Quick-Step-Alpha Vinyl presenteert selecties voor Omloop en Kuurne

woensdag 23 februari 2022 om 15:37
Quick-Step-Alpha Vinyl presenteert selecties voor Omloop en Kuurne

foto: Cor Vos

Quick-Step-Alpha Vinyl heeft haar selecties voor de Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne gepresenteerd. De Belgische sterrenploeg kiest zaterdag voor een breed gezelschap aan kopmannen, terwijl zondag Fabio Jakobsen de uitgesproken kopman is.

In de Omloop Het Nieuwsblad schuift Quick-Step-Alpha Vinyl met Kasper Asgreen, Yves Lampaert, Florian Sénéchal en Zdenek Stybar vier kopmannen naar voren. Hardrijders Josef Cerny, Iljo Keisse en Bert Van Lerberghe maken de selectie compleet.

Stybar wist de Vlaamse seizoensopener in 2019 al eens te winnen, terwijl Lampaert twee jaar geleden als tweede eindigde. “We hebben veel renners die in de finale kunnen geraken en kunnen strijden voor een goed resultaat”, zegt ploegleider Tom Steels. “Maar ook zondag, als Fabio onderdeel wordt van het team, is dat het geval.”

In Kuurne-Brussel-Kuurne voert The Wolfpack namelijk twee wijzigingen door. Jakobsen en Jannik Steimle komen in de plaats van Asgreen en Cerny. Eerder kwam al naar buiten dat Quick-Step-Alpha Vinyl Davide Ballerini (wil later in vorm zijn) en Tim Declercq (hartproblemen) niet zal inzetten in het openingsweekend.

voor

voor

Dit artikel delen:

8 Reacties

Michelangelo 23 februari 2022 om 15:46

Benieuwd naar wat Senechal dit jaar gaat laten zien. Bij hem heb ik vaak het gevoel dat hij beter tot zijn recht zou komen bij een andere ploeg. Nu zit hij voor mijn gevoel met zijn snelle benen vaak gevangen in de ploegtactiek. Dat het aan hem is om af te wachten, om dan tot de conclusie te komen dat 1 van zijn harige soortgenoten wel om de winst mag fietsen.

En ik ben benieuwd naar de snelheid van Asgreen. Sprint in de RVV was voor mij een verrassing, benieuwd of het een toevalstreffer is of dat hij zich vaker gaat kunnen smijten in een groepssprint.

LeoR 16 23 februari 2022 om 16:46

Waarom zou de winnaar van een sprint tussen stervende zwanen zich plots op een groepssprint moeten richten? Asgreen had op het eind gewoon nog meer over den VDP, meer niet.

Met oa je eerder genoemde Sénéchal, maar zeker met Jakobsen hebben ze sowieso ook betere ijzers in het vuur mocht het op een sprint uitdraaien.

Silent Hill 23 februari 2022 om 17:10

Kevin Van Impe, Stijn De Volder, Steven De Jongh … allemaal 'kleinere' renners die net dankzij de ploegtactiek hun mooiste overwinning konden behalen. Het is maar in welk daglicht je het team (of een renner) wil plaatsen.

LeoR 16 23 februari 2022 om 17:13

@ Silent Hill, en dan vergeet je nog Terpstra. Alhoewel ik hem en Devolder niet in dezelfde categorie zou plaatsen als pakweg Kevin Van Impe. Maar neemt niet weg dat er inderdaad al veel renners hebben kunnen 'profiteren' van de overmacht van QS in de klassiekers.

Probleem voor Sénéchal is dat hij (nog) niet de solist is die pakweg Devolder/Terpstra wel waren, en dus moet hopen dat de vooruitgeschoven ploegmaats teruggepakt worden. In die zin snap ik Michelangelo's punt wel. Al denk ik dat hij dan alsnog bij QS de grootste kans heeft om eens een grote koers te winnen.

Silent Hill 23 februari 2022 om 17:18

@ Leor: voor zover ik Terpstra zijn overwinningen kan herinneren, was hij gewoon de sterkste en kwam er daardoor weinig ploegtactiek bij kijken. De drie andere daarentegen wonnen enkel en alleen dankzij Boonen in de achtervolgende groep. Zo zit het toch in mijn hoofd.

Michelangelo 23 februari 2022 om 17:21

@Silent,
Ik denk dat veel van de types die je noemt (Terpstra, Volderke) inderdaad nood hebben aan een sterke ploeg omdat ze solo moeten aankomen.

Maar juist voor een type als Senechal denk ik juist het omgekeerde. Die komt te vaak in de positie dat hij niet zijn eigen kans mag gaan omdat er ofwel een “rappere” sprinter mee is (bijv Jakobsen) of dat hij wordt uitgespeeld als snelle man áchter de kopgroep die vervolgens nooit wordt teruggepakt. Met daarin heel vaak een andere quickstepper, die de bescherming krijgt van achteruit.

Steven de Jongh, met alle respect, plaats ik niet in het rijtje Terpstra/Devolder. Dat was gewoon een B-coureur in een A-ploeg als je het mij vraagt.

LeoR 16 23 februari 2022 om 17:25

@Silent Hill, ieder zijn mening natuurlijk. Maar in Roubaix '14 had hij toch een groot voordeel met Boonen, die dag de beste man in koers, in de achtergrond. Dat in de RvV van '18 de toppers zich nooit echt geroerd hebben, en Terpstra enkel moest afrekenen met een 22-jarige vroege vluchter (die nota bene zelf ook nog voor de meute uitbleef!) was inderdaad eerder gelegen aan de schrik om met Sagan mee te rijden, dan aan het numeriek overwicht van QS. Maar om nu te stellen dat Terpstra die dag de sterkste man in koers was, is toch wat overdreven.

Niet dat ik afbreuk wil doen aan de renner Terpstra, maar zet hem in een ander team, en hij wint wellicht nooit een klassieker. Maar dat is net het mooie aan wielrennen, waarbij als gedeeltelijke teamsport, niet altijd de beste renner hoeft te winnen en tactiek nu eenmaal ook een belangrijke rol speelt.

Silent Hill 23 februari 2022 om 17:46

@Leor: het correcte koersverhaal herinner ik me niet meer zo goed, dus ik geloof je helemaal. En dan past hij inderdaad in dat rijtje.

Duimen dat voor Senechal de puzzelstukjes ook voor hem eens mooi in elkaar vallen. Het is hem zeker gegund.

Headlines

Materiaalzone

Populair