Tour 2022: Primoz Roglic had schouder uit de kom, zette hem zelf terug

woensdag 6 juli 2022 om 17:40
Video

Primož Roglič heeft bij een valpartij in de kasseienetappe van de Tour de France zijn schouder uit de kom gevallen. De kopman van Jumbo-Visma wist die daarna zelf weer terug te zetten en stapte weer op de fiets. Hij verloor uiteindelijk 2.59 minuut op ritwinnaar Simon Clarke.

“Een motor rijdt een strobaal op de weg en Primož knalt er vol op”, legt ploegleider Grischa Niermann uit na afloop van de rit bij de NOS. “Hij viel daar zijn schouder uit de kom. Gelukkig kon hij hem zelf weer erin zetten. Maar dat duurde wel even.”

Zelf stond Roglič na de finish WielerFlits te woord. “Helaas lag ik bij een val”, zegt hij kort. “De motor raakte de afzetting en dat schoof op de weg. Daardoor vielen we daar overheen. Dat was bij een versmalling en een rotonde. Daarom was er iets afgezet, en de zijkant van de motor raakte dat. Bij de val ging mijn schouder uit de kom, ja. Dat is niet het beste gevoel om te hebben, maar ik heb hem teruggezet en kon verder.”

Roglič verloor uiteindelijk bijna drie minuten op de ritwinnaar Simon Clarke. Op zijn grote concurrent Tadej Pogačar verloor hij 2.08 minuten. De andere concurrenten finishten 1.55 minuut voor Roglič. In die groep eindigde ook zijn ploeggenoot en medekopman Jonas Vingegaard.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

49 Reacties

Rufusvb 6 juli 2022 om 17:42

Als dit zo is dan is zijn Tour klassement klaar

the student 6 juli 2022 om 17:44

Roglic is toch een bijzondere. Hier kon hij echt niets aan doen.

vanSpringel 6 juli 2022 om 17:49

Hedde die stroojbalen daar zien liggen ?
Dat verzin je niet.

the student 6 juli 2022 om 17:52

En kung raakt m nog zo dat hij precies op de verkeerde plek ligt. En voor die mini rotonde kan je m niet echt zien.

VerstandOpNul 6 juli 2022 om 17:46

Primoz MacGyver

NCK17 6 juli 2022 om 17:47

Waarom hem niet in de tijd van Vingegaard zetten? Dat deden ze met Froome ook toen hij tijd verloor door de organisatie.

Rufusvb 6 juli 2022 om 17:58

Wishful thinking… denk je dat de organisatie ook maar iets van verantwoordelijkheid zou gaan pakken hiervoor?

NCK17 6 juli 2022 om 18:07

Nee, het woord verantwoordelijkheid komt inderdaad niet voor in het woordenboek van de aso.

Marik 6 juli 2022 om 17:47

Schouder uit de kom, dan is het toch klaar?

the student 6 juli 2022 om 17:49

Waarom? Als hij er zo makkelijk in en uit gaat dan is dat waarschijnlijk omdat het al vaker is gebeurd. Je spieren krijgen wel een flinke optater, maar dit zijn geen gewone mensen.

Wheely 6 juli 2022 om 18:29

Roglic heeft voor hetere vuren gestaan.

bartp25 6 juli 2022 om 17:49

Je eigen schouder terug zetten en dan nog maar 2 minuten verliezen, toch waanzinnig gedaan door Primoz. Als alles oke is fysiek, volgens mij is het als je schouder al eens uit de kom is dan valt de schade mee, en dit is al vaker gebeurd bij Primoz. Dan aanvallen als een malle, probeer Pogi maar uit zijn tent te lokken.

Gerard Dekker 6 juli 2022 om 18:51

Inderdaad. Bij een dokter zit je al langer aan de telefoon te wachten voor een afspraak.

hjjanssen1973 6 juli 2022 om 17:52

Zeker klaar met zijn klassement denk ik. Maar dat dacht ik hiervoor ook al. Kan wel nog een breekijzer worden. FF rustig aan met die schouder, en dan zaterdag-zondag maar knallen?

vincenzo 6 juli 2022 om 20:51

Daar gaat ie nog flink last van krijgen minimaal tot aan de rustdag.

Glorious 6 juli 2022 om 17:55

Wat een bikkel. Jammer maar Jumbo heeft de schade beperkt. Primoz kan aanvallen en knechten. Geel, groen en Vingegaard weinig verloren. Topteam.

Wildebert 6 juli 2022 om 17:57

Wat een bikkel blijkt hij toch keer op keer. Paar dagen herstellen en dan aanvallûhh!

Verweggistan 6 juli 2022 om 18:03

Echt balen voor primoz

Ronellenfitsch 6 juli 2022 om 18:05

Jongens jongens, wat een dag.

De Siepel 6 juli 2022 om 18:10

Gewoon domme pech. Maar de verhoudingen zijn nu wel duidelijk binnen Jumbo. Nog 1 kopman…Roglic kan vrijuit aanvallen ( als hij niet te zwaar geblesseerd is).

I Langof 6 juli 2022 om 18:15

Volgens mij zei Roglic, dat hij geblesserd was. Daarom passeerden Van Aert en Jonas hem zonder te stopen. Als Primoz weer op de fiets konde stapen, was het al te laat.

Comments 6 juli 2022 om 18:15

Wat zal wuyts razend zijn. Hij zei nog zo: wout niet knechten!!

FrankyVercauteren 6 juli 2022 om 18:33

Flauw reactie. Wout heeft vandaag voor Vingegaard geknecht en zal dat ook de volgende dagen doen, gele trui of niet. En ook voor Roglic indien dat nodig is.

Wout is zo sterk en kan alles. Waaronder knechten in het geel en groen

Edwin Jansen 6 juli 2022 om 18:19

Ik roep het nu al 3 jaar en ik blijf er bij. De eerste week van de Tour is een loterij. Je kan elke avond op je knietjes en je handjes dichtvouwen en bidden tot de lieve heer of je aub deze keer wel de eerste week heelhuids door mag komen. Nu zegt zelfs de gele trui drager dat hij niet durfde te koersen omdat hij het te gevaarlijk vond. Waar is deze Tour organisatie in godesnaam mee bezig? Ik mag de renners van meneer Zonneveld geen moderne gladiatoren noemen, maar met dit soort etappes kun je bijna niet meer anders. Het gaat helemaal nergens meer over. Het is een soort rariteitenkabinet op deze manier. Ik heb deze emotie nu al 3 jaar op een rij en elke keer heb ik de neiging na 5 dagen de tv uit te zetten en niet meer te kijken. Dit heeft niets met topsport te maken. Maar ach, ik zal wel weer een hoop commentaar krijgen op deze kritiek.

largegnolls 6 juli 2022 om 18:25

Dit is de reden waarom ik al een paar jaar niet meer meedoe aan tourpouletjes en zo … ik raakte altijd behoorlijk over de zeik vanwege het uitvallen of wegvallen van mijn renners door dit soort stommiteiten. Ik geniet er nu meer van: er staat minder op het spel ;)

Edwin Jansen 6 juli 2022 om 18:46

Serieus?! Dit zeg je je echt serieus? Of is dit een rare poging tot ironie? Of zeg je nu met zoveel woorden dat je gewoon houdt van leedvermaak? Ik zal het maar op houden dat dit komt vanwege de beperkte mogelijkheden van een chat om iets te communiceren.

SprintMaster 6 juli 2022 om 18:26

Het zit hem ook nooit mee in een grote ronde. Alleen in de Vuelta meen ik maar één keer gevallen in de ploegentijdrit.

Wheely 6 juli 2022 om 18:28

Hier heeft Jonas nog een hele fijne knecht aan, maak jullie borst maar nat.

Tripodboom 6 juli 2022 om 18:31

Volgens mij is de Tour de France entertainment uitgevoerd door topsporters. En blijkbaar pikken de entertainers alles wat ze voorgeschoteld krijgen, valpartijen op conto van agent en organisatie- zet die strohalmen even vast- op de koop toe. Dat doe je alleen als je er rijkelijk voor betaald wordt, anders dien je wel een schadeclaim in.

EricV 6 juli 2022 om 18:37

Zo knap hoor dat je er nu al achter bent dat het entertainment is.

Edwin Jansen 6 juli 2022 om 18:48

Het heeft in ieder geval weinig meer met topsport te maken. De Tour begint meer een meer te lijken op de WWF alleen dan met echte lichamelijke schade.

Polleke 6 juli 2022 om 21:14

Claro, bij ASO zijn ze uiterst tevreden over het verloop van deze dag, alles wat ze uitgelokt hebben is ook gebeurd, tuimelpertes, chaos en vooral veel aandacht en controverse… dat er ook nog een wielerwedstrijd in de rand is, dat is niet de hoofdzaak…

Explorer 6 juli 2022 om 18:33

Kan iemand mij hier uitleggen waarom ik bij sommige berichten wel kan reageren en sommige niet? Hij geeft dan aan dat ik niet ingelogd ben, maar dat ben ik wel…

Zen Hooligan The Shakra Jugend 6 juli 2022 om 18:53

heb ik ook!
Antwoord op deze vraag zeer welkom

the student 6 juli 2022 om 18:55

Als je de pagina opnieuw laadt doet hij t meestal wel weer.

Wheely 6 juli 2022 om 19:10

Vermoed een koekjes probleem, even de trommel legen.

vevie 6 juli 2022 om 18:41

Zou jumbo een klacht kunnen indienen zodat hij in dezelfde tijd wordt gezet als de groep Vingegaard? Was een val door iemand van de organisatie.

molovin 6 juli 2022 om 18:44

Zou ergens wel terecht zijn, maar doen ze vast niet de ASO kennende.

molovin 6 juli 2022 om 18:43

Als je die Belgische reacties leest over Roglic op bijv. HLN.be, wat een afkeer en kleingeestige zielige reacties allemaal.

lo squalo dello Stretto 6 juli 2022 om 19:27

Beetje goedkoop dit. Andersom lees ik dezelfde zielige reacties over Belgen, bv. Evenepoel. WF ontploft elke keer wanneer Remco iets zegt of doet met de pedalen.

molovin 6 juli 2022 om 19:51

Maakt dat het de afgunst tov JV en Roglic minder dan?

Vangenechten 6 juli 2022 om 21:16

Tjah, op HLN moet je nooit zijn om intelligente reacties te lezen. Daar valt eigenlijk nooit iets interessants te lezen in de reacties ;)

meqadon 6 juli 2022 om 18:46

Pas op primoz! Verderop een mooi droog en kaarsrecht stuk asfalt!

Wildebert 6 juli 2022 om 20:23

Waar slaat dit dan op?

rahimns 6 juli 2022 om 19:36

Schouder uit de kom, zelf terugzetten en meteen weer op de fiets stappen om met die schouder of de kasseien te gaan rijden, dan ben je toch wel een bikkel hoor. Wat ook over je gezegd wordt. Diepe buiging voor weer voor hem.

Jean Dumas 7 juli 2022 om 07:12

Zeker als je het uiteindelijke tijdverlies beschouwt. Hij scheen op een stoel te zitten; de ploeg kon hem aanvankelijk niet vinden.

speervanger 7 juli 2022 om 10:42

Alle peesjes en spieren in het gebied van z’n schouder doen morgen zo zeer dat ie niet van start gaat, is echt enorm pijnlijk! Lijkt me sterk dat ie zonder pijnstillers op pad gaat!

S.t.B 6 juli 2022 om 20:25

Laat Primoz maar stilletjes aan de focus weer naar Spanje verleggen. Volgend jaar combi Giro/Vuelta en het free fight spektakel TdF voorgoed de rug toekeren.
De Tour wordt de komende 7 jaar een Pogacar/Vingegaard onderonsje, met Vingegaard als structurele Poulidor.

Recordhouder Vuelta overwinningen (en daarmee EPO adept Heras van zijn troon afkegelen) of verspilde moeite blijven steken in die ene Tourzege najagen… Ik zou het wel weten.

Headlines

Populair

Materiaalzone