Patrick Lefevere heeft met Tim Merlier zijn Belgische sprinter beet

Patrick Lefevere heeft met Tim Merlier zijn Belgische sprinter beet

© Cor Vos

woensdag 18 mei 2022 om 11:57

Tim Merlier (29) staat op het punt een contract bij Soudal – Quick-Step, de opvolger van Quick-Step-Alpha Vinyl, te ondertekenen. Onze bronnen bevestigen dat de deal rond is. Zo vist zowel zijn huidige ploeg Alpecin-Fenix als een aantal andere teams achter het net.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

De interesse voor Merlier, einde contract bij Alpecin-Fenix, was groot. Onder meer UAE Team Emirates, Israël Premier Tech en uiteraard Quick-Step Alpha Vinyl wilden de 29-jarige sprinter inlijven. Lefevere maakte Merlier de voorbije weken zelfs het hof via de media. Dat hij nog eens een Belgische topsprinter in zijn ploeg wilde, klonk het.

Die liefde blijkt dus wederzijds, al sleepten de onderhandelingen wat aan. Naar verluidt zijn de gesprekken pas eind vorige week in een stroomversnelling geraakt. Merliers huidige team Alpecin-Fenix deed nog een extra inspanning, maar de keuze van de Oost-Vlaming is uiteindelijk toch op Quick-Step gevallen. Hij zou een mondelinge overeenkomst hebben voor twee jaar.

Dat betekent meteen ook zo goed als zeker ook het einde van Mark Cavendish bij Quick-Step. Met Fabio Jakobsen en Tim Merlier heeft Lefevere de komende jaren sowieso twee van de snelste renners van het hele peloton in huis. Cav wordt door zijn management intussen bij andere teams aangeboden.

Dit artikel delen:

51 Reacties

Alfons Haavers 18 mei 2022 om 12:02

Op zich een goeie transfer, al moet ik nog zien hoe het uitpakt samen met Jakobsen. Toch een beetje gelijkaardige types.

Nu de West-Vlaamse connectie verzekerd is, vraag ik me ook af of Lampaert aan boord blijft.

plattenband 18 mei 2022 om 18:57

West-Vlaming van opgroeien misschien?

Woont in Wortegem-Petegem, en dat is O-Vl

Alfons Haavers 18 mei 2022 om 19:26

Lijkt me naast geboren in Kortrijk ook wel getogen ergens in West-Vlaanderen, althans als ik zijn accent hoor?

Jos Jalapenos 18 mei 2022 om 20:35

Is toch allemaal hetzelfde west- of grootvlaams.

plattenband 18 mei 2022 om 20:37

effe paar interviewtjes beluisterd. Niet veel W-Vlaams aan hoor.

Alfons Haavers 18 mei 2022 om 22:38

Hmm ook eens eentje beluisterd en het is inderdaad minder West-Vlaams dan ik in gedachten had. Wortegem-Petegem ligt ook wel dichtbij de grens met West-Vlaanderen en zoveel anders dan Mario De Clercq klinkt Tim niet, dus misschien is hij daar wel opgegroeid.

Ik vind er niet echt meer info over, hij wordt in artikels wel vaak omschreven als West-Vlaming maar dat is misschien omwille van zijn geboorteplaats.

zietemgaan 19 mei 2022 om 10:59

Jullie vergeten dat Westvlamingen doorgaans tweetalig zijn, ze spreken Westvlaams onder elkaar en een Algemeen Vlaams naar de buitenwereld toe. Ik kan het weten, mijn vrouw is westvlaamse ;)

Ivanoviclover 18 mei 2022 om 12:08

lampaert moet presteren volgens zijn contract, wat nog steeds niet echt gebeurt. Pat de boekhouder zal wel rekenen: inleveren of vertrekken.

Turtlehead 18 mei 2022 om 12:32

Pat de boekhouder en wielerkenner zal wel rekenen: ‘Niet presteren is tóch blijven, maar niet te duur’.
Maar Lampie naar Alpecin zou natuurlijk wel grappig zijn.

Peetvader 18 mei 2022 om 12:14

Merlier met een goede trein, dat is toch een garantie op zeges. Al was Cavendish dat het afgelopen jaar eigenlijk ook.

Michelangelo 18 mei 2022 om 12:15

Was het niet ooit zo dat transfers pas na de tdf bekend zouden worden?

Verder sportief nog maar de vraag of dit slim is. Jakobsen is een gelijkwaardige sprinter, die ook gewoon naar de tdf wil om daar te schitteren. Wie gaat er mogen? En wie blijft ontevreden thuis?

edit wf: genoeg geweest
ik had hem liever op een plek gezien waar hij de absolute nr1 sprinter werd. Want dat is hij denk ik waard gezien zijn snelheid.

Dangeroe 18 mei 2022 om 12:29

Na 1 augustus idd, maar is ook nog niet officieel bevestigd door QS

wimvl 18 mei 2022 om 18:27

Michelangelo. Als QS er iets mee te maken heeft is het ook nooit goed voor jou. In de Wiele Tour zijn er koersen genoeg zodat ze allebei voldoende koersen kunnen rijden.

platteprijs 18 mei 2022 om 12:20

Als ik Jumbo was ging meteen achter Jakobsen aan. Die kan hier namelijk niet blij mee zijn.

Bobbus 18 mei 2022 om 12:23

Voorlopig zal TJV nog focussen op het AK, denk ik. Dan krijg je een soort van Groenewegen-dilemma. En ze hebben Wout van Aert nog.

Kurkinkas 18 mei 2022 om 12:25

TJV heeft met Kooij de coming man, die zich ook nog eens prima kan positioneren. Die zie ik nu niet zo snel in een extra topsprinter investeren.

ssj 18 mei 2022 om 12:45

Die gaat niet naar Jumbo. Die is nog steeds niet happy hoe zij zijn omgegaan met de val in Polen.

Thoin 18 mei 2022 om 13:18

Waarom zou Jakobsen niet blij zijn? Als QS zegt Jakobsen rijdt de Tour en Merlier de Giro en ev. Vuelta. Dan gaat niemand klagen hoor. Wie weet wil Jakobsen ook wel nog eens de Giro doen? Dan gaat Tim richting Tour. Makkie toch?

KnightBiker 18 mei 2022 om 13:34

Vooralsnog overleeft Merlier nauwelijks een etappe met een berg in een Grand Tour, dus wat dat betreft hoeft Jakobsen zich niet echt zorgen te maken, maar qua qua kassei klassiekers zijn ze aan elkaar gewaagd.
Dat Lefevre een sprinter erbij wilde was duidelijk, maar deze concurrent dient niet direct mee voor dat felbegeerde plekje in de Tour in tegenstelling tot Cavendish. Zo slecht is de komst van Merlier dus niet. (Vermoed dat Merlier vooral het B programma en wat semi klassiekers zal rijden)

Philipsen is wat dat betreft een stuk breder inzetbaar, daar zou ik als Jakobsen minder blij mee zijn.

Massimo Bataille 18 mei 2022 om 13:43

A en B programma vind ik toch maar dikke zever hoor soms, genoeg grote wedstrijden in een seizoen.

Als je pakweg begint in argentinië, dan UAE tour, Tirreno, Brugge-DePanne , scheldeprijs, Giro, Zwitserland en Polen

Of je rijdt Tour Down Under, Mallorca, Parijs-Nice, Sanremo, Gent-Wevelgem, Frankfurt, Dauphine, Tour De france en Benelux tour
Dat zijn denk ik 2 zeer mooie ( en realistische ) programma’s.
Hier en daar aangevuld met nog wat voorbereidingskoersen.

Panache 18 mei 2022 om 14:03

Prima voorbeeld van eerst een B-programma en daarna een A-programma.

Alfons Haavers 18 mei 2022 om 14:14

Er kan er (wellicht) maar eentje de Tour krijgen, en dat is voor een sprinter toch de meest prestigieuze.

Anderzijds heeft Merlier nog niet echt getoond een grote ronde goed te verteren. Na een paar dagen is het vet meestal van de soep. Dus is de Tour voor hem misschien minder van belang, en heeft hij vooral gekozen voor de goeie sprint-ondersteuning (en bijbehorende overwinningen) waar QS toch garant voor staat?

Naast de centen natuurlijk, want dit wordt het contract waarmee Merlier zijn financiële toekomst moet veilig stellen.

djerkson 18 mei 2022 om 15:38

Merlier zal met zoveel interesse niet tekenen als de Tour er niet bij is inbegrepen. Wat past er niet in het rijtje: Belgische ploeg, Belgische sponsor, Nederlandse sprinter in de grootste koers van het jaar. Jakobsen lijkt plan B te worden.

Alfons Haavers 18 mei 2022 om 15:50

Mwa Patje is op dat vlak opportunistisch genoeg. Zolang bij Merlier na een paar etappes het vat af blijft, gaan ze die niet meenemen naar de Tour veronderstel ik. Dan liever geen Belg, maar wel iemand die ook nog op de Champs kan meesprinten.

Deel Koeper 18 mei 2022 om 17:00
Quote:
Vooralsnog overleeft Merlier nauwelijks een etappe met een berg in een Grand Tour, dus wat dat betreft hoeft Jakobsen zich niet echt zorgen te maken, maar qua qua kassei klassiekers zijn ze aan elkaar gewaagd.

Merlier is wel gegroeid dit jaar, was in de klassiekers eigenlijk sterker dan Philipsen. Zou me niet verbazen indien nu ook de bergen wat vlotter verteert. Jakobsen lost ook bij de eerste de beste molshoop, maar rijdt natuurlijk wel uit. Heel veel moet Merlier niet doen om dat te evenaren

Kurkinkas 18 mei 2022 om 12:24

Timmetje in de leeuwenkuil van Patlev, als dat maar goed afloopt.
Ik zie de match eerlijk gezegd niet.
Tim komt buiten de koers nogal schaapachtig over, denk niet dat die een boodschap heeft aan overtrokken Wolfpack-gedoe. De vrijbuitersmentaliteit van Alpecin paste hem volgens mij net als gegoten.

zietemgaan 18 mei 2022 om 13:41

Tom Steels floreerde bij Patrick Lefevre, en het wolfpack gedoe is vooral een sfeer van kameraderie, die zeker werkt voor een zachter en introverter type. Tuurlijk gaat Tim Merlier daar passen. Voeg daar dan nog eens de sfeer van Westvlamingen onder elkaar aan toe (iets dat Nederlanders onmogelijlk kunnen vatten) en je bent zeker dat dit een succes wordt, en dat Lampaert blijft!

Samamba 18 mei 2022 om 12:29

Beetje vreemd toch. Merlier heeft probleem met het delen van kopmanschap met Philipsen in sprints en gaat dan naar een ploeg die een lange termijnproject hebben met Jakobsen? Gaat nu toch ook weinig kans hebben op de Tour lijkt me. Voor QS natuurlijk wel goed. Ze waren als Belgische ploeg dit jaar veel te afwezig in de meeste Vlaamse koersen, ook die in een sprint eindigden. Met Merlier heb je wel iemand die er veel kan winnen. Voor Alpecin dan weer een enorm verlies. Net op tijd die WT licentie beet want ze verliezen zo veel potentiele punten.

meestre 18 mei 2022 om 12:31

Overtrokken wolfpack, je kan blijkbaar maar iets onthouden van smiddags to 12 uur

Murcia 18 mei 2022 om 12:32

De uitkomst die je al van mijlenver zag aankomen, Merlier zit bij AF met Jasper in zijn vaarwater waar hij met Matthieu een kopman had die niet in zijn vijvertje zat te vissen qua wedstrijden. Hij en Philipsen liggen elkaar naar verluidt niet geweldig en dus komt de Don met de redding. Ik voorzie geen problemen tussen hem en Fabio tenzij deelname aan de Tour opeens voor beiden een must is, genoeg grote wedstrijden om elk naar toegestuurd te worden en een forse premie bij succes. Voor laatbloeier Tim de kans om bij de beste sprintersploeg ter wereld nog meer zeges te behalen dan nu.

Quincy Adams 18 mei 2022 om 19:22

helemaal mee eens. Logische stap. Veel geluk, Tim!

meestre 18 mei 2022 om 12:32

Al die overwinningen en de beelden met blijdschap ( cav, enzo)

Turtlehead 18 mei 2022 om 12:33

Merlier dit jaar niet naar de Tour ‘dus’?

Murcia 18 mei 2022 om 12:36

Goede inschatting denk ik, een tridente is ook teveel van het goede en vertrekkende renners krijgen wel erg vaak een soort van straf qua programma.

Kurkinkas 18 mei 2022 om 12:37

@meestre
Last van de warmte? Niet zo helder allemaal.

VerstandOpNul 18 mei 2022 om 12:46

Wel een serieuze aderlating voor Alpecin zeg.. Die zullen aan de bak moeten, want als Mathieu eens ergens last mee heeft blijft er niks meer over van die ploeg..

Brabander 18 mei 2022 om 12:58

Philipsen?

zietemgaan 18 mei 2022 om 13:43

Natuurlijk niet vergeten dat de Roodthooftjes nu een pak meer geld hebben, dat ze kampioenen zijn in vijf zetten vooruit kijken en dat ze elkeen van ons gaan verbazen met hun antwoord, onder andere door nieuw talent dat ze gaan aantrekken. geen zorgen wat Alpecin betreft.

KnightBiker 18 mei 2022 om 13:44

Philipsen wint inderdaad ook veel: effectiever ook dan Caleb Ewan de laatste jaren want blijft op zijn fiets zitten.. Alpecin is al een paar jaar meer dan Mathieu alleen

Cochise 18 mei 2022 om 14:26

Ik was toch niet zo onder de indruk van het aankoopbeleid van Alpecin de voorbije seizoenen.

Dikke Vrouw 18 mei 2022 om 12:47

Zo , mooie move

japio 18 mei 2022 om 12:55

Dat zat er aan te komen. Ergens wel vreemd vanuit Merlier gezien. Hij zit nu met Philipsen en dan straks met Jakobsen. Dus of hij daar nou echt op vooruit gaat…Qua ondersteuning wel denk ik, maar de interne concurrentie blijft.

En wat dan voor REV. Willen ze met hem echt ooit voor een grote ronde gaan? Dan moet er ondersteuning bijkomen en zullen er plaatsen in de tourploeg moeten worden. Dat gaat ergens knellen dan.

Massimo Bataille 18 mei 2022 om 13:49

Goh voorlopig pakweg Giro met sprinter en 4 leadoutman/vlakke knechten + 3 heuvelrenners/klimmers (genre Knox, Masnada, Van Wilder, Van Sevenant), zoals ze nu gedaan hebben.
TdF terug met sprinttrein (terug 4-5 pionnen) en hierbij een Alaphilippe + 2 klimmende knechten.
Vuelta terug met sprinter + 3 leadoutman en dan REV + 3klimknechten.
Zo zie ik het in de toekomst ook evolueren voor de TdF, met een Jakobsen + Morkov, Asgreen en Declercq met hierbij REV, Alaphilippe, Devenyns en beste klimknecht (Masnada voorlopig)

Jean Dumas 18 mei 2022 om 13:19

Lefevere is veel bezig met zeges. Hij wordt bang voor de WT-ranglijst denk ik.

williams 18 mei 2022 om 13:32

idd, welke WT ploeg is er nu bezig met koersen winnen ?

Mystery Rider 18 mei 2022 om 14:25

Dat zat natuurlijk al heel lang ‘in the pipeline’!

Volgens mij een goeie match – hopelijk kan hij nog een stapje doorgroeien en zowel in de klassiekers en de vooral de grote rondes meestrijden tot het einde!

djerkson 18 mei 2022 om 15:42

Merlier wordt toch echt wel plan A qua sprintkansen hoor. Jakobsen wint nu al zoveel dat Lefevere hem onmogelijk kan houden naar de toekomst toe. Als dat maar geen Bennetjaar wordt voor Jakobsen in zijn laatste contractjaar.

zietemgaan 18 mei 2022 om 16:22

denk je dat? Het zou kunnen hoor, maar op dat vlak is er toch echt wel know how die heel waardevol is. Kijk maar naar Viviani na QS, Cavendish die pas weer echt coorde toe die terug was bij QS, Bennett die toch niet echt meer domineert nu, Gaviria, enz. Jakobsen zit goed bij QS en dat zal hij ook wel beseffen; Niet vergeten dat DQS ook al met drie sprinters heeft gewerkt, ik zie Cav dus ook niet zomaar vertrekken.

Handige Harry 18 mei 2022 om 16:37

Blijft weinig meer over bij Alpecin.
Die moeten echt flink inkopen want zonder van der Poel en Philipsen is het echt heel matig.

Verweggistan 18 mei 2022 om 19:28

Ze hebben al twintig renners onder contract voor volgend jaar en bij de renners met een aflopend contract zitten ook Philipsen, Vermeersch, De Tier, De Bondt, Vermote en Meurisse, die zullen waarschijnlijk ook wel blijven. En ze hebben net Conci gehaald. Zit je zo al op 26 man. Dus heel veel ruimte voor versterkingen is er nu ook weer niet.

Wheely 18 mei 2022 om 19:08

Ik mag hopen dat Cameron hem verlaat, een beetje voor Lefevere gaan rijden. Foei toch.

Headlines

Materiaalzone

Populair