Rwanda dient officieel bid in voor WK 2025

donderdag 12 september 2019 om 08:36
Rwanda dient officieel bid in voor WK 2025

foto: Cor Vos (archief)

Rwanda heeft zich officieel aangemeld als kandidaat-organisator van het WK wielrennen in 2025. Wielerbond Rwanda Cycling Federation (FERWACY) overhandigde het bidbook aan UCI-president David Lappartient. Mocht Rwanda aangewezen worden, dan betekent dat het eerste WK in Afrika.


Namens Rwanda waren John Ntigengwa (Minister van Sport) en bondsvoorzitter Aimable Bayingana aanwezig bij de overdracht van het bid. Zij hopen dat het mondiale kampioenschap naar hoofdstad Kigali komt, de stad waar ook al jaren de Tour du Rwanda passeert. Die ronde werd dit jaar gewonnen door Merhawi Kudus (Astana) uit Eritrea.

Het WK 2025 zal hoogstwaarschijnlijk naar Afrika gaan. Eerder liet Lappartient weten dat Rwanda en Marokko in de race zijn voor de organisatie. Deze maand is de deadline voor landen en organisaties die het wereldkampioenschap willen organiseren over zes jaar. Tot die tijd zijn alle WK’s al vergeven.

Locaties komende WK’s
2019 – flag-gb Yorkshire
2020 – flag-ch Aigle/Martigny
2021 – flag-be Vlaanderen
2022 – flag-au Wollongong
2023 – flag-gb Glasgow
2024 – flag-ch Zürich
2025 – Nog niet bekend

Dit artikel delen:

22 Reacties

Chasse_patate 12 september 2019 om 08:39

Engeland en Zwitserland krijgen wel voorkeuren

Duh 12 september 2019 om 09:17

Glasgow ligt niet in Engeland. Er staat dan ook geen Engelse vlag bij…

Emergo 12 september 2019 om 18:25

@Duh Er staat ook geen Engelse vlag bij Yorkshire maar net zoals bij Glasgow de vlag van Groot Brittannië.

El Matador 12 september 2019 om 08:43

Ik ben voorstander. We zien steeds meer Afrikaanse subtoppers in het peloton en in Rwanda kun je met o.a. de Wall of Kigali een prima parcours neerleggen.

Piet Lut 12 september 2019 om 08:54

Finish zal 100% zeker bij Amahoro stadion liggen. Dit is 10-12 kilometer bij de Kwa
Mutwe klim vandaan. Dan zou er dus een grote lus en kleine lus moeten zijn met de ‘muur’ in de grote lus en dus weinig rol van betekenis zal spelen in de finale. Maar rond het stadion liggen volgens mij voldoende soortgelijke klimmetjes maar Iodjan weet daar denk ik meer over dan ik want die is er al aantal keer geweest volgens mij

fietsvriend 12 september 2019 om 08:49

Als de faciltiteiten goed zijn – doen!

Sammysosa 12 september 2019 om 09:18

Cool! Ik ben fan (van de gedachte dan toch, parcours heb ik geen idee van). In de mondialisering van de sport een mooie stap en zoals El Matador al aangeeft, steeds meer Afrikanen in het peloton. Dan heb ik een grote voorkeur voor een ‘echt’ Afrikaans land ipv semi-westerse landen als Zuid-Afrika of Egypte.

reusjen 12 september 2019 om 09:23

Ik begrijp wat je bedoeld, maar ook in Rwanda zijn erg veel westerse en oosterse invloeden. Chinese/Indiase investeerders bouwen hier aan de lopende band hotels, winkelcentra en infrastructuur en ook de Amerikanen hebben hier een aardige vinger in de pap.

LucasR 12 september 2019 om 12:13

Toch een stuk minder dan in bijvoorbeeld Kenia en Oeganda. Bovendien zijn het de Rwandezen zelf die meer en meer de wielersport beoefenen. En de wegen in en rondom Kigali zijn gemiddeld van betere kwaliteit dan die in België, :-)

reusjen 12 september 2019 om 09:21

Heel goed idee! Ik zit momenteel in Rwanda voor een onderzoek en de faciliteiten zijn hier echt meer dan prima. Wel hoop ik dat ze dan alleen de finish in Kigali leggen en verder vooral het binnenland in trekken. Rwanda is een klein land dus als je een parcours van 250 km neerlegt kun je een groot deel van het land laten zien wat prachtig is. De mensen zijn hier gewend aan autovrije dagen en de hoofdwegen zijn erg goed, dus qua organisatie is het denk ik ook niet heel lastig. Ook qua publiek zit je denk ik goed, wielrennen is hier niet heel populair, maar de mensen houden erg van sport.

LucasR 12 september 2019 om 12:17

Grappig, ik ben er nu ook. :-)

Sammysosa 12 september 2019 om 12:53

Dank voor al die extra info @reusjen. Ook hierom ben ik dol op deze community!

Matxin 12 september 2019 om 09:22

Tja, ik weet niet echt of ik hier nou voorstander van ben. Er is geen twijfel over mogelijk dat ze in Rwanda behoorlijk wielergek zijn, maar ik heb liever dat het geld gaat naar het ontwikkelen van het land zelf. Onder de streep zal de gemiddelde Rwandees niks over houden aan dit WK, zie bijvoorbeeld ook het WK voetbal in Zuid-Afrika.

Uiteindelijk blijft dit natuurlijk gewoon een persoonlijk prestigeprojectje van Kagame, net zoals bijvoorbeeld het sponsoren van Arsenal.

mackie 12 september 2019 om 10:07

Als de UCI als gebaar de normale commissie laten varen kan dit ook echt wel een boost zijn voor een land. Als miljoenen mensen zien hoe mooi het land is en wat voor een faciliteiten er zijn, kan die het toerisme een boost geven en kunnen Ruwandese mensen er op lange termijn echt wel iets aan hebben.

reusjen 12 september 2019 om 11:39

Dat projectje heeft anders een behoorlijke boost voor het toerisme opgeleverd. Rwanda mag dan arm zijn, het land is op een unieke manier bezig omhoog te krabbelen na de genocide. Er zijn maar weinig Afrikaanse landen die een dergelijke gebeurtenis op deze termijn het hoofd bieden. Rwanda is schoon, en vooral heel veilig. Het is niet voor niets dat Kagame hier mateloos populair is. Hij heeft hier een geweldige prestatie neergezet .

Koersmaniak 12 september 2019 om 09:37

Mooi nieuws, hopelijk scheuren ze er hun broek niet aan.
Die 2keer Zwitserland en VK op 5jaar tijd is belachelijk..
Waarom eens geen Colombia?

Sonsbach Allstars 12 september 2019 om 10:31

Zou erg leuk zijn om het daar te organiseren; ik ben voorstander. Ze leggen er met gemak een parcours neer met wel duizend heuvels.

KennyKlimmen 12 september 2019 om 11:40

Ja, mooi. Intrinsiek moet er wereldtop uit Afrika te verwachten zijn. Dit zou een boost kunnen geven voor het wielrennen aldaar… Ik heb er i.i.g. meer mee dan in fietsen in een kunstmatige zandbak zonder enige sportbeleving….

Jungle Man 12 september 2019 om 13:47

Goede ontwikkeling. Nu ook nog een keer ergens in Zud oost Azie in het kader van de mondialisering is toe te juichen.

rob 12 september 2019 om 14:28

Enkel landen opzoeken waar pro en continental teams zijn of potentiele sponsoren zijn.
Europa, Azië, Amerika, midden oosten.
Dan zal er vanzelf meer geïnvesteerd worden in de sport. Want dat is toch wel nodig voor continental teams en grotendeels nationale ploegen.

Piet Lut 12 september 2019 om 19:09

Stephan van der Zwan @DigitalNomadPCS

Ter info:

Vanavond ben ik live in @oogopmorgen op @NPORadio1
over mogelijk Wereldkampioenschap wielrennen in #Rwanda2025

Ben eigenlijk wel benieuwd of hij nu positief of negatief zal zijn over Rwanda

kielabokki 12 september 2019 om 19:20

Positief. Althans, dat was ie in het verleden heel erg over Rwanda als (wieler)land.