Ontsteking in hartzakje houdt Tim Declercq voorlopig langs de kant

woensdag 23 februari 2022 om 15:00
Ontsteking in hartzakje houdt Tim Declercq voorlopig langs de kant

foto: Cor Vos

Tim Declercq zal dit seizoen niet of nauwelijks in actie komen in het klassieke voorjaar, omdat hij een ontsteking in zijn hartzakje heeft. Dat probleem kwam afgelopen week aan het licht nadat hij ziek was geworden in de Volta ao Algarve. “Ik volg hiermee het doktersadvies”, vertelt Declercq.

Na de Saudi Tour reisde de 32-jarige Declercq af naar de Algarve, maar daar gaf de meesterknecht van Quick-Step-Alpha Vinyl al na de eerste etappe op. “Ik voelde mij enkele uren daarna erg slecht. We wisten niet meteen wat er aan de hand was, maar later kwam de diagnose van een ontsteking in het hartzakje”, legt hij uit op social media. De medische term voor die hartkwaal is pericarditis.

Volgens Declercq heeft hij er geen last meer van. “Alle symptomen zijn verdwenen, en er zullen op lange termijn geen negatieve effecten zijn, maar we volgen nu het doktersadvies”, zegt hij. “Ik zal de komende weken niet fietsen en de ploeg steunen. Ik moet mijn geliefde klassiekers missen, maar zal proberen sterker terug te komen.”

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Tim Declercq (@tim_declercq)

Dit artikel delen:

44 Reacties

Ronellenfitsch 23 februari 2022 om 15:10

Jammer. Uit het bericht haal ik overigens niet direct dat hij nu het hele voorjaar mist, zegt zelf classic(s)

Turtlehead 23 februari 2022 om 15:11

Jeej, was al vroeg heel sterk, dan verwacht je dit niet. Jammer voor de kasseienkoersen, altijd een machtig gezicht!

Beer 23 februari 2022 om 15:11

Die gaan ze missen. Benieuwd wie die rol gaat overnemen? Keisse heeft ervaring, maar lijkt me iets minder sterk.

rosencrantz 23 februari 2022 om 15:28

Van Lerberghe leek mij opgeschoven naar de plek van knecht nummer 2, net voor Keisse, en er is ook nog Steels.

Dario Koelkast 23 februari 2022 om 15:28

Cavagna of Cerny?

Beer 23 februari 2022 om 15:59

Dit weekend rijden Cerny & Steimle zie ik. Sterke renners, maar niet dezelfde ervaring als De Clercq natuurlijk. Keisse wordt ploegleider op de fiets denk ik.

Jean Dumas 23 februari 2022 om 15:27

Ik schrok ervan, maar dit lijkt toch een tijdelijk probleem. Pericarditis is pijnlijk, maar niet gevaarlijk.

Dikke Vrouw 23 februari 2022 om 16:13

Dit kan vast met het vaccin te maken hebben. Wat jammer voor de tractor

guyremgabdel 23 februari 2022 om 16:26

Denk eerder door het coronavirus zelf. Er is voldoende wetenschappelijk bewijs dat het virus oa hartklachten kan veroorzaken. Al of niet tijdelijk.

Westland95 23 februari 2022 om 16:32

Declerq testte begin van de maand positief op Corona. Zal doordoor komen, bekende bijwerking.

vincenzo 23 februari 2022 om 16:39

Gaan we nu alle (bekende) bijwerkingen van het Corona”vaccin” toeschrijven aan Corona?

LeoR 16 23 februari 2022 om 16:50

@ Vicenzo, zo lijkt het wel. Laten we onszelf dan ook maar wijsmaken dat Declercq geluk heeft gehad dat hij gevaccineerd was, anders was de pericarditis vast veel erger..

Anatra del Gabinedto 23 februari 2022 om 19:29

Je kan alleen een bijwerking van een vaccin krijgen als je recent (tot 6 weken geleden) gevaccineerd bent. Er bestaan geen lange termijn bijwerkingen van vaccins.

Aangezien hij net corona heeft gehad en pericarditis voornamelijk door virussen wordt veroorzaakt, is dit voor iedere dokter een simpele 1 + 1 = 2.

Bron: 6 jaar geneeskunde en 6 jaar werkzaam als arts.

Dikke Vrouw 23 februari 2022 om 19:39

Ooh er is een dokter in de zaal

Michelangelo 23 februari 2022 om 22:59

Gelukkig hebben we ook Dikke Vrouw. Klazien uut Zalk is er niks bij….

vlaamse ardennen 24 februari 2022 om 10:16

Toch wel vreemd dat hartklachten pas opduiken sedert de start van de vaccincampagne. Is het niet heer Doktoor?

LeoR 16 24 februari 2022 om 10:17

@Anatra del Gabinedto,

Geen idee of je echt dokter bent, maar als jij (als enige persoon uit het univerum) nu al zeker weet dat er geen lange termijn effecten zijn van mRNA-vaccins, denk ik dat de nobelprijs je niet meer kan ontsnappen…

vlaamse ardennen 24 februari 2022 om 10:20

@Anatra del Gabinedto Beweren arts te zijn maakt indruk hoor. Nu geloof ik jou meer dan mijn eigen oren en ogen!

schlunzi 24 februari 2022 om 13:31

Oei oei, wat die Arts hier aan het lullen is… legio landen zetten de vaccinatie aan de kant vanwege de bijwerkingen, en dan doodleuk beweren dat het alleen aan Corona kan liggen. Maar eerlijk gezegd wat maakt het uit, het kan zo maar carrière over zijn voor de tractor. Hoop dat het meevalt!

Anatra del Gabinedto 24 februari 2022 om 13:39

Het boeit me niet zo heel veel of je me wel of niet gelooft dat ik dokter ben.

Vertrouw dan op je eigen gezonde verstand:
1. mRNA is een lichaamseigen stof. Je lichaam is dus uitmuntend in staat dit zelfstandig af te breken. Zie (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Messenger_RNA)
Of de relevante quote: “In mammalian cells, mRNA lifetimes range from several minutes to days.[24] The greater the stability of an mRNA the more protein may be produced from that mRNA. The limited lifetime of mRNA enables a cell to alter protein synthesis rapidly in response to its changing needs. There are many mechanisms that lead to the destruction of an mRNA, some of which are described below.”

2. Er is geen enkel vaccin ooit ontwikkeld met langere bijwerkingen dan 6 weken. Dit omdat dan alle stoffen in het vaccin volledig uit je systeem zijn. Je kunt simpelweg geen effect van iets krijgen wat niet in je lichaam zit.

3. Ik ben absoluut niet de enige persoon op aarde die dit weet, en zeker niet de enige arts. Sterker nog, deze informatie is overal (BE: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/29/10-vragen-over-de-vaccins/) te (EN: https://www.health.qld.gov.au/news-events/news/long-term-effects-of-vaccines) vinden (NL: https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medicijninformatie-het-nieuwe-coronavirus/de-5-meest-gestelde-vragen-over-coronamedicijnen-en–vaccins).

4. Dat hartklachten pas opduiken sinds begin van de vaccinaties is bullshit. Sterker nog, tijdens de eerste corona golf, toen ik nog op de intensive care werkte, werden standaard cardiale biomarkers (troponine, CK) geprikt om te monitoren of het hart was aangedaan. Zie hier (https://www.hartstichting.nl/nieuws/coronavirus-hartschade-registratie-van-start) bijvoorbeeld een artikel van de Nederlandse hartstichting van maart 2020 (ver voor er vaccins waren) die hier al voor waarschuwden.
Dat niet-artsen hier pas veel later van horen heeft simpelweg te maken met media aandacht die dit soort zaken wel of niet krijgen.

Jullie zullen dit ongetwijfeld niet meer lezen, maar mochten jullie hier ooit nog eens kijken hoop ik dat jullie er wat aan hebben.

Timo

Marik 24 februari 2022 om 13:52

Blijft altijd mooi als leken in discussie gaan met professionals en dan zeggen dat ze hun eigen oren en ogen meer geloven.

vlaamse ardennen 24 februari 2022 om 13:59

@Marik Minder mooi zijn de reacties vol dommigheid.

vlaamse ardennen 24 februari 2022 om 14:04

@Anatra del Gabinedto Vergeef mij de spot maar je kan toch maar moeilijk figuren als daar zijn bvb McCullough of Ioannidis om er maar enkele te noemen wegzetten als kwakzalvers niet? Volgde u trouwens niet gewoon het protocol?

Murcia 24 februari 2022 om 14:18

McCullough is inderdaad een kwakzalver, ging bij Laura Ingraham beweren dat de de Delta variant volstrekt niet gevaarlijk was en dat je je niet hoefde te vaccineren want geen enkel risico op ziekte en dood. Dat hij daarmee een verdienmodel heeft aangeboord voor het sprekerscircuit is tot daaraan toe maar dat neemt niet weg dat dit een schandalige vorm van desinformatie is. Juist de kritiekloosheid in het volgen van hun helden is wat zo opvallend is bij de anti-vaxxers. Dan wordt alles voor zoete koek geslikt en blijkt men zelf opvallend veel schaapachtig gedrag te vertonen.

vlaamse ardennen 24 februari 2022 om 14:34

@Murcia U aapt goed na maar verwart het met kritisch denken.

LeoR 16 24 februari 2022 om 14:40

@Anatra del Gabinedto,

Dat een mRNA-vaccin geen nadelige gevolgen zal hebben na een periode van 6 weken, enkel en alleen omdat dit bij traditionele vaccins zo is, is geen bewijs maar eerder speculatie.

Maar goed, ik hoop dat de toekomst zal uitwijzen, dat die assumptie correct is. Want gevaccineerd of niet, iedereen kent immers wel mensen die zich (al of niet onder druk) hebben laten prikken.

Murcia 24 februari 2022 om 14:40

Nee hoor Vlaamse Ardennen, zijn uitspraken zijn overal te zien via alle mogelijke kanalen en verder is het vervuilen van een wielersite met desinformatie een reden voor mij om daar waar nodig tegenin te gaan. Deze site gaat over wielrennen en zou niet moeten verworden tot een Covid forum aangezien de aandacht bij de sport zou moeten blijven.

coolietje 23 februari 2022 om 17:02

@vincenzo de kans dat je hartproblemen krijgt door een coronabesmetting is vele malen griter dan door vaccinatie…

LeoR 16 23 februari 2022 om 17:10

'Als' we de data mogen geloven klopt dat inderdaad. Maar dat is sowieso een beetje appels met peren vergelijken, aangezien de hartproblemen die je van corona kan krijgen veel milder zijn dat die van het vaccin. Hopen dus dat Declercq zijn hartproblemen te danken heeft aan Corona en niet aan het vaccin. (een andere oorzaak is trouwens ook nog altijd mogelijk)

cyclotony 23 februari 2022 om 17:21

Kjeld Nuis had hetzelfde. Bijwerking van de vaccinatie volgens hemzelf (en is net als ik nog steeds pro-vax)

Gunther Leonhardt 23 februari 2022 om 17:25

Gezellige boel daar in de sportwereld.
Van Avermaet, Monfils, Declercq…
Blijven prikken, jongens.

Pietspeed 23 februari 2022 om 23:52

Idd, lekker bezig, blijven boosteren. Er zijn geen woorden meer voor. Paar seconden internet maar…

Murcia 23 februari 2022 om 18:35

Erg vervelend voor Tim, naast dat het een aardige vent is misschien wel de belangrijkste knecht bij QSA die altijd op de afspraak is en weet wat hij wel en belangrijker nog, niet kan.

vlaamse ardennen 24 februari 2022 om 14:46

Inderdaad een heel belangrijke schakel binnen het team. Man die de koers openbreekt en bovendien soms kan meegaan tot in de finale, zoals Stijn Vandenbergh voorheen deed. Geen idee hoe ze dat gaan oplossen. Andere tactiek wellicht.

vlaamse ardennen 24 februari 2022 om 14:51

Hoe zou de Patrick Lefevre in u het oplossen?

Marik 24 februari 2022 om 14:53

Vlaamse Ardennen hou eens op met dat provoceren. Het vervuilt deze site wel heel erg en op een hele andere manier dan sommige discussies die over enkel het wielrennen gaan. En oh ja, de vermaarde onschuld spelen als tegenreactie maakt het alleen maar erger.

Murcia 24 februari 2022 om 14:57

@Marik
Bij de accounts als Vlaamse Ardennen duurt het nooit zolang voor ze door hun eigen gedrag eraf worden gegooid. Gezien zijn manier van posten nu al lijkt het mij dat hij/zij er naar toe aan het werken is. De provocaties zijn vooral amusant en het is wachten op de volgende sokpop.

vlaamse ardennen 24 februari 2022 om 15:02

Wees maar verder wantrouwig jullie

vlaamse ardennen 24 februari 2022 om 15:09

@Murcia Ben je Valverde supporter?

Murcia 24 februari 2022 om 15:32

Nee, ik houd simpelweg van de streek. Vele vakanties doorgebracht in de stad zelf en de omgeving met name Cartagena, een schitterende havenstad met heerlijk eten en een prachtige cultuur.

vlaamse ardennen 24 februari 2022 om 15:57

@Murcia Nog vele verblijven daar toegewenst. Viva el imbatido!

Jans Koerts 23 februari 2022 om 18:41

We zullen die hele grote motor wel missen inderdaad.

Steven_E 23 februari 2022 om 22:26

Er zijn er binnen DQS maar 2 die hetzelfde kunnen denk ik. En de ene heeft nog te veel andere capciteiten (Asgreen) en de ander is nog out (Cavagna)

LeoR 16 24 februari 2022 om 14:57

Ik denk dat Cerny die rol ook wel kan en zal overnemen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair