Primoz Roglic hervat training twee weken voor Vuelta

vrijdag 5 augustus 2022 om 08:21
Primoz Roglic hervat training twee weken voor Vuelta

foto: Cor Vos

Primož Roglič heeft voor het eerst sinds zijn opgave in de Tour de France weer buiten getraind. Dat heeft de Sloveense kopman van Jumbo-Visma donderdag laten weten op Facebook. “Ik ben eindelijk weer back on the road“, aldus Roglič.

Met nog twee weken tot de Vuelta a España, die op vrijdag 19 augustus begint in Utrecht, wordt het kort dag voor Roglič om daar aan de start te staan. De klassementsrenner won de laatste drie edities van de Spaanse rittenkoers en staat ook op de planning voor de komende Vuelta, mits hij fit genoeg is.

In de afgelopen Tour de France kwam Roglič namelijk hard ten val in de kasseienetappe, waarna hij voor de vijftiende etappe met rugklachten afstapte. Er werd zelfs gesproken over twee gebroken rugwervels, maar dat is nooit bevestigd door Jumbo-Visma.

Sportief manager Merijn Zeeman wilde in het slotweekend van de Tour nog geen streep zetten door de Vuelta-deelname van Roglič. “Het is duidelijk waar die extreme pijnen vandaan zijn gekomen. Primož hoopt de Vuelta te halen. Het zal lastig worden, maar dat zullen we de komende weken moeten bekijken”, aldus Zeeman. “We zijn nog hoopvol. Het zal wel allemaal van zijn herstel afhangen.”

Dit artikel delen:

37 Reacties

harryjohan71 5 augustus 2022 om 08:28

In iedergeval verre van de ideale voorbereiding voor de Vuelta. Goed dat hij weer buiten op de fiets zit. Hopelijk straks in de Vuelta goed genoeg om etappes te winnen

Dario Koelkast 5 augustus 2022 om 08:37

Veel competitie heeft die nooit nodig gehad om goed te zijn, en hij zal zeker al op hoogte zitten. Het zou mij niets verbazen als die weer ‘gewoon’ wint

bswinkelss 5 augustus 2022 om 08:41

De foto komt uit nice/monaco. Dus dan zit hij nog niet op hoogte

bswinkelss 5 augustus 2022 om 08:42

Bovendien heeft een hoogtestage van 1,5 week weinig tot geen meerwaarde

Glorious 5 augustus 2022 om 08:53

Hebben ze geen hoogte tenten of zoiets?

Tony 5 augustus 2022 om 09:55

Nee…maar Primoz is Primoz….

Glorious 5 augustus 2022 om 08:52

Wat een topper

Secondant 5 augustus 2022 om 08:52

Als ik Jumbo was zou ik Roglic eerst echt volledig laten herstellen. Het heeft denk ik weinig zin om met een half-fitte Roglic te starten. Dan liever weer met een groep gasten er gewoon invliegen, net als in de Giro. Met o.a. Bouwman, Kuss, Teunissen en Dennis kan dat best wat opleveren. Wellicht Leemrijze en Eenkhoorn nog meenemen?

Monsieur Bendy 5 augustus 2022 om 10:36

Je kunt Roglic daar toch ook voor gebruiken. Een half fitte Roglic is nog altijd veel beter dan bijna al die gasten bij elkaar.

Dr op en dr over 5 augustus 2022 om 22:18

Een geheel niet fitte Roglic haalde ook even Olympisch goud op. Dus een half fitte Primoz rijd Carapaz, Remco en de rest het snot voor de ogen in de Vuelta.

Ik schrijf Vuelta eindzege nummertje vier alvast op. ;-)

Johnny7 5 augustus 2022 om 08:57

Gewoon starten, geen probleem.

KissMyAce2.0 5 augustus 2022 om 09:00

Dat gaat lastig worden. Ik zie hem zelfs al afzien bij het maken van deze selfie

Het Jachtluipaard op 1 wiel. 5 augustus 2022 om 09:44

Een goede selfie kunnen maken is ook niet evident he, voor je het weet maak je een halfie.

jv88 5 augustus 2022 om 09:05

Ik zou vol op de klassiekers gaan. Wk , Italiaans najaar en dus ook Lombardije is ook mooi!

Marik 5 augustus 2022 om 09:11

Als hij de Vuelta zou gaan rijden dan vanuit de herstelmodus. Dus geen moment denken aan het klassement, maar richten op etappesucces in de 2e helft van de ronde.

vevie 5 augustus 2022 om 09:39

Dan toch beter zich focussen op de Canadese wedstrijden, het WK en de Italiaanse najaarskoersen. Valt meer te halen dan afzien en wellicht een etappe winnen in de Vuelta. Hij heeft daar al genoeg etappes gewonnen.

Het Jachtluipaard op 1 wiel. 5 augustus 2022 om 09:43

Dat was ook nog eens het originele plan Vevie en laten we eerlijk zijn, wie wil er nou niet in de voetsporen van Gesink het Canadese tweeluik op zijn palmares bijschrijven?

Marik 5 augustus 2022 om 09:56

Nou vooruit, we hebben een deal. Licht jij Roglic even in?

Het Jachtluipaard op 1 wiel. 5 augustus 2022 om 10:02

Heb ‘m geappt;

Ok Primoz now you recober for 3 more weeks he. Then you go full gas in Canada he. Hop.

Michiel 5 augustus 2022 om 10:21

We hebben een duo!

Vierkante Wielen 5 augustus 2022 om 10:41

@Jachtluipaard

Reactie Primoz: It’s all hard stages he, so we’ll see how the legs are you know.

Zenon J. 5 augustus 2022 om 09:50

Hij heeft feitelijk nog 3 weken tot de eerste echte bergetappe. Eerste week even in fietsen en dan kijken waar hij staat

Panache 5 augustus 2022 om 09:58

Mocht Roglic de Vuelta niet halen dan starten van de favorieten enkel nog Jan en Mieke en we weten allemaal wat er dan gebeurt…
Maar serieus, het wordt wel echt een open wedstrijd. Twijfel over vorm en/of geen deelname: Roglic, Pogacar, Bernal, Haig, 'O Connor. Twijfel over de rol of het kopmanschap: Hindley, Alaphilippe, Carapaz, Mas.
Het kan een hele open wedstrijd worden met de vuurdoop van Higuita, Hirt vol vertrouwen na zijn Giro, de collectieve krachten van Ineos, Bahrein en UAE, Valverde en Nibali in hun afscheidsgroteronde, Evenepoel als de grote belofte, Simon Yates die wil laten zien dat hij het nog kan, Arensman de eerste keer voor een klassement misschien, Quintana die weer terug is… Genoeg om van te genieten!

Gijsbert Van Beers 5 augustus 2022 om 10:38

+1 voor Panache
Een fitte, op revanche beluste, op hoogte geprepareerde Roglic was voor mij kandidaat nummer 1 voor de eindwinst, maar die gaat naar mijn bescheiden mening niet topfit zijn voor de start.

Het is verder een heel peloton met vraagtekens als je het mij vraagt. Waarbij een deel van de vraagtekens gaat over de vorm aan de start van de mannen die bewezen hebben grote rondes aan te kunnen (zoals Rog, Pog, Bernal, Carapaz, Yates), en het andere deel van de vraagtekens over hoe ze uiteindelijk een 3weekse ronde verteren (Arensman, Evenepoel) als ze iedere dag strijden voor een klassement.

Wat mij betreft ook echt een rondje om naar uit te kijken.

fringale 5 augustus 2022 om 10:44

Volgens mij won Contador op die manier ooit de Vuelta, na een val in de eerste week van de Tour en opgave enkele dagen later.

tdola 5 augustus 2022 om 12:01

wat dacht je van ROglic zelf vorig jaar?
Viel uit in Tour en won zijn 3e vuelta.

Deze voorbereiding gaat te kort wezen voor Roglic, plus het team dat Jumbo rondom hem gaat afvaardigen haalt het geenszins bij de Tour-selectie. Gelet op de huidige situatie mag je verwachten dat Yates en Carapaz de te kloppen mannen zijn. En dan is er nog de naam die altijd weer een vermelding verdient: Evenepoel. Ik verwacht nog altijd die ene grote stunt van hem. En die gaat er ook komen, alleen weten we niet wanneer.

Marik 5 augustus 2022 om 11:17

En hoe ziet die stunt er dan uit? Een etappe winnen of de ronde?

Alfons Haavers 5 augustus 2022 om 11:20

Ja kan om het even wanneer zijn he eigenlijk in de komende 10 tot 15 jaar…

jan jansen 5 augustus 2022 om 11:04

Remco is de beste
Hup Remco

Angelo Pauwels 5 augustus 2022 om 12:02

Hij is gisteren meer dan 200 km gaan trainen in Spanje met temperaturen tot 48 graden, de hitte zal geen probleem zijn lol.

Handige Harry 5 augustus 2022 om 13:07

Lijkt me niet echt gezond om met die temperaturen te trainen.
Daarnaast zegt het niks over er goed tegen kunnen want in een koers is dat toch anders dan op training.

paul koudijs 5 augustus 2022 om 11:08

Tja, Evenepoel. Hij is tot een stunt in staat als hij zich een halfjaar kan voorbereiden op een specifieke wedstrijd zoals LBL en SS en de rest van het peloton is uitgewoond door de Tour of het niet de hoogste prioriteit geeft.

Marik 5 augustus 2022 om 11:16

Maar hij wint ze wel. Als dat het recept zou zijn om mooie wedstrijden te winnen dan moeten meer renners dat zo doen.
Maar goed, in de Vuelta gaan Evenepoel er vanzelf doorheen zakken hoor. Daar hoef je geen meestervoorspeller voor te zijn. Top 15 zou al heel knap zijn voor Remco.

Maillot à Pois 5 augustus 2022 om 12:04

San Sebastian is voor niet veel renners een hoofddoel inderdaad (voor Evenepoel dit keer eigenlijk ook niet), van LBL kun je dat toch echt niet stellen.
Ik verwacht ook niet dat Evenepoel voor een podiumplaats kan meestrijden. Hij noemt zelf een top-10 plek een droom. Dat kan een haalbaar doel zijn, maar volgens mij enkel als hij koerst als een klassementsrenner en dus een stuk zuiniger dan hij tot hiertoe altijd al gedaan heeft.

Dayer Quintana 5 augustus 2022 om 11:53

Misschien focussen op WK/Lombardije? 2 weken lijkt mij echt heel kort dag voor zo’n zware ronde.

Een etappe nastreven in de 2e/3e week kan dan weer wel natuurlijk, maar wil hij dat?

Dikke Kater 5 augustus 2022 om 14:58

Ik hoop dat hij op tijd fit is voor de Vuelta en anders voor een klassiek najaar.