Emotionele Groenewegen erkent fout: “Ik heb er spijt van”

vrijdag 7 augustus 2020 om 18:22
Emotionele Groenewegen erkent fout: “Ik heb er spijt van”

foto: Cor Vos (archief)

Er is al veel gezegd en geschreven over het sprintgedrag van Dylan Groenewegen in de finale van de openingsrit van de Ronde van Polen, waardoor zijn landgenoot Fabio Jakobsen op verschrikkelijke wijze ten val kwam. De renner van Jumbo-Visma reageert nu voor het eerst, zichtbaar geëmotioneerd, voor de camera van de NOS.

“Dit was duidelijk mijn fout”
Groenewegen vertelt hoe hij het ongeluk en de daaropvolgende dagen heeft beleefd. “Laten we duidelijk zijn dat het nooit mijn intentie is om andere renners in gevaar te brengen”, zo vertelt hij met trillende stem. “Maar dit was duidelijk mijn fout. Ik week van mijn lijn af en dat mag niet. Het ging zo snel, de hekken vlogen over de weg heen waardoor ik viel.”

“Je ziet een grote ravage en hoort dingen, dat zijn geen fijne dingen. Je zag meteen dat het niet heel best was. Dan hoor je eigenlijk gelijk… je ziet gelijk zijn ploegmaten eromheen staan en dan zie je dat het niet best is. Ik kan alleen maar hopen op het beste.” Groenewegen liep zelf ook een sleutelbeenbreuk op, maar dacht alleen maar aan zijn zwaargehavende landgenoot.

“Ik heb alleen maar aan Fabio en zijn familie gedacht”
“Ik heb alleen maar aan Fabio en zijn familie gedacht en ik hoop dat hij snel herstelt.” Groenewegen krijgt sinds woensdagmiddag veel kritiek over zich heen. Zo sprak Patrick Lefevere, de teammanager van Jakobsens ploeg Deceuninck-Quick-Step, van een moordaanslag. De Belg heeft een klacht ingediend bij de UCI en wil een rechtszaak opstarten.

“Ik denk dat iedereen emotioneel is, dat ben ik ook”, zo geeft Groenewegen aan, onder meer doelend op de opmerkingen van Lefevere. “Het is hun keuze, daar kan ik niet zoveel over zeggen. Ik heb dit zeker niet bewust gedaan. Dat het zo heftig is, dat gun ik Fabio niet en niemand niet.” Jumbo-Visma, de ploeg van Groenewegen, houdt de Amsterdammer voorlopig aan de kant in afwachting van een oordeel van de disciplinaire commissie van de UCI.

“Ik raak de fiets voorlopig niet aan”
Groenewegen mag de komende tijd van zijn ploeg dus niet koersen, maar dat wil hij naar eigen zeggen ook helemaal niet. “Ik raak de fiets voorlopig even niet aan. Aan sprinten denken, is heel ver weg. Ik zal er de komende maanden niet eens aan denken om te fietsen. We zullen wel kijken hoe het daarna gaat lopen.”

Het goede nieuws is wel dat Jakobsen inmiddels is ontwaakt uit zijn kunstmatige coma. Paweł Gruenpeter, de vicedirecteur van het Poolse ziekenhuis waar de renner verblijft, is optimistisch over zijn herstel. “De patiënt is bij bewustzijn, hij ademt zelfstandig, hij kan al zijn ledematen bewegen en hij kan communiceren. Alleen praten lukt niet. Hij heeft heel veel geluk gehad.”

Dit artikel delen:

189 Reacties

madeinstars 7 augustus 2020 om 18:32

Hollow Knight kom er maar in: Dit is allemaal nep en voor de bühne en dat hij nog niet standrechtelijk is geëxecuteerd is een gotspe. Zoiets?

Mille 7 augustus 2020 om 18:34

Nee, het had gewoon een dag vroeger gemogen.

ivo001 7 augustus 2020 om 18:34

Laat het gaan. Dit is ook niet goed voor de sfeer.

Hollow Knight 7 augustus 2020 om 18:41

Zijn emoties zijn overduidelijk echt, maar dat komt wellicht eerder door de gevolgen van zijn actie dan de actie zelf.

“Podium of Jodium” is zijn motto en dat zegt meer dan genoeg denk ik. Jullie verdedigen hem enkel en alleen omdat hij een Nederlander is die voor DE Nederlandse ploeg rijdt.

Jammer.

Merlinappa 7 augustus 2020 om 18:47

En jij boort m enkel en alleen de grond in omdat hij Nederlander is en voor DE Nederlandse ploeg rijdt.

La Primavera 7 augustus 2020 om 18:52

@Hollow Knight Wat is je punt? Het is toch logisch dat zijn emoties door de gevolgen van zijn actie komt? Hij gaat toch geen potje zitten huilen omdat hij van zijn lijn afwijkt als er daarna geen gevolgen zijn.

Je laatste zin is echt een zwaktebod. Er is niemand hier die vind dat Groenewegen geen fout heeft gemaakt. Mensen maken fouten in het leven, jij ook, ik ook, Groenewegen ook. Wij hebben allebei geen idee hoe het is om aan 80 km/h in volle adrenaline te sprinten voor je werk.

Maar goed als jij graag van het slechte in de mens uitgaat dan is dat jouw keus.

Anketieletje 7 augustus 2020 om 19:08

Niet van de lijn afwijken jullie…. Houd a.u.b op!

HSV 7 augustus 2020 om 19:41

Hollow, podium of jodium is het motto van Jacobsen.

kelderbelg 7 augustus 2020 om 19:49

@HN

`Jullie verdedigen hem enkel en alleen omdat hij een Nederlander is die voor DE Nederlandse ploeg rijdt.'

Het feit dat je dit denk zegt vnml iets over jou beperkte inlevingsvermogen.

Daarnaast geeft je constante gescheld op DG in andere topics en je stupide geschreeuw om gevangenis straf aan dat je een iq-loze amoebe bent.

HF2013 7 augustus 2020 om 19:55

Natuurlijk komt het door de gevolgen Hollow Knight.
Als ik 10 km/h te hard rij en 50 euro boete moet betalen, haal ik m’n schouders op.
Als ik 10 km/h te hard rij en ik rij een kind dood, ben ik er kapot van en zie je echte emoties en spijtbetuiging.

Hollow Knight 7 augustus 2020 om 20:03

@HSV

Neen, dat is het motto van Groenewegen. Hoe walgelijk moet je zijn om nu aan victim blaming te doen door te liegen. Het is trouwens Jakobsen, het getuigt van zeer weinig respect dat je zijn naam nog niet eens kan correct spellen.

@HF2013

Wat wordt denk je het zwaarst bestraft? Scenario 1 of scenario 2?

Groenewegen verdient een zware straf, punt aan de lijn.

bomb ba 7 augustus 2020 om 20:22

Dit is gewoon een klasse actie van Groenewegen. Niks minder.

tendam 7 augustus 2020 om 20:31

@hollow knight
‘Podium of jodium’ is inderdaad zijn motto. Zoals ‘de dood of de gladiolen’ het motto van Knetemann was. Daarbij is natuurlijk niet de bedoeling dat de dood ook daadwerkelijk volgt. Dat snap je toch hopelijk wel? Ik hoop niet dat jij alle gezegdes letterlijk neemt, een moeilijk leven heb je dan.

Hollow Knight 7 augustus 2020 om 20:41

@tendam

Het zegt nochtans heel veel over hoe Groenewegen zich gedraagt op en naast de fiets. Hij staat bekend als een arrogante egoïst in het peloton voor een reden hoor.

tendam 7 augustus 2020 om 20:56

@hollow knight
Net als Peter Sagan en Vincenzo Nibali, bedoel je? Hoe je bekend staat in het peloton maakt niet uit, bovendien is het natuurlijk maar net aan wie je het vraagt. Je kunt ‘podium of jodium’ lezen als ‘alles of niks’, misschien begrijp je het dan beter. Figuurlijk spreken is blijkbaar niet aan jou besteed.

S. Morgenstern 7 augustus 2020 om 21:04

Die kwalificatie van ‘arrogante egoïst’ werd meestal ondersteund door te verwijzen naar de opmerkingen die Naesen over hem heeft gemaakt. Dezelfde Naesen die Groenewegen gisteren een aardige jongen noemde.

Veloburto 7 augustus 2020 om 21:44

Podium of jodium is ook gewoon een beetje Amsterdamse bluf. Niet alles te letterlijk nemen.

Sephiroth 7 augustus 2020 om 21:47

@HK bronnen voor die bewering hoe hij bekend staat in het peleton? Naessen was niets dan lovend over hem als persoon, Wuyts ook en zo zijn er nog vele te vinden… dus onderbouw het ajb even met citaten voordat je eigen verzinsels verkoopt als de waarheid.

Lord Melchett 7 augustus 2020 om 22:12

Jongens en meisjes. Waarom zo kwaad zijn op Hollow Knight. Het is toch bekent dat hij in een inrichting zit samen met samlambeej.
Laat hem schrijven, zolang hij daar vast zit hebben we het minst last van hem.

EHV 7 augustus 2020 om 23:51

+1

Hollow Knight 8 augustus 2020 om 00:33

@Morgenstern

Mijn bron is de beste man zelf ;)

https://www.wielerflits.be/nieuws/dylan-groenewegen-mijn-eergevoel-is-te-groot-om-te-knechten/

@tendam

Nibali heeft nog nooit iemand van de weg gereden. En neen, Kruijswijk die niet kan sturen telt niet mee. ;)

Samir Durran 8 augustus 2020 om 02:20

@bomb ba
Ja, wat een enorme klasse… Het zou er verdorie nog aan ontbreken mocht hij geen spijt tonen.

S. Morgenstern 8 augustus 2020 om 04:44

Waarmee je dus door de mand valt, aangezien jij (!) daardoor die kwalificatie op hem plakt. Op basis van een interview waarvan hij zelf stelt dat het geen reëele weergave is van het gesprek dat hij had, stel je dus dat hij in het peloton bekend staat als een arrogante egoïst. Blijkt dus dat je dat zelf dacht en helemaal niet weet hoe daar in het peloton over wordt gedacht.

limburgia 8 augustus 2020 om 12:57

Spijt komt na de zonde !

Lex van Deijl 7 augustus 2020 om 18:33

Levevre is zeker vergeten dat zijn renner cavendisch in het verleden Tom Veelers uit het wielrennen heeft gereden ennooit meer gefietst heeft. Levrvre had wel meer van die mannen.

Dirty Derrick 7 augustus 2020 om 18:36

De jury van de Tour zag er thans geen fout in van Cavendish en concludeerde dat het Veelers zijn eigen fout was… Vreemd

Merlinappa 7 augustus 2020 om 18:37

Misschien zelf de beelden eens bekijken vieze Derk.

Hollow Knight 7 augustus 2020 om 18:42

Tom Veelers ging daar zelf zwaar de fout in. Liet zich opzettelijk afzakken in het midden van het peloton.

Levensgevaarlijk.

madeinstars 7 augustus 2020 om 18:48

Jij bent echt niet serieus te nemen he, Hollow Knight? Over afzakken na een lead-out gesproken: moet je misschien eens terugkijken wat de (voormalige) werknemers Morkov en Richeze van jouw vriendje Lefevre de afgelopen jaren hebben uitgespookt.

Dirty Derrick 7 augustus 2020 om 18:51

Heb ik gedaan en ik zie bijlange niet de overeenkomst met iemand in volle vaart de hekken in jagen. Jij wel?

Merlinappa 7 augustus 2020 om 18:51

Dus als iemand zich laat afzakken mag je ze met een kopstoot omver stoten aan 60 in het uur? Weer wat nieuws geleerd.

@vieze Derk
Nee, dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat Cav daar wel degelijk de fout in ging.

Dirty Derrick 7 augustus 2020 om 18:56

Merlippa, dan doet het hier toch niet ter zake? Waarom zit je dan oude koeien uit de sloot te halen?

Marik 7 augustus 2020 om 18:58

edit wf: houd politiek erbuiten svp

Merlinappa 7 augustus 2020 om 19:01

@marik
Ik ga ze maar gewoon negeren vanaf nu. Blijkbaar willen ze Dylan helemaal kapot hebben, nogal sneue types.

Marik 7 augustus 2020 om 19:03

Merlinappa is ook de beste keuze, gewoon negeren. Uiteindelijk is het trollgedrag

Nillus 7 augustus 2020 om 21:23

Als de uci altijd consequent had op getreden tegen gevaarlijk sprint gedrag was dit niet gebeurt..
Er zijn fouten gemaakt, Groenewege uci en de poolse organisatie met een sprint die omlaagloopt en ik denk dat de nadar niet in orde was/ vast stond

Dirty Derrick 7 augustus 2020 om 21:46

Oei Marik, alweer laten meeslepen?

Lex van Deijl 7 augustus 2020 om 18:33

Levevre is zeker vergeten dat zijn renner cavendisch in het verleden Tom Veelers uit het wielrennen heeft gereden ennooit meer gefietst heeft. Levrvre had wel meer van die mannen.

Mille 7 augustus 2020 om 18:35

Hij geeft zn fout toe, excuseert zich en heeft oprecht spijt. Zo win je respect terug Dylan.

Dirty Derrick 7 augustus 2020 om 18:37

Dit is inderdaad al wat anders dan dat opgestelde tekstje van gisteren.

KnightBiker 7 augustus 2020 om 18:46

Ik vond de text van gister ook ok, En ik las er ook de nodige realisatie van de gevolgen in. Excuses zijn nog beter idd, maar sommigen willen hem Gewoon te graag de schandpaal genageld en voor die mensen is niets goed genoeg. Dylan moet dit ook allemaal verwerken.

Mille 7 augustus 2020 om 18:52

Komaan, als er iemand door jou valt, zeg je toch gewoon sorry. Dat is menselijk zijn. Dat er mensen hem aan de schandpaal willen, heeft er verder niks mee te maken. Die tekst van gisteren was niet ok. Dit is wel echt en oprecht.

O59 7 augustus 2020 om 19:17

Dit is inderdaad een reactie van een echte man, jammer genoeg een dag te laat, maar goed, beter laat dan nooit en OK voor mij.

En aan al diegenen die er weer een NL – BE winnen van maken ( kappen op Lefèvre of DG een moordenaar noemen), stop er aub mee.

Dit is ech een droevige situatie , in de eerst plaats voor Fabio maar ook voor DG, hoe moet het nu met hem verder in het leven met dit op z’n geweten.

martini151 7 augustus 2020 om 19:32

O59, ben je zelf ooit geopereerd geweest? Je kan moeilijk van iemand verwachten om direct na een operatie voor de camera te verschijnen toch?

O59 7 augustus 2020 om 20:01

@martini151, gisteren was er een tweet zonder te erkennen (waarschijnlijk door advocaten ingefluisted) dat hij een fout gemaakt heeft, nu geeft hij dit wel toe, dat bedoelde ik. En dat noem ik verantwoordelijkheid nemen.

Dat ik al dan niet na een operatie voor de camera zou verschijnen doet niet ter zake.

KnightBiker 7 augustus 2020 om 20:25

Het waarschijnlijk zelfs beter geweest even te wachten, als Fabio het niet zou redden dan is iedere boodschap verkeerd, ook de eerste. Nu het duidelijk is dat Fabio het gaat overleven en er kansen zijn op herstel is het mogelijk om excuses aan te bieden. Anders is ieder woord teveel.

Petros 7 augustus 2020 om 21:14

Ik denk dat het Groenewegen weinig kan schelen of hij respect krijgt van het publiek of niet. Het enige wat hij wil is dat Fabio Jakobsen weer herstelt. Tot dan toe zie ik hem niet meer fietsen. Ik vraag mij af of hij ooit nog de fiets gaat aanraken als Fabio Jakobsen dat ook niet maar gaat kunnen.

Er is iemand iets heel ernstigs overkomen door zijn toedoen. Dat had hij nooit zo bedoeld, maar hij heeft wel zelf de deur dichtgedaan in volle sprint. Als hij dat niet had gedaan, dan lag Jakobsen nu niet in het ziekenhuis. Zoiets zal aan hem knagen en duizend keer door zijn hoofd zijn gegaan. Had in maar een andere keuze gemaakt. Je ziet duidelijk dat het aan hem knaagt, een jongen van 26 jaar oud die de rest van zijn leven met de gevolgen moet leven.

Merlinappa 7 augustus 2020 om 18:39

Als je de beelden op de NOS site ziet, zie je hoe kapot hij ervan is. Ik heb echt met hem te doen. Laten we met z’n allen hopen dat Jakobsen weer volledig terug kan komen op niveau, en dat ze mooie en eerlijke duels uit mogen vechten in de toekomst.

Keessie 7 augustus 2020 om 18:47

Ik vrees dat beiden mentaal niet meer terug zullen komen op dit sprintniveau. Als je dit meegemaakt hebt lijkt het me onmogelijk om zonder angst opnieuw aan massasprints deel te gaan nemen.

Petros 7 augustus 2020 om 21:16

@ Kessie,

Dat kan ik mij ook moeilijk voorstellen. Al kan ik het mij al moeilijk voorstellen dat je met 80 km/u wil sprinten. Ik vind 50 km/u al spannend.

Gelei 7 augustus 2020 om 18:45

De eerste zin is lulkoek. Dat kan hij echt niet menen.

boehoe 7 augustus 2020 om 18:49

Het zou toch wel interessant zijn wanneer er wat meer wordt doorgevraagd naar het mechanisme van het afwijken. Had hij dat door? Zo ja waarom deed hij dat dan? Merkte hij dat jakobsen kwam enz enz.

La Primavera 7 augustus 2020 om 18:55

Man het is nog maar twee dagen vers, Groenewegen zit ook helemaal kapot en heeft dit niet gewild. Dat heeft echt geen haast, belangrijkste is het welzijn van beide heren.

Marik 7 augustus 2020 om 18:50

Dylan, sterkte kerel, je bent een groot kampioen. En ook grote kampioenen maken fouten, zo is het leven. Nu alles 1 op 1 met Fabio uitpraten. Daar heeft de rest van de wereld niets mee te maken.

Dirty Derrick 7 augustus 2020 om 18:53

Echt een groot kampioen… Laten we zelfs stellen: een voorbeeld voor de jeugd! Wereldklasse! Bespaar ons uwe zever jong.

Marik 7 augustus 2020 om 18:55

Haha ik ben onder je huid gekropen hè Vieze Derrick? Dat doet me heel veel deugd :)

Dirty Derrick 7 augustus 2020 om 19:18

Probeer eerst maar eens inhoudelijk te reageren i.p.v. je te gedragen als een kleuter.

Marik 7 augustus 2020 om 19:23

*applaus*

Quintenri 7 augustus 2020 om 19:30

Dirty Derrick, als er hier 1 kleuter zit dan ben jij het wel. Tuurlijk heeft Groenewegen een fout gemaakt en kan hij hiervoor gestraft worden, maar hij is er zelf ook gewoon kapot van hoor…

Dirty Derrick 7 augustus 2020 om 19:46

Door te stellen dat ik hem geen groot kampioen vind en al helemaal geen voorbeeld voor de jeugd. Sorry, ik ben niet van het principe: excuses en alles is vergeten en vergeven.

Paling99 7 augustus 2020 om 18:50

Mensen die zeggen; deze reactie had eerder gemoeten. Ik vind dat zeer makkelijk roepen van de zijlijn. Realiseer je dat ook Groenewegen overmand door emoties zal zijn sinds het bewuste moment en er kapot van is wat hij Fabio aan heeft gedaan met zijn actie. Ook Dylan zal een hele zware tijd door gaan maken, weliswaar compleet door eigen acties, maar dat wil niet zeggen dat het daardoor niet ook een harde aanslag op zijn leven en carrière zal zijn. Beterschap Fabio.

Scott Sunderland 7 augustus 2020 om 19:04

Helemaal met je eens.

fietser80 7 augustus 2020 om 18:51

Respect voor Dylan!

Gelei 7 augustus 2020 om 19:12

Not!

Johan110 7 augustus 2020 om 18:59

Het was duidelijk een bewuste actie zonder na te denken in het heetst van de strijd. Als Groenewegen en Jumbo Visma gezamenlijk besluiten om hem de rest van dit lopende wielerjaar aan de kant te houden, is het prima. De UCI kan deze straf dan overnemen en Lefevre de rechtszaak intrekken. Denk dat Fabio daar ook niet op zit wachten als hij volledig bij kennis is.

KnightBiker 7 augustus 2020 om 19:15

Op zich geef ik je gelijk, MAAR we moeten nog afwachten wat de blijvende gevolgen zullen zijn voor Fabio. Dus als er aansprakelijkheid is dan hoort dat geregeld te worden.

Op zich vind ik niet dat dit thuis hoort bij de civiele rechter, maar omdat de gevolgen zo groot zijn is het goed om dat hier voor eens en altijd duidelijk te hebben.

De UCI heeft wel ook een soort renners arbeidsongeschikt regeling (zie de zaak Taylor Phinny) maar wat en hoeveel dat is daar heb ik geen idee van.

(Het is ook een erg lastige situatie, Dylan veroorzaakt dit, maar Fabio neemt wel deel aan een situatie die intrinsiek al gevaarlijk is)

nickdt 7 augustus 2020 om 19:39

@KB

Eens, maar er zijn ook verschillende factoren in het spel. De omheining was onveilig. Als uit het onderzoek naar voren komt dat dit de meeste verwondingen veroorzaakt heeft, dan hebben de UCI en Organisatie nog een groter probleem dan Groenewegen zelf.

KnightBiker 7 augustus 2020 om 19:44

@nickdt – inderdaad, dat nam ik even niet mee. Maar, de UCI en wedstrijd organisatie kan dat financieel wellicht beter aan dus als daar schuld is heb ik daar veel minder problemen mee dat ze betalen, nog liever heb ik dat er deugdelijke maatregelen worden genomen om potentiële massa sprint aankomsten te voorzien van gestandaardiseerd veilig materiaal.

Dit doet me denken aan het prikkeldraad incident met de Tour die nimmer aansprakelijkheid aanvaarde, terwijl de Tour organisatie auto duidelijk schuldig was. Ik weet nog steeds niet of daar nu uiteindelijk betaald is, maar op dat gebied is de ASO ook haar naam waardig.

SolitaryShell 7 augustus 2020 om 20:28

‘Een bewuste actie zonder na te denken’. :? Hoe werkt dat?

Piet 7 augustus 2020 om 22:15

@knightbiker, er zal ergens in de voorwaarden wel keurig vermeld staan dat de organisatie nimmer aansprakelijk kan worden gesteld; tekenen bij het kruisje..

Panache 7 augustus 2020 om 18:59

Hier zit iemand die heel goed weet dat hij over de schreef is gegaan en eigenlijk geen rekening hield met mogelijk zo’n heftige afloop (al kon het nóg erger). Groenewegen zou de tijd graag willen terug draaien, maar dat kan niet.
Het berouw is oprecht en hij zegt niets verkeerds.
Groenewegen op de fiets was een opgeblazen ego, naast de fiets een bewuste en schuldbewuste man. Hem op deze reactie afbranden snap ik niet, dit is een eerste noodzakelijke stap naar een nieuwe Groenewegen vanaf seizoen 2021.

Piet 7 augustus 2020 om 22:17

Helemaal mee eens, denk dat een sprinter zonder ego op de fiets niet veel prijzen zal pakken.

skylimit 7 augustus 2020 om 19:05

Interview op een verkeerd moment afgenomen. Journalistiek wil scoren met drama en emotie. Natuurlijk heeft Groenewegen ook recht om zijn kijk op het gebeuren te uiten en ja de sociale media tegenwoordig geven je geen kans meer om eerst rustig zelf alle emoties te laten bezinken, maar verwachten direct een reactie anders zou hij helemaal figuurlijk worden afgebrand. Dus vanuit dat oogpunt is deze reactie ok, als ploeg zijnde zou ik Groenewegen nu een tijdje uit de wind houden, ook qua media.

Hij geeft zijn fout toe, alleen zegt wijselijk erbij dat hij het niet bewust deed.
Daar gaat het straks bij een juridische strijd natuurlijk om.
Sterkte aan iedereen. Gelukkig leeft iedereen nog.

IlPirata 7 augustus 2020 om 19:05

Wat moet ie nog meer zeggen dan. Het is topsport, dit was over het randje maar hij biedt zijn verontschuldigingen aan. In het verleden zijn er meerdere gevallen geweest zoals dit. Geen groot fan van Groenewegen (goede sprinter hoor), maar dit kan gebeuren. Belangrijkste is dat Fabio Jackobsen hersteld en dat ziet er redelijk uit begrijp k.

Scott Sunderland 7 augustus 2020 om 19:07

Prima reactie van Groenewegen. Niets op af te dingen. Ik heb een hekel aan de rampzalige actie die Jakobsen bijna het leven kostte maar niet aan Groenewegen zelf. Daar doe ik niet aan mee. Ik ken de jongen niet persoonlijk en daar kan en wil ik niet over oordelen.

Marik 7 augustus 2020 om 19:10

Kijk dit is een verstandige reactie

KimJungPoels 7 augustus 2020 om 19:13

Eens met deze opmerking. Dylan zelf lijkt me een prima kerel eigenlijk, maar die actie daar lijkt ie bijna wel één of andere black-out te hebben gehad gezien de extreme risico’s die hij daar nam ten opzichte van een veel sneller opkomende concurrent.

Ik hoop eigenlijk heel erg dat Jakobsen weer volledig op niveau terug komt. En als dat gebeurd kan ik denk ik ook weer genieten van Dylan. Als Jakobsen niet meer terug komt zal er wel altijd een zwart randje voor mij rond overwinningen van Groenewegen blijven zitten vrees ik.

Qua emoties vind ik dit trouwens wel een zeer aangrijpend filmpje. Je ziet aan Groenewegen dat hij er echt volledig doorheen zit, en dat gun ik die gozer ook niet. Maar ergens zou iedere andere emotie ook niet gepast zijn geweest. Dus dit is toch wel een beetje de Groenewegen die ik hoopte te zien.

Dirty Derrick 7 augustus 2020 om 19:20

Neemt niet weg dat hij voor de gevolgen moet opdraaien. Zo werkt de wereld nu eenmaal.

Marik 7 augustus 2020 om 19:24

Dirty je gedraagt je als een hinderlijke luis. Donderstraal nou eens op kerel, wat wil je nou toch bewijzen?

KnightBiker 7 augustus 2020 om 19:32

+ 1 – en wat die ‘black out’ betreft: we moeten niet vergeten hoe godvergeten snel dit ging: we kijken allemaal naar vertraagde waardoor je de indruk krijgt dat het allemaal wel overwogen zou zijn, het is iets meer dan instinctief geweest maar nauwelijks meer dan een automatisme het was nooit een voorgenomen doel.

@derrek – laat men dat even voor de rechter bepalen, er is geen duidelijke jurisprudentie hieromtrent en zelf s als Fabio het niet zou willen dan nog moet die jurisprudentie er komen. Maar emoties en verwijten hoeven daarbij geen rol te spelen: aansprakelijkheid vaststellen is daar het doel, maar het kan goed zijn dat beide renners dichter naar elkaar toe groeien in de toekomst. (Als dit allemaal mentaal te verwerken is)

Dirty Derrick 7 augustus 2020 om 19:37

Dat heb ik ondertussen al 4 keer uitgelegd, maar jij verstaat blijkbaar geen Nederlands. Met een sorry kom je er in dit geval niet van af. Iemand zijn leven ruïneren, excuseren en dan case closed. Zo eenvoudig zit het niet. Lefevre heeft 100% gelijk dat hij hem aansprakelijk stelt…

alvaro mejia 7 augustus 2020 om 20:11

@Dirty Derrick volgens mij heb jij een cursus begrijpend lezen nodig. Volgens mij is iedereen er mee eens dat DG gestraft dient te worden. Ben tevens benieuwd hoe correct jij bent in jouw leven en je daar ook zo veroordelend bent naar jezelf?

sl2512 7 augustus 2020 om 20:50

Dirty Derrick wil bloed zien. Alsof dit nog niet voldoende ellende heeft veroorzaakt.
Het herstel van Fabio Jacobsen gaat niet sneller verlopen door een strafrechtelijke veroordeling voor Groenewegen of een mega-schadeclaim.

Groenewegen zat fout, enorm fout met rampzalige consequenties. Hij zit er zelf compleet doorheen maar heeft wel de ballen om voor de camera zijn verantwoordelijkheid te nemen.

Ik ben wel van mening dat je dit soort ellende bij voorkeur ‘binnen de sport’ houdt en oplost. Straf- en/of civielrechtelijk gaan geeft een gevaarlijk precedent voor toekomstige voorvallen, dat moet je m.i. niet willen.
Zorg dan voor een fonds binnen de wielrennerij waar allen belanghebbenden aan bijdragen om compensatie te bieden voor dit soort ellende.

Krentenbol 7 augustus 2020 om 21:34

Alleen is Lefevre een hypocriete man die zijn mond houdt wanneer zijn renners zwaar over de schreef gaan met gevolgen. Maakt de kwestie Dylan – Fabio niet erger of minder erg, maar de kwestie Groenewegen – Lefevre wel. Daarnaast is het bizar dat iemand in zijn functie en ervaring zo emotioneel blijft reageren en Dylan persoonlijk blijft aanvallen. Er zijn casussen genoeg wat dit soort schuldgevoel met iemand kan doen zonder dat iemand dat zit op te stoken. Getuigd van weinig verstand.

Dylan deed iets wat niet mocht, of die move bewust wat of niet, maakt niet uit. De gevolgen zijn heftig. Hoe de aansprakelijkheid hier exact ligt, daar mogen experts zich over buigen. Daar hebben we geen moraalridders, fan boys, wielerfans of journalisten voor nodig.

Dirty Derrick 7 augustus 2020 om 22:19

Ik denk dat jullie niet begrijpend kunnen lezen. Ik vind dat er naast een straf van uci ook een straf van een rechtbank moet komen. Niet omdat ik bloed wil zien, dat is er al genoeg gevloeid, maar wel omdat iemand zijn leven naar de vaantjes is. Als ik morgen dronken iemand aanrijd, heb ik dat ook niet gewild, maar zal ik daar wel voor moeten opdraaien. En dat is hier niets anders, sport of niet. Het speelt geen rol of nu de dader of slachtoffer Nederlander of Belg is. Ik ben er wel zeker van dat Bouhanni hier de dader was geweest, er wel anders gereageerd werd…

S. Morgenstern 7 augustus 2020 om 22:25

Dus mocht Jakobsen volgende maand weer op de fiets zitten, dan is een schorsing wel genoeg?

arviidd 7 augustus 2020 om 22:28

@rare Dirk:

Vage vergelijking vind je niet? Als je dronken rijd ben je sowieso al in overtreding en jij weet meer dan die chirurgen en artsen? Jij weet al dat het leven van Jakobsen verpest is?

Ik hoop in ieder geval voor hem van niet.

Dirty Derrick 7 augustus 2020 om 23:00

Als elk bot in mijn gezicht gebroken zou zijn en al mijn tanden weg zouden zijn, dan zou ik mij daar inderdaad niet zo goed over voelen. Ik ken alleszins geen personen die een gezichtsreconstructie voor hun plezier laten uitvoeren. En dit zal heus niet de laatste operatie zijn die hij zal moeten laten uitvoeren. Als een sorry voor jou dan voldoende zou zijn is dat mooi voor jou, maar voor een hoop andere mensen zal dit niet volstaan. Vreemd dat jullie zoiets niet begrijpen.

EHV 8 augustus 2020 om 00:44

Niemand zegt dat sorry ineens voldoende is. Waar haal je dat toch vandaan steeds? Tussen “sorry is voldoende” en een rechtszaak zitten nogal wat stappen.

Je wilt (inderdaad) gewoon bloed zien. Dat is zo duidelijk als wat.

yo-eddy 8 augustus 2020 om 07:29

@Dirty Derrick ….. buiten dat ik mij erg stoor aan je reeks reacties

– DG is “schuldig” aan val Jacobsen
– UCI is schuldig aan zwaar letsel Jacobsen

Kijk nog even de video vd crash van Cav in de tour (door Sagan) en zie hoe hekken behoren te werken

Dat op de man spelen met een civiele rechtszaak is werkelijk om te kotsen en het einde vd wielersport

Murcia 7 augustus 2020 om 19:09

Mensen die vinden dat hij nu te laat komt met zijn statement zouden de eersten zijn geweest om te melden dat het ongepast van hem was te reageren terwijl Fabio nog in coma lag. Die mensen kun je en hoef je ook niet te overtuigen. Hier erkent hij zijn fout en is duidelijk wat Planckaert gisteren al zei. Op het ogenblik ben je twee sprinters kwijt en het is maar de vraag of beiden terugkeren. De schade voor Fabio is fysiek en mentaal. Die van Dylan behalve de sleutelbeenbreuk vooral mentaal. Maar ook hij is kapot. Ik moet nog zien of hij dit een plaats kan geven.
Voor sommigen maakt dit niets uit, hij moet en zal eeuwig boeten. Maar ik hoop beiden terug te zien in het peloton.

Kelder is de Man 7 augustus 2020 om 19:14

Klopt Murcia. Het maakt niet uit wat hij zegt en wanneer, het is altijd verkeerd in sommige ogen. Hard om hem zo te zien. Alle sterkte aan beide heren.

Barry Batsbak 7 augustus 2020 om 19:09

edit wf: ontopic svp

Limal 7 augustus 2020 om 19:24

Als Belg die de helft van zijn leven in verschillende Europese landen gewoond en gewerkt heeft vind ik deze geforceerde België-Nederland rivaliteit ook héél vermoeiend, jou stigmatiserende reactie inbegrepen.

Barry Batsbak 7 augustus 2020 om 20:33

Dat mag je vinden Limal, ik vind het zelf misschien ook wel. On topic dan maar redactie? Dit is de enige passende reactie die Groenewegen kan geven, ik kan me ook niet voorstellen dat Fabio Jakobsen iets anders zou willen horen dan dit. Dat gekrijs van enkelingen over pogingen tot doodslag, het opzettelijk toebrengen van ernstig letsel en noem al die compleet achterlijke reacties maar op, zijn werkelijk niet serieus te nemen. Dit zijn gasten die aan 80km per uur in een fractie van een seconde beslissingen nemen of bewegingen maken die verstrekkende gevolgen kunnen hebben. De rollen hadden met dezelfde moeite ook omgedraaid kunnen zijn. Het enige verschil is dat Lefevre dan een minder grote bek had gehad.

horsm 7 augustus 2020 om 19:14

Ik geloof hem volledig.

Abraham Olano 7 augustus 2020 om 19:16

Wat kan Groenewegen anders doen? Die jongen zit volledig stuk. Denk dat voor sommigen hier geen enkele reactie goed genoeg was geweest.

Signore Cipolla 7 augustus 2020 om 19:19

Hoewel het een enorme kutstreek was van Groenewegen, vind ik toch dat hij niet volledig afgeschoten dient te worden. Die tranen en excuses zijn volgens mij oprecht. Die jongen ligt nu ook mentaal in 2.
Denk maar een terug aan de situatie van Isaac Galvez en Dimitri De Fauw. Beide zijn nu overleden. De ene na een crash. De andere na een zelfmoord.
Ermee leven dat je een collega zo hard doet vallen is mentaal ook niet te onderschatten, toch niet als je enigszins menselijk bent.

Signore Cipolla 7 augustus 2020 om 19:21

Dit komt overigens van een Belg.

Martino87 7 augustus 2020 om 19:26

@boehoe, Ik denk dat het als volgt gegaan is: Groenewegen voelde dat er iemand langszij aan het komen was. Op dat moment past hij een ‘tactiek’ toe die waarschijnlijk veel andere sprinters ook toegepast zouden hebben: iets uitwijken in de hoop dat de opkomende man het gat te klein vindt en dus inhoudt. Als Jakobsen op dat moment had ingehouden was de zege voor Groenewegen geweest en hadden we hier wellicht geroepen dat hij professioneel de deur dicht hield (en dat Jakobsen op ervaring is geklopt). Echter, Jakobsen zag blijkbaar geen gevaar en dook wel in dat gat. Ik vermoed dat Groenewegen hier in die split second van schrok en als reflex zijn elleboog uitstak. Het hele incident duurde zo’n 2 seconden, ik kan me niet voorstellen dat DG in die korte tijd echt kon bedenken wat er zou kunnen gebeuren.

Pascal De Kooning 7 augustus 2020 om 19:26

Hij weet zelf ook wel dat hij fout zat. Hij zal alle maatregelen accepteren denk ik. Maarre, het is geen moordenaar en we hoeven hem echt niet aan de hoogste boom op te hangen wat mij betreft. Hij ging over lijken voor de etappezege zoals een top-sprinter wel vaker doet en is daarin veel te ver gegaan. Maar we moeten hem niet opknopen!!

Dikke Vrouw 7 augustus 2020 om 19:53

Tja spijt… Spijt komt na de zonde

horsm 7 augustus 2020 om 21:28

Duh.

Lalsacien 7 augustus 2020 om 22:23

Berouw komt na de zonde….

Vlinder 7 augustus 2020 om 19:55

Ik vind dit een heel prima interview en eerlijk gezegd was ik juist verbaasd dat hij zo snel al met de pers wil en kon spreken. Hij zegt precies genoeg en als men dit niet oprecht genoeg vind dan weet ik het ook echt niet meer. Dan wil je volgens mij gewoon het slechte in iemand blijven zien. Ik hoop enorm dat de ploeg hem goede begeleiding geeft en vanaf nu hem qua pers in de luwte laat herstellen. Laat hem over een hele poos maar eens een podcast doen met een integere journalist. Ook complimenten voor Gio Lippens. Zo’n interview maken vraagt om grote zorgvuldigheid en integriteit. Dit was waardig. En verder blijf ik wensen en hopen op een volledig herstel voor Fabio en ook Dylan.

Headlines

Materiaalzone

Populair