Raymond Poulidor: “Mathieu is beter dan zijn vader en ik waren”

maandag 6 mei 2019 om 12:58
Raymond Poulidor: “Mathieu is beter dan zijn vader en ik waren”

foto: Cor Vos

Raymond Poulidor meent dat zijn kleinzoon Mathieu van der Poel beter is dan zijn vader Adrie van der Poel en hijzelf waren. Ondanks dat Poulidor in zijn carrière 73 overwinningen boekte. “Hij heeft de genen van zijn vader en zijn opa, maar hij is beter dan wij”, verklaart hij tegenover de NOS.


Poulidor heeft altijd al geloofd in het talent van zijn kleinzoon. Dat het op deze leeftijd al ontbolstert, verbaast hem wel. “Hij doet nu hele speciale dingen op zijn leeftijd. Hij past zich aan elke wielerdiscipline aan”, aldus Poupou. “Wie weet wat er gebeurt als hij op een dag bedenkt dat hij de Tour wil rijden.”

Wat Van der Poel ook beslist, dit zal volgens zijn opa nooit ten koste gaan van het veldrijden. “Er is in ieder geval geen sprake van dat hij het veldrijden op zal geven. Dat doet hij niet, veldrijden is heilig voor hem”, licht Poulidor toe. “Het is heel bijzonder hoe hij zijn eigen carrière uitstippelt. Hij luistert naar niemand.”

“Hij heeft een bijzonder karakter. Hij fietst met plezier en neemt niets serieus. Dat is misschien wel zijn sterkste punt”, gaat hij verder. “Hij is altijd ontspannen. Hij regelt zijn hele carrière zelf. Hij is de baas.”

Dit artikel delen:

35 Reacties

chasse patat 6 mei 2019 om 13:07

Opa heeft het goed in de smiezen. Mathieu stippelt zijn eigen plan uit en luistert niet naar de adviezen van anderen. Het zou een grote overwinning zijn als hij Corendon een PT ploeg zou kunnen maken.

Mwielerfan 6 mei 2019 om 19:12

Ze zijn al procontinental team

Samlambeej 6 mei 2019 om 23:35

PT>ProTour (oude WT>WorldTour)
PCT>Pro Continental Team

girardengo 6 mei 2019 om 13:09

“Allez Poupou”, hoorde je vroeger toeroepen door kinderen als je in Frankrijk fietste. Hij heeft natuurlijk gelijk. Je mag één ding hopen: dat dat zo blijft. Moeilijk genoeg, met alle betweters die het beter (willen) weten dan de coureur zelf.

FondriestTF3 6 mei 2019 om 13:43

Poupou is zonder twijfel de meest geliefde Franse renner aller tijden. Als Mathieu ooit de Tour rijdt, gaat de hype enorm zijn aldaar.

Ik hoef de IQ test van Mathieu niet te zien, je ziet aan alles dat het een intelligente knul is. Hij zet doelen voor zichzelf in de verschillende disciplines. De keuzes zijn een combinatie van haalbaarheid en plezier die hij erin beleeft. Maar vervolgens gaat hij heel professioneel te werk. Die combinatie is levensgevaarlijk voor de concurrentie want wat er op deze wijze uit komt is fenomenaal.

HSV 6 mei 2019 om 17:40

En moet je zijn talen eens horen. Frans en NL is hem met de paplepel ingegoten maar zijn Engels is ook oke. Hoop ook dat hij eigenzinnig blijft en tevens blijft koersen en kiezen op gevoel.

EddyB1958 7 mei 2019 om 14:15

@HSV het frans van Tim Wellens vind ik persoonlijk vlotter. Tim Wellens is de zoon van een Vlaamse vader en Waalse moeder.

MichielH 8 mei 2019 om 07:05

Dat Wellens mogelijk beter Frans spreekt maakt de opmerking van HSV toch niet minder waar.

Romāns Vainšteins 8 mei 2019 om 08:17

Sorry hoor, hij fietst als een duivel maar verbaal is het echt geen hoogvlieger hoor.

Veels te veel eh en zoeken, mwoah en naa, niet een vlotte spreker.

Romāns Vainšteins 6 mei 2019 om 13:54

Het zijn natuurlijk alle 3 ongelofelijke geweldenaren maar Thieuke is toch wel aantoonbaar de meest fantastische onder dit kampioenengezelschap !!!

Mwielerfan 6 mei 2019 om 21:38

Hij heeft de potentie over zijn vader te gaan, maar moet nog heel veel winnen voor het zover is. Of ie in de buurt van z’n opa komt moet helemaal nog blijken

Natte spons 6 mei 2019 om 14:02

Hij mag zelf wel alles bepalen, maar vervolgens heeft hij ook een ploeg ook zich heen, die professioneel is opgezet door de gebroeders en die hem optimaal steunt en begeleidt.

Samlambeej 6 mei 2019 om 15:11

Geen enkele kopman die dat mag en heeft? Of plezier heeft?

Samlambeej 6 mei 2019 om 14:51

Dit riedeltje begint onderhands na 3 jaar erg afgezaagd te worden.

Emergo 6 mei 2019 om 16:00

Jouw riedeltje ?? Klopt.

jan jansen 6 mei 2019 om 16:25

Volgens mij is hij beter dan zijn vader en opa bij elkaar. Oh ja, en zijn broer erbij.

Kelder is de Man 6 mei 2019 om 19:13

Bovenhands is het dan best weer te behappen.

Mwielerfan 6 mei 2019 om 21:39

Ik heb ook wel behoefte aan wat nuance bij zulke grootse woorden, die voorlopig na de winst van één enkele klassieker nogal uit de lucht gegrepen voelen.

yo-eddy 6 mei 2019 om 23:07

@Mwielerfan “Ik heb ook wel behoefte aan wat nuance bij zulke grootse woorden, die voorlopig na de winst van één enkele klassieker nogal uit de lucht gegrepen voelen”

……….. lees het nog eens terug wat je hier schrijft. Het feit v.d. “één enkele klassieker” klopt (hoewel, heb je ook “dubbele” klassiekers dan?). Maar als je MvdP echt zo weg wilt zetten dan mis je echt heel veel.

Jij stoort je aan “zulke grootse woorden” van een trotse opa om vervolgens jezelf belachelijk te maken door de prestaties van MvdP te reduceren tot “één enkele klassieker” …….. echt kansloos.

Samlambeej 6 mei 2019 om 23:34

Vind ik ook @yo-eddy. Dat palmares van z'n vader, daar komt ie wel aan. Een carrière zonder Ronde-winst lijkt ondenkbaar. BP is een klassieker en de beelden van de matig bezette GP Denain gaven het idee dat Mathieu wel een kasseitje lust.
Dat van z'n grootvader (tja gaan we weer "andere tijden) wss niet. Ook omdat hij niet zoveel jaren heel zijn focus op de Tour zal leggen. Maar bij de beste 20? Waarom niet? Als Benoot het kan met zelfs 1m90 en 70 kg dan zou Mathieu 15de kunnen toch? Ach, dit is zeer hypothetisch en totaal niet aan de orde.

Het riedeltje omvat: "Mathieu luistert naar niemand" "Mathieu kiest zijn eigen programma" "Mathieu eet een frietje" "Mathieu fietst met plezier". Dat wordt er nu al 3 jaar zo doorgedrukt dat ik denk. Waarom? Is dat dan zo verschillend van andere profs/kopmannen? Misschien is Adrie niet zo trots op zijn eigen imago van werkmier.

Romāns Vainšteins 6 mei 2019 om 23:43

MV _0_ DP

Olly 6 mei 2019 om 15:59

Aaaahr, stop hier nu mee svp. Zelf voor mij als NL’er wordt dit tenenkrommend.

Brabander 6 mei 2019 om 20:40

Idem

Viktrodriguez 6 mei 2019 om 18:27

Ik ben altijd tweeledig op dit vlak. Aan de ene kant natuurlijk schitterend hoe hij zijn eigen keuzes maakt en uitgaat van wat hij zelf leuk vindt. Aan de andere kant zou ik het wel jammer vinden als hij zich met al zijn talent grotendeels zou beperken tot, met alle respect, c-onderdelen als veldrijden en mountainbiken. Er is zoveel meer prestige te halen op de weg.

bocht 13 6 mei 2019 om 20:10

Prestige is slechts waardering van buiten af.
het is toch veel waardevoller wanneer men van binnenuit geluk weet te creeren.
Laat hem zijn eigen weg maar gaan. Komt vast alles goed.

HSV 6 mei 2019 om 23:04

Bocht 13 +1

Romāns Vainšteins 6 mei 2019 om 23:48

‘Prestige is slechts waardering van buiten af, het is toch veel waardevoller wanneer men van binnenuit geluk weet te creeren’

Dit stramien volgende is een driekwart mislukte commerciele economiestudent die gorgelend van de pret steekvlammen van zijn scheten maakt meer waard dan een keihard knokkende boerenzoon die het met doodserieuze bloed, zweet en tranen tot minister president weet te schoppen.

Samlambeej 6 mei 2019 om 23:56

in tears

robinski99 7 mei 2019 om 00:54

De sterkste jaren zijn toch rond na/de 30?

Valt nog veel te genieten als er geen grote tegenslagen vallen.

Ik maak mij geen zorgen, hij moet gewoon doen wat hij zelf wilt.
Grotere kans van slagen op die manier.

Gr Robin

EddyB1958 7 mei 2019 om 10:43

Is Papy dan er niet van op de hoogte dat zijn kleinzoon sinds 1 januari wel een trainer heeft, namelijk Kristof De Kegel?

Romāns Vainšteins 7 mei 2019 om 10:52

?? Die werkte toch al met Dylan Groenewegen ??

EddyB1958 7 mei 2019 om 14:04

Misschien, ik weet alleen dat die vroeger met Wout Van Aert werkte.
https://www.wielerflits.nl/nieuws/kristof-de-kegel-wordt-performance-manager-bij-team-van-der-poel/

bocht 13 7 mei 2019 om 12:58

Ok Vainstains
Wat die boerenzoon betreft moet je nog wel even vermelden of hij zelf content is met zijn prestatie of dat hij slechts aanzien heeft gewonnen en ondertussen aan zelfkasteiding heeft gedaan .
Het zou zo kunnen zijn dat de boerenzoon zich heeft opgeofferd voor een groter doel. Hoe gaat hij met zijn positie om. Misschien mislukt hij wel driekwart of heeft hij niet het goede met de mensheid voor.
Sport is slechts een spelletje met deelnemers en bewonderaars.
Lijkt me niet zo zinvol om voor een spelletje te kiezen die je minder leuk vind voor wie dan ook.

EddyB1958 7 mei 2019 om 14:11

Sorry mensen ik ben Vlaming, maar ik vind Mathieu van der Poel een super wielrenner, ik verwacht veel van Remco Evenepoel, ik vind Philippe Gilbert de beste Belgische renner van deze eeuw. Ik krijg het op mijn zenuwen van Greg Van Avermaet en Wout Van Aert.

Romāns Vainšteins 7 mei 2019 om 14:35

En hoeveel biertjes gaan erdoor op weekbasis ?