Rund um den Finanzplatz Eschborn-Frankfurt afgelast

donderdag 30 april 2015 om 19:41
Rund um den Finanzplatz Eschborn-Frankfurt afgelast

foto: Sirotti

De Rund um den Finanzplatz Eschborn-Frankfurt is uit veiligheidsoverwegingen afgelast. Dat meldt de Duitse politie. Dit komt door de terroristische aanslag die afgelopen nacht verijdeld is in het plaatsje Oberursel, dat aan de route van de Duitse eendagskoers ligt.

Bij de huiszoeking van het verdachte echtpaar zijn grote hoeveelheden waterstofperoxide en spiritus gevonden. Ook was er een pijpbom, en waren er dingen om deze bom aan te steken aanwezig. Daarnaast werd een geweer met munitie gevonden.

Een mogelijk doelwit is niet bekend, maar de route van de wedstrijd en de weg die de verdachten af hebben gelegd overlappen elkaar. Ook is nog niet duidelijk of er meer explosieven geproduceerd zijn. Er is nog een onderzoek gaande, meldt de politie.

Omdat het momenteel nog onduidelijk is hoe bedreigend de situatie is, heeft men besloten om uit respect voor de wielersport het evenement te annuleren, omwille van veiligheidsredenen. De politie weet dat veel mensen, zoals al jaren het geval is, uitkijken naar de wedstrijd, die inmiddels een traditie is op 1 mei. In Duitsland is iedereen vrij op deze dag (de Dag van de Arbeid).

Op grond van de risico-evaluatie en het feit dat er nu nog te veel vragen onbeantwoord zijn, is veiligheid op dit moment essentieel.

Met Roompot Oranje Peloton zou er een Nederlandse ploeg meedoen aan de Duitse eendagskoers.

“Heel droevig om te horen dat @EschbornFFM afgelast moet worden. Moeilijk te geloven dat mensen op deze wereld zouden proberen een wielerwedstrijd aan te vallen” – Marcel Kittel (Giant-Alpecin)

“Zo jammer om te horen dat een van de beste wedstrijden in Duitsland is afgelast. Wat is er verkeerd in de wereld? Vrede?” – Andre Greipel (Lotto Soudal)

“Geen @EschbornFFM morgen! F**k de terroristen!!!” – Fabian Wegmann (Cult Energy)

Dit artikel delen:

38 Reacties

LaFlorecita 30 april 2015 om 19:46

De enige juiste beslissing.

burgyv 30 april 2015 om 19:52

hulde aan de autoriteiten aldaar!

klootje kriekeljon 30 april 2015 om 19:57

Soow netjes, goede beslissing idd. Maar wel uniek dit volgens mij.

xistnc 30 april 2015 om 19:58

“Een volk dat voor tirannen zwicht…”

Of bedoelde Van Randwijk dat niet zo?

remi 30 april 2015 om 19:58

Dat is niet zo mooi en erg voor de organisatie….maar ja wat doe je hier tegen?

Ab Normaal 30 april 2015 om 19:59

Bizar!

pirazzi 30 april 2015 om 20:02

Wat een emotionele reactie van Wegmann.

Jeje 30 april 2015 om 20:04

@pirazzi

Hij heeft toch gewoon gelijk?

Verweggistan 30 april 2015 om 20:08

Begrijpelijk dat ze het afgelasten. Je kunt er niet van uit gaan dat de dreiging weg is omdat je twee mensen hebt opgepakt.
(Op zich wel weer positief nieuws voor het wielrennen; dat de terroristen het idee hadden dat er op deze koers veel publiek zou afkomen)

Kelder is de Man 30 april 2015 om 20:08

Ja, zeker heeft hij gelijk. Maar als de verdachten opgepakt zijn, kan het toch doorgaan lijkt me. En Verweggistan.. op zich heb je gelijk, maar straks op de Champs Elysees..

Romāns Vainšteins 30 april 2015 om 20:10

Wetgeving laat het niet toe om dat risico te nemen.

pirazzi 30 april 2015 om 20:13

Ja Wegmann mag wel boos zijn op de terroristen maar ik denk niet dat hij morgen gewonnen zou hebben maar het is duidelijk dat dit zijn favoriete wedstrijd is.

Ivanoviclover 30 april 2015 om 20:17

heel erg, heel triest. Gelukkig zijn ze op tijd opgepakt. In wat voor een wereld leven we toch..

fustviking 30 april 2015 om 20:18

'Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.'

het avondland gaat over naar de nacht

Skedel 30 april 2015 om 20:23

Omdat het momenteel nog onduidelijk is hoe bedreigend de situatie is, heeft men besloten om uit respect voor de wielersport het evenement te annuleren, omwille van veiligheidsredenen.

Uit respect voor terroristen zou logischer zijn..
Als je de wielersport een warm hart toedraagt laat je de wedstrijd gewoon doorgaan, er zijn belangrijkere zaken als deze bangmakerij.

josi 30 april 2015 om 20:27

@Skedel, Dus de politie weet nog niet hoe bedreigend de situatie is maar jij al wel? Wel wat makkelijk om dit even onder de categorie bangmakerij te schuiven zonder er het fijne van te weten.

xistnc 30 april 2015 om 20:27

Vermoedelijk heeft RV gelijk. Er zal een dreigingsniveau zijn vastgesteld en op basis van dat dreigingsniveau zullen bepaalde maatregelen vereist zijn. Denk daarbij ook aan polisvoorwaarden van evenementenverzekeraars en aanverwante zaken.

@RV
Da’s nou het voordeel van een post zonder beeldspraak en andere zinloze bijvoeglijke naamwoorden, bijzinnen of rapteksten: er kan op aangehaakt worden.

LinusGerdemann 30 april 2015 om 20:32

@verweggistan Ik denk dat eerder de link met 1 mei moet gelegd worden. Een groot evenement op een nationale vrije dag. Ideaal om alle aandacht op je te vestigen als je dit soort idiote plannen bedenkt.
Daarnaast weet ik van andere jaren dat er altijd veel publiek is dus bij een mogelijke daad gaan er met grote waarschijnlijkheid helaas veel slachtoffers vallen.

Abdoe 30 april 2015 om 20:49

Zo te zien is het nog onduidelijk of er nog ergens bommen liggen, dus is het logisch om geen risico te nemen. Wel ontzettend balen dit, hopelijk is dit geen precedent. Denk dat er met name rondom de Tour dit jaar veel extra (onzichtbare) maatregelen gaan worden genomen.

DonQ. 30 april 2015 om 20:53

Andre Greipel is blijkbaar wat wereldvreemd.

hugenholz 30 april 2015 om 21:00

De Duitse Geheime Dienst is 1 vd beste ter wereld, die kunnen echt wel goed inschatten hoe serieus de dreiging is. De Boston Marathon was natuurlijk het voorbeeld voor die extremestische debielen.

Goede beslissing om het te annuleren

Rondo 30 april 2015 om 21:04

Toch wel goed dat ze gepakt zijn, en dat de race nu niet doorgaat vind ik niet zo belangrijk , veiligheid van de atleten en publiek wel. Copycats suck.

koos1 30 april 2015 om 21:08

Logische en de beste beslissing, maar WTF dat het zover moet komen door een paar %$#@&.
Gaat het in de tour en andere grote koersen nog zover komen dat er haast eerst bomzoekers over het parcours moeten gaan voor de renners en publiek ivm de veiligheid???

Daan° 30 april 2015 om 21:30

Goede beslissing, ik zou als renner ook enorm balen als je zo naar een tour hebt uitgekeken.
Geef die stelletje terroristen minstens 5 jaar met daarna levenslange in de gaten houden.

nikleb 30 april 2015 om 21:43

Tries dat het nodig is…. Maar kijk naar de wereld, kijk naar de kwetsbaarheid van de wielersport en besef dat we in de toekomst nog veel gekke dingen gaan meemaken

Headlines

Materiaalzone

Populair