Pieter Weening wordt ploegleider bij Team BikeExchange

Pieter Weening wordt ploegleider bij Team BikeExchange
dinsdag 14 december 2021 om 07:10

Pieter Weening wordt vanaf komend seizoen ploegleider bij Team BikeExchange. Dit hebben diverse bronnen aan WielerFlits bevestigd. Weening kwam eerder als renner al vier jaar uit voor de Australische WorldTour-ploeg.

Weening (40 jaar) stopte vorig jaar als professioneel wielrenner. In zijn carrière was de Fries acht jaar in dienst bij Rabobank. Hij kwam vier jaar voor Orica-GreenEDGE uit, vier jaar voor Roompot en zijn laatste jaar koerste hij bij Trek-Segafredo. Hij won o.a. een rit in de Tour de France, twee ritten in de Giro d’Italia en het eindklassement in de Ronde van Polen.

Bij Team BikeExchange komt Weening de Nederlanders Dylan Groenewegen en Jan Maas tegen. Sprinter Groenewegen dient zijn contract bij Jumbo-Visma niet uit en heeft voor drie jaar bij de Australische formatie getekend. Afgelopen zaterdag maakten beiden ploegen dit nieuws bekend.

Verder rijden o.a. Michael Matthews en Simon Yates bij de ploeg uit Down Under. De sportieve leiding is in handen van Matthew White onder wie Weening dus al vier jaar uitkwam als renner van 2012 tot en met 2015.

Tristan Hoffman
Met Tristan Hoffman treedt deze winter nog een bekend Nederlands wielergezicht toe tot de staf van Team BikeExchange. Vorig jaar kreeg de 51-jarige oud-renner te horen dat er geen plaats meer voor hem was als ploegleider bij (toen nog) Bahrain-McLaren. Na zijn gedwongen vertrek wilde hij graag terugkeren in de wielersport. Bij het Australische WorldTeam krijgt hij daartoe weer de kans.

Dit artikel delen:

15 Reacties

de adelaar 14 december 2021 om 07:14

Das een onverwachte move , maar wel een mooie, hij mag gelijk op het hoogste niveau aan de bak, ik ben benieuwd

Secondant 14 december 2021 om 07:29

Nice! Een van de meest sympathieke renners van z’n generatie.

Dikke Man 14 december 2021 om 07:55

Harken met die pedalen, Dylan! Stoempen! Tikkie zwaarduuuur!!

Wheely 14 december 2021 om 09:00

Top, dit wordt een goede! Team BikeExchange heeft er in een week miljoenen fans bij! :)

Japiejo 14 december 2021 om 09:30

Of ik uitgerekend Weening nou als tactisch ploegleider zou kiezen…. ik weet het niet.
Hij heeft best wel een uitgesproken (lees nuchtere) mening over veel dingen in het ‘moderne’ wielrennen. Kan verfrissend werken, maar heb zelf meer het idee dat hij nog wat is blijven hangen in zijn opvattingen over trainen.

Secondant 14 december 2021 om 09:51

De betere ploegleiders in het verleden waren ook niet de grijze muizen. Denk aan Lefevere die toch een uitgesproken mening heeft, De Rooij die als een bijzonder karakter neergezet kan worden, Cornelissen die altijd wel z’n woordje klaar heeft et cetera.

KnightBiker 14 december 2021 om 10:01

Ploegleider = niet hetzelfde als trainer

Als ploegleider is het belangrijk een tactisch plan uit te zetten dat de ploeg kan volgen, al dan niet in samenspraak met het team, om te zorgen dat de leiders fris in de finale komen.
Wel zou ik niet luisteren naar advies over het te gebruiken verzet, dan krijg je als renner het idee dat alles vlak is…

Michelangelo 14 december 2021 om 12:44

Niet ieder paard is ook meteen een goede ruiter.

Ik ben benieuwd hoe tactisch sterk hij is. Hij heeft in ieder geval de nodige bagage als coureur. Maar soms zie je meer als je er iets verder vanaf staat.

Japiejo 14 december 2021 om 13:34

Nee verschil tussen trainer en ploegleider snap ik. Bedoel alleen zijn enorm nuchtere maar ook wat simpele blik op dingen. Kan heel verhelderend werken, maar vraag mij dus af hoe sterk hij dan tactisch is.

Geel Zwarte Bril 14 december 2021 om 09:58

BEX wordt steeds een beetje meer Nederlands zo haha

jv88 14 december 2021 om 10:55

Mooi voor hem!

Verweggistan 14 december 2021 om 10:58

Return of the Weendog

Murcia 14 december 2021 om 11:46

Leuke kans voor Pieter die natuurlijk als geen ander de ploeg kent en haar manier van werken. Was bij Roompot al een renner die de jonkies leerde wat het betekende om prof te zijn en nu mag hij als ploegleider zijn ervaringen inzetten. Ook wel prettig voor Groenewegen en Maas dat er een Nederlander in de staf zit.

5211 14 december 2021 om 15:33

Voelde zich altijd prima thuis bij dat team.
Veel ervaring, nuchter, verstand van zaken, direct dus kan zeker een prima rol zijn voor hem.

Romāns Vainšteins 14 december 2021 om 23:49

Ik kan me die backstage pass clips wel herinneren, dat waren geen stomkoppen daar en ze hebben best wat grote koersen gewonnen met verschillende coureurs, Luik, Roubaix, Lombardije oa zonder per se de sterkste renner te hebben. Daar zat hij middenin. Ook zijn eigen overwinningen niet op domme lompheid behaald hé, het is meer dat achterlijk verzet dat vertekend. Volgens mij ga je automatisch denken dat zwaartrappenden een beetje simpel zijn of zo.

Ik zie het wel zitten kortom.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair