Rwanda krijgt organisatie WK 2025 toegewezen

donderdag 23 september 2021 om 10:32
Rwanda krijgt organisatie WK 2025 toegewezen

foto: WielerFlits (archief)

Update

Rwanda mag, als eerste Afrikaanse land ooit, het WK wielrennen organiseren. In 2025 is het zover. Dat bevestigt de wielerbond van het Afrikaanse land via sociale media. Marokko vist daardoor achter het net.

In 2025 wordt het wereldkampioenschap wielrennen voor het eerst in Afrika georganiseerd. Drie jaar geleden was al bekend dat Rwanda en Marokko de enige kandidaten in de race waren. De Rwandese wielerbond diende in 2019 een bid in om het WK naar hoofdstad Kigali te halen.

Vanwege de coronacrisis werd de beslissing voor Rwanda of Marokko met een jaar uitgesteld naar 2021. Vandaag is de knoop doorgehakt door de UCI: Rwanda en Kigali mogen het WK organiseren over vier jaar.


Locaties komende WK’s
2022 – flag-au Wollongong
2023 – flag-gb Glasgow
2024 – flag-ch Zürich
2025 – flag-rw Rwanda
2026 – Nog niet bekend 

Dit artikel delen:

45 Reacties

bswinkelss 23 september 2021 om 09:17

Gaaf! Al zullen de inwoners van rwanda daar anders naar kijken denk ik zo. Die zullen liever investeringen voor betere leefomstandigheden zien.

KevinK1986 23 september 2021 om 09:23

Betwijfel ik. Bij de Tour de Rwanda staat het er rijendik langs de weg.
Dit zal echt een waar volksfeest worden. Fantastische tendens om eens niet aan die knaken te denken en richting deze “onontdekte” plekken te gaan.
Verwacht daarnaast een gigantische stormloop van toeristen uit Europa.
Wie wil nou niet aanwezig zijn bij het WK in Rwanda?

SolitaryShell 23 september 2021 om 09:24

Nog nooit de Tour du Rwanda gezien?

De Cabybara van de Conradkade 23 september 2021 om 09:25

Rwanda is naar mijn ervaring één van de meest ontwikkelde landen in Afrika.

Turtlehead 23 september 2021 om 10:34

De ongelijkheid in Rwanda is uiteraard naar Europese maatstaven stuitend en bij dit evenement zal er wel een boel poen aan een paar inhalige vingers blijven hangen.

Sport is er echter niet om de oneerlijkheid in de wereld op te lossen, en qua landschap en parcours lijkt het mij prachtig.

Ik voorzie wel een hoop gedoe tegen die tijd, maar dat is iets waar sport én deze site wél voor zijn bedoeld :)

notriple 23 september 2021 om 15:54

Is maar goed dat er met een helm wordt gereden. Stel je eens voor als je kokosnoot op je kop krijgt.

Dario Koelkast 23 september 2021 om 09:27

Finish op de muur? Zou een leuke zijn.

the_tank 23 september 2021 om 10:07

Fantastisch nieuws voor de wielersport

Willem Kieft 23 september 2021 om 11:31

Klopt, als de voetballers naar Qatar gaan mogen de wielrenners niet achterblijven! Kagama is één van de meest actieve leiders ter wereld als het gaat om het laten ontvoeren, verdwijnen en afmaken van politieke tegenstanders. Supersignaal dit.

LucasR 23 september 2021 om 11:46

@Kieft: Het is zonder meer waar dat Kagame een authoritaire leider is, maar er is wel een heel groot verschil met voetballen (of een wk wielrennen) in Qatar. In Qatar is er totaal geen wielren- of voetbalcultuur, maar Rwanda is een van de Afrikaanse landen waar de koers het meest leeft. Wat dat betreft juich ik deze keuze van harte toe!

Nog even over de opmerkingen over de ontwikkelingsstatus van Rwanda hier: Het klopt dat Rwanda zeker op het eerste oog ontwikkelder lijkt dan buurlanden als Tanzania of Oeganda. Dat heeft echter voor een groot deel met het authoritaire regime van Kagame te maken, die ervoor zorgt dat schrijnende armoede zoals daklozen aan het zicht wordt onttrokken en meer heeft geinvesteerd in infrastructuur. Het blijft echter een derdewereldland waar de doorsnee burger het niet veel beter heeft dan in pakweg Oeganda.

reusjen 23 september 2021 om 12:22

@LucasR
Er liggen gewoon sloppenwijken strak langs het centrum van de stad. Sterker nog, links van de beroemde muur uit de ronde van Rwanda is een hele arme wijk met daklozen en verslaafden all over the place.

De investeringen in infrastructuur etc. worden door de Chinezen gedaan.

LucasR 23 september 2021 om 14:05

@Reusjen: Precies dat!

Wheely 23 september 2021 om 10:08

Dit wordt gaaf.

Willem Kieft 23 september 2021 om 11:31

Maar wel aardig blijven over Kagame, want voor je het weet ga 25 jaar de cel in.

the student 23 september 2021 om 10:11

Ik denk dat dit een succesnummer wordt. Een nog pure wielerbeleving daar!

joowii 23 september 2021 om 17:44

Ja wat zijn ze daar nog lekker puur hè in Afrika??!
Pfoe dit wordt de komende jaren met de ogen knijpen bij ieder nieuwsbericht over WK 2025

Ronellenfitsch 23 september 2021 om 10:21

Mooi, en goed ook dat het WK naar een land gaat waar al een serieuze profkoers is.

FW07 23 september 2021 om 10:33

Dit gaat fantastisch worden!

VerstandOpNul 23 september 2021 om 10:44

Wow, ik kijk ernaar uit..
Als ik het land zo bekijk, kunnen ze hier een fantastisch parcours uitzetten..

Massimo Bataille 23 september 2021 om 10:57

Vraag me wel af hoeveel deelnemers (vooral bij de jeugd) gaan meedoen.
Ik zie vooral toch wel een best dure onderneming om al het materiaal en entourage daar te krijgen, die niet alle jongeren/wielerbonden zullen willen ondernemen.
Tegelijk zullen er miss wat meer afrikaanse exoten deelnemen.

Maar dit is hetzelfde voor WK’s in Australië of VS of dergelijke natuurlijk
Voor de rest, best leuk dat het eens in Afrika is. Heb al wat sfeerbeelden gezien van die tour de rwanda en dat is best een gekkenhuis.
Wat zal dat geven als plots de Pogacars, VdPoels en Alaphilippes zullen rondrijden ipv janneke en mieke.

Barry Batsbak 23 september 2021 om 11:02

Australiers, Aziaten en Amerikanen rijden ook gewoon in Europa he? Alle wielerbonden wereldwijd doen dit gewoon.

Turtlehead 23 september 2021 om 11:29

@Massimo: veel Afrikaanse deelnemers zullen via het Midden-Oosten of via Europa naar Rwanda moeten vliegen, bij gebrek aan rechtstreekse vliegverbindingen, dus of het voor hen gemakkelijker wordt om deel te nemen vraag ik me af.

Marco 23 september 2021 om 13:34

@Turtlehead Ze kunnen de fiets toch achterin de Toyota pick-up gooien?

Turtlehead 23 september 2021 om 15:51

@Marco: daar staat de fiets van Almeida al… ;)

Peetvader 23 september 2021 om 11:02

Toch een beetje dubbel als je dit soort artikels leest:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/09/20/proces-rusesabagina/

Hopelijk kan zo’n WK ook positief bijdragen aan democratie.

de adelaar 23 september 2021 om 19:28

Eens er schort nog genoeg aan

Panache 23 september 2021 om 11:07

Voor wie geïnteresseerd is heeft De Correspondent een mooi artikel gewijd aan Rwanda: Brieven over de Brug. Het gaat over de ontwikkeling van Rwanda, maar ook het doorschuiven van problemen naar Congo. Een completer verhaal dan de tikkie eenzijdige "daar gaat alles geweldig" marketing die zo omarmd wordt in de mainstream pers.
Rwanda heeft 25-30 jaar geleden een hele donkere periode meegemaakt en we kunnen ons niet voorstellen wat de impact op het land, de mensen en de systemen is geweest. Ondanks dat lang niet alles goed gaat is het wel een land waar forse stappen worden gezet en de verhouding tussen man en vrouw is (noodgedwongen) zelfs gelijker dan vele westers landen. Het inkomen stijgt en ondanks dat er van alles broeit is het land stabiel.
Een WK in Rwanda kan schitterende beelden opleveren, zo lang men maar afstand houdt van Congo. Het kan een toeristische impuls opleveren. Mocht je die kant op gaan, combineer het dan met Volcanoes national park voor een urenlange trektocht door de bush waarbij je uiteindelijk de berggorilla's op enkele meters ziet. Het kost je dik duizend euro per persoon maar je hebt een onvergetelijke ervaring en met het geld zorg je voor behoud van het leefgebied en een inkomen voor potentieel stropende locals die, als ze de keus hebben, ook liever een baan als ranger, drager of spotter hebben.

Marik 23 september 2021 om 11:14

Mooi betoog!

reusjen 23 september 2021 om 12:05

Dat er binnen de overheid veel vrouwen werken betekend nog niet dat ze gelijk zijn. Dit is inderdaad het gevolg van de genocide en een noodzakelijk "kwaad". Maar in de verhouding tussen man en vrouw is het verschil gewoon helder. Meteen een prachtig voorbeeld dat quota draken zijn.

Ik zou ook niet aanraden om tijdens het WK naar Volcanoes national park te gaan. Je komt dan in een stoet met toeristen met allerhande "gidsen" met geen enkel respect voor de natuur. Wil je iets zien van hoe de mensen leven ga dan de buitengebieden in, waar niet alles is opgekocht en verbouwd door de Chinezen. Een gigantisch verschil met de stad.

Panache 23 september 2021 om 12:38

Als koppeltje ben je 3.000 USD kwijt voor een nacht en trek door Volcanoes national park incl. de gorilla's. Daar vind je geen hordes toeristen en een groot aantal Chinese invloeden reusjen. Het is veels te exclusief voor massatoerisme en vandaar ook dat ik het tip (voor de liefhebber).

reusjen 23 september 2021 om 12:50

Hordes is natuurlijk relatief, maar je vindt ze er wel degelijk. Ik vond het buiten het “toeristenseizoen” al teveel. En dan vooral de onbekwaamheid van veel “gidsen” is stuitend, het zorgt letterlijk voor gevaarlijke situaties en verstoord de omgeving van de dieren.

Mijn opmerkingen over Chinese invloeden gingen niet over het park, maar over de veelal geprezen hoge ontwikkeling. Een ontwikkeling die zeer slecht is op de lange termijn voor de Rwandezen zelf.

Dikke Vrouw 23 september 2021 om 13:17

Zo ik hoorde dat ze daar zelf al die ontwikkelingsstatistiekjes ten goeie vervalsen en het er een even grote puinhoop is als in ongeveer heel afrika

Veloburto 23 september 2021 om 11:58

Heel cool. Hopelijk een mooie klimkoers!

dikkechaap 23 september 2021 om 12:01

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

Verweggistan 23 september 2021 om 13:01

Rwanda heeft in ieder geval enthousiasme voor de sport als je die ronde ziet. Dus dat is mooi.

Boasson en Hagen 23 september 2021 om 13:03

Weet iemand wat voor type parcours het wordt? Zelfde geldt voor Australië, Schotland en Zwitserland?

SoloSlim 23 september 2021 om 13:55

Momenteel nog niets over gekend, dat wordt pas ongeveer een jaar op voorhand meegedeeld.
-Rwanda en Zurich wordt zowiezo klimmen maar voor Wollongong en Glasgow kunnen ze alle kanten op.
Voor Australie zal het normaal niet lang meer duren of we weten het parcours.. de bergen in of langs de kust.

dynamo 23 september 2021 om 13:15

tja, denk nog corona, of een variant tegen die tyd daar, geen slimme beslissing

Turtlehead 23 september 2021 om 15:54

2025 lijkt me ver genoeg weg. Australië 2022 wordt eerder een probleem als ze daar zo koppig proberen het hele land af te sluiten voor de werkelijkheid.

Dikke Vrouw 23 september 2021 om 13:29

Te hopen dat ze het daar geregelt krijgen en er niet teveel geld in malefide zakken verdwijnt…
Verder wel geinig. Hopen op een afrikaanse kampioen dan maar

Maillot à Pois 23 september 2021 om 15:37

Tegen dan is Girmay 25, misschien kan hij meedingen naar de titel

lo squalo dello Stretto 23 september 2021 om 14:22

Mooi, werd tijd en kan een prachtig parcours worden! Zuid-Amerika zou ook wel wat vaker aangedaan mogen worden, bepaalde regio’s daar zijn best wielergek en hebben toch een paar absolute toppers.

Chippen 23 september 2021 om 16:21

mooie locatie voor de 5e opeenvolgende titel van remco.

seba 23 september 2021 om 17:08

Zou de UCI ook hebben gekeken naar de randzaken, en dan vooral de hygiënische en medische?
De inentingen en profylactische medicatie die nodig zijn voor Rwanda ivm met oa malaria etc. En de effecten die het op de prestaties voor en na het WK kan hebben, tijdens het WK is het natuurlijk voor iedereen gelijk. Daarnaast zal ik ook liever daar niet naar het ziekenhuis moeten gaan. Zal de UCI zorgen voor betere medische faciliteiten?

Wat natuurlijk wel mooi is, is dat Kigali op redelijke hoogte ligt, een beetje tussen 1400 en 1500 meter, ik denk dat sommige kanshebbers vanuit het vlaamse werk daar problemen mee kunnen krijgen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair