Rio 2016: Tom Dumoulin: “Pols een klein beetje overbelast”

vrijdag 5 augustus 2016 om 08:41
Rio 2016: Tom Dumoulin: “Pols een klein beetje overbelast”

foto: Marcel Koch

Tom Dumoulin heeft de afgelopen dagen gas moeten terugnemen om zijn gekwetste pols niet te beschadigen. De Nederlander liet gisteravond tegenover de NOS weten zijn pols ietsjes te hebben overbelast. “Voordat ik afreisde had ik geen tot weinig problemen en daar is nu een klein beetje overbelasting bij komen kijken, dus ik heb gas moeten terugnemen”, aldus de 25-jarige renner.

Hoewel hij inmiddels van de overbelasting geen last meer zegt te hebben, is hij er vanzelfsprekend allesbehalve blij mee. “Daar baal ik heel erg van. Het is zaak om nu rustig te blijven. De vorm van de Tour is niet weg. Ik heb nog altijd heel veel vertrouwen.”

Dumoulin trainde de afgelopen twee dagen binnen op de rollers. “Ik heb nu weer heel weinig pijn. Vooralsnog blijft het doel hetzelfde en wil in de wegwedstrijd starten om zover mogelijk te komen. Maar voor mij is de tijdrit het allerbelangrijkste, dus ik zal geen risico nemen met het oog op de tijdrit, mocht er heel veel pijn zijn. Ik moet wel met mijn verstand gaan koersen.”

De wegwedstrijd wordt zaterdagavond Nederlandse tijd verreden. Lees alles over de wegwedstrijd in onze uitgebreide voorbeschouwing.

Dit artikel delen:

41 Reacties

Koel 5 augustus 2016 om 08:48

Fijn, we houden vinger aan de pols….

miguelon 5 augustus 2016 om 08:49

Ai, klinkt alsof Poels en Mollema hier weinig aan zullen hebben. Vooraf leek hij nochtans de perfecte knecht voor hen : zelf geen ambitie in de wegwedstrijd, maar trainingsgewijs een goede hulp. Nu klinkt het alsof hij een halve wedstrijd zal warm draaien en dan afstappen. Toch blijft dit m.i. de beste kans op goud voor NL, jammer voor Poels en Mollema.

siht 5 augustus 2016 om 08:53

Elke dag even polsen hoe het gaat dus

tendam 5 augustus 2016 om 09:02

@miguelon

Quote:
Als ik zaterdag het gevoel heb dat ik niet meer mee kan doen om het podium in de wegwedstrijd, dan is het niet verstandig om door te gaan.

Blijkbaar ziet hij zichzelf toch niet als knecht. Wat ik overigens opmerkelijk vind, zelfs een volledig fitte Dumoulin zou ik niet gelijk voorin verwachten in de wegrit.

Bertvd 5 augustus 2016 om 09:19

@ Koel: +1

Scotty 5 augustus 2016 om 09:24

Goed dat Wielerflits elke dag even polshoogte neemt.

@tendam,
Als hij met of in de buurt van de groep favorieten de laatste keer boven kan komen wel natuurlijk.

Kwiat 5 augustus 2016 om 09:27

In Richmond had Dumoulin de tijdrit + een slopende Vuelta achter de rug en reed hij bijna nog naar een podium. Hij kan heel wat hebben, en ik geloof niet dat hij de wegwedstrijd zomaar gaat laten lopen met oog op de tijdrit. Dat zou zonde zijn, morgen zijn er ook gewoon kansen.

Laatste man 5 augustus 2016 om 09:30

Misschien iets beter naar de dokters moeten luisteren door niet in een criterium over klinkertjes te rijden en al helemaal niet zonder bescherming.

Hopelijk herstelt het nog een beetje. Hij zou toch eigenlijk 150 km moeten knechten dan. Anders begint het wel een duur plaatste te worden in de ploeg.

Parijs is nog ver 5 augustus 2016 om 09:32

Dumoulin gaat afstappen. Hij neemt geen risico voor de tijdrit. Begrijpelijk.
Voor Nederland moet Kruijswijk dan maar in de vroege vlucht mee. Zo niet, dan moet hij mee op kop rijden om het gat te dichten. Poels en/of Mollema moeten zo lang mogelijk wachten om het af te maken.

Koel 5 augustus 2016 om 09:47

Laatste man – 5 augustus 2016 om 09:30
Inderdaad, je moet niet verder springen dan je polsstok lang is….

vanSpringel 5 augustus 2016 om 09:54

Goed dat we even polshoogte hebben kunnen nemen.
Hij laat weten dat het zgn niet 100% in orde is, maar achter zijn hand weet ie wel beter en strooit zijn concurenten zo zand in hun ogen.

Mountainking 5 augustus 2016 om 09:57

Even de concurrentie wat zand in de ogen strooien. In de voorlaatste ronde op zijn Zoetemelks wegrijden en winnen.

Stoempert 5 augustus 2016 om 10:03

Die gaat gewoon goed zijn, denk ik.
Misschien kan hij wat doen in de laatste afdaling en vlakke stuk, als hij er dan nog aanhangt. Wie gaat hem dan halen?

Orakel 5 augustus 2016 om 10:08

Dumoulin werkt planmatig richting heldenstatus. Het als topfavoriet afmaken is leuk, maar dan zegt iedereen dat hij het goud enkel hoefde op te halen. Nu wordt voor het grote publiek duidelijk dat het geen vanzelfsprekendheid is, waardoor een eventueel goud alleen maar mooier wordt en hoger wordt aangeschreven. Afstappen in de wegrit past natuurlijk uitstekend in dit plaatje.

Dolomietenfan 5 augustus 2016 om 10:09

Kan er geen invaller rijden voor Ton? Lijkt me niet verantwoord de wegwedstrijd!

Janjanssen98765 5 augustus 2016 om 10:11

Als hij niet top is laat hem in de eerste 100 kilometer maar het hele peloton aan gort rijden, want ik heb het idee dat de Nederlanders wel gebaat zijn bij een strijd van man tegen man.

josi 5 augustus 2016 om 10:30

Die kasseienstroken in het parkoers zullen niet fijn zijn voor zijn pols, ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat hij de wegwedstrijd zal uitrijden.

achtpuntzes 5 augustus 2016 om 10:33

@ dolomietenfan:
neen, want dan kan Dumoulin ook geen tijdrit rijden. de eis is dat de tijdrijders ook de wegrit rijden om het aantal deelnemers zo laag mogelijk te houden ivm de kosten zo laag mogelijk te houden.

daarnaast lijkt me nu nog iemand invliegen veel te laat.

Rhohan 5 augustus 2016 om 10:41

Ik las Poels, maar pols is wat logischer.

schipperaar 5 augustus 2016 om 10:59

Hij kwam met een goede vorm uit de toer en die vorm scherpt vaak alleen maar aan door 1 a 2 weken rust, van die criteriums begreep ik al helemaal niet, een weg en/of tijdrit brengt veel meer op.

denistel 5 augustus 2016 om 11:08

nou volgens mij gaat dit helemaal niks worden er zitten veel te pittige beklimmingen in en ook nog kasseitjes ik geef em zo,n 150 km.

HoofdIsVrij 5 augustus 2016 om 11:08

Denk dat het max. top 5 wordt in de tijdrit.

polke 5 augustus 2016 om 11:13

Ze kunnen beter een reserven renner opstellen en hem alleen de tijdrit laten rijden . Hij gaat toch afstappen.daar heb je niks aan in zó belangrijke wedstrijd.
.

Covadonga 5 augustus 2016 om 11:13

Had hij dan toch thuis moeten blijven?

ikbenprocycling 5 augustus 2016 om 11:14

Die zware wegwedstrijd wordt killing voor zijn pols dus ook ITT. Jammer jammer jammer :-(

Headlines

Materiaalzone

Populair