Sénéchal: “Renners feliciteerden me na klap aan Walscheid”

woensdag 9 oktober 2019 om 09:38
Sénéchal: “Renners feliciteerden me na klap aan Walscheid”

De klap die Florian Sénéchal afgelopen donderdag na afloop van de Münsterland Giro uitdeelde aan Max Walscheid, maakte het nodige los in de wielerwereld. Naast afkeuring, ontving de Fransman ook felicitaties van collega’s. Toch kijkt hij niet met trots terug op het incident. “Die reactie zegt niet wie ik ben”, vertelt Sénéchal aan RTBF. “Dat was de adrenaline.”


De klap was een reactie op een gevaarlijk manoeuvre van Walscheid. “Ik liep dit seizoen al een zware blessure op en was bang. Ik kwam donderdag tegen hoge snelheid ten val en heb me gelukkig niet opnieuw geblesseerd. Maar ik beschouw hem (Walscheid, red.) als een gevaarlijke renner. Veel renners hebben mij gefeliciteerd dat ik hem een klap verkocht heb”, aldus de Fransman.

Sénéchal – die dezelfde avond al zijn excuses aanbood – benadrukt echter dat zijn actie niet goed was. “Maar laat me duidelijk zijn: voor het imago van onze sport en mijn ploeg is dit niet goed. Ik zou het niet opnieuw doen. De volgende keer zou ik eerst tot rust moeten komen.”

Dit artikel delen:

76 Reacties

Dumoulinke 9 oktober 2019 om 09:46

Ik mis een stuk onderbouwing. Waarom feliciteerden bepaalde renners hem? Hebben ze een hekel aan Walscheid? Hebben ze hem tijdens de rit nog meer gevaarlijke dingen zien doen? Heeft hij in het verleden wel vaker gevaarlijke dingen gedaan?

Dumoulist 9 oktober 2019 om 10:46

Waarschijnlijk een paar landgenoten uit een Frans ploegje. Gewoon een nietszeggend bericht met de nodige frustratie erin.

nietram 9 oktober 2019 om 09:51

Ik zie niet helemaal de meerwaarde waarom Sénéchal benoemt dat hij er felicitaties voor kreeg. Klinkt haast alsof hij voor zichzelf wil rechtvaardigen dat het prima was om Walscheid een mep te geven.

Rawolf 9 oktober 2019 om 09:54

Blijkbaar is Walscheid niet heel gelieft in het peloton maar het was hier 100% Senechal die fout zat. Klinkt niet echt of hij er spijt van heeft.

Sonsbach Allstars 9 oktober 2019 om 09:56

zo lees ik dat inderdaad ook tussen de regels door…en hij benoemt nog even dat hij Walscheid als een gevaarlijk coureur beschouwt. Volgens mij zijn met deze zinnen zijn excuses hiermee door hemzelf weer ontkracht.

dikkechaap 9 oktober 2019 om 10:22

@nietram
Zo klinkt inderdaad, en het is duidelijk dat hij totaal geen spijt heeft. Dat is ook logisch, want voorsalsnog heeft hij er geen noemenswaardige straf voor gekregen en binnen Quickstep is er weinig ruimte voor reflectie.
Dat terwijl hij zelf in de betreffende sprint duidelijk de valpartij veroorzaakte door een levensgevaarlijke actie.

Chris Van Uden 9 oktober 2019 om 10:01

Ik weet niet goed waarom hij dit zegt.. Wil hij beweren dat hij het peloton hiermee een dienst heeft bewezen? Als Walscheid echt zo gevaarlijk / niet geliefd is, waarom zijn er dan al niet veel meer incidenten geweest?

Komt toch over alsof hij alles wil bagetaliseren. Niet chique.

Samlambeej 9 oktober 2019 om 11:25

Nokere koerse
al vind ik datie toen geen kant op kon. Maar Sénéchal geeft hier toch aan wat de reputatie is van Walscheid. Nog geen rechtvaardiging van die "vechtpartij" nee, wilde tik.

Chris Van Uden 9 oktober 2019 om 13:24

Nokere Koerse klopt wel inderdaad, maar die reputatie zal toch niet maar op dit ene voorval gebaseerd zijn? Verder helemaal met je eens, Senechal moet gewoon zijn handen thuishouden en zeker niet achteraf gaan doen alsof het gerechtvaardigd is om zo te reageren. Als dit wordt getolereerd is het hek van de dam.

Elfring 9 oktober 2019 om 10:04

Ben wel benieuwd wie hem dan hebben gefeliciteerd…
Zullen wel renners uit zn eigen ploeg zijn.
Hij is de gene die de fout maakt.
Allemaal schorsen :D :P

Steven_E 9 oktober 2019 om 10:09

Hij spreekt over “in het peloton”, moesten het ploegmaats zijn stond er wel “in het hotel” of “op de bus”
Altijd zo maar weer proberen om de ploeg DQS in een slecht daglicht te plaatsen, dat lijkt hier wel we favoriete hobby van vele WF’ers.

Elfring 9 oktober 2019 om 10:18

@ steven
Haha wat een reactie.
En ik heb niks tegen de ploeg hoor.
Was het jumbo of een andere ploeg geweest had ik het zelfde gezegd.
Doet de organisatie hier nog iets aan of word dit gewoon geaccepteerd?
Want ik heb er niks meer over gelezen. ( of gemist)

Pivaro 9 oktober 2019 om 10:05

Dat waren dus een erg gemeende excuses..

Steven_E 9 oktober 2019 om 10:10

Inderdaad, handig zijn deze uitspraken niet…

Thoin 9 oktober 2019 om 10:06

Walscheid staat in het peloton bekend als de nieuwe Farrar of Feuillu, als er gevallen wordt zit hij er meestal voor iets tussen.

Nu vind ik feliciteren om te slaan wat verregaand..
We leven niet meer als Neanderthalers

Derierre de la course 9 oktober 2019 om 20:17

De Neanderthalers lijken in de laatste onderzoekn vooral de vredelievende soort die conflicten uit de weg gingen. De homo Sapiens waren juist de agressievelingen. Wellicht mede de reden dat ze de concurrentiestrijd verloren hebben.

Steven_E 9 oktober 2019 om 10:07

Zal vast en zeker Mathieu zijn geweest, revanche voor z’n val in Nokere!

HoofdIsVrij 9 oktober 2019 om 10:19

Waarom is hij eigenlijk niet door de UCI geschorst?

dikkechaap 9 oktober 2019 om 10:23

Dat is mij ook een raadsel.

Trouwens, @redactie:

"De klap was een reactie op een gevaarlijk manoeuvre van Walscheid."
Dat mag wel binnen quotes o.i.d., want het was Senechal die een gevaarlijk manoeuvre uitvoerde.

toiletduck 9 oktober 2019 om 11:38

@dikkechaap: helemaal mee eens. Vreemd hoe de redactie hier (in mijn ogen volledig onterecht) de kant van Senechal kiest.

wiebipedia 9 oktober 2019 om 10:24

Hoezo staat Walscheid bekend als gevaarlijke renner? Ik heb daar nog nooit een andere renner iets over horen zeggen, terwijl sprinters meestal vooraan staan om dit soort aantijgingen naar elkaar te maken.
Senechal komt hier vooral heel slecht over. Bijna puberaal

Thoin 9 oktober 2019 om 10:27

Heb renners wel al horen klagen over het gebrek aan respect van Walscheid, hier versta ik onder dat hij waarschijnlijk graag kwakt in de sprint. Hij is ook wel een 1m98 ofzo
Nu is Walscheid ook een makkelijk slachtoffer, heeft amper een koers gewonnen en gaat naar Team NTT…

EddyB1958 9 oktober 2019 om 10:44

Get all a life. Ik begrijp niet goed waarom dit hier en zo blijkt ook in de media uitgemolken wordt. Renner A wordt door renner B ten val gebracht en A geeft na de aankomst een slagje op de helm van B. Nu rijdt A voor D, het door veel Nederlanders hier meest gehate team en onmiddellijk wordt een lange schorsing geëist. Rijdt A voor J, het zo geliefde huisteam dan zou je hier heel andere posts lezen.

HoofdIsVrij 9 oktober 2019 om 10:59

Zeker de reacties hier gemist op Boom die een klap gaf in koers?
Of Theo Bos die Impey ten val bracht?

Sneue reactie.

EddyB1958 9 oktober 2019 om 11:33

Ouwe koeien en grachten.

dikkechaap 9 oktober 2019 om 12:14

Ik heb niemand een lange schorsing zien eisen. Verder is je hele post speculatie, en de dooddoener "get a life" maakt het er allemaal niet sterker op. Misschien kun je eens bij je zelf te raden gaan of je misschien zelf een gekleurde bril hebt?

Brabander 9 oktober 2019 om 13:01

Tony Martin werd hier tijdens de Tour ook door velen veroordeeld hoor. Dus je opmerking snijdt weinig tot geen hout.
Verder hebben ze bij Quick Step wel vaker rare fratsen. Wat ook niet zo heel ernstig is. Ware het niet dat capo Lefevere altijd overal en altijd een mening over heeft, maar dan vaak angstvallig stil is. Dus zo gek is het gepik op Quick Step ook weer niet

Stevo1 9 oktober 2019 om 14:04

Je vergeet even te melden dat renner A hier door eigen toedoen onderuit gaat, en niet door renner B ten val wordt gebracht. Als je dan ook nog in beschouwing neemt dat renner A wel vaker rare capriolen uithaalt in een sprint, wordt het verhaal wel wat anders gekleurd.

HennieK 9 oktober 2019 om 20:06

@EddyB, los van alle reacties, volgens mij heb je het voorval niet gezien of niet begrepen.
Renner A maakt een gevaarlijk manoeuvre en veroorzaakt een val. Renner A verkoopt renner B vervolgens een volstrekt onbegrijpelijke vuistslag (die gelukkig slechts de helm schampt), maakt daarvoor excuses, maar is er kennelijk toch trots op dat hij anonieme felicitaties ontvangt.

Derierre de la course 9 oktober 2019 om 20:19

Eddy ik vind het weer volledig kansloos dat je de nationalismekaart trekt. Heb derhalve ook melding gemaakt.

west 9 oktober 2019 om 10:46

Als je het en over het imago van de sport durft te hebben en het tegelijkertijd nodig vindt om die felicitaties te benoemen. Dan snap je of niet hoe imago werkt, zowel voor de sport als voor jezelf, of je vind het stiekem superstoer dat je iemand geslagen hebt.

EddyB1958 9 oktober 2019 om 10:50

Als twee renners rijdend een handgemeen op de fiets hebben, brengen ze anderen meer in gevaar dan met wat er nu gebeurd is. Als die twee renners later als leerlingen uit het basisonderwijs op video hun vriendschap voor elkaar tonen, maken ze zich in mijn ogen belachelijk.

Panache 9 oktober 2019 om 11:16

Imago van de sport heeft niet veel te maken met het gedrag van twee nobodies.

west 9 oktober 2019 om 12:17

@eddy
Ik zeg niet dat ze hoeven te doen alsof ze vriendjes zijn. Ik zeg dat je sommige dingen niet hoeft te benoemen tegen een journalist.
@panache
Dat doet er niet toe, Senechal gebruikt het als argument. Dus hij denkt of doet alsof het er toe doet. Een of het ander.

Romāns Vainšteins 9 oktober 2019 om 10:47

Storm in een glas water. Walscheid is een lompe spurter en Senechal heeft een wat kort lontje, alle chimpansees hebben wel wat, next.

EddyB1958 9 oktober 2019 om 10:51

edit wf: niet doen

Emergo 9 oktober 2019 om 10:55

STUEMPèR.

EddyB1958 9 oktober 2019 om 11:34

Emergo vertaald uit het Latijn in 2019 : de onzin drijft boven.

Emergo 9 oktober 2019 om 15:18

@Eddy wat ist: teveel negatieve reacties op je reacties gekregen, opkomend griepje ??: gooi het in de groep.

EddyB1958 9 oktober 2019 om 11:03

In plaats van hier blijven over te zeuren, zou men beter een update geven over de strijd tussen Wanty en Corendon voor de wildcard.

Maillot à Pois 9 oktober 2019 om 11:16

Degene die dit in het nieuws houdt, is enkel en alleen Sénéchal zelf.
Als hij zichzelf beperkt had tot nog eens herhalen dat hij zich in de toekomst beter zou moeten beheersen, had geen enkel medium het interview met RTBF overgenomen.
Zijn opmerking over die felicitaties wordt natuurlijk gretig door alle media opgepikt.

Panache 9 oktober 2019 om 11:18

Nu Roodhooft heeft gesproken zal Youri niet nogmaals een flater willen slaan.

“Er werd gesproken over een start van Van der Poel in Binche-Chimay-Binche, omdat Corendon-Circus met een tweede plaats een sprong zou maken op de ranglijst en zich zo verzekeren van alle eendagskoersen volgend jaar. Winst zou ze zelfs grote rondes en rittenkoersen opleveren. ‘Die punten interesseren ons niet’, zegt Philip Roodhooft echter bij Het Nieuwsblad. ‘De kloof is te groot en we hebben ook nooit aan een klassement gedacht. Volgend seizoen doen we het op dezelfde manier als dit jaar.”

Samlambeej 9 oktober 2019 om 11:57

auwtch

Romāns Vainšteins 9 oktober 2019 om 13:31

Die Roodhooft lult, er komt nog een smerige verrassingsaanval op die punten, let maar op.

josi 9 oktober 2019 om 11:09

Ik zou graag de namen weten van die renners. Felicitaties uitdelen voor het slaan van een collega is beneden alle peil. Verder proef ik geen greintje oprecht berouw bij Senechal, terwijl hij de valpartij gewoon zelf veroorzaakte. Wellicht dat Walscheid een slechte reputatie heeft, maar dat praat dergelijk gedrag op geen enkele wijze goed, en dat probeert Senechal nu duidelijk wel te doen.

Covadonga 9 oktober 2019 om 20:48

+1

xistnc 9 oktober 2019 om 11:13

Is er nou niemand binnen dat wolvenpakket die even gezond nadenkt en deze hork tot de orde roept?

EddyB1958 9 oktober 2019 om 11:41

edit wf: niet doen

thorsen 9 oktober 2019 om 11:16

Tegenwoordig zijn veel sprint leadouts gewoonweg gek in hun hoofd. De manier hoe zij zich vaak laten uitzakken in een massasprint is verreweg het meest gevaarlijke aspect in het wielrennen dat door de renners zelf veroorzaakt wordt. Een massasprint an sich is al gekkenwerk, er is geen enkele reden om dit nog wat op te voeren.

EddyB1958 9 oktober 2019 om 11:38

Je kan niet naar links of rechts en de andere wordt door je niet gehinderd en brengt je door onbezonnen rijgedrag te val. Hoe zou je dan zelf reageren?

xistnc 9 oktober 2019 om 11:44

Op zijn minst vooruit blijven kijken.

Wat doortrappen zodat je niet helemaal stil valt is wellicht ook verstandig.

EddyB1958 9 oktober 2019 om 11:53

edit wf: niet doen

Samlambeej 9 oktober 2019 om 12:08

Het achteromkijken van Sénéchal zorgde wel degelijk voor een evenwichtsverlies (stuurde naar links) Het overkwam Ben King ook in CSS. Overkomt mij ook soms.

Dus het devies moet idd zijn : "vooruit blijven kijken, blijven trappen en niet afzwaaien."

Afzwaaien lukt alleen als Morkov het op een lang lint trekt, zul je altijd zien dat Van der Poel vroeg inzet en er alsnog een botsing van komt.

thorsen 9 oktober 2019 om 12:20

“vooruit blijven kijken, blijven trappen en niet afzwaaien.”

Dat lijkt mij inderdaad een heel goed begin.

dikkechaap 9 oktober 2019 om 12:21

“Je kan niet naar links of rechts en de andere wordt door je niet gehinderd en brengt je door onbezonnen rijgedrag te val. Hoe zou je dan zelf reageren?”

Je moet wel een heel opmerkelijke bril op hebben om dit gezien te hebben. Behalve Senechal heb ik nog niemand gehoord die Walscheid de schuld van deze val gaf. Senechal kijkt om in volle sprint, houdt zijn benen ineens volledig stil, en stuurt tijdens het omkijken naar links.

west 9 oktober 2019 om 12:24

Tegenwoordig?

john 9 oktober 2019 om 15:17

Haha Eddy de DQS supporter ziet het weer door zijn DQS brilletje die Franse maf rijd tegen Walscheid aan en geeft een ander de schuld (IS FRANS EIGEN AL VAKER MEEGEMAAKT IN DAT LAND)

debarreman 9 oktober 2019 om 12:06

EddyB1958 aka pr-medewerker van DCQ vindt het blijkbaar helemaal in orde om een collega een klap te geven als hem iets niet bevalt cq te beschuldigen van een voorval dat nooit heeft plaatsgevonden.

En wedden dat EddyB1958 mij nu gaat beschuldigen van antipathie voor DCQ?

dikkechaap 9 oktober 2019 om 12:23

Een soort spookrijder die zich afvraagt waarom iedereen tegen het verkeer in rijdt.

detac 9 oktober 2019 om 12:54

Ja joh wat een mafkees is dat. Het voorval is vol in beeld, geen discussie mogelijk over de fout van senechal in de sprint. Vervolgens is de stomp vol in beeld, geen discussie mogelijk. Maaaaaar meneer weet het zo te draaien dat het goed te praten is????

Brabander 9 oktober 2019 om 13:06

Iets met een geblindeeerde Quick Step-bril denk

girardengo 9 oktober 2019 om 13:10

@detac
Ja, je moet wat… Hij zou beter naar zichzelf kijken. Het zou er inderdaad veel veiliger op worden als degenen die de sprint aantrekken rechtdoor blijven rijden en blijven doortrappen. Niks uitwijken of stoppen met trappen. Dat zou je zelfs kunnen bestraffen voor het in gevaar brengen van anderen.

FritsvanHoefelen 9 oktober 2019 om 13:09

“De klap was een reactie op een gevaarlijk manoeuvre van Walscheid”

Ik vind dit een rare zin van WF trouwens. Walscheid deed hier niets gevaarlijks. Hij keek tenminste voor zich.

Jacob Lohof 9 oktober 2019 om 13:30

Hij rijdt zelf gevaarlijk, steeds afzakken in sprint, maar ja hij rijdt bij Lefervre en die heeft altijd gelijk

west 9 oktober 2019 om 13:35

Ik weet niet waar Eddy zich druk om maakt? Er rijden dit jaar maar 2 lijpo’s bij DQS: Keisse en Senechal. Dat is voor hen en voor de meeste andere ploegen een heel mooi gemiddelde. Hij zou trots moeten zijn!

Baukema Tomoulin 9 oktober 2019 om 14:13

“Veel renners….” kwestie van wij van WC-Eend?

assen 9 oktober 2019 om 15:30

Wat een misselijk ventje… Wie kaatst kan de bal terug verwachten.

koos verrek 9 oktober 2019 om 15:32

Die gozer is leuke renner af voor mij

lathumnees 9 oktober 2019 om 15:40

Wat een gek zeg. Walscheid doet niks verkeerd, senechal veroorzaakt zelf de valpartij. Hij moet zich kapotschamen na zo n reactie en blij zijn dat diegene die door zijn actie gevallen zijn niet zo idioot reageren als hijzelf.

  • 1
  • 2