‘Sam Bennett keert terug naar BORA-hansgrohe’

‘Sam Bennett keert terug naar BORA-hansgrohe’
Door Raymond Kerckhoffs en Nico Dick
maandag 10 mei 2021 om 08:47

Sprinter Sam Bennett keert na dit seizoen terug naar BORA-hansgrohe. Dit hebben meerdere bronnen aan WielerFlits bevestigd. De Ier kwam eerder al zes jaar uit voor de ploeg van Ralph Denk. Ook de nummer twee van de afgelopen Giro d’Italia Jai Hindley zou dicht bij een overeenkomst met de Duitse wielerploeg zijn. Eerder werd al duidelijk dat Hindley zijn ploeg Team DSM op het einde van het seizoen gaat verlaten.

Zondag bevestigde ons teammanager Patrick Lefevere dat Bennett zijn Deceuninck-Quick-Step ploeg na dit seizoen gaat verlaten. In 2020 maakte de Ier juist de overstap van BORA-hansgrohe naar Deceuninck-Quick-Step.  Dat jaar wist hij liefst 14 koersen te winnen en wist hij de groene trui in de Tour de France naar Parijs te brengen. Dit jaar staat zijn zegeteller inmiddels alweer op 7 overwinningen.

Jai Hindley. foto: Cor Vos

Volgens Lefevere zijn de financiële eisen vanuit het kamp-Bennett te gortig. “Hij wil niet weg, maar ik heb niet zoveel geld als bepaalde gasten.”

Bij BORA-hansgrohe zou volgens La Gazzetta dello Sport de Duitse sprinter Pascal Ackermann vertrekken. De kans is groot dat hij volgend seizoen uitkomt voor UAE Emirates. De terugkeer van Bennett naar de Duitse formatie mag opmerkelijk worden genoemd omdat hij zich in zijn laatste jaar bij BORA-hansgrohe, toen hij pas de derde sprinter van het team was, niet echt gelukkig voelde.

Dit artikel delen:

70 Reacties

Komi 10 mei 2021 om 09:00

Nou morkov mee en doorgaan met winnen ;)

Bazza_B 10 mei 2021 om 11:05

Ja die gaan ze niet laten lopen bij QS

lander luypaert 10 mei 2021 om 09:01

Dan zal Almeida niet naar Bora gaan denk ik dan.

Steven_E 10 mei 2021 om 09:05

Naar UAE allicht.

toerist 10 mei 2021 om 09:43

Naar UAE om in het treintje van Pogacar plaats te nemen? Dan zou dit toch louter een geldkwestie zijn, want kansen voor eigen rekening krijgt hij bij DQS zeker.

Barry Batsbak 10 mei 2021 om 09:47

Bij DQS om in het treintje van Evenepoel plaats te nemen bedoel je? Of je door de kat of de hond (of een wolf) gebeten wordt maakt dan niet meer uit, dan kun je onderweg misschien maar beter zoveel mogelijk knaken opstrijken.

Steven_E 10 mei 2021 om 09:48

Pogacar gaat ook geen 3 grote rondes per jaar rijden natuurlijk. En UAE heeft meer geld dan DQS, dus kan Almeida er allicht meer verdienen én zal hij betere ondersteuning krijgen voor de grote ronde waar hij als kopman start. Bij DQS zal er allicht 1 rondekern rond Evenepoel zijn, en daarnaast nog de klassieke kern en een sprinttreintje.

Romāns Vainšteins 10 mei 2021 om 11:30

Ik denk dat de bijzonder veelzijdige Almeida erg goed uit de verf als lijfwacht van Pogacar zal komen.

boehoe 10 mei 2021 om 12:25

Almeida lijkt me echt een movistar renner. Maar of ze hem kunnen betalen…

elrio 10 mei 2021 om 09:03

Dat zal Kelderman leuk vinden zeg, dat ie weer samen mag rijden met Hindley!

MichielH 10 mei 2021 om 09:06

Die had toch ook alleen maar teamorders opgevolgd.

Johnny7 10 mei 2021 om 09:31

Zolang de smerige ploegleiders van DSM niet meekomen niets aan de hand ;)

Pietspeed 10 mei 2021 om 13:26

Ho, ho Johnny, iedereen doet tegenwoordig aan hygiëne.

Peetvader 10 mei 2021 om 09:03

DQS is de ideale ploeg om als sprinter een contract te tekenen en 2 jaar later bij een andere ploeg de echte vetpotten te verdienen :)

harryjohan71 10 mei 2021 om 09:49

Dit geldt niet voor Bennett, omdat Bennett voor zijn komst naar DQS al een topsprinter was. Het aantal world tour overwinningen is niet toegenomen sinds hij bij DQS rijdt

toerist 10 mei 2021 om 09:53

Niet qua overwinningen, maar wat betreft het loon wel, vermoed ik. Bovendien werd Bennett als sprinter bij Bora ook niet ten volle erkend, was stond pas 3e in de pikorde, ondanks zijn overwinningen en talent.

Yeez 10 mei 2021 om 09:04

Die kopen goed in

lander luypaert 10 mei 2021 om 09:06

Ja en nee. Qua namen wel. Maar Bennett zonder Morkov wil ik eerst nog eens zien. Hindley was in de Giro vorig jaar sterk. Maar zijn tijdrit is enorm zwak en heeft dit jaar nog niet sterk rond gereden.

harryjohan71 10 mei 2021 om 09:46

Bennett heeft bij Bora (zonder Morkov) in 2019 9 etappes in de World Tour gewonnen. Waar steeds het idee vandaan komt dat DQS van Bennett een topsprinter heeft gemaakt en zonder Morkov niet kan winnen, kan ik echt niet plaatsen. Bij DQS heeft hij in 2020 maar 4 World Tour overwinningen behaald. 5 minder dan bij Bora.

Steven_E 10 mei 2021 om 09:49

@harryjohan: Misschien omdat er in 2020 net iets minder WT-koersen waren? Maar akkoord, Bennett was ook ervoor al een enorm goede spurter.

harryjohan71 10 mei 2021 om 09:53

@Steven_E Bennett heeft in 2020 (55) bij DQS meer World Tour wedstrijden gereden als in 2019 (54) bij Bora. De conclusie is eerder dat hij in 2020 bij DQS slechter heeft gepresteerd dan in 2019 bij Bora.

WernerFranke 10 mei 2021 om 10:01

Denk dat ie zijn ritzeges in de Tour en groene trui toch wat hoger inschat dan ritjes in de Binckbanck en Turkije.

Scott Sunderland 10 mei 2021 om 10:02

Bennett heeft eigenlijk als vaste leadout Shane Archbold. Die is hem ook van Bora naar DQS gevolgd en wellicht eveneens de omgekeerde weg terug.

harryjohan71 10 mei 2021 om 10:08

@WernerFranke Ik kijk alleen naar WorldTour wedstrijden. Daarvan heeft hij in 2020 bij DQS minder gewonnen dan in 2019 bij Bora. In totaal 5 minder met evenveel World Tour wedstrijden. Dat hij veel waarde hecht aan de groene trui in de Tour klopt. Maar om te zeggen dat hij bij DQS een betere sprinter is geworden dan bij Bora en alles te danken heeft aan Morkov is op basis van zijn resultaten in 2019 bij Bora eenvoudig te weerleggen

Panache 10 mei 2021 om 13:14

Waarom tel je de wedstrijddagen en niet het aantal sprints?

harryjohan71 10 mei 2021 om 13:44

@Panache Dat is teveel werk. Het beeld dat geschetst wordt dat Bennett Morkov nodig heeft om een sprint te winnen, klopt gewoon niet. Het beeld dat Bennett bij DQS veel meer wint, dan bij Bora klopt ook niet als je 2019 met 2020 vergelijkt. Toen werd gezegd dat dat komt omdat hij veel minder World Tour wedstrijden in 2020 heeft gereden dan in 2019, ook dat is weerlegd.

Panache 10 mei 2021 om 14:05

2019: 36x top 10, 13x gewonnen voor de commerciële ploeg (36%).
2020: 20x top 10, 7x gewonnen voor de commerciële ploeg (35%).
2021: 10x top 10, 7x gewonnen voor de commerciële ploeg (70%).

Met name door de kwaliteit van de overwinningen in 2020 en het feit dat het percentage gewonnen sprints in 2021 versus 2019 fors hoger ligt – in beide jaren in de kleinere wedstrijden – , vind ik het verdedigbaar dat Bennett een succesvollere sprinter genoemd wordt in de kleuren van DQS.

harryjohan71 10 mei 2021 om 14:26

De kwaliteit van de overwinningen in 2019 en 2020 verschillen volgens jou, omdat hij 2 Tour etappes heeft gewonnen. Deze kon hij in 2019 ook niet winnen, omdat hij de Tour niet reed. Dat hij in 2020 maar 5 World Tour wedstrijden heeft gewonnen en in 2019 9, laat je gemakshalve maar buiten beschouwing.

Panache 10 mei 2021 om 14:41

Jij laat gemakshalve buiten beschouwing dat Bennett momenteel 2 van de 3 sprint wint, terwijl het voorheen 1 op de 3 was.

Ik ben geen Bennett fan en geen DQS fan, maar zie wel degelijk een verbetering in de kwaliteit/kwantiteit.

harryjohan71 10 mei 2021 om 15:01

Bij Bora won hij ook bijna 50% van zijn World Tour sprints in 2019. Hij is alleen regelmatig 2e geworden, omdat 1 renner voorop bleef. Deze tel ik niet als een verloren sprint. Hij won dan vaak wel de sprint om de 2e plek. Daarnaast verloor hij in deze sprints van renners (Groenewegen en Jakobsen) waar hij dit jaar en vorig jaar niet tegen gesprint heeft. In 2021 sprint hij sterk, maar de tegenstand in die wedstrijden (weinig sprinters van naam) valt mij ook tegen.

hartstikkebedankt 10 mei 2021 om 09:08

Ackermann de andere kant op? (of anders Sagan, of een terugkeer van Viviani?)

lander luypaert 10 mei 2021 om 09:10

of Gaviria

hartstikkebedankt 10 mei 2021 om 09:11

oja Gaviria, is die fysiek nou 100%?

lander luypaert 10 mei 2021 om 09:12

Ik vind hem deze Giro best sterk en gemotiveerd ogen. in de tijdrit 49e. Nam 9 punten in de tussensprint. en zijn lead out maakte een fout want hij zat in het wiel van Merlier.

Cochise 10 mei 2021 om 09:14

Dat Molano nog altijd sprints mag aantrekken is toch ook ongehoord. Als hij niet stiekem zelf probeert te winnen rijdt hij z’n kopman in de nadars… Waar zat Richeze trouwens?

lander luypaert 10 mei 2021 om 09:16

Ik snap nog steeds niet hoe ze in Molano een lead out renner zien? Is een renner die zelf graag sprint maar weinig kansen krijgt. Dan hadden ze beter iemand van de broers Oliveira moeten meenemen.

horsm 10 mei 2021 om 09:26

Ik dacht bij Eurosport te hebben opgevangen dat er geruchten zijn dat Viviani terugkeert naar Lefevere.

Scott Sunderland 10 mei 2021 om 10:03

Sagan zal nog steeds te duur zijn. De vier miljoen die hij nu per jaar krijgt zal hij niet meer krijgen, maar wel meer dan Lefevre kan / wil betalen.

RLM 10 mei 2021 om 14:11

@Cochise Er liet een renner van UAE een gat vallen waardoor Merlier iets vroeger moest beginnen. Dat zal Richeze zijn geweest

Cochise 10 mei 2021 om 09:19

Als ik 10 miljoen had en een manager kon kiezen om er een wielerploeg mee te bekostigen dan zou ik toch altijd Lefevere verkiezen boven Denk. De ene jaagt een sprinter weg om hem nadien voor een veel hogere prijs weer te moeten binnenhalen, de andere pikt ze vaak op voor een appel en een ei en wint er 20 koersen per jaar mee.

Turtlehead 10 mei 2021 om 09:32

Voor 10 miljoen is Ome Patje niet te koop, hoe graag hij zelf ook laat doorschemeren dat dat wél zo is…
Maar ik ben het wel met je eens. Het heeft een ongekende neus voor succes en neemt op tijd afscheid van (gewezen) goudhaantjes.

Overigens denk ik dat Bennet nu niet voor een appel en een ei rijdt bij DQS.

Rawolf 10 mei 2021 om 09:36

Quick Step heeft 1 vd hoogste budgetten, achter Ineos en UAE en op gelijke voet met Bora en Jumbo.

Lefevere doet vooral of hij heel zielig is maar ipv geld te steken in Bennett heeft hij bv weer Asgreen verlengt en geloof me, die is ook niet goedkoop. Evenepoel ook niet en Alaphilippe ook niet :p

RidderSchwobin 10 mei 2021 om 10:56

Het is nou ook weer niet zo dat Bennett een complete nobody was voordat hij bij Quickstep kwam.

Cochise 10 mei 2021 om 12:53

Hij was er 3e sprinter en moest zichzelf vrijkopen. Ik denk niet dat hij qua contract in de buurt komt van wat Viviani en Gaviria bij Cofidis en UAE verdienen…
Die appel en dat ei zijn natuurlijk spreekwoordelijk maar ik kan weinig renners bedenken die hij naar z’n ploeg gehaald heeft op een moment dat ze op het toppunt van hun marktwaarde waren. In z’n huidige kern komen ze allemaal van de beloften, van een kleinere ploeg of van op een zijspoor bij hun vorige ploeg. Sénéchal van Cofidis en Dan Martin van Cannondale lijken me zowat de enige renners die hij aan een relatief hoge marktwaarde heeft binnengehaald de laatste 5 jaar.
Zet daar bij Bora Politt, Kämna, Schachman, Formolo, Sagan, Majka en Burghardt tegenover…

Koers 10 mei 2021 om 09:32

Vind het ergens wel jammer, heb enorm genoten hoe Bora Bennet er paar keer probeerde af te rijden voor groen.

Wim Kruithof 10 mei 2021 om 09:35
Quote:
“Hij wil niet weg, maar ik heb niet zoveel geld als bepaalde gasten”

altijd, áltijd nog die sneer uitdelen naar collegae, wat een onhebbelijk nare man. Hij kan gewoonweg niet anders, alsof Lefevere qua emotionele intelligentie de jeugdjaren nooit ontgroeid is.

Indien Mørkøv meekan lijkt het me een wijze zet van Bennett.

SoloSlim 10 mei 2021 om 10:02

Morkov is 36, denk dat Patje hem graag laat vertrekken.
Is zoals Richeze die ook meeging en duidelijk te oud is om nog van goudwaarde te zijn.

Dario Koelkast 10 mei 2021 om 11:17

Zijn er jongere leadout renners die het niveau van een Morkov benaderen? Bijv. De Buyst, Teunissen, Senechal en dergelijke..
Dat zou dan interessante transfers op kunnen leveren?

HJJH 10 mei 2021 om 19:49

Ohw… is dat een sneer? Zeggen dat je niet zoveel geld hebt of probeer jij dat?

PeterUitKampen 10 mei 2021 om 09:49

Bennett naar Bora, Sagan naar UAE.

FritsvanHoefelen 10 mei 2021 om 10:04

Sagan niet naar de Mobi’s?

RidderSchwobin 10 mei 2021 om 10:58

Quickstep zou ikv Specialized wel het meest logische zijn. Sagan en MvdP zijn denk ik qua marketingwaarde nog steeds de top voor bedrijven. Zie niet meteen een renner alla Sagan voor Specialized om zich aan te binden.

RidderSchwobin 10 mei 2021 om 10:02

Altijd wel interessant welke sprinter Lefevre er voor terughaalt (indien Jakobsen niet meer op niveau komt). Hodeg lijkt het niet te hebben.

Nico Dick 10 mei 2021 om 10:21

Lefevere gisteren: “Ik héb nog een sprinter, momenteel letterlijk en figuurlijk zonder tanden. Maar tegen het eind van dit jaar heeft hij zijn tanden terug.”

FritsvanHoefelen 10 mei 2021 om 11:07

Theo Bos had gesproken met Viviani en die wilde wel heel graag terug. Waarschijnlijk voor te weinig geld

Dario Koelkast 10 mei 2021 om 11:22

ze hebben ook Ballerini nog. Dus een snelle man met Jakobsen, een sprinter voor het iets zwaardere werk met Ballerini en de sprinter voor de kleinere koersen met Cavendish (als die blijft) en Hodeg, maar die laatste kan je zo vervangen voor een jong talent.

Kannibaal van Schepdaal 10 mei 2021 om 11:55

Volgens mij gaan ze geen grote naam halen voor de sprint, omdat ze hem geen Tour kunnen beloven. Volgend jaar gaan namelijk (wellicht) alle ballen op Evenepoel in de Tour. Dan heb je met Jakobsen, Ballerini en eventueel Cavendish (was dit geen plan voor één jaar?) genoeg snelle mannen in je ploeg die vrede nemen met andere koersen. Als Jakobsen weer de oude wordt, lijkt hij mij de ideale man om in te zetten in de Giro en/of de Vuelta. Hodeg zie ik volgend jaar niet meer DQS rijden.

klootje kriekeljon 10 mei 2021 om 12:26

Smaakvol Nico.

Wim Kruithof 10 mei 2021 om 13:20

klootje kriekeljon +1

Chasse_Patat 10 mei 2021 om 10:41

Leuk, Hindley maar Bora…zal Kelderman echt op zitten te wachten

blix 10 mei 2021 om 12:36

Altijd stond er wel een (betere) vervanger klaar toen Lefeveres vaste sprinter vertrok: van Cav naar Gaviria naar Kittel naar Viviani naar Bennett. Jakobsen stond klaar om in dat rijtje te stappen, maar nu lijkt DQS toch een probleem te hebben.

Dat Merlier niet bij hem rijdt, is Lefeveres eigen schuld. Zat zonder ploeg in 2019, maar Pat zag geen brood in hem. Zal hij nu wel al spijt van hebben.

Edwin Jansen 10 mei 2021 om 14:06

Mss kan ie ruilen met Pascal Ackerman, die zal een stuk goedkoper zijn. Ackerman sprinten met de lead out team van Lefevre zou zo maar eens een succesvolle combi kunnen zijn en anders heeft Elia al gezegd dat ie graag voor een appel en ei terug wil. :-) En waarom niet gewoon verder met Fabio?

EricV 10 mei 2021 om 12:46

Sagan voor benett goed gedaan bij bora

Pietspeed 10 mei 2021 om 13:33

Dat lijkt me aannemelijk ivm specialized, Sagan z’n 2e jeugd bij Ome Pat (dan ligt Sagans wederopstanding iig weer aan hem), en Bennett weer in het vertrouwde nest terug. Sagan rijdt voor het salaris van Bennett met premies ala Gilbert, en Bennett behoudt z’n loon ongeveer. Allemaal winnaars!

Arema Pro Cycling Team 10 mei 2021 om 13:02

Kämna,Kelderman,Oomen,Dumoulin,Matthews,Hirschi en straks Hindley. De roofbouw gaat door bij Sunweb/DSM

lander luypaert 10 mei 2021 om 13:21

Barguil, Hirschi, Soren kragh??

Johnny7 10 mei 2021 om 13:23

Doen ze helemaal zelf.

Wat mij opvalt is dat de focus op talenten (dat was hun nieuwe filosofie) compleet aan t mislukken is. Dit is ook bijna niet te doen als je geen transfersommen kan vragen zoals bij voetbal. Dan lopen ze direct de deur uit als ze wat leuks presteren. Ondertussen betalen ze wel 2 mil salaris per jaar aan Bardet wat dus gewoon totaal haaks staat op hun eigen regels en filosofie. Ik ben nooit fan geweest van deze ploegleiding en zal dat nooit worden.

FritsvanHoefelen 10 mei 2021 om 13:54

Kämna en Dumoulin waren de enige die ze niet kwijt wilden toch?

Edwin Jansen 10 mei 2021 om 14:04

“Roofbouw” is niet het goede woord. Het lijkt me meer beleid. Het is inmiddels wel duidelijk dat Iwan Spekenbrink geen top team wil zijn. Ze willen overduidelijk talenten door laten stromen, maar zodra ze echt succesvol zijn dan wil hij er zo snel mogelijk vanaf. Mss dat de ervaring met de Giro van en de breuk met Tom daar debet aan is geweest. Het aantrekken van Romain zal toch echt niet ingegeven zijn met het idee om de Tour of de Giro met hem te gaan winnen als je vervolgens tegelijk Kelderman en Oomen laat gaan. Mij is het inmiddels wel helder. Ik hoop voor Spekenbrink dat de sponsor er ook zo over denkt.

Wheely 10 mei 2021 om 14:18

Het lijkt misschien het beleid maar dat is het zeker niet, ze willen zelfs de Tour winnen. Het doel is echt dat de talenten blijven maar daar zijn ze nou net erg slecht in.

Headlines

Materiaalzone

Populair