Raúl Alarcón (33) voorlopig geschorst voor dopinggebruik

maandag 21 oktober 2019 om 17:38
Raúl Alarcón (33) voorlopig geschorst voor dopinggebruik

foto: Cor Vos

De UCI heeft de Spaanse wielrenner Raúl Alarcón voorlopig geschorst vanwege dopinggebruik. Dat valt te lezen in de recente UCI-documenten. Alarcón is inmiddels 33 jaar, hij maakte de voorbije jaren indruk bij het Portugese W52-FC Porto. In 2017 en 2018 won hij de Ronde van Portugal.


Alarcón wordt verdacht van het gebruik van verboden methodes en/of het gebruik van verboden middelen. Sinds 9 juni reed de Spanjaard geen UCI-wedstrijd meer. Op die dag haalde hij de finish niet in vierde etappe van de Ronde van Luxemburg.

In mei van dit jaar werd door Portugese media al melding gemaakt van abnormale waardes in het biologische paspoort van Alarcón. “Het is allemaal een leugen, ik deed niets verkeerd. Ik nam al contact op met het Spaanse antidopingagentschap en daar zei men dat er geen onderzoek tegen me loopt. […] Er mogen geen onterechte vermoedens worden gecreëerd”, reageerde de Spanjaard daarna.

Beste jaar in 2017
In 2007 maakte Alarcón zijn profdebuut bij Saunier Duval, dat een jaar later verder ging als Scott-American Beef. Daarna deed hij een stap terug naar continentaal niveau. Hij zwierf rond bij diverse Portugese ploegen zoals Efapel en Louletano. Sinds 2015 staat hij onder contract bij W52, dat het jaar erop een samenwerking startte met voetbalploeg FC Porto.

Voor Alarcón was 2017 het beste seizoen uit zijn carrière. Hij won in dat jaar de Vuelta Asturias (UCI 2.1) en de Volta a Portugal (UCI 2.1), inclusief ritoverwinningen. Een jaar later verdedigde hij zijn titel in de Volta a Portugal met succes.

Dit artikel delen:

14 Reacties

LutsenkoFan 21 oktober 2019 om 17:39

Hehe het bericht is eindelijk hier.

Yeez 21 oktober 2019 om 17:43

Huh? Niet verwacht dit…

josi 21 oktober 2019 om 17:50

Ik ben in shock, hier moet sprake van een vergissing zijn. Nu nog even wachten op het bericht waarin Alcaron zegt dat hij onschuldig is en geen idee heeft hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Scott Sunderland 21 oktober 2019 om 17:55

Het bericht dat bijna letterlijk iedereen hier wist dat het zou komen. Heeft nog lang geduurd. Zou hij zelf serieus gedacht hebben dat hij nooit betrapt zou worden ? Hoogmoed, arrogantie, opportunisme en domheid. Mooie combi…

Pizzi 21 oktober 2019 om 18:06

Het bericht die je wist dat zou komen.

Marco Willems 21 oktober 2019 om 18:10

Haha het werd eens tijd dat dit bericht kwam idd. De watt per kg wat hij in Portugal trapte(cijfers even kwijt) spraken al voor zich.

Verweggistan 21 oktober 2019 om 18:12

Alarcon reed overigens geen wedstrijd meer omdat hij hard gevallen is, niet vanwege een voorlopige schorsing o.i.d. Maar ik snap wel dat W52 volgend jaar weer ct wordt.

JaBo 21 oktober 2019 om 18:18

Vermoedelijk vervuild vlees gegeten denk ik.

Cyclinglover 21 oktober 2019 om 18:24

Daar had niemand een test voor nodig denk ik om dit aan te zien komen… Nu de rest van de ploeg nog

Onie 21 oktober 2019 om 18:24

Hoe dan? Als je aan zuivere sporters denkt dan kom je toch al snel bij Alarcon. Hoop dat dit snel opgelost wordt!

Baukema Tomoulin 21 oktober 2019 om 18:54

Jammer ik had het (doping)beest van Portugal weleens tegen pufkoning Froome willen zien strijden op een mythische berg.

re-cycle 21 oktober 2019 om 21:49

Froome krijgt het spaans benauwd bij dit idee

Fast Freddy 21 oktober 2019 om 21:35

Waarom zijn die gasten pro conti geworden?? Dat was spelen met vuur. Of ze wisten hoe het wel moest, maar Alarcon was gewoon slordig. Uit gewoonte zeg maar.