Richard Plugge blikt terug op afgelopen week: “Heel heftig en emotioneel”

zondag 9 augustus 2020 om 09:13
Richard Plugge blikt terug op afgelopen week: “Heel heftig en emotioneel”

foto: Cor Vos (archief)

Richard Plugge zag gisteren in zijn woonplaats Oegstgeest hoe Wout van Aert naar de zege wist te sprinten in Milaan-San Remo. Voor de teammanager van Jumbo-Visma was het al bij al een zeer heftige week, met als dieptepunt de zware valpartij van Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen.

Jakobsen, uitkomend voor Deceuninck-Quick-Step, kwam in de openingsetappe van de Poolse rittenkoers op verschrikkelijke wijze ten val na een inmiddels veelbesproken actie van Dylan Groenewegen. Die laatste heeft inmiddels spijt betuigd, terwijl Jumbo-Visma zijn sprintkopman voorlopig aan de kant houdt in afwachting van een oordeel van de UCI.

Onvoorwaardelijke steun
“Het raakte iedereen in de ploeg. Het is verschrikkelijk wat er met Fabio is gebeurd, hopelijk komt het allemaal weer goed”, zo vertelt Plugge in gesprek met het AD. “Ook voor Dylan en zijn vriendin Nine is het heel heftig waar zij nu doorheen gaan. Zij hebben onze onvoorwaardelijke steun nodig. Merijn Zeeman en ik hebben dat opgepakt.”

“We proberen dat ook weg te houden bij onze renners. Onze coaches en ploegleiders zorgen ervoor dat zij hun focus kunnen behouden. Want onze mannen in Italië en Frankrijk verdienen onze volle aandacht, zodat zij sportieve prestaties kunnen leveren.” En sportieve prestaties worden er geleverd, met winst in Strade Bianche en Milaan-San Remo.

Wout van Aert wint Milaan-San Remo – foto: Cor Vos

Voltooiing van het revalidatieproces 
Beide wedstrijden werden gewonnen door Wout van Aert. “Een week geleden was ik ook al geëmotioneerd toen hij Strade Bianche won. Dat was de voltooiing van het revalidatieproces van Wout. Een jaar geleden rond deze tijd vroegen we ons af of hij überhaupt ooit nog zou gaan fietsen. Maar je ziet hoe sterk die gast is.”

“In december en januari dachten we: hij fietst weer, het gaat goed. Daarna liet hij echt goede waardes zien tijdens onze hoogtestage. En nu haalt hij ons eerste monument binnen.” En dan is er nog het succes van Jumbo-Visma in Frankrijk. Primož Roglič won zaterdag de tweede etappe van de Tour de l’Ain na een indrukwekkende teamprestatie van Jumbo-Visma.

Plugge: “Wat dat zegt? Dat we als ploeg ontzettend veel en hard hebben gewerkt in de periode waarin corona ervoor zorgde dat alles eruit lag. Het geeft veel vertrouwen dat we nu het beste uit onszelf kunnen halen na zo’n lange periode van inactiviteit.”

Dit artikel delen:

42 Reacties

TijmenCamps 9 augustus 2020 om 09:18

Mooi man!

mooiman 9 augustus 2020 om 10:10

+1

Mille 9 augustus 2020 om 09:31

Veel respect voor Plugge. Hoe die met Jumbo aan de weg timmert, vanuit de kelder van de WT naar waar ze nu staan. Indrukwekkend.

Wheely 9 augustus 2020 om 09:36

Ups and downs, het leven in een notendop.

xistnc 9 augustus 2020 om 09:37

Kan iemand een mooie Hannibal maken van Plugge, inclusief dikke sigaar en uitspraak?

Aan de andere kant, iemand merkte het gisteren ook al op: ‘we’ rijden nu wéér voor twee buitenlandse kopmannen…

tendam 9 augustus 2020 om 09:44

Dat laatste is zeker waar. Maar dit is wel de manier waarop Kruijswijk heel misschien de Tour kan winnen: lange aanval en Bernal wil niet achter hem aan met Roglic in het wiel. Die rol ligt hem ook nog eens veel beter dan volgen, volgen, volgen.

xistnc 9 augustus 2020 om 09:45

Kruijswijk a la Sastre ten tijde van de favoriete Schlecks. Dat zou wat zijn. Hij kan het.

harryjohan71 9 augustus 2020 om 09:53

Ik hoop dat Kruijswijk snel een etappe gaat winnen en bijvoorkeur in de Tour.

Michelangelo 9 augustus 2020 om 09:55

Herinner mij de giro waarin hij als favoriet na twee etappes op 8 minuten stond. Om er vervolgens in te kleunen.

Díe giro was wat mij betreft zijn mooiste grote ronde. Aanvallend ipv volgend.

Ik hoop dat tjv de underdog rol van steven op deze manier probeert te gebruiken. Want als stevie alleen moet volgen gaat het niet voor hém zijn…

rahimns 9 augustus 2020 om 09:58

Dat is het risico als je 2 van je Nederlandse kopmannen koppelt aan misschien wel de beste klassements renner van dit moment. Dan loop je het risico dat zij moeten knechten. En als je 3e kopman voorlopig op de bank zit dan gaat het lastig worden. Dit jaar zal het gewoon even niet anders zijn. Hopelijk gaan we de komende jaren ook weer gewoon kunnen genieten van Nederlandse zeges. Blij met waar de ploeg nu staat ben ik in ieder geval ook met een Belgische en Sloveense kopman.

Wheely 9 augustus 2020 om 10:07

In een normaal seizoen en met spreiding van je kopmannen ga je met Dumoulin en Kruijswijk ook prima succes kunnen boeken in de Giro en Vuelta. Dat Roglič de komende tijd kopman zal zijn in de Tour lijkt me niet meer dan logisch maar die kan ook eens een jaartje overslaan.

Miko1983 9 augustus 2020 om 10:14

Het is natuurlijk wel logisch dat je als “grote” ploeg wedstrijden wil winnen.
Dan zal er voor de beste gereden gaan worden en Wout en Primoz zijn zeker toppers.
Met Groenewegen hebben ze natuurlijk wel Nederlands beste sprinter in huis, waar ook veel op afgestemd is. (zien hoe dat allemaal ontwikkeld uiteraard nu)
En met het halen van Dumoulin NL beste ronderenner aangetrokken in mijn ogen,
ik denk dat hij nog gaat verrassen in de Tour, die zit echt nog in opbouw qua wedstrijdhardheid.

Persoonlijk totaal geen probleem met het rijden voor deze 2 buitenlandse klasbakken dus. Kruijswijk en Dumoulin krijgen sowieso nog wel veel kansen als ze op niveau zijn.
Ik vind het juist mooi dat Jumbo weer eens een echte NL topploeg heeft opgezet met een capabele chef in de vorm van Richard Plugge.

Poeksel 9 augustus 2020 om 10:14

Van Aert is kwart Nederlands toch? :)

Kannibaal van Schepdaal 9 augustus 2020 om 10:46

Dat moet toch iets typisch Nederlands zijn. In België hoor je niemand klagen dat Deceuninck voor Alaphilippe en Bennett rijdt en Lotto voor Ewan. Net zoals Real Madrid maar wat graag teerde op de goals van Ronaldo en Barcelona teert op die van Messi. Topsport draait om winnen, en winnen straalt af op de sponsors. De nationaliteit van een renner kan interessant zijn om marketingredenen, maar is niet van cruciaal belang. Tenzij voor chauvinistische supporters, die je blijkbaar meer hebt in Nederland dan in België.

DrJ 9 augustus 2020 om 10:53

@Kannibaal

Ik weet niet. Ik ben een fan van Jumbo-Visma. Ik merkte gisteren dat ik het leuker vond dat van Aert won dan bv een v/d Poel. In voetbal het ik dat met PSV… Ik heb liever dat een buitenlander voor PSV scoort dan een Nederlander voor Ajax :). Een uitzondering maak ik voor Mollema. Dat vind ik ook een geweldige renner.

Wheely 9 augustus 2020 om 10:57

@Kannibaal
De Fransen, Italianen, Spanjaarden en de Engelsen kunnen er anders ook wat van hoor. Het feit dat Sky met een Brit de Tour wilde winnen is inderdaad ingegeven door sponsors maar speelt in op de behoefte van het grote publiek. Wacht maar tot Evenepoel de Tour wint en denk maar terug aan het tijdperk Boonen, ja nu juichen de Belgen ook voor DQS maar als er een Belg van die ploeg wint dan juichen ze tien keer harder.

r525 9 augustus 2020 om 11:49

“Ik merkte gisteren dat ik het leuker vond dat van Aert won dan bv een v/d Poel.”
Je zegt het alsof je je daarvoor zou moeten schamen?
In een tijd waar iedereen over elkaar heen valt om zijn morele superioriteit te laten zien vind ik het toch lastig te rijmen dat wielerflits nog overstroomd van de nationalistische gevoelens.
Of zitten hier alleen mensen van het verre rechtse spectrum te reageren? Dat kan ik me toch niet voorstellen.

Deel Koeper 9 augustus 2020 om 11:51

Niet mijn ding, supporteren voor een team bij het wielrennen, het is een klik die ik zelf niet kan maken. Zeker in het moderne wielrennen zijn dat internationale allegaartjes, zowel qua renners als qua omkadering, waarbij de sponsor vaak nog de grootste link met het land is. Ik begrijp het supporteren voor een landgenoot, niet het supporteren voor een buitenlander omdat die toevallig veel landgenoten in zijn entourage heeft.

Als "mijn" ploeg bijvoorbeeld een half dozijn ontzettend vervelende wieltjeszuigers zou aantrekken én een smerige sprinter zoals Bouhanni én een etter zoals Moscon, dan ga ik daar echt niet voor supporteren, dat vind ik absurd. Als ik Bernal toffer vind dat Roglic, dan gaat de attractiviteit van en affiniteit met die renner niet aangepast worden aan de hand van de kleur van het truitje. Dan blijf ik altijd winst van Bernal prefereren.

Uiteraard kan je hetzelfde stellen over landgenoten, waarom die of die omdat die toevallig op hetzelfde lapje land zijn geboren, maar daar heb je dan nog gemeenschappelijke taal of cultuur die voor een connectie zorgen. Ik ga niet supporteren voor een saaie, passieve Rus omdat die toevallig een oranje truitje draagt (looking at you, Menchov).

Michelangelo 9 augustus 2020 om 12:08

Ook ik ben (als Nederlander, wonend in Italie na 10 jaar in Belgie gewoond te hebben, getrouwd met een Belgische uit Duitse ouders) wars van vlaggetjes of kleurtjes.

Natuurlijk is het zo dat landgenoten vaak "een streepje voor hebben". Of ploegen met veel landgenoten in hun midden. Of ploegen uit je land. Dat werkt denk ik bij heel veel mensen zo. Maar uiteindelijk ben ik vooral liefhebber van de sport in het algemeen (de mooiste sport die er is), en vaak supporter van afzonderlijke renners.

Zo was ik vroeger liefhebber van Indurain. Grote vent, ontzettend hard fietsen, mooie stijl, maar verder heel zwijgzaam. Een mysterie.
Nibali, Freire,Thomas de Gendt, Greipel, De Clercq (Tim bedoel ik dan, niet Mario), Van Aert 2.0, VdPoel, Kruijswijk, Gesink, Mollema. Veel verschillende vlaggetjes en shirtjes. Gemeenschappelijke delder: steengoede renners, harde werkers, en niet uitblinkend in grootspraak.

Supporteren voor een renner betekent niet per sé dat je dan de andere renners haat. Het is geen voetbal, al lijkt het hier soms steeds vaker op. TJV vs DQS (of in Belgie DQS vs Lotto Soudal) Nederland vs Belgie, VdP vs Evenepoel of Van Aert. Een kritische noot op iemands favoriet levert je vaak een partij scheldwoorden op.

Wat dat betreft onderschrijf ik de woorden van Deel Koeper volledig!

JasperMollema 9 augustus 2020 om 12:33

@drj +1 ik ben ook al jaren voor Jumbo-Visma en haar voorstanders. Zie ook liever een renner van de ploeg winnen voor een Nederlander van een andere ploeg. Mollema als uitzondering;)

Arie den Blanken 9 augustus 2020 om 13:05

Het is maar net hoe je het beleeft. Ik volg wielrennen en vooral veldrijden omdat ik dat interessant vind. Als een Nederlander succesvol is maakt dat mijn interesse absoluut niet per definitie groter. Ik “supporter” alleen voor renners die ik persoonlijk ken of hun familie en het aardige mensen vind. Welke nationaliteit ze hebben is totaal onbelangrijk.

assen 9 augustus 2020 om 13:25

Het aantal renners uit NL dqt opstapt en meetelt is ook niet om vrolijk van te worden. In MSR maar 1 NL renner bij de eerste 50.

Andere landen (Belgie en Frankrijk vooral) hebben ook heel veel rennrs in het peloton van caliber Lindeman-Bouwman, NL niet.

Kannibaal van Schepdaal 9 augustus 2020 om 14:19

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb als Belg altijd wel een voorkeur gehad voor de ploeg van Lefevere, maar ik heb dan nooit de frustratie dat ze een buitenlandse kopman hebben. Ik hoop bijvoorbeeld niet dat Lampaert eerder een klassieker wint dan Jungels, Stybar of Asgreen, helemaal niet. Eigenlijk volg ik heel wat renners (Bernal, Pogacar, Evenepoel, Van Aert, van der Poel, Alaphilippe, Ewan, Bennett, Ackermann, Jakobsen (en talenten als Higuita, Schachmann, Vlasov, Bol, Philipsen, Sivakov) los van hun nationaliteit of ploeg, maar volg ik Deceuninck van iets dichterbij en juich ik net iets harder (oké, heel wat harder) als Boonen wereldkampioen wordt, Van Avermaet Olympisch kampioen wordt of Van Aert Milaan-Sanremo wint, al gingen de decibels ook wel de hoogte in wanneer van der Poel uit een het niets de Amstel Gold Race won.

Marik 9 augustus 2020 om 10:09

Respect voor de manier waarop TJV de laatste jaren zich op alle vlakken heeft ontwikkeld.

Glorious 9 augustus 2020 om 10:09

Jumbo is echt geweldig bezig, prachtploeg!

Jan Blokland 9 augustus 2020 om 10:16

Heftige week voor Jumbo Visma. Al met al hebben ze zich er aardig doorheen geslagen na het incident Jakobsen/Groenewegen.
Roglic super! Van Aert super!
Maar ook Groenewegen na het voorval goed gereageerd met een reactie.
Laten we hopen dat Jakobsen volledig hersteld.
Ik vrees eerlijk gezegd nog meer voor Groenewegen.
Mentaal duurt meestal langer. Ik heb mijn twijfels of dat ooit nog top gaat worden.
Als sprinter moet je gewoon mentaal heel sterk zijn en lef hebben.

Wheely 9 augustus 2020 om 10:45

Mijn idee hierover is dat Dylan hoe dan ook een ander mens wordt hiervan en waarschijnlijk ook een ander soort renner. Hij heeft in het verleden al vaker aangegeven een voorliefde te hebben voor het Vlaamse voorjaar en Roubaix, ik zou graag zien dat deze jongen na wat mentale ontwikkeling die kant opgaat. Hem weer terug als sprinter piloteren lijkt me niks.

kelderfan 9 augustus 2020 om 11:38

@Wheely
Helemaal eens. Dylan kan meer en moet zeker een rol kunnen spelen in ’t Vlaamse.
Hij is dan wel kopman af.

Hollow Knight 9 augustus 2020 om 13:25

Groenewegen heeft veel te weinig talent om te kunnen schitteren in de klassiekers.

peterwinnen 9 augustus 2020 om 10:52

Als Neres voor Ajax scoort, juich ik gewoon…persoonlijk ben ik blij met elke overwinning van Sunweb en Jumbo.

dumoman 9 augustus 2020 om 11:06

Ik geef niets om voetbal, ik juich daarentegen graag voor Max Verstappen ook al zit hij in een Buitenlands team en ik zie liever een Buitenlandse renner in Nederlandse dienst winnen dan een Buitenlander in een niet Nederlands team, maar het liefste een Nederlander in een Nederlands team, liever dan een Nederlander in een Buitenlands team, maar dat gaat dan weer voor een Buitenlander in een Nederlands team, het liefst zie ik geen Buitenlanders in een buitenlands team winnen, sterker nog als er geen Nederlanders meedoen, kijk ik niet eens naar een sport, snap je ‘m nog ?

Paul Bus 9 augustus 2020 om 11:22

Ik gun Jumbo de Tour, zo mooi hoe ze sinds 2015 zijn opgeklommen,zie het scenario van @tendam wel zitten zou tactisch hoogstandje wezen.

fietsvriend 9 augustus 2020 om 11:24

Het is toch echt ongelooflijk hoe die ploeg zich heeft ontwikkeld – hier zou ik graag eens een goed boek over lezen. Mochten ze de Tour ooit winnen: Van Blanco tot baas.

S. Morgenstern 9 augustus 2020 om 11:35

Allemaal te danken aan een pittige column van Kerckhoffs eind 2016, volgens vriend Jaap Stalenburg. Daarna is het pas beter gegaan, want Zeeman (op dat moment grappig genoeg nog het voornaamste mikpunt van Kerckhoffs) was daarvoor volgens deze mannen nog niet bezig om stapje voor stapje de ploeg te brengen naar waar ze nu staan. Nee, pas na die column kon afscheid genomen worden van FC Vlijmen (dat één van de redenen van de ergernissen van Kerckhoffs het opdrogen van wat bronnen was, en dat het afscheid nemen van wat ‘Vlijmse’ elementen daar mede de oorzaak van was, maakt ook die opmerkingen iedere keer weer uitermate grappig).

Uiteraard hebben ze ook heel veel geluk gehad met goede sponsoren die nieuwe stappen vooruit hebben mogelijk gemaakt, maar dat de basis bij Zeeman gezocht moet worden is voor mij wel duidelijk.

Lapjestrui 9 augustus 2020 om 12:27

@Morgenstern beetje cryptisch commentaar. Wat bedoel je? Afscheid van Boom?

fietsvriend 9 augustus 2020 om 12:44

Morgenstern, ik snap geen jota van wat je schrijft maar het klinkt boeiend.
Plugge toch ook een belangrijke rol, lijkt me.

S. Morgenstern 9 augustus 2020 om 12:51

Nee, wat omkadering qua materiaalmannen en verzorging. Daar zat sowieso één persoon tussen die korte lijntjes had met Kerckhoffs en hem ook na zijn vertrek wat heeft gevoed met stof voor de vernietigende 'analyse' over Zeeman waar Kerckhoffs in die mindere jaren altijd mee schemerde.

stalle 9 augustus 2020 om 12:05

Ik heb gewoon liefst dat de beste wint.

assen 9 augustus 2020 om 13:28

Echt? Verschrikkelijk en saai zou ik dat vinden. Vind koersen waar Evenepoel rijdt al een stuk minder leuk, die gast is te goed. Tour met Indurain en Armstrong was ook saai.

Jacco van Stierop 9 augustus 2020 om 13:37

Niets vervelender dan de beste die altijd wint.
Werkt altijd louterend als er een renner wint van wie je helemaal geen liefhebber bent.

Arie den Blanken 9 augustus 2020 om 14:23

Wielrennen is juist leuk omdat niet altijd de sterkste wint. Allerlei andere factoren als taktiek , de boel flikken e.d. spelen een rol. Die dingen spelen bij een zuiver onderdeel als tijdrijden nauwelijks een rol en zijn mede daarom niet om aan te zien.

Murcia 9 augustus 2020 om 13:42

Alle lof voor Plugge is terecht, als een voormalig journalist is hij er in geslaagd om een ploeg die na het vertrek van Rabobank nauwelijks het hoofd boven water kon houden via een geniale combinatie met de schaatsploeg tot een ploeg in de top 4 van de Worldtour te laten doorgroeien. Zonder een grote bek in de media kun je dus ook resultaat boeken. Vooral het neerzetten van de juiste poppetjes op de juiste plek (Quote Bert Jacobs RIP) is zijn sterke punt. Zeeman, Lamberts, Heijboer ze hebben allemaal de ploeg in de omkadering sterker en sterker gemaakt.

Headlines

Materiaalzone

Populair