Peter Sagan gelooft dat huidig wielerpeloton geen doping gebruikt

dinsdag 13 december 2016 om 16:36
Peter Sagan gelooft dat huidig wielerpeloton geen doping gebruikt

foto: BORA-hansgrohe

Peter Sagan is ervan overtuigd dat het huidige wielerpeloton geen doping gebruikt. De wereldkampioen zegt dat vandaag in een interview met het Duitse televisieprogramma Sportschau.

“De hedendaagse professionele wielersport is schoon. Wat gebeurd is, is gebeurd. Er is nu een nieuwe generatie. Het wielrennen is nu zeer schoon.”

Volgens de 26-jarige Slowaak is het haast onmogelijk om verboden middelen te gebruiken, vanwege de strenge controles. “We leven in een gevangenis. We moeten altijd laten weten waar we zijn. De dopingcontroleurs kunnen overal langskomen.”

“Maar ik ben blij dat ik fiets in een schoon peloton. Jonge renners krijgen vandaag de dag de kans om te winnen. Dat is het bewijs dat je geen dingen meer kunt doen, die niet kunnen.”

Dit artikel delen:

37 Reacties

FondriestTF3 13 december 2016 om 16:39

Haha! Die man is echt hilarisch.

klootje kriekeljon 13 december 2016 om 16:41

En Majka denkt er het zijne van.

ah-ja 13 december 2016 om 16:46

edit redactie: niet doen

Striga 13 december 2016 om 16:50

Lol

achtpuntzes 13 december 2016 om 16:53

@ RV:
toch een knotje zie ik. :)

achtpuntzes 13 december 2016 om 16:57

edit redactie: bedankt, aangepast

Geraint 13 december 2016 om 17:02

Dream on. Laatst nog een interview gehoord met iemand van een universiteit (vergeten dewelke) die extra middelen gekregen heeft van het WADA om een test te ontwikkelen die gendoping kan opsporen. Het is dus nog steeds niet aan te tonen en makkelijk aan te kopen via internet.

rahimns 13 december 2016 om 17:04

@achtpuntzes dat zijn middelen die met elkaar in verbinding staan en het allemaal nog erger maken. Bijwerking: ontkenningsverschijnselen

Sebas 13 december 2016 om 17:06

Hahaha, de foto spreekt inderdaad boekdelen. Nee, helemaal schoon is het niet. Echter heeft hij wel een punt met zijn opmerking over de jonge gasten die eerder aan winnen toekomen. Die ontwikkeling is duidelijk merkbaar en zal zeker met verminderd dopinggebruik te maken hebben.

jan jansen 13 december 2016 om 17:17

Armstrong deed ook al eens zulke uitspraken in zijn tijd.
Prachtige foto met het boefje majka die non-verbaal sagan tegenspreekt.

achterhoeker 13 december 2016 om 17:26

Sagan geloof ik wel dat ie schoon is…
Kan er nog wel een paar opnoemen waarvan ik het echt niet geloof…ze zijn zo slim….
En ik was echt de grootste fan van Armstrong

klootje kriekeljon 13 december 2016 om 17:27

Sagan staat bij mij juist zowat bovenaan op het verdachtenlijstje.

nederbelg 13 december 2016 om 17:33

@achtpuntzes
Knotje te strak aangespannen, blijkt uit de titel…

Puffin87 13 december 2016 om 17:40

Juist…
Geloof er altijd maar weinig van als ik zoiets hoor. Sterker nog, dan lijkt het me dat zo’n renner wel óf heel erg naïef is, óf zelf gebruikt. Doping is net zo oud als het wielrennen zelf, en altijd als er zoiets geroepen werd bleek het achteraf toch niet te kloppen.
Ik geloof best dat het iets minder is geworden in vergelijking met de hoogtijdagen van EPO. Klimtijden zijn wel ietsje minder en zo…maar schoon? Ik geloof er niks van.

En dat jonge renners winnen zegt ook niks. Ullrich won ook op z’n 23ste al de Tour de France..

Pédaleur de charme 13 december 2016 om 17:46

Sagan wordt vaak een zegen voor het wielrennen genoemd, net als Armstrong vroeger. Ik vrees dat veel bobo’s bereid zijn hem de hand boven het hoofd te houden.

Dat betekent natuurlijk niet dat hij verdacht is, maar enige alertheid kan geen kwaad.

dikkechaap 13 december 2016 om 18:07

Jammer, ik wilde sagan altijd wel geloven. Dit soort uitspraken maken dat heel lastig. Retoriek van een gebruiker.

@Geraint, dat heb ik ook gelezen, maar dat moet je niet overschatten. Gendoping is al gedeeltelijk op te sporen mbv het bloedpaspoort , en wordt waarschijnlijk weinig gebruikt op het moment. Het is in het belang voor de onderzoeker om dit een beetje aan te dikken (zeg ik als collega).

Verder over doping in het algemeen: natuurlijk gebeurt het nog, en waarschijnlijk meer dan we denken. Maar de te behalen winst is door het bloedpaspoort wel een stuk kleiner dan vroeger.

Johan83 13 december 2016 om 18:22

@ Pédaleur de charme

Quote:
Sagan wordt vaak een zegen voor het wielrennen genoemd, net als Armstrong vroeger. Ik vrees dat veel bobo’s bereid zijn hem de hand boven het hoofd te houden.

Ik denk dat je de 2 tijdperken los van elkaar moet zien. Ik geloof niet dat Sagan doping pakt of eventueel door bepaalde bobo’s beschermd zou worden, zijn uitspraken zijn wel wat aan de naïeve kant maar representeren min of meer het verplichte sponsorpraatje.
De zogenaamde bobo’s zouden echter wel veel meer kunnen doen om de sport (en dus ook het doping-vraagstuk) beter te reguleren, wat dat betreft is er ook op het vlak van transparantie en communicatie nog veel te halen.

alsjewint 13 december 2016 om 18:38

Het peloton heeft sowieso nooit gebruikt. Het waren altijd de renners die gebruikten. En dat zal echt niet veranderd zijn, al wil ik geloven dat het niet meer allesbeheersend gemeengoed is. Losgeslagen individuen die nog altijd denken slim genoeg te zijn om onder de radar te blijven zullen er nog steeds zijn. Maar vroeg of laat lopen ze tegen de lamp, misschien zelfs pas over enkele jaren als opsporingsmethodes steeds beter worden.

Kingstown 13 december 2016 om 18:55

Heb het interview gelezen op de ARD site en het is veelzeggend dat uit dat hele interview alleen de ene vraag over doping op WF terecht komt. Beetje jammer die obsessie mbt doping.

Pavlov 13 december 2016 om 19:08

Ben niet zo van het geloof. Toch is het een van de meest voorkomende woorden in artikel+ reacties.. Enhansives Akbar!

delgado 13 december 2016 om 19:19

Ik pleit ervoor om journalisten die zulke waardeloze vragen stellen, hun perskaart af te nemen.

Wat moet Sagan hier in godsnaam op antwoorden?? “Nee, er wordt nog veel doping gebruikt, maar ik ben zo absurd goed dat ik ze er allemaal op leg enkel met een boterhammetje kaas”?? Sjonge toch.

Wheely 13 december 2016 om 19:27

edit redactie: bedankt, aangepast

Covadonga 13 december 2016 om 20:08

Minpunten

schipperaar 13 december 2016 om 20:50

Zo zinloos die interviews als er dagelijks doping schandalen boven water komen, zelfs Majka lijkt er in te trappen.

Orakel 13 december 2016 om 20:53

Met deze opmerkingen stijgt Sagan met stip op het lijstje verdachte renners.

Jonge renners die winnen als bewijs gebruiken? Welke jonge renners? Yates, Zakarin, Aru…? Ooit van Thomas Dekker gehoord?

Headlines

Materiaalzone

Populair