om in wedstrijdconditie terug te keren, nadat mijn knie vorig jaar in duizend stukken uiteen lag. Maar ik weet wie ik ben, hoe ik ervoor gewerkt heb en welke opofferingen ik gemaakt heb om te staan waar ik vandaag de dag sta. Ik ben kalm en vol vertrouwen dat deze zaak snel is opgelost en ik mijn rentree kan maken.”

Op welke manier bedoelt Henao dat, dat hij uit gaat van een positieve afloop?
Hij benoemt het D-woord niet eens.
20 april 2016 15:53
Wss zijn er nieuwe waarden (maart 2014-juni 2015) vergeleken met de waarden van vóór maart 2014 wat al tot een eerdere schorsing leidde. Sky heeft het toen laten 'onderzoeken', maar is nooit met een duidelijke verklaring/uitkomst gekomen. Het leven op hoogte is m.i. bullshit, want bij dan zouden alle Colombianen deze afwijkende bloedwaarden moeten hebben na een winter thuis te zijn geweest.
20 april 2016 17:22
Aii dit komt op heel heel vervelend moment voor Sergio. Als Sky echt ervan overtuigd is moesten ze hem gewoon laten rijden, maar het is wel een immens risico..
20 april 2016 21:27
@Roberto
Erg onzorgvuldig taalgebruik. Henao is nooit geschorst geweest. Ook toen is hij een aantal maanden op non-actief gesteld om het onderzoek gecontroleerd te kunnen uitvoeren. In Colombia. Waar hij telkens naar Bogota moest (metropool van 8,5 miljoen mensen) om zich in het laboratorium te laten testen. Overigens rijd je in 3 uurtjes over goede snelwegen naar Henao's woonplaats. De dopingcontroleurs staan ook daar regelmatig op de stoep, ook buiten competitie. Daarnaast leven die jongens 7 maanden per jaar in Europa, pamplona onder andere en zijn ook dan prima bereikbaar, net als Gesink in Girona bijvoorbeeld.

Tijdelijkuit competitie nemen is een door de ploeg opgelegde maatregel. In het arbeidsrecht heeft dat een ordemaatregel om objectief en vrij onderzoek mogelijk te maken. De bevindingen KUNNEN daarna leiden tot een schorsing. Dat was NIET het geval in 2014 en zal ook nu wel weer niet het geval zijn.
21 april 2016 09:11
So what,nu is er een goeie lichting Colombianen die ook het moderne dopen ontdekt hebben. Er zijn er genoeg met een sterretje achter hun naam en erger,ze beginnen er ook vroeg aan,net als in het oostblok. Remember pumped up Botero? Al heeft Henao niet zoveel talent.
21 april 2016 11:55
als het over precies hetzelfde als de vorige keer gaat en dat is de vorige keer naar tevredenheid beantwoord, waarom dan nu opnieuw die renner aan de kant houden? dat is dan toch onzinnig als je als ploeg het antwoord al weet?
tenzij er natuurlijk nieuwe feiten/twijfels zijn -- maar dan gaat het eigenlijk ook niet over precies hetzelfde, dus is het persbericht niet correct.

Reacties zijn gesloten.