Tour 2022: Primoz Roglic gaat niet meer van start

zondag 17 juli 2022 om 09:37
Tour 2022: Primoz Roglic gaat niet meer van start

foto: Cor Vos

Primož Roglič zal vandaag niet aan de start verschijnen van de vijftiende etappe van de Tour de France. De Sloveen van Jumbo-Visma neemt bewust gas terug om volledig te herstellen van zijn blessures, die hij opliep bij een valpartij in de kasseienrit naar Wallers-Arenberg.

Roglič begon goed twee weken geleden als mede-kopman van Jumbo-Visma aan de Tour de France. De 32-jarige Sloveen hoopte – samen met zijn Deense ploegmaat Jonas Vingegaard – tweevoudig Tourwinnaar en topfavoriet Tadej Pogačar het vuur aan de schenen te leggen. Roglič begon ook goed aan de Tour, maar kwam in de vijfde etappe over de kasseien lelijk ten val en blesseerde daarbij zijn schouder.

Bij de val op weg naar Wallers-Arenberg raakte de schouder van Roglič uit de kom. De ronderenner wist zijn schouder zelf weer terug te zetten, maar verloor die dag wel meer dan twee minuten op zijn directe concurrenten voor het klassement. Roglič hoopte vervolgens nog een rol van betekenis te spelen in de strijd om de eindzege, vervulde ook een belangrijke rol in de ‘coup’ van Jumbo-Visma in de Alpenrit naar de Col du Granon, maar moest zijn eigen klassementsambities opbergen.

“Ben er zeker van dat het team gele en groene ambities gaat waarmaken”
De voorbije dagen reed Roglič zichtbaar onder zijn gebruikelijke niveau en dus heeft de Sloveen, na overleg met de ploegleiding, besloten om de handdoek te gooien. “Om mijn blessures goed te laten herstellen, zal ik vandaag niet van start gaan. Ik ben trots op mijn bijdrage aan de huidige stand van het klassement en ik ben er zeker van dat het team onze gele en groene ambities gaat waarmaken. Dank allemaal voor jullie steun”, is zijn korte reactie.

Het wegvallen van Roglič is voor Jumbo-Visma een flinke streep door de rekening, zeker nu de ploeg met Jonas Vingegaard aan de leiding gaat in het algemeen klassement en de gele trui hoopt te verdedigen. Roglič zal zich nu richten op zijn herstel en over een maand normaal gesproken als titelverdediger aan de start verschijnen van de Vuelta a España. De Sloveen won de laatste drie edities van de Spaanse ronde.

Jumbo-Visma-ploegleider Arthur van Dongen had het zaterdag, na de etappe met aankomst in Mende, nog over de rol van Primož Roglič in de slotweek van de Tour de France.

Uitvallers

Etappe 5
Etappe 6
Etappe 8
Etappe 9
Etappe 10
Etappe 11
Etappe 13
Etappe 15
Etappe 16
Etappe 17
Etappe 18
Etappe 19
Etappe 20
Etappe 21

Dit artikel delen:

124 Reacties

fietsvriend 17 juli 2022 om 09:41

Ongekend wat deze man heeft laten zien na het hooibaal-incident. Wat een teamplayer.

Monsieur Bendy 17 juli 2022 om 10:57

Ongekend? Die lapzwans was een dag na zijn doodsmak nog te beroerd om de sprint van v. Aert aan te trekken!

zietemgaan 17 juli 2022 om 10:58

Ongekend … steeds met de reserve op ha

Wheely 17 juli 2022 om 09:43

Knap dat ze toch nog Pogi hebben kunnen breken, zat achteraf flink staaltje bluf bij.

AdZ 17 juli 2022 om 10:52

Breken? Manman

Simon van Rijthoven 17 juli 2022 om 09:44

Goeie keuze om te herstellen richting de vuelta

Roellii 17 juli 2022 om 09:46

Schrijf Roglic maar op voor de Vuelta. Wellicht toch nog kans dat Bouwman mee gaat in plaats van Affini, als ze besluiten vol voor het klassement te gaan.

Mr. Tornado 17 juli 2022 om 09:56

Veel mensen die denken dat je Affini zomaar uit die selectie moet laten. De rol van Affini is om op het vlakke de wedstrijd te controleren en in vlakke ritten Roglic vooraan te houden tot de laatste drie kilometer. Dit werk ga je niet laten doen door Bouwman. Die zijn rol zou zijn om tempo te maken op beklimmingen, maar daar hebben ze ook Gesink, Dennis en Kruijswijk al voor in de selectie zitten. Het is dus een veel logischere keuze om Affini mee te nemen ipv Bouwman.

Pauls30303 17 juli 2022 om 11:58

Waar kan ik de Vuelta selectie van Jumbo terugvinden?

Mr. Tornado 17 juli 2022 om 14:43

@Pauls30303 Procyclingstats.com

Marik 17 juli 2022 om 09:49

Wat een kerel toch. Als hij afstapt dan gaat het ook echt niet meer. Respect.

Mirra 17 juli 2022 om 14:09

Dit is toch gewoon in functie van de Vuelta? Wake up Marik

bunchsprinter 17 juli 2022 om 09:49

Enorm respect voor deze gast. Vooral door zijn sloopwerk, heeft jumbo nu überhaupt een kans om de tour een keer te winnen. Als je zo geblesseerd bent en dan mentaal ook nog de knop om kunt krijgen, om zo te lijden voor je team (genoot.) Niks anders dan hulde.

Rondje 25 17 juli 2022 om 09:49

Inderdaad klasse wat hij daarna nog heeft gedaan voor de ploeg. Prima besluit nu om gas terug te nemen. Jumbo heeft met Van Aert, Kruiswijk en Kuss in het hooggebergte prima helpers voor Vingegaard. De ploeg was nog compleet dus het uitvallen van Roglic mag geen probleem zijn. Wie weet is hij in de Vuelta weer top.

Glorious 17 juli 2022 om 09:51

Heeft toch het plan uitgevoerd, top!

KevinK1986 17 juli 2022 om 09:52

Gemengde gevoelens erbij. Tuurlijk helemaal begrijpelijk dat je weinig hebt aan een Roglic op halve kracht en op deze manier nog potentie hebt voor de Vuelta.

Aan de andere kant.. je hebt nu het geel en kunt elke renner dubbel en dwars gebruiken.. al is het een stuk in de vallei.. je weet nooit hoe v Hooijdonck, Laporte en Benoot zich houden..

Rondje 25 17 juli 2022 om 10:01

Het zijn ook niet zoveel ritten meer he. Vandaag is nog redelijk vlak. De laatste drie ritten zijn ook niet meer van belang voor het klassement, behalve de tijdrit natuurlijk, maar dat is individueel. Dus blijven er nog drie ritten over voor wat extra hulp van de drie die je noemde. Dat mag geen probleem zijn. Mocht het niet lukken dan ligt het niet aan die drie renners, maar aan een betere Pogacar is mijn opvatting.

Poeksel 17 juli 2022 om 10:16

Ik vermoed ook dat hij niet tegen de zin van de teamleiding is uitgestapt.

cowboy van tasjkent 17 juli 2022 om 09:54

Dan heb je weinig wielrennen gekeken. MeqaDo(mme) opmerking

meqadon 17 juli 2022 om 10:05

Pas op primoz! Verderop een mooi, kaarsrecht en kurkdroog stukje asfalt!

Rondje 25 17 juli 2022 om 10:07

Cowboy van Tasjkent. Een opmerking op KeviK1986 neem ik aan.

meqadon 17 juli 2022 om 10:17

Neen was op mij gericht. Maar mijn brave comment is verwijderd om de één of andere reden.

Marik 17 juli 2022 om 10:22

Meqadon en jij hebt natuurlijk ook heen enkel idee waarom hè?

Krist The Vanma 17 juli 2022 om 13:25

Ik vind het vooral megadom dat je nog altijd niet weet hoe te reageren.

xistnc 17 juli 2022 om 09:58

Met een sprintetappe en een rustdag voor de boeg en het geel in de ploeg vind ik dit toch jammer. Kennelijk is dit de afweging van plussen en minnen. Respect voor wat hij sinds zijn traditionele valpartij heeft kunnen doen, dat zeker.

Murcia 17 juli 2022 om 10:01

Logische keuze, want na de aanvankelijke adrenaline boost werd hij minder en minder. Dan kun je wel doorgaan maar is je bijdrage te beperkt, hij neemt dit soort beslissingen niet te licht en de afweging is simpel. Kan je nog in de twee echte bergetappes van betekenis zijn of niet. Het antwoord zal het laatste zijn geweest, dan is het zaak om te herstellen en voor te bereiden op de Vuelta.

meqadon 17 juli 2022 om 10:01

Super jonge! Bij jumbo hebben ze toch een weelde. Roglic dumoulin en dennis zijn echte teamplayers!

molovin 17 juli 2022 om 10:04

Hij is met 50 per uur tegen het asfalt gekwakt op zijn rug, schouder uit de kom, heeft zich nog een week fysiek uitgewrongen en dan is het geen teamplayer? In welke wereld leef jij?

Rondje 25 17 juli 2022 om 10:05

En GESINK natuurlijk.

Murcia 17 juli 2022 om 10:15

meqadon windt zich altijd zo op als Evenepoel wordt afgezeken maar kennelijk mag het bij anderen weer wel, #hypocriet.

meqadon 17 juli 2022 om 10:35

Ik wind mij niet op. Er zijn ergere dingen in het leven.. ik vind het juist grappig dat er gebeurd wat ik al voor de tour voorspelde. Roglic die ergens valt in de eerste week, dan opgeeft en zn team in de steek laat.
Het enige waar ik verbaasd over ben, is dat jumbo ondertss met vingegaard in het geel staat en een goede kans heeft om de eindoverwinning binnen te halen. Hiervoor hulde!

Wielermop 17 juli 2022 om 11:13

Oke kerel, Roglic heeft zich inderdaad echt getoond als een waardeloze teamspeler. Waar heb jij maar zitten kijken de afgelopen dagen? Moet hij zich nu compleet de vernieling in rijden zonder noemenswaardig te kunnen bijdragen? Man man..

JopieZ 17 juli 2022 om 11:17

Roglic werd met de dag minder, zodra de weg omhoog loopt zag je hem in de problemen komen. Zo heeft de ploeg ook steeds minder aan hem. In de tour kan je nauwelijks herstellen.

Lalsacien 17 juli 2022 om 11:40

@meqadon pijn is geestelijk. Die schouder uit de kom is verzonnen. Ik probeer een beetje jouw gedachtegang te volgen hoe je tot die conclusie bent gekomen.

ghostwriter 17 juli 2022 om 14:01

Ah joh, niet op reageren. Meqadon zit waarschijnlijk zelf een week ziek thuis elke keer als zijn neus een beetje waterig is en krijgt zijn kicks uit het zeiken op mensen die zich helemaal voor hun vak geven.

meqadon 17 juli 2022 om 15:35

Wel nee hoor. Ik ben zelfstandige. Niet werken is geen geld. Eerst afzien, dan kun je pas genieten. Van mij mogen alle profiteurs direct aangepakt worden. Ik zou liever hebben dat niemand betaald wordt om, met mijn belastingsgeld, thuis te zitten.

molovin 17 juli 2022 om 10:02

Hij wordt duidelijk steeds minder en het doet pijn dat zie je. Op een gegeven moment wordt je gezondheid ook gewoon een factor, dat zullen ze goed afgewogen hebben.

Hij heeft welmecht gevochten en klasse getoond, heeft mede door zijn aanvallen Pogacar gebroken en de ploeg in het geel geholpen, echt mega klasse. Nu die 4e vuelta winnen!

Polleke 17 juli 2022 om 10:11

Als het er op aankomt gaan ze mano a mano… genoeg ploegen die nu achter elkaar aan gaan rijden om uiteenlopende doelen… Roglic in deze vorm voegt niet veel toe…

sooike 17 juli 2022 om 10:13

Jammer, maar blijkbaar onvermijdelijk. Gisteren dacht ik nog dat hij zich spaarde voor de komende bergritten, maar hij blijkt dus duidelijk geblesseerd na die val. Ik denk dat vooral Ineos zijn vertrek zal toejuichen. Wout van Aert, Kuss, Laporte en Kruijswijk zullen van goede huize moeten komen om het geel te houden. Hen wacht een zware week !

bartp25 17 juli 2022 om 11:01

Waarom ineos? Die hebben tot nu toe niks anders gedaan dan volgen en gaan in de laatste week ook niks anders doen.

Panache 17 juli 2022 om 10:18

TJV neemt wel risico’s: geel, groen, ritten en dan nu Roglic die mag gaan focussen op de Vuelta. Mocht Jonas in Parijs de eindwinst op een half minuutje mislopen dan zal de kritiek terecht losbarsten. Ik geloof niet dat Roglic op is (toevallig net voor een relatieve rustdag en echte rustdag). Roglic is gehavend, maar niet op.

Laatste man 17 juli 2022 om 10:21

Zelf iets verzinnen met een ‘wat als’ en vervolgens als dat ooit uitkomt, terechte kritiek noemen..

Als Roglic nog van waarde had kunnen zijn, was die vandaag opgestapt. Fysiek op, punt.

Marik 17 juli 2022 om 10:26

Wat betreft de risico’s ga ik met je mee. Het team moet nu volledig in het gelid. Wout alleen nog sprinten als ze “toevallig” met z’n allen naar de meet rijden. Jonas heeft het geel nog lang niet binnen.

molovin 17 juli 2022 om 10:27

Volgens mij geeft het feit dat het bijna rustdag is juist aan dat het op is. Hij is goed bevriend met Vingegaard dus zal hem niet licht in de steek laten. Hij heeft zich nog helemaal uitgewrongen en opgeofferd voor hem maar het is nu gewoon op. Klasse gestreden, veel andere kopmannen zouden dat niet opgebracht hebben na zulk fysiek letsel en vooral de mentale dreun weer.

Panache 17 juli 2022 om 10:28

Dinsdagmiddag niet opstappen is overmacht. Nu afstappen is een gecalculeerde afweging van belangen. Dat is mijn gevoel bij het geheel.
Ik zie bovendien Van Aert gewoon mee in de vlucht vandaag, om verder te illustreren dat TJV allesbehalve ‘alles op geel’ zet.

Alfons Haavers 17 juli 2022 om 10:36

Tja hoe dat medisch allemaal precies zit is moeilijk in te schatten van aan de zijlijn.

Maar Roglic rijdt natuurlijk voor Roglic. Die wint volgens mij liever straks een 4de Vuelta dan dat hij nu totaal gesloopt Parijs haalt maar wel deel uitmaakt van het team van de winnende Vingegaard.

Dat opportunistische heeft er altijd ingezeten, maakt het een echte kopman en is ook de reden dat hij zo’n ruim palmares heeft.

Verder heeft hij zijn rol wel gespeeld in deze Tour, dus veel kan je hem ook niet kwalijk nemen lijkt me. Vingegaard is in stelling gebracht en moet het nu zelf gaan afmaken.

Panache 17 juli 2022 om 10:38

Volledig eens Alfons.

Laatste man 17 juli 2022 om 10:41

Allemaal aannames. Voorlopig is het een feit dat hij hard gevallen is, minder werd en nu niet meer start. Roglic is wel degelijk een teamplayer.

Marik 17 juli 2022 om 10:42

Alfons, de blik in de ogen van Roglic toen hij samen met Kuss over de streep kwam in de etappe die Vingegaard won, sprak boekdelen. Dat was oprecht en toonde voor mij de grote sportman die Roglic is.

Alfons Haavers 17 juli 2022 om 11:23

Ja maar ik beweer ook niet dat hij niet oprecht blij kan zijn of niets voor een ploegmaat zal doen als hij kan of het nodig is. Hij heeft in deze Tour zelfs een essentiële rol gespeeld voor Vingegaard.

Maar ik denk wel dat hij al zelf naar een volgend doel toewerkt in zijn hoofd en bij hem niet alles moet wijken voor de winst van Vingegaard met het risico dat hij daar zelf niet van herstelt voor de rest van het seizoen.

Dat is een aanname ja, ik weet ook niet hoe het medisch precies met Roglic is gesteld en of hij nu een tijdje na zijn crash echt niet meer door kan. Mij lijkt dat wel een tikkeltje vreemd dat het nu ineens helemaal op is en relatief herstel niet meer mogelijk, maar dat kan best.

Het is ook helemaal geen verwijt. Ik denk dat een gezonde dosis opportunisme eigen is aan kampioenen en Roglic heeft er toch mee voor gezorgd dat Vingegaard comfortabel op kop staat. De kans dat Primoz in de bergen nu nog een wezenlijk verschil kan maken lijkt me klein, maar hij zou misschien wel nog van waarde kunnen geweest zijn.

Het is nog een volledige week koersen. Benoot lijkt al wat minder, Van Hooydonck en Laporte zijn geen klimmers, en gaat van Aert het allemaal blijven oplossen als het stevig bergop gaat? Dan zit je enkel nog met Kruijswijk en Kuss voor als het tricky wordt. Dan denk ik dat je Roglic op bepaalde dagen wel nog had kunnen gebruiken, zelfs al is het in een eerdere fase zodat andere mannen pas later aan de bak moeten.

Wie zichzelf nu helemaal uitwringt, gaat volgens mij over een maand ook niet naar de Vuelta om daar mee te gaan doen voor eindwinst.

Murcia 17 juli 2022 om 12:38

Met 40 graden koersen dit een rustdag noemen is eigenlijk nog opmerkelijker dan het niet opstappen van Roglic. Men heeft de plussen en minnen afgewogen en men wil niet de situatie hebben dat men naast Jonas en het Geel moet gaan nadenken over hoe Roglic de bergen doorkomt. Gisteren was hij al behoorlijk gaar in de overgangsetappe en dus bij de slechtste 50 man in koers, dat gaat niet op stel en sprong voorbij zijn. Om dan nog een dag in de slopende hitte te rijden op een ‘rustdag’ is zinloos.

Panache 17 juli 2022 om 13:00

Volgens mij begrijp je wel dat met relatieve rustdag een rustdag voor het klassement wordt bedoeld. Gisteren met 3 km boven de 10% in de finale was Roglic fit genoeg, vandaag is hij volledig op. Het kan zo zijn, het kan ook een start van de focus op de Vuelta zijn. Niemand hier die het weet.

Murcia 17 juli 2022 om 13:10

Volgens mij begrijp jij ook wel dat na twee weken en met 40 graden het nooit een rustdag kan zijn. En dat je met zijn verslechtering en die was wel duidelijk gisteren je er niks mee opschiet om hem dan een dag langer in deze omstandigheden te laten fietsen. Als je wilt speculeren over de beweegredenen van hem en de ploeg buiten zijn eigen verklaring om is dat prima maar ook niks meer dan dat.

Laatste man 17 juli 2022 om 10:19

Fysiek naar de klote door die val. Op karakter (zoals veel profs) nog alles eruit gehaald. Laatste 2 dagen zat er weinig meer in. Dagen na zijn val kon die amper lopen. Onderrug behoorlijk gehavend.

Herstellen en de Vuelta weer vlammen.

YogiBear 17 juli 2022 om 10:20

Niet onverwacht. Als je zag hoe hij al een paar keer letterlijk van zijn fiets moest worden geholpen en rondliep als een oud mannetje, was het wel duidelijk dat er van herstel niet echt sprake was. Dan maak je meer kapot door te blijven fietsen en is alsnog je toegevoegde waarde in de tour heel erg beperkt.

Marlin 17 juli 2022 om 10:29

Hopelijk nooit meer Roglic als kopman voor de Tour. Gelukkig heeft dit niet geleid tot een catastrofe. De valpartij van Roglic in de kasseienrit dwong uiteindelijk Jumbo tot het bijstellen van de ploegtactiek, en tot het installeren van Vingegaard als kopman. Roglic kon nog wel zijn steentje bijdragen in de rit naar de Granon, door vanaf de top van de Télégraphe, maar vooral in de Galibier, afwisselend met Vingegaard aan te vallen. Wat de ploegtactiek van bij het begin van de Tour had moeten zijn.

Roglic zal nog wel een kleine ronde kunnen winnen. De Vuelta is niet onmogelijk, maar lijkt me toch moeilijk te worden. Ook zonder zijn val is Roglic duidelijk niet meer de Roglic van twee à drie jaar geleden. Wat al bleek in Parijs-Nice en de Dauphiné.

Laatste man 17 juli 2022 om 10:36

Catastrofe nog wel..

Napoleon 17 juli 2022 om 11:12

Vingegaard was ook voor de tour al geïnstalleerd als kopman. En de kans is groot dat Roglic volgend jaar weer als kopman aan de start staat.

Vooralsnog is er wmb geen reden om de aanvankelijke tactiek in twijfel te trekken.

Sterker nog, de enige reden dat Pogacar op Roglic reageerde was de vrees voor Roglic als kopman. Als toen al duidelijk was geweest dat Roglic door Jumbo-Visma niet als serieuze optie werd gezien, had Pogacar daar niet op gereageerd.

horsm 17 juli 2022 om 11:39

‘Wat de ploegentactiek vanaf het begin had moeten zijn…’ – alsof dit in enig andere dan de Granon-etappe had gewerkt? Juist door Roglic niet in te zetten, maar als troefkaart achter de hand te houden, kon Pogacar niet inschatten hoe goed deze was. Daardoor hebben ze hem kunnen slopen.

Lalsacien 17 juli 2022 om 11:49

@Marlin JV is de Tour begonnen met twee kopmannen. Ik denk zelf dat het de bedoeling was om Vingegaard dankzij Roglic wat uit de wind te houden. Door de valpartij is alles in een stroomversnelling geraakt.

Olly 17 juli 2022 om 10:31

Het bericht waar je van wist dat het zou komen. Op naar de vuelta dan maar.

jappe666 17 juli 2022 om 10:33

Dan kan hij écht niet meer verder, of het is toch wel hoog spel van Jumbo.
Vandaag relatief makkelijke etappe en daarna een rustdag, daarvan zou je kunnen afwachten hoe de situatie evolueert.
Zeker ook omdat er weer Covid-testen op het programma staan.
Stel dat er 2 positief eruit moeten heb je plots niet veel overschot meer en had Roglic ondanks alles nog van grote waarde kunnen zijn, al is het maar om in de eerste 100km de bidons te gaan ophalen.
Als iedereen negatief test had je hem op de rustdag toch met een iets geruster hart kunnen laten afstappen.

molovin 17 juli 2022 om 11:07

Op een gegeven moment is het debk ik gewoon niet meer verantwoord, qls hij zich telkens uit elkaar moet trekken en de blessures er niet beter op worden moet je stoppen. Uiteindelijk is het ook maar zijn werk he, een bijzondere baan dat wel, maar je moet ook verder denken en je niet helemaal slopen en de rest hypothekeren.

jappe666 17 juli 2022 om 16:36

Daar heb je het al, met Kruijswijk eruit :-)
Nu nog bv een Kuss corona en het is al met het mes op de keel.

Rico. 17 juli 2022 om 10:49

Je zal altijd wel twee kampen houden.

De Jumbo en/of Roglic fans zullen zeggen dat hij fysiek gewoon leeg is en dus wel af moet stappen.

De Jumbo-haters zullen zeggen dat het een puur egoïstisch besluit is om zo voor doelen later in het seizoen te gaan.

In de Netflix-docu zien we hopelijk hoe het echt zat. Dat hij een onmisbare rol heeft gespeeld in de Tour tot nu toe en natuurlijk vooral in de rit naar de Granon staat volgens mij niet ter discussie.

Baukema Tomoulin 17 juli 2022 om 10:51

Meestal al Rog geblesseerd of gedesillusioneerd afstapt ergens is dat de opmaat voor een (deels onverwachtse) grote vis verderop in het jaar. Voorbeelden zijn LBL, Vuelta 3x en OS tijdrijden. Eens kijken of het Vuelta nr. 4 wordt of toch een keer Lombardije

Rondje 25 17 juli 2022 om 10:57

Je ziet het toch best wel veel. Na een val gaat het meestal minder. Roglic, Vlasov, Martinez, O, Connor, Caruso. Allemaal top in het voorjaar. Sommigen al afgestapt en het overige geen schijn van wat ze waren.

  • 1
  • 2

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone