Rit Parijs-Nice geannuleerd door sneeuwval

Rit Parijs-Nice geannuleerd door sneeuwval

foto: ASO

woensdag 9 maart 2016 om 15:59

In Parijs-Nice heeft de organisatie de derde etappe geannuleerd. Het peloton had de gehele dag te maken met sneeuw en temperaturen van rond het vriespunt. De rit werd eerst geneutraliseerd, maar tien minuten later werd de etappe in z’n geheel geannuleerd.

Lutsenko voor even kandidaat-eindwinnaar
Al vroeg in de etappe kozen zestien renners de aanval, waaronder Dylan van Baarle. Uiteindelijk bleven daar vijf man van over: Alexis Gougeard (AG2R La Mondiale), Alexey Lutsenko (Astana), Laurent Didier (Trek-Segafredo) Thomas De Gendt (Lotto Soudal) en Jésus Herrada (Movistar). Daarachter hadden al veel renners opgegeven, onder wie Alexis Vuillermoz (AG2R La Mondiale). Onder het impuls van Movistar was het peloton bovendien in tweeën gebroken, waardoor leider Michael Matthews in de tweede groep tot achtervolgen was gedwongen.


[poll id=”193″]


Na een kleine honderd kilometer koers werd de rit geneutraliseerd. Renners stapten massaal in de ploegleiderswagens om zo’n 25 kilometer verderop in Villié-Morgan de koers te hervatten. De vijf koplopers hadden op dat moment een voorsprong van drie en een halve minuut, waardoor Lutsenko als best geplaatste renner virtueel een voorsprong had van drie minuten en daarmee een kleine optie op de eindzege nam. Kort na de beslissing om de etappe te neutraliseren, besloot de organisatie om de gehele rit er uit te gooien. Alle behaalde punten bij berg- en tussensprints blijven staan, maar alle tijdsverschillen uit deze etappe vervallen.

Dit artikel delen:

92 Reacties

vlek 9 maart 2016 om 17:53

Uitstekend besluit lijkt me. Maar weer snel door naar morgen.

Lennimator 9 maart 2016 om 17:58

Uiteraard eens met Stelvio. Klimmen kan, dalen niet.

Kilco Welderman 9 maart 2016 om 18:30

En dus snap ik de annulering niet aangezien de afdaling geneutraliseerd had kunnen worden…

robotour 9 maart 2016 om 18:37

Het weer heeft vandaag letterlijk “sneeuw” in het eten gegooid. Als het weer de komende dagen zo blijft, ziet het er slecht uit voor de verdere ritten – schrappen van de Mont Ventoux etc. Ik snap dat er veel geld betaald wordt door de plaatsen die aangedaan worden – start/finish – misschien is hier een verzekering voor die de schade dekt, maar de annulering had vandaag veel eerder moeten plaatsvinden. Ik kan mij volledig vinden in de annulering, hoe jammer ook voor heroiek en de strijd – veiligheid en gezondheid staan nu hoger op de agenda dan vroeger. De sportieve en commercieele belangen zijn nu vele malen groter dan ten tijde van Jan Janssen, Wout Wagmans en zelfs ten tijde van Andy Hampsten, Erik Breukink en Johan van der Velde. Dit soort beelden zullen we van heden vermoedelijk niet al te veel meer gaan zien door het nieuwe slechtweer beleid….

nonkel 9 maart 2016 om 19:13

vraagje : hoe zit het met renners die reeds waren afgestapt?

Covadonga 9 maart 2016 om 19:24

Doe mij maar de zandbakkoersen. Die gaan gewoon door en dan hebben we tenminste koers.

Orakel 9 maart 2016 om 20:00

Wanneer start het wielrennen met een safety car? Dan kan je ‘neutraliseren’ en gewoon fietsen op het vlakke en richting de slotklim.

Dunne bandjes vind ik trouwens een drogreden. Materiaal dat beter past bij slecht weer (breder en méér profiel) kan zonder veel problemen geïntroduceerd worden.

Michael_ 9 maart 2016 om 20:02

Dit is dus wat boonen enkele dagen geleden al dacht ;) En maar lachen met hem…

Puffin87 9 maart 2016 om 20:11

@nonkel
Geen idee, maar bij PCS staan er ‘gewoon’ 3 DNF’jes, dus ik denk dat ze eruit liggen. Ze zijn immers afgestapt tijdens de koers nog, toen de omstandigheden nog niet slecht genoeg waren om de wedstrijd te annuleren.

CJJelle 9 maart 2016 om 20:29

@michael,nog altijd terecht, vandaag was niet vergelijkbaar met maandag

mic1984 9 maart 2016 om 20:29

Er zijn er hier veel die nog nooit op een fiets hebben gezeten bij slecht weer. Ofwel idioten zijn.
Beslissing die hier genomen is was zelf te laat, maar meer dan terecht. In dat weer kan toch niet echt gekoerst worden. Max uurtje zoals de crossers, maar geen rit van 170 km

wulu 9 maart 2016 om 21:01

Wat een droeftoeters hier, als je vindt dat het moet doorgaan onder deze omstandigheden dan snap je er geen k.. van of heb je nog nooit in de sneeuw op 20mm brede bandjes met minimaal 8 bar er in gefietst!

Lennimator 9 maart 2016 om 21:02

Ik heb gisteravond het boek van Dino Buzzati uitgelezen (Giro 1949).

Een aanrader.

Wat een geweldige idioten! Niet alleen de renners…

mic1984 9 maart 2016 om 21:31

Jeb lennimator. Geweldige tijd 1949. Toen wielrennen nog wielrennen was. Toen Duitsers nog hoopten de wereld te veroveren, en de rest van de wereld in puin lag. We zijn 2016! Je spreekt over tijden dan voetballers alleen neervielen als ze doodgeschoten werden. Ook niet meer het geval ;-)

Eerq 9 maart 2016 om 21:35

Goed besluit!
Koersen is anders dan een trainingsritje dat wij maken..
Als iedereen valt hebben we straks geen renners meer voor de TOUR :-)
Nu die malloten nog die perse met de renners mee moeten rennen!

Romāns Vainšteins 9 maart 2016 om 22:02

Kijk, ik als kijker hoop dat dit soort ritten vergeten worden af te fluiten en lekker afgemaakt worden. Dit neemt echter niet weg dat zo’n beslissing als vandaag genomen gewoon terecht is waar het maandag er uiteindelijk wel mee door kon. Destijds met de Gavia en Stelvio was natuurlijk gekkenvoer maar wel de reden om nog 1 vlucht extra naar de nootjesstand op de markt te rennen, ‘de veiligheid van renners’ heb ik eerlijk gezegd niet zoveel mee, sorry, ik draag bij aan het animo en daarmee het spekken van hun bankrekeningen, alstublieft, als je doping met mate gebruikt kijk ik dat ter compensatie wel door vingers voor je.

honderdprocent 10 maart 2016 om 10:30

Kreeg ik maar voor elk, door Romãns Vainsteins, in elkaar geknutseld onbestaand woord, uitdrukking of gezegde een hele euro. Dan kon ik nu rentenieren.

Headlines

Materiaalzone

Populair