Florian Sénéchal biedt excuses aan voor vechtpartij

donderdag 3 oktober 2019 om 19:10
Florian Sénéchal biedt excuses aan voor vechtpartij

foto: Cor Vos

Florian Sénéchal heeft op Twitter zijn excuses aangeboden voor zijn uitbarsting na de finish van de Sparkassen Münsterland Giro. De renner van Deceuninck-Quick-Step ging op de vuist met Max Walscheid, de Duitse sprinter van Team Sunweb die als vijfde over de streep kwam.


Sénéchal was net klaar met het afzetten van zijn Colombiaanse sprintkopman en uiteindelijke winnaar Álvaro José Hodeg, toen hij op hoge snelheid ten val kwam. De winnaar van Le Samyn keek even naar rechts, maar werd net op dat moment links aangetikt door Walscheid.

De Fransman kwam uiteindelijk met de schrik vrij, maar hij vond het toch nodig om zijn Duitse collega even op te zoeken, die zich op zijn beurt liet interviewen. Sénéchal gaf Walscheid vervolgens een flinke tik. Beide kemphanen moesten nadien uit elkaar worden gehouden.

“Ik excuseer me voor mijn brutale reactie na de finish”, zo laat een afgekoelde Sénéchal nu weten. “Ik was echter bang, aangezien ik inmiddels ben hersteld van mijn gebroken schouder. Gelukkig hoefde ik vandaag niet naar het ziekenhuis”, aldus de 26-jarige renner, die niet veel later alweer zijn tweet verwijderde.


Update 20.00 uur

Florian Sénechal heeft een nieuwe tweet geplaatst waarin hij (wel) excuses maakt aan Walscheid, zijn ploeg en de fans. “Wat ik na de wedstrijd deed was echt onacceptabel en het laat niet zien wie ik echt ben. Het spijt me heel erg!” Deceuninck-Quick-Step laat weten dat de zaak intern is afgehandeld.

De Belgische WorldTour-ploeg heeft zijn renner een boete opgelegd. Het geld gaat overigens naar een liefdadigheidsinstelling.

Dit artikel delen:

49 Reacties

Franco Ballerini 3 oktober 2019 om 19:21

Complete idioot.

Merlinappa 3 oktober 2019 om 19:27

belachelijke ‘excuses’. Hij zou ze moeten aanbieden aan Walscheid, en geen slecht excuus moeten zoeken over waarom hij het deed. Sinds wanneer ga je op mensen inslaan als je bang bent?!

Hoop echt dat ie een schorsing krijgt.

Kelder is de Man 3 oktober 2019 om 19:29

Inderdaad. Niet eens even de fout toegeven.

xistnc 3 oktober 2019 om 19:29

Heeft hij zijn tweet nu alweer verwijderd? Misschien maar beter ook: iets langer nadenken over een betere formulering en eventueel rechtstreeks contact zoeken met de betrokkenen.

Merlinappa 3 oktober 2019 om 19:33

Ik had de tweet gezien toen ie nog online was, kwamen al redelijk wat boze reacties op. Vermoed dat de perschef heeft gezegd ‘verwijder ‘m maar en laat mij iets voor je typen’.

Fast Freddy 3 oktober 2019 om 19:31

Voor je kijken in de sprint, dat leren ze bij de jeugd al. Idioot. Schorsen die hap, maar dat zal wel niet.

$kedel 3 oktober 2019 om 19:32

Die zal een jaartje thuis kunnen gaan zitten.

Kelder is de Man 3 oktober 2019 om 19:40

Dat vind ik toch wel wat lang. Hij tikte op de helm, niet op z’n kaak oid. Ik zou zeggen 5 maanden, met aftrek van 3 vanwege het vermaak richting wielerfans.

nickdt 4 oktober 2019 om 11:31

Maandje of 2 is zat vanaf januari. Dat is de zwaarste straf, want dan is heel zijn voorjaar naar de knoppen.

ti-raleigh 3 oktober 2019 om 19:35

Hij gaat een schorsing krijgen van 2 maanden. Vanaf 1 nov……..

mic1984 4 oktober 2019 om 09:38

Of juist helemaal niks…

trickstuff 3 oktober 2019 om 19:36

Dit zijn nauwelijks excuses. Omkijken in de sprint mag van mij bestraft worden met een DQ.

Overigens lijkt Walscheid Senechal wel als eerste te raken met zijn arm.

xistnc 3 oktober 2019 om 19:57

Tja, een stilvallende en omkijkende Senechal. Die kan erop wachten om door iemand geraakt te worden.

Jacob Lohof 4 oktober 2019 om 09:09

Ik erger me aan dat ze langzaam laten zakken senechal ook weer. Hij veroorzaakt gevaar. Maar dat zijn teamorders van Lefervre. Regels voor komen

Tuubke 3 oktober 2019 om 19:47

Wat Sénéchal doet is één ding (too little, too late). Minstens zo interessant vind ik wat de UCI doet. Ik gok: niets.

xistnc 3 oktober 2019 om 19:56

Inmiddels heeft DQS zich ook gemeld op Twitter. Iets over intern afhandelen met een boete. Niks van excuses.

josi 3 oktober 2019 om 19:57

Ik heb wel eens betere en meer welgemeende excuses gelezen.

Dolledriesoldebroek 3 oktober 2019 om 19:58

Walscheid doet zowel in de sprint als tijdens het voorval bij het interview, helemaal niets verkeerd!
Senechal heeft blijkbaar een probleem en zat compleet fout, zo gedraagt een renner zich niet, en al helemaal niet voor een camera.. schorsen die gek

EddyB1958 3 oktober 2019 om 20:04

Was het de Tour geweest dan was hij naar huis gemoeten, zoals Doul en Martin. Maar toen vonden ze hier de uitsluiting van die twee te zwaar en vooral die van Martin, omdat hij voor Jumbo Visma rijdt. Senechal heeft zijn verontschuldigingen aangeboden. Een diskwalificatie en een geldboete lijkt me als straf hoog genoeg.

Kelder is de Man 3 oktober 2019 om 20:09

Zeggen dat je reactie te heftig was is iets anders dan toegeven dat je fout zat. En Martin zn dq was wat mij betreft idd terecht

EddyB1958 3 oktober 2019 om 20:26

Nu ja dat verwijzen van sommigen naar ketonen vind ik er ook over. En er wordt gezegd dat ze bij Sky/ Ineos al van 2012 aan de ketonen zitten en dat daardoor de overheersing gedurende een aantal jaren zou te danken zijn. Nu is het algemeen aanvaard onder de meeste ploegen, waaronder Deceuninck Quick Step, maar ook Jumbo Visma. Is het daarom dat Ineos niet zo overheerste als in de vorige Tours en er helemaal niks van bakte in de Vuelta? Het zou best kunnen. Ketonen staan niet op de dopinglijst.

Kelder is de Man 3 oktober 2019 om 20:35

Niet onmogelijk, maar dan zou je mss gemiddelden moeten vergelijken.

Man met de hamer 3 oktober 2019 om 21:52

En vandaag niet over Oranje, of Holland, maar over Jumbo-Visma. Weer goed bezig EddyB.

Samlambeej 3 oktober 2019 om 22:33

Men laat geen kans onbenut om Quickstep aan te vallen. Het voorval Senechal werd meteen de volledige ploeg aangesmeerd odvv. "kneusjes" "bende zit tsjokvol" ga maar door.
Schril contrast met het voorval Martin-Rowe. Tot zover onze consequente vrienden vh forum.

Overigens zijn er nieuwe foto's opgedoken van Walscheid met een rake poffert op de face van Sénéchal.

Hoe oordelen de rechtvaardige rechters hierover? Beide excuses? alleen Walscheid? Of geen van de twee? Hoe moet het nu verder??

Kelder is de Man 3 oktober 2019 om 22:49

Overigens zijn er nieuwe foto’s opgedoken van Walscheid met een rake poffert op de face van Sénéchal.

Laat maar zien.

Samlambeej 3 oktober 2019 om 23:07

@Kelder is de Man
https://sporza.be/nl/2019/10/03/senechal-walscheid-val/
svp

xistnc 3 oktober 2019 om 23:11

***
jij ziet op deze foto wat je wilt zien maar wat er helemaal niet te zien is. En precies om die reden gebruikt Sporza natuurlijk deze foto.

Walscheid weert af nadat Senechal heeft uitgehaald. Als je het filmpje bekijkt, kun je precies zien op welk moment deze foto genomen wordt.

Als je in deze situatie Senechal durft te verdedigen of als je er zo nodig andere situaties bij wilt trekken, ***

edit wf: pas je toon aan

Samlambeej 3 oktober 2019 om 23:37

Op het filmpje zag ik ook vooral een Walscheid die afweert maar het lijkt nu toch echt in het gezicht van Sénéchal. Eigelijk boeit het me al lang geen zak meer. Haantjesgedrag… 't is wat…
Mijn verdere opmerking is een spot naar de hier te lezen diepte-analyse van Sénéchals excuses. NATUURLIJK PRAAT IK EEN SLAG NIET GOED! Moet ik afleiden dat jij akkoord gaat met aanvallen jegens de hele Quickstep ploeg? Volgens mij hield de rest 'm net tegen verdere stommiteiten te begaan. Gezien?

Samlambeej 4 oktober 2019 om 00:02

Wat gebeurt er op 0:05? Jij kan niet zeker zijn dat Walscheid hem niet raakt in het aangezicht.

EddyB1958 4 oktober 2019 om 03:50

@man met de hamer, sorry maar als er hier personen zijn, die ergens in een topic posten dat Senechal figuurlijk zou doortrappen wegens het pakken van ketonen, heb ik ook het recht om te posten dat zowat het ganse WorldTour ketonen pakt en lieg ik niet als ik post dat naast Deceuninck ook de rijkste ploeg Ineos en het hier zo bejubelde Jumbo Visma daar bij horen of niet soms?
En als er hier mensen zijn die geloven dat de renners van Deceuninck Quick Step wel profiteren van motards, ketonen en andere dingen en andere ploegen niet, mag ik dan als dierenvriend die mensen vragen om op 6 december aan het witte paard en de ezel en op 25 december aan de rendieren te denken.

Borsje 4 oktober 2019 om 08:36

Stuitend de keuze van Sporza welke foto’s te plaatsen.

Newschooler 4 oktober 2019 om 09:42

Wat zit je nou weer te janken. 1 iemand zegt hier iets over ketenen en jij doet meteen of heel WielerFlits dat roept. Ik zie vooral jou weer een rare nationale strijd van maken. Haha. Je hebt echt issues vent.

Diei foto’s van Walscheid op Sporza zijn lachwekkend. Je ziet helemaal niet wat Senechal doet? Wat een mafketel. Hij kijkt zelf om, stuurt van zn lijn terwijl hij doet, in volle sprint, gaat vervolgens op zn bek, neemt iemand anders mee, raakt nog andere renners en als klap op de vuurpijl (probeert) slaat hij iemand na de race terwijl hij zelf de schuldige is.

Dan moet je niet gaan lopen lullen over ketonen en ander gewauwel. Het is toch klaarhelder dat Senechal hier fout zit.

Een schorsing lijkt me meer dan op zn plaats. Compleet onacceptabel dit.

Thoin 4 oktober 2019 om 11:53

Kan iemand aan onzen Eddy vertellen dat het Rowe was voor de derde keer en niet Doul?

Poeksel 3 oktober 2019 om 20:11

Inmiddels beter geformuleerde excuses: https://twitter.com/deceuninck_qst/status/1179815940625752069

xistnc 3 oktober 2019 om 20:24

Ja, dat klinkt beter. Al is daar kennelijk nogal wat regie voor nodig vanuit de ploeg.

De ploeg heeft overigens ook boter op het hoofd, gezien de eerdere tweet over een ‘perfecte lead-out’. Dan gaan ze iets te makkelijk voorbij aan de onmiddellijke nasleep van die lead-out.

Rawolf 3 oktober 2019 om 20:39

“Sénéchal gaf Walscheid vervolgens een flinke tik. Beide kemphanen moesten nadien uit elkaar worden gehouden.”

Walscheid bleef er vrij rustig over hoor

Jasper11 3 oktober 2019 om 21:31

Die zin begreep ik ook niet. Walscheid doet niks in het gevecht. Had hij misschien moeten doen. Leek nergens op dit. Ongeschikt voor de topsport die Senechal.

Polleke 3 oktober 2019 om 21:39

De imago schade voor het wielrennen is hier minstens zo groot al dat stayer avontuur waardoor iemand een wereldtitel moest afgeven… kom er maar in UCI…

Koffiemolen 3 oktober 2019 om 21:47

Nou, hij zal heel teleurgesteld zijn als hij gediskwalificeerd wordt…

jan jansen 3 oktober 2019 om 22:24

De wedstrijd was toch al vrij saai, deze man probeert het publiek tenminste toch nog wat te vermaken. Prima toch.

koos verrek 3 oktober 2019 om 22:40

Wat n mafketel!

EddyB1958 4 oktober 2019 om 03:54

edit wf: niet nodig

trickstuff 4 oktober 2019 om 05:42

Zeer smakeloze en ongepaste vergelijking.

tijnuz 4 oktober 2019 om 08:36

Kijk even het filmpje…hij tikt zelf nota bene achterwiel van Walscheid aan! Omkijken in een sprint, wat was hij denkende?

Chasse_patate 4 oktober 2019 om 08:56

Sporza zijn ook wel een stel ratten die QS een hand boven het hoofd houden. Ze plaatsen een foto waar het net lijkt alsof Walscheid degene is die klapt, terwijl dit overduidelijk de vol met Ketonen en andere rotzooi zittende Senechal is.

Ze zouden het hele team moeten diskwalificeren zodat ze het daar een keer snappen bij die dikke nek van Lefevre. De vorige keer dat Jakobsen won werd ook alleen zijn lead out voor wangedrag gediskwalificeerd. Is gewoon pure koersvervalsing dit.

Emergo 4 oktober 2019 om 14:55

Vwb de eerste alinea: onzin.

john 4 oktober 2019 om 09:11

Word deze coureur bevoorraad door de neef van die andere gebruiker uit Frankrijk(en dan maar denken dat hij een geweldige tour rijd,ja want niemand anders mocht zijn bidons gaan halen)

koos verrek 4 oktober 2019 om 09:52

zaten ketones in john, maar dat mag

peervaneynthoven 4 oktober 2019 om 11:32

@EddyB1958Wat een trieste nationalistische “stoker” ben je toch. Er wordt veel gesproken over de veiligheid van parcoursen (volgens je al even nationalistische “maat” Michel Wuyts van Sporza zijn vooral buitenlandse parcoursen onveilig) maar wordt er nauwelijks gesproken over de renners zelf die onveiligheid veroorzaken met veel valpartijen tot gevolg. Sénechal van DCQ is daar weer een “lichtend” voorbeeld van.Terugzakken en achterom kijken in volle sprint met een valpartij en fysieke schade voor collega-renners tot gevolg. Die sukkel van Pucci deed dat ook , niet in een sprint, maar wel met fysieke (en langdurige) schade voor collega’s tot gevolg. Het wordt tijd dat dat soort figuren door de UCI, die sinds de WK de mond vol heeft over veiligheid, hard aan worden gepakt als onderdeel om het wielrennen veiliger te maken. De (te late en geprogrammeerde ) reactie van Sénechal onder druk van zijn publiciteitsmanager is ongeloofwaardig en de reactie van het opperhoofd van de altijd naar anderen wijzende blaaskaak Lefevere is (zoals gebruikelijk) hilarisch.