Patrick Lefevere haalt opnieuw uit naar Sam Bennett: “Hij is het toppunt van mentale zwakte”

zaterdag 31 juli 2021 om 09:43
Patrick Lefevere haalt opnieuw uit naar Sam Bennett: “Hij is het toppunt van mentale zwakte”

foto: Cor Vos

Patrick Lefevere gaat in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad uitgebreid in op mentale problemen in het wielrennen. Aanleiding daarvoor is de situatie van turnster Simone Biles, die zich vanwege mentale problemen heeft teruggetrokken uit de Olympische Spelen. Daarbij kijkt Lefevere ook naar zijn huidige selectie bij Deceuninck-Quick-Step. “Voor mij is Sam Bennett het toppunt van mentale zwakte”, schrijf hij.

“Ik heb nooit labiele mensen in mijn ploeg gehad, maar wel ­speciallekes“, aldus Lefevere. “In de huidige ploeg heb je Rémi Cavagna. Hij is zeker geen nerveus type, want zijn hobby is vissen, maar hij gaat soms gebukt onder de stress. Sommigen zeggen dat Remco Evenepoel niet met de fiets kan rijden, maar Rémi durfde in het begin zelfs geen bidon aannemen of zijn handen omhoogsteken als hij won. Het zit tussen de oren.”

“Zo is Tim Declercq een superslimme kerel, maar hij verkrampt wanneer hij voor eigen succes mag rijden”, geeft hij een voorbeeld. “Last but not least heb je ook nog Sam Bennett. Voor mij is hij het toppunt van mentale zwakte. Weggaan bij BORA-hansgrohe en tegen iedereen zagen dat hij er gepest werd en zo bijna depressief en failliet was, maar veertien maanden later doodleuk retourneren. Het is hetzelfde als dames die na partnergeweld toch nog ­terugkeren naar huis.”

Over het vertrek van Bennett naar BORA-hansgrohe heeft Lefevere zich al eerder uitgesproken. Zo sprak de Ierse sprinter voor de Tour de France over knieproblemen, maar trok de ploegbaas dat in twijfel. “Ik kan niet bewijzen dat hij geen kniepijn heeft, maar ik begin wel meer en meer te denken dat het meer faalangst is dan alleen maar pijn”, zei Lefevere. Ook vond hij dat Bennett weinig respect toonde voor hem.

Sam Bennett – foto: Cor Vos

‘Over twee maanden moeten ze niet komen zeggen dat ze moe zijn’
Deceuninck-Quick-Step heeft een renner die nog in actie moet komen op de Olympische Spelen. “Onze grootste medaillehoop moet nog starten. Michael Mørkøv rijdt op de piste de ploegkoers, een discipline waarin hij vorig jaar wereldkampioen werd”, legt hij uit.

“Ik ben een koele minnaar van wielrennen op de Spelen, maar geef mijn renners de kans op persoonlijk ­prestige. We hebben ook een ­mecanicien in Japan. Voor mij goed, maar over twee maanden moeten ze niet komen zeggen dat ze moe zijn, zoals voetballers dat na het EK durfden te zeggen tegen hun werkgevers.”

Dit artikel delen:

172 Reacties

krypton 31 juli 2021 om 09:51

Haha. Over “speciallekes” gesproken…

Wheely 31 juli 2021 om 10:36

Stef Clement is er niks bij.

Turtlehead 31 juli 2021 om 13:43

Ja, ik ben er zelfs klaar mee om er om te lachen.
Die heeft echt niks begrepen van wat er rond Biles aan de orde is gesteld en gaat er ff vol in, om zichzelf maar weer eens in het centrum van het universum te plaatsen.

Wat een ongelooflijk schofterige lul.

Lunatic12 31 juli 2021 om 09:52

Volgens mij is meneertje Lefevere degeen met mentale problemen….
Denkt hij nu echt dat het bagatelliseren van mental issues en afkraken van eigen renners bijdraagt aan een betere sport, waarbij er juist meer aandacht moet komen voor de mentale gesteldheid van sporters.

Laat hem eens een voorbeeld nemen aan Jumbo Visma en hoe zij met de situatie Dumoulin om gegaan zijn. Open, eerlijk en met respect voor de renner die kampt met mentale problemen.

Groetjesaandevoetjes 31 juli 2021 om 14:03

Spijker op zn kop

KimJungPoels 31 juli 2021 om 09:52

Tsja het zal een goede ploegleider zijn, maar wat een ongelofelijk nare man is deze narcist toch vaak gebleken. Echt schandalig deze column in enorm veel opzichten.

Xevar 31 juli 2021 om 09:53
Quote:
Het is hetzelfde als dames die na partnergeweld toch nog ­terugkeren naar huis.

Dit is zelfs voor Lefevere-begrippen een ongekend ziekelijke uitspraak. What the fuck…

MIG 31 juli 2021 om 10:50

+1
Dit is heel erg.

Marco 31 juli 2021 om 11:10

Deze zie ik niet.. Wat is het probleem om een vergelijk te trekken met iets dat helaas gebeurt in de maatschappij?

Dan heb ik het er niet over of hij dit terecht over Bennett zegt.. Hoewel de feiten kloppen.. hij ging gebukt onder Sagan en mocht niks enz..

Als ik Patje was had ik het hele verhaal niet geschreven maar dat is wat anders.

Xevar 31 juli 2021 om 11:18

Hij impliceert direct dat vrouwen die het slachtoffer zijn van huiselijk geweld maar toch terugkeren naar hun partner mentaal zwak zijn.

Als je dat opschrijft in je column ben je echt af als mens en moet je je heel diep gaan schamen.

zacht 31 juli 2021 om 11:21

Tenenkrommende, walgelijke en misselijkmakende vergelijking van PL. Die man heeft echt totaal geen empathisch vermogen.

Marco 31 juli 2021 om 11:28

Als je de redenaties zo wilt opzetten dan ben je nooit meer klaar..

Zeeman van Jumbo (dus die mag dat) zegt, “Roglic is door Colbrelli uit de Tour gebeukt”

Ik vind het best onbeschoft van Zeeman om te insinueren dat Colbrelli van UAE een zak geld heeft gekregen om Roglic tegen de grond te beuken.. hoe durft hij..

DeGroteMolen 31 juli 2021 om 11:29

Geen woord aan gelogen. Klagen maar er niets aan doen uiteindelijk. Daar heeft hij het over en daar is helemaal niks mis mee.

Xevar 31 juli 2021 om 11:37

@Marco

Wat is dit nou weer voor totaal irrelevante en nietszeggende vergelijking vol fabeltjes die je uit je dikke duim hebt gezogen..?

@DeGroteMolen

"Klagen en er niks aan doen". Hoe krijg je het uit je strot om dat te zeggen. Zeg je dat ook over alle misbruikslachtoffers waar ook ter wereld die niet hun geheim bij zich dragen en niet naar buiten durven te treden? Dan is je moreel kompas, net zoals die van Levefere, gewoon to-taal zoek. Zo'n gebrek aan empatisch vermogen is ziekelijk.

evanderwel 31 juli 2021 om 11:54

Van de eerste tot de laatste zin een walgelijke column, maar die passage spant inderdaad wel de kroon.

nickdt 31 juli 2021 om 09:54

Ik denk dat op dit moment Bennett gewoon Lefevere moet gaan aanklagen als een werkgever die zijn werknemer pest en kleineert.

Poeksel 31 juli 2021 om 09:55

Ik begrijp dat hij zijn column moet vullen, maar dit komt toch over als roddelen.

Marco 31 juli 2021 om 11:15

Eens wel.. mss heeft hij een contract met Het Nieuwsblad..

Patrick, we gaan het niet over bidon dopjes hebben.. Het moet lezers opleveren

ThorHushovd 31 juli 2021 om 09:56

Never a dull moment with Patrick. Hij is de meest bekritiseerde en tegelijk meest succesvolle teammanager en daarnaast de meest media-geliefde om z’n sensatiebeluste uitspraken.

xistnc 31 juli 2021 om 10:43

Toch is dit een manier van ‘never dull’ die ik het slachtoffer in kwestie graag zou besparen.

jimmen 31 juli 2021 om 11:22

Meest succesvolle? Ik zou toch dave brailsford minstens even succesvol noemen hoor.

vevie 31 juli 2021 om 09:58

Gekkenwerk. Zou me niks verbazen als iemand hem een keer aanvalt, al keur ik dit niet goed, ofzo. Je kunt je echter niet ongestraft laatdunkend uitlaten over mensen zonder dat het een keer gevolgen heeft. Dit is namelijk wel echt een bizarre uitspraak.

dit is mijn achterwiel 31 juli 2021 om 10:18

Aanval kan ook in de rechtzaal. Meneer doet een aantal uitspraken die wielrennen overstijgt en kan uithalen verwachten van derden. Ik kan me niet voorstellen overigens dat het tot zelfreflectie zou leiden. Eerder tot een nog grotere defensieve houding, maw het zal zijn wereldbeeld versterken. Maar toch zou het voor de algemene opinie goed zijn om het op dergelijke wijze een halt toe te roepen. Meneer gaat telkens een stapje verder.

DeGroteMolen 31 juli 2021 om 11:31

Slappe tekst millenial, ongelooflijk. Laat slappe Benett een procedure beginnen tegen smaad zou ik zeggen. Kansloos uiteraard en terecht.

dit is mijn achterwiel 31 juli 2021 om 20:37

Tegen wie heb je het degrotemolen ?

Vlinder 31 juli 2021 om 10:02

Deze man; wat een geestelijke en emotionele armoede…

josi 31 juli 2021 om 10:02

Ik vind het dan weer mentaal zwak dat je de problemen van een turnster meent te moeten aangrijpen om nog maar eens je frustraties over een van je eigen renners de wereld in te spuien.

WildenBorch 31 juli 2021 om 10:04

Tja, dit is duidelijk een mentaal probleem bij deze man. Is vast met heel veel liefde en zorg iets aan te doen.

Murcia 31 juli 2021 om 10:06

Iemand is weer wat aandacht tekort gekomen deze week en het is natuurlijk een dieptepuntje dat hij zo uithaalt naar Bennett met die bizarre vergelijking over huiselijk geweld. Teveel wijn en een gigantisch ego leidt tot dit soort uitbarstingen.

AWestie 31 juli 2021 om 10:08

Echt onnodig dit van Pat. Een beetje plagen mag bij competitie horen maar dit gaat wel weer een paar grenzen over.

Misschien handig voor de beste man: na één keer over iemand schrijven het er bij laten.

williams 31 juli 2021 om 10:12

Heerlijk toch zoëen manager met ballen aan zijn lijf, peper en zout… Of hebben we allemaal liever een politiek correcte grijze muis zoals Plugge of een gladde paling zoals Denk ? Een woord is een woord, kom je nog zelden tegen in het wielrennen denk ik.
En als hij toch zoëen onmens is waarom wil iedereen in zijn ploeg zitten en is iedereen er zo graag ?

AWestie 31 juli 2021 om 10:15

Hij is een goeie manager, maar hij mag soms wel even nadenken of iets fatsoenlijk is om te zeggen

dit is mijn achterwiel 31 juli 2021 om 10:21

Probleem is dat deze man en diens volgers het idee hebben dat de gedachten die ze uiten in ieders hoofd zitten,maar dat zij de enigen die ze durven uitspreken en derhalve een heldenstatus verdienen. Waarom ieder er zit? Wederzijdse afhankelijkheid. Zolang patje iets aan je heeft, gebruikt die je. Zoniet, dan mag je gaan. En vooral niet uit de school klappen, want anders krijg je en trap na. En nog een. En nog een. En… etc.

Napoleon 31 juli 2021 om 10:54

@Williams: zou jij zulk gedrag van je werkgever accepteren? Of vind je het alleen tof als het over iemand anders gaat?

Ik weet niet hoe de Belgische wet in elkaar steekt, maar de Nederlandse wet staat wijst het gedrag en de uitlatingen van Lefevre duidelijk af, en ik mag hopen dat Plugge zich daar als werkgever aan houdt.

Vlinder 31 juli 2021 om 10:57

@Williams; Wat is dat toch met die term ‘politiek correct’? Het is toch werkelijk niets anders dan een excuus om de meest onbeschofte en verwerpelijke gedachten/meningen te kunnen uiten en zo te rechtvaardigen? Je gal ongebreideld en ongefundeerd spuwen want je doet lekker niet met (zogenaamde) politieke correctheid. Nou echt heel stoer….

Culnamo 31 juli 2021 om 14:24

Bovendien ben ik liever politiek correct dan politiek fout.

dit is mijn achterwiel 31 juli 2021 om 10:22

Als wielerflits nou eens die aanhalingstekens zou weghalen in de kop van dit artikel…

DMenchov 31 juli 2021 om 10:23

Nou nou, overdreven reacties hier. De softie-mentaliteit in de huidige maatschappij is duidelijk ook doordrongen onder de wielerliefhebbers. Wat is er zo erg aan de vergelijking met partnergeweld? Het is inderdaad raar dat Bennett teruggaat naar de ploeg waar hij nog geen twee jaar geleden is weggegaan omdat daar hij daar niet goed behandeld werd. Of het is niet waar en hij heeft de boel een beetje voorgelogen om een transfer te forceren. Pat is een van de weinige sportbestuurders van tegenwoordig die nog zijn ongezouten mening durft te geven. Ik vind dat we dat moeten koesteren.

Hup, Pat!

karl66 31 juli 2021 om 11:28

Misschien is hij erachter gekomen dat het bij Bora best wel meeviel in vergelijking met “the Wolfpack”. Misschien zou Patrick er eens een column aan moeten wijden wat hijzelf als manager allemaal fout doet als Bennet liever teruggaat naar die mishandelende ex, dan dat hij voor hem blijft rijden. Misschien zou hij er eens over moeten gaan nadenken wat dat over hem zegt…

meestre 31 juli 2021 om 11:41

De enige juiste reactie. Softies

AdZ 31 juli 2021 om 11:52

Mooi gezegd Karl!

Patjes gazonnetje is toch niet zo groen als t er van een afstandje uit ziet. We hebben de afgelopen tijd nog wel een paar 'kale plekken' gezien :-)

Onie 31 juli 2021 om 10:26

Net in een week dat het mentale aspect bij sporters terecht weer meer aandacht krijgt (o.a. Biles en Dumoulin) en dan zo’n uitspraak doen.

DeGroteMolen 31 juli 2021 om 11:33

Zijn knieproblemen opeens ‘mentale’ problemen?

LucasR 31 juli 2021 om 11:53

@Molen: volgens Patje wel!

En even meer in het algemeen (tegen o.a. Meestre en Grote Molen): wat een gelul over “softies” – gelukkig blijven we niet allemaal hangen in het verleden.

Wheely 31 juli 2021 om 10:34

Lefevere persifleert zichzelf hier? Poging tot humor? Als je het als een soort Hans Teeuwen act leest is het nog best grappig ook.

Petje 31 juli 2021 om 10:52

Lefevere kan er niet tegen als iets niet lukt, hij wil continu laten zien hoe geweldig hij wel niet is, bah

peterwinnen 31 juli 2021 om 10:58

Ik hoop dat Sam Bennett volgend jaar tien etappes wint in de Tour de France.

Romano1800 31 juli 2021 om 11:05

Misschien moet die ook even zo grote mond hebben over remco die echt helemaal niks van ze doelen dit jaar heb waargemaakt maar dat durft meneer niet . Alleen maar met renners van wie hij weet dat ze weggaan

kleomantre 31 juli 2021 om 13:15

Zo klein is Lefevre wel…

Tis een die dronken nonkel die vaak best amusant is, maar je net zo vaak voor schaamt.

Marco 31 juli 2021 om 11:05

“Sommigen zeggen dat Remco Evenepoel niet met de fiets kan rijden”

Ik snap het niet, nu is Patrick gewoon eerlijk en dan is het weer niet goed.

harryjohan71 31 juli 2021 om 11:21

@Marco Hoe is hij hier dan eerlijk? Hij zegt hier niets over Evenepoel, maar pocht hier dat ze Cavagna hebben leren rijden. Hij durft zelf zijn mening niet te geven over het rijden van Evenepoel, maar verwijst zwak naar de mening van anderen.

Panache 31 juli 2021 om 11:23

En dit sluit af met "het zit tussen de oren", waarmee Lefevere suggereert dat afdalen, rijden op onverharde stroken en bewegen in een op hol geslagen peloton niets anders is dan een mentaal dingetje en niets te maken zou hebben met beheersing. Door een jongeman als Evenepoel te laten geloven dat hij op het scherpst van de snede kan afdalen (hopelijk is de kannibaal slimmer dan dat) is de kans groter dat hij nogmaals in een ravijn belandt dan dat hij zegevierend aan de finish komt. Gezien de leeftijd van Lefevere begrijp ik dat hij wat haast heeft om een feestje mee te vieren, er lijkt totaal geen sprake van een normaal leerproces en denken aan de lange termijn.

SteelHorseCowboy 31 juli 2021 om 11:09

Nieuw dieptepunt voor deze man.
Net op het moment dat er meer aandacht en begrip komt voor geestelijke gezondheid in de sport en daarbuiten vindt hij het nodig om te laten zien dat hij daar niet aan meedoet.
Nou ja, misschien is het een beetje uit zijn verband getrokken. En met Cavendish heeft hij laten zien dat hij het soms ook goed kan doen, een renner vertrouwen geven. Maar slim is dit niet.

Panache 31 juli 2021 om 11:14

Juist omdat Lefevere niet de intellectuele bagage heeft om te beseffen dat de wereld niet bestaat uit zwart en wit, maar juist uit heel veel grijstinten, met allemaal hun eigen interpretatie, verhaal en lading, zal hij dergelijke belachelijke uitspraken over zijn renners blijven maken. Als de man nu met een vlijmscherpe analyse tot dergelijke conclusies komt dan kan je er nog wat begrip voor opbrengen, maar dit is niets meer dan dom gezwets. De column werd trouwens hilarisch afgesloten "ik ben eigenlijk een saaie piet: nooit euforie, nooit een dip. Ik voel niet de nood om bij iemand mijn ei kwijt te geraken". Ja dat zien we wekelijks. Briljant.

Pizzi 31 juli 2021 om 11:20

Edit redactie: Niet doen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair