‘Sam Bennett keert terug naar BORA-hansgrohe’
Sprinter Sam Bennett keert na dit seizoen terug naar BORA-hansgrohe. Dit hebben meerdere bronnen aan WielerFlits bevestigd. De Ier kwam eerder al zes jaar uit voor de ploeg van Ralph Denk. Ook de nummer twee van de afgelopen Giro d’Italia Jai Hindley zou dicht bij een overeenkomst met de Duitse wielerploeg zijn. Eerder werd al duidelijk dat Hindley zijn ploeg Team DSM op het einde van het seizoen gaat verlaten.
Zondag bevestigde ons teammanager Patrick Lefevere dat Bennett zijn Deceuninck-Quick-Step ploeg na dit seizoen gaat verlaten. In 2020 maakte de Ier juist de overstap van BORA-hansgrohe naar Deceuninck-Quick-Step. Dat jaar wist hij liefst 14 koersen te winnen en wist hij de groene trui in de Tour de France naar Parijs te brengen. Dit jaar staat zijn zegeteller inmiddels alweer op 7 overwinningen.
Volgens Lefevere zijn de financiële eisen vanuit het kamp-Bennett te gortig. “Hij wil niet weg, maar ik heb niet zoveel geld als bepaalde gasten.”
Bij BORA-hansgrohe zou volgens La Gazzetta dello Sport de Duitse sprinter Pascal Ackermann vertrekken. De kans is groot dat hij volgend seizoen uitkomt voor UAE Emirates. De terugkeer van Bennett naar de Duitse formatie mag opmerkelijk worden genoemd omdat hij zich in zijn laatste jaar bij BORA-hansgrohe, toen hij pas de derde sprinter van het team was, niet echt gelukkig voelde.
2020: 20x top 10, 7x gewonnen voor de commerciële ploeg (35%).
2021: 10x top 10, 7x gewonnen voor de commerciële ploeg (70%).
Met name door de kwaliteit van de overwinningen in 2020 en het feit dat het percentage gewonnen sprints in 2021 versus 2019 fors hoger ligt - in beide jaren in de kleinere wedstrijden - , vind ik het verdedigbaar dat Bennett een succesvollere sprinter genoemd wordt in de kleuren van DQS.
Ik ben geen Bennett fan en geen DQS fan, maar zie wel degelijk een verbetering in de kwaliteit/kwantiteit.
Maar ik ben het wel met je eens. Het heeft een ongekende neus voor succes en neemt op tijd afscheid van (gewezen) goudhaantjes.
Overigens denk ik dat Bennet nu niet voor een appel en een ei rijdt bij DQS.
Lefevere doet vooral of hij heel zielig is maar ipv geld te steken in Bennett heeft hij bv weer Asgreen verlengt en geloof me, die is ook niet goedkoop. Evenepoel ook niet en Alaphilippe ook niet
Die appel en dat ei zijn natuurlijk spreekwoordelijk maar ik kan weinig renners bedenken die hij naar z'n ploeg gehaald heeft op een moment dat ze op het toppunt van hun marktwaarde waren. In z'n huidige kern komen ze allemaal van de beloften, van een kleinere ploeg of van op een zijspoor bij hun vorige ploeg. Sénéchal van Cofidis en Dan Martin van Cannondale lijken me zowat de enige renners die hij aan een relatief hoge marktwaarde heeft binnengehaald de laatste 5 jaar.
Zet daar bij Bora Politt, Kämna, Schachman, Formolo, Sagan, Majka en Burghardt tegenover...
“Hij wil niet weg, maar ik heb niet zoveel geld als bepaalde gasten”
altijd, áltijd nog die sneer uitdelen naar collegae, wat een onhebbelijk nare man. Hij kan gewoonweg niet anders, alsof Lefevere qua emotionele intelligentie de jeugdjaren nooit ontgroeid is.
Indien Mørkøv meekan lijkt het me een wijze zet van Bennett.
Is zoals Richeze die ook meeging en duidelijk te oud is om nog van goudwaarde te zijn.
Dat zou dan interessante transfers op kunnen leveren?
Dat Merlier niet bij hem rijdt, is Lefeveres eigen schuld. Zat zonder ploeg in 2019, maar Pat zag geen brood in hem. Zal hij nu wel al spijt van hebben.
Wat mij opvalt is dat de focus op talenten (dat was hun nieuwe filosofie) compleet aan t mislukken is. Dit is ook bijna niet te doen als je geen transfersommen kan vragen zoals bij voetbal. Dan lopen ze direct de deur uit als ze wat leuks presteren. Ondertussen betalen ze wel 2 mil salaris per jaar aan Bardet wat dus gewoon totaal haaks staat op hun eigen regels en filosofie. Ik ben nooit fan geweest van deze ploegleiding en zal dat nooit worden.