Roompot-Nederlandse Loterij gaat buitenlandse renners contracteren

donderdag 16 augustus 2018 om 16:02

Roompot-Nederlandse Loterij stapt af van het puur Nederlandse karakter. De Nederlandse ProContinentale-formatie gaat vanaf het komende seizoen ook buitenlanders opnemen in haar selectie. Dat heeft het management van de ploeg bevestigd aan WielerFlits.


Buitenlandse invloed
Roompot maakte in 2015 haar entree in het wielerpeloton. Met een puur Nederlandse ploeg wilde ze voor jonge talenten een tussenstap creëren tussen het Continental-circuit en de WorldTour. Daarnaast moest de ploeg dienen als een tweede kans voor Nederlanders die in eerste instantie tekort kwamen voor de hoogste divisie in het wielrennen. Via Roompot maakten Dylan Groenewegen, Maurits Lammertink, Antwan Tolhoek en Martijn Tusveld de stap naar respectievelijk LottoNL-Jumbo, Katusha-Alpecin en Sunweb.

Vanaf 2019 zullen het eerst ook buitenlanders voor de ploeg gaan rijden. Het recreatiebedrijf Roompot is sinds 2016 in handen van een Franse eigenaar. Omdat de Nederlandse markt volgens Roompot verzadigd is, wil het haar aantal vakantieparken uitbreiden naar het buitenland. Op dit moment heeft het moederbedrijf van Roompot parken in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Italië en Denemarken. Het lijkt daardoor aannemelijk dat er enkele renners met deze nationaliteit komend seizoen in het tenue van Roompot rijden.

Dit artikel delen:

33 Reacties

Poeksel 16 augustus 2018 om 16:04

Kom er maar in UrbanSteel!

AZH 16 augustus 2018 om 16:07

Jammer

Niklas 16 augustus 2018 om 16:08

Dat is bijzonder jammer! In de doorstroming van jonge Nederlandse talenten speelde Roompot nu een belangrijke rol. Benieuwd of het accent ook meer komt te liggen op de prestaties. Sunweb heeft z’n eigen opleidingsploeg. TLJ niet en daarom lijkt het me zeker voor TLJ geen goed nieuws. Roompot zou voor 2019 vooral mikken op een aantal Belgen. Dan is dit vanwege de soap rond Véranda’s Willems – Crélan misschien wel het goeie moment.

Fast Freddy 16 augustus 2018 om 16:15

Ik heb niet het idee dat er potentiële versterkingen rondrijden bij Crelan. Behalve die ene dan. Maar die komt niet.

Alexander 16 augustus 2018 om 21:36

Tlj will opleidingsploeg opzetten. Dus die maken zich niet veel zorgen. Daarnaast zijn de beste ploegen in de topcompetitie ook al erg goed bezig.

Scott Sunderland 16 augustus 2018 om 16:09

Benieuwd wie er dan weg moeten juist. Als Wippert geen contract heeft voor volgend seizoen hij waarschijnlijk wel. Zou men tevreden zijn met Floris Gerts ?

Timocycling 16 augustus 2018 om 16:11

Ik vind het eigenlijk wel logisch. De sponsor richt zich op veel meer plekken in Europa en je kunt dus niet alleen met Nederlanders aankomen voor de exposure gezien. En laten we eerlijk zijn, het Nederlandse talent dat bij Roompot wil rijden wordt toch steeds minder.

FBahamontes 16 augustus 2018 om 16:12

Helemaal geen slechte zaak op zich, er zijn gewoon te weinig Nederlandse renners in de categorie die Roompot zoekt om een volwaardige ploeg mee te vullen.

Fast Freddy 16 augustus 2018 om 16:13

Bakelants. Of Lampi. Of hebben die mannen al verlengd?

west 16 augustus 2018 om 16:16

Over een jaar of vier de trotse werkgever van de nieuwe Mosquera, Ricco, Leukemans of Lhotellerie

Rhohan 16 augustus 2018 om 16:21

Lijkt mij prima. Ze trekken vooral de wat mindere talenten aan, aangezien de grootste talenten direct de stap naar WT maken. Met wat buitenlandse inbreng krijgen ze wellicht ook een interessanter programma, waardoor de talenten wél voor ze willen rijden. Het idee was verder wel leuk, maar lastig voor de continuïteit.

Marszzz 16 augustus 2018 om 16:23

Een logisch vervolg als ze willen blijven groeien ook vanwege het verhoogde budget en de ambities van hun sponsors. En op de nederlandse rennersmarkt is gewoon veel concurrentie van TLJ, Sunweb maar ook van buitenlandse WT/PCT-ploegen. Ben benieuwd wat en wie en waar vandaan.

jvh93 16 augustus 2018 om 16:23

Jammer, maar niet gek dat ze dit doen. Hoop wel dat ze de balans tussen talent en ervaren krachten goed weten te houden waardoor veel renners roompot als tussenstap naar de worldtour kunnen zien. En hoop dat er voldoende Nederlandse talenten kansen blijven krijgen

ghostwriter 16 augustus 2018 om 16:35

Ik heb sowieso al niets met Roompot. Ze hebben een vervelende ploegleiding waarvan het eigenlijk een schande is dat ze nog een rol in het professionele wielrennen hebben. Talenten ontwikkelen zich daar op een enkeling na nauwelijks. Ik vind Vd Hoorn wel een prachtige wielrenner en hoop dus enorm dat LottoNL of Sunweb hem volgend jaar een kans in de WT geeft zodat hij niet langer bij Roompot hoeft te rijden.

Roompot* had ervoor moeten kiezen om een Nederlandse versie van de Hagens Berman Axeon ploeg te worden. Waarin de grootste Nederlandse talenten plus een paar zeer talentvolle buitenlandse talenten van tussen de 18 en 22 jaar oud worden opgeleid voor de WT. Dan hadden ze een echte rol in het Nederlandse profwielrennen gehad. Nu zijn ze vooral de verzamenplaats van Nederlands wielrenners die niet goed genoeg voor de WT zijn.

Sjoerd102 16 augustus 2018 om 16:52

@ghostwriter. Waar je Sunweb schrijft bedoel je denk ik Roompot

ghostwriter 16 augustus 2018 om 17:11

@Sjoerd102
Woeps, inderdaad, heb het aangepast.

Fast Freddy 16 augustus 2018 om 18:44

Ik vind het met het gebrek aan talent ontwikkeling wel meevallen. Je moet je realiseren dat de toppers niet voor RP kiezen. Dan doen ze het met bv Tolhoek, Riesebeek, vd Hoorn, Groenewegen toch helemaal niet zo slecht. Winnen is lastig, maar dat is ook een gevolg van programma keuze. Ze gaan niet alleen voor de B koersen waar ze wel zouden kunnen winnen.

Alexander 16 augustus 2018 om 21:38

Van ’t Schip doet het ook top

Mwielerfan 16 augustus 2018 om 23:03

@gast freddy
In b koersen winnen ze ook niet. Rijden zelfs regelmatig totaal anoniem rond

HoofdIsVrij 16 augustus 2018 om 16:41

Staat het Wilhelmus volgend jaar wel nog op de shirts?

kampie 16 augustus 2018 om 16:47

Helaas.

platteprijs 16 augustus 2018 om 16:59

Heel jammer.

koos1 16 augustus 2018 om 17:15

Jammer, maar als ze willen groeien naar een ploeg die grotere koersen wil gaan rijden (grote ronde in 2020?) zullen ze toch ook een wat internationalere ploeg moeten worden. Daarnaast zullen bv Franse, Spaanse of Italiaanse renners in die landen een kans op een wildcard groter maken. Misschien dat ook in interesse in Boom hiermee te maken heeft dat ze duidelijk willen gaan groeien

Maar toch jammer dat het volledig Nederlandse karakter van de ploeg als opleidingsploeg verdwijnt.

kelderfan 16 augustus 2018 om 17:22

Op zich niks mis mee; want waarschijnlijk kun je ook een beter programma rijden.

BenderBeach 16 augustus 2018 om 17:52

Dit vertelde Bobbie Traksel enkele weken geleden al op Eurosport. Er zou ruimte zijn voor maximaal 8 buitenlanders.

Verweggistan 16 augustus 2018 om 18:08

Ik hoop dat ze dan geen uitgerangeerde buitenlanders halen. Maar renners die binnen het (aanvallers)profiel van Roompot passen. Voor de Franse koersen dan bijv. een type Touze (nu helaas al naar Cofidis). Of een Aksel Nommela, die vanuit het Nederlandse CT circuit komt. Of bijv. Walsleben die ook goed reed op de weg. Dus hetzelfde als met het Nederlandse talent, vanuit het CT circuit een kans geven op PCT niveau. En af en toe een renner halen die net buiten de boot valt in de WT.

Samlambeej 16 augustus 2018 om 18:24

Dat zou ik dus niet doen. Blijf trouw aan je eigen leuke identiteit.
Getekend, een belg.

Jungle Man 16 augustus 2018 om 18:27

Bij de oprichting was de missie nog om Nederlandse renners te helpen bij het doorstromen naar het grotere werk.
Dit gaat men dus loslaten….
Jammer!
Wat wordt nu de missie??????

Rhohan 16 augustus 2018 om 18:44

Waarom zou dit niet nog steeds een missie kunnen zijn?

BenderBeach 16 augustus 2018 om 19:32

Die missie moest nog beginnen volgens mij… is vooral opgevangen geweest

JaBo 16 augustus 2018 om 21:36

Op zich prima denk ik. De vijver is in Nederland te klein en wordt grotendeels leeggevist door WT ploegen. Wil je als sponsor ook wat rendement hebben dan moet er jaarlijks wel een aantal wedstrijden worden gewonnen en dat is met de huidige renners lastig. Ik neem aan dat het budget flink verhoogd gaat worden anders gaat het lastig worden om een beetje niveau binnen te krijgen.

Viktrodriguez 17 augustus 2018 om 03:21

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb tot op de dag van vandaag werkelijk waar nog altijd geen enkel idee wat die ploeg nou wil zijn. Ik proef weinig visie, laat staan een consistente visie, zeker nu ze de 100%NL-status loslaten. Terecht natuurlijk, want die gewilde wildcards buiten de Benelux gaan ze niet meer krijgen, want ze zijn commercieel en sportief niet interessant voor andere organisaties. Laat staan voor een grote ronde. Zelfs in de c-koersen waar ze hun overwinningen moeten halen, presteren ze niks. Roompot wint bijna louter uit vroege aanvallen.

Het is ook een allegaartje van wat talenten en wat ervaren krachten vanuit de WT/PCT (Weening, Ligthart), maar ook gewoon een hoop troep die eigenlijk niet eens iets toevoegen aan de PCT-circuit. Het is geen opleidingsploeg, want qua leeftijd teveel gemixt. Het is mijns inziens ook geen vangnet voor net-niet coureurs uit de WT, want de meesten zouden nooit kans maken op een PCT-contract buiten Roompot.

Ik vraag me ook af in hoeverre de doorstroming van talent te danken is aan Roompot. Zo’n Jan-Willem van Schip liet voor zijn overstap naar Roompot al zien over genoeg talent te beschikken. Die had zonder ongelukken sowieso wel dat niveau gehaald.

Marszzz 17 augustus 2018 om 07:22

Dit is wel heel negatief en zuur hoor. Het kan toch positief bekeken worden? Ja niet iedereen komt uit de verf tussen de profs, maar wie heeft er een glazen bol? Hoeveel renners redden het ook niet in WT-teams? Alleen dat valt dan niet zo goed op als bij Roompot.

Maar visie was en is er zeker wel. Er was bij hun onstaan zeker behoefte aan zo’n ploeg in Nederland. Er was geen PCT-team. Visie is er zeker: Jonge renners een kans geven met hulp van wat ervaren krachten.

Het peloton heeft er toch een aantal goede renners aan over gehouden die anders nu op kantoor zouden hebben gezeten of iets dergelijks. Dus is op z’n minst goed voor de werkgelegenheid en hun ontwikkeling, en ze kunnen bijkans een aantal mooie koersen rijden.