Patrick Lefevere over aanstaand afscheid Mark Cavendish: “Een hartverscheurend besluit”

dinsdag 26 juli 2022 om 14:49
Patrick Lefevere over aanstaand afscheid Mark Cavendish: “Een hartverscheurend besluit”

foto: Cor Vos

Patrick Lefevere vond het moeilijk om tegen Mark Cavendish te zeggen dat hij geen nieuw contract zou krijgen voor 2023. Dat heeft de manager van Quick-Step-Alpha Vinyl gezegd tegen VeloNews. “Soms moet je stoppen, ook al is het een hartverscheurend besluit”, aldus Lefevere.

Castelli

Lefevere werd gevraagd naar de afweging om de ervaren Britse sprinter nog een eenjarig contract aan te bieden. “En dan nog een jaar, en dan nog een jaar… Soms moet je stoppen, ook al is het een hartverscheurend besluit. Voor mij was dat het wel, maar dat is ook waarom ik de baas ben. Als je de baas bent, sta je alleen aan de top en is er niemand die je helpt.”

Tijdens de Tour de France heeft Lefevere niet meer gesproken met Cavendish. Inmiddels is bekend dat de Manx Missile gesprekken heeft gevoerd met meerdere WorldTeams en ook met B&B Hotels-KTM. Lefevere durft niet te zeggen waar Cav naartoe gaat. “De laatste keer dat ik hem sprak was twee dagen voor de Tour. Ik weet dat hij naar de Ronde van Polen gaat nu, maar dat is alles dat ik weet. Ik lees niet zoveel in de krant. Ik hoor alleen de geruchten uit Radio Peloton”, geeft de CEO aan.

De plek van Mark Cavendish in de selectie van Quick-Step-Alpha Vinyl (dat in 2023 Soudal-Quick-Step zal heten, red.) zal volgend jaar worden ingenomen door Tim Merlier. Als nieuwe lead out wordt Casper Pedersen overgenomen van Team DSM.

Dit artikel delen:

15 Reacties

Laura 26 juli 2022 om 15:26

Hartverscheurend en Lefevere in 1 zin
Iets wat er bij mij niet ingaat

0
zacht 26 juli 2022 om 15:31

Stel je voor dat je je laatste fles wijn kapot laat vallen.

0
Pietspeed 26 juli 2022 om 17:06

Krokodillentranen. Snel wegspoelen dat gevoel. Zal nog wel een alcoholische versnapering hebben liggen.

0
55x11 26 juli 2022 om 15:47

tja, als Mark niet wil ophouden op een hoogtepunt dan is het niet anders

0
reusjen 26 juli 2022 om 16:03

Ik vind vooral de argumentatie hartverscheurend…

Soms moeten dingen omdat ze moeten.

0
Pietspeed 26 juli 2022 om 17:21

Lefevere werd gevraagd naar de afweging om de ervaren Britse sprinter nog een eenjarig contract aan te bieden. “En dan nog een jaar, en dan nog een jaar…

Wel grappig qua (inter)nationaal arbeidsrecht, voor zover dat voor het profwielrennen niet afwijkt. Na zoveel opeenvolgende jaarcontracten wordt een arbovk van rechtswege ééntje voor onbepaalde tijd.

0
Woody 27 juli 2022 om 03:27

Ik vrag mij inderdaad af hoe dat werkt met contracten in de topsport. Zijn deze anders dan bij een “normaal” bedrijf?

0
Alfons Haavers 26 juli 2022 om 17:28

Hartverscheurend zal wel meevallen, Pat blijft een zakenman. Maar Cavendish heeft natuurlijk wel voor veel successen gezorgd bij zijn ploeg, en is ook 1 van de grote sterren van het hedendaagse wielrennen. Kan me best inbeelden dat hij Cav dus graag bij (de staf van) zijn team had gehouden.

Mark ziet het duidelijk anders en wil meer dan Lefevere bereid is hem te bieden. Ik geef Patje dan ook groot gelijk dat hij met Merlier verkiest om een man van eigen streek aan boord te hijsen die dan ook nog eens op de top van zijn kunnen zit.

Op tijd afscheid nemen van grote namen is toch altijd 1 van de belangrijke ingrediënten geweest in het succesrecept van de ploeg. Zelfs groot uithangbord Boonen, zij het eigenlijk al een paar jaar te laat, werd als kopstuk met zachte aandrang naar de uitgang begeleid.

Sentimenten blijven bij opportunist Lefevere meestal voorbehouden voor de mannen die hem sportief succes kunnen leveren.

0
reusjen 26 juli 2022 om 17:43

Geen enkel probleem mee, maar zeg dat dan gewoon.

0
Evlojami 26 juli 2022 om 17:53

Tja, vervelend voor Cav maar als je nu al in de pikorde achter Jakobsen staat en Merlier is ook aangetrokken, in welke grote wedstrijd gaan ze dan nog een sprinttrein voor je bouwen?

0
Gijsbert Van Beers 26 juli 2022 om 18:06

De eerste vraag gaat al zijn wanneer de trein voor Merlier op de rails gezet wordt, en wanneer voor Jakobsen.

QS heeft een prima sprinttrein, maar ik denk dat hier opnieuw 2 hanen in een iets te klein hok zitten. Zeker omdat het redelijk vergelijkbare sprinters zijn. Een type als Philipsen (die iets lastiger parcoursen aan kan en iets minder afhankelijk is van een leadout) zou veel meer complementair zijn.

0
reusjen 26 juli 2022 om 18:50

Ik denk dat Jakobsen ook niet echt punten gescoord heeft bij de ploeg afgelopen Tour. Je kunt in de eerste week met hem sprinten als je het geluk hebt dat er geen bergetappes zijn. Want na de bergen is er weinig meer van de benen over.

0
Jean Dumas 27 juli 2022 om 04:03

Lefevere neemt recentelijk een aantal vreemde besluiten. Cavendish en Jakobsen samen in de Tour had best gekund (kunnen goed door een deur), met Asgreen is een risico genomen in de Tour, en het aantrekken van Merlier is in principe niet nodig. Pedersen van DSM is een goede aankoop, maar de klassiekerploeg is in de basis te smal, daar moet nog een type Stuyven bij.

0
reusjen 27 juli 2022 om 06:27

Het is natuurlijk makkelijk praten achteraf(alhoewel dit ook mijn mening vooraf was), maar als je terugkijkt dan was het zelfs een heel goed idee geweest om Cav mee te nemen. De ploeg heeft naast Lampaert in de openingstijdrit en de sprintzege in de eerste week niets meer gepresteerd. Dat kwam vooral doordat alles op Jakobsen gezet werd terwijl die zich helemaal binnenstebuiten moest trekken om überhaupt op tijd te finishen. In het licht van de NK waar Cav heel overtuigend was op een zwaar parcours denk ik dat hij in de laatste weken van de tour veel meer had kunnen brengen, terwijl dat de kansen van Jakobsen niet in de weg zat. Tel daarbij op de exposure die hij meeneemt als renner en voor het mogelijke record aantal ritzeges. De conclusie is wat mij betreft dat dit een behoorlijke fout en een enorme gemiste kans.

0
de adelaar 27 juli 2022 om 16:38

Cav is een fenomeen maar blaaskaak

0

Headlines

Populair

Materiaalzone