Parcoursverkenning WK: brug of strand wordt scherprechter

Parcoursverkenning WK: brug of strand wordt scherprechter

foto: Nico Dick

zaterdag 30 januari 2021 om 08:00
Special

Het aftellen naar zaterdag en zondag is begonnen. WielerFlits is reeds in Oostende en verkende uitgebreid het parcours. De omloop bestaat uit twee hoofdbrokken: het vlakke grasveld op de Hippodroom en het zandstrand aan de Noordzee. Beide delen worden verbonden door een gigantische brug. En die zou zomaar eens beslissend kunnen zijn.

Het parcours is 2.900 meter lang en bestaat uit 1.388 meter gras, 412 meter sintel, 580 meter (waarvan deels gestabiliseerd) zand, 220 meter asfalt/beton en 300 meter bruggen. De start en finish bevinden zich op de sintelbaan op de Oostendse Hippodroom (Wellington renbaan).

Na de start – of doortocht aan de finish – volgt een bocht naar links van 180 graden. De bocht is wijder gemaakt om een vlotte passage te garanderen. Via een vlakke grasstrook van 225 meter (inclusief de eerste passage door de materiaalpost) gaat het via de eerste kleine brug (15 meter) en een stukje asfalt naar de eerste grote hindernis: de grote brug die de Hippodroom verbindt met het strand.

Startzone op sintel – foto: Nico Dick

Eerste bocht – foto: Nico Dick

Eerste bocht – foto: Nico Dick

Eerste passage materiaalpost – foto: Nico Dick

De brug is best imposant. Ze is in totaal 134 meter lang. Tijdens de eerste passage – naar het strand toe – wordt 39,5 meter geklommen en 52 meter gedaald. Dat verschil ligt in het feit dat het strand lager ligt. De hellingsgraad bedraagt telkens 21 procent. Het vlakke gedeelte van de brug (42 meter) ligt exact 8,5 meter boven de grond. Bij het naar beneden rijden ervan is 20 meter van het zand extra gestabiliseerd, zodat de renners aan 55 km/uur niet plots in een diep zandspoor terechtkomen.

Zowel bij het op- en afrijden van de brug is een stukje zand gestabiliseerd – foto: Nico Dick

Eenmaal in het zand gaat het rechtdoor tot aan de waterlijn, waar rechtsaf wordt gedraaid. De passage langs de waterlijn is 210 meter lang. Opmerkelijk: hier is de omloop slechts aan één kant omheind. Met andere woorden, de renners kunnen helemaal zelf hun traject kiezen en de keuze daarvan zal afhankelijk zijn van de getijden. Hoe meer laagtij, hoe harder het zand erbij ligt. Zo wordt zondag rond 14.45 uur hoogtij voorzien. De mannenwedstrijd start om 15.15 uur.

Afhankelijk van de keuze van de renners (en het getijde op dat moment) zal ook bepaald moeten worden of er gefietst of gelopen wordt in het zand. De meningen daarover zijn momenteel verdeeld, maar verwacht wordt dat zeker de toppers op de fiets zullen blijven. Na de strandpassage langs het water draaien de renners en rensters rechtsaf om loodrecht tot aan de Venetiaanse Gaanderijen te lopen of te fietsen (foto onder).

foto: Nico Dick

Deze strook is honderd meter lang, lichthellend. Iets over halfweg is een stukje van vijftien tot twintig meter gestabiliseerd om voor een pak renners een heel klein recuperatiemoment in te bouwen. Al kunnen de absolute toppers daar misschien van profiteren door net op de fiets te blijven. Al wordt ook dat toch best lastig als je het ons vraagt. Ook hierover zijn de meningen trouwens verdeeld. Eenmaal de Gaanderijen bereikt, wordt rechtsaf gedraaid voor 105 meter recuperatie op de promenade.

De promenade aan de Venetiaanse Gaanderijen – foto: Nico Dick

Na de betontegeltjes aan de Gaanderijen duiken we opnieuw het zand in. De zandpassages zijn trouwens ongeveer acht meter breed. In dat laatste stuk, met daarin een bocht naar links om opnieuw de brug te bereiken, zijn nog twee stukken gestabiliseerd: 20 meter bij het afrijden van de promenade en in de linkse bocht nog eens 50 meter, zodat wie wil, zich kan lanceren naar de brug.

Volgens kenners wordt die passage van de brug overigens cruciaal. De toppers kunnen daar een tandje groter schakelen om de klim van 52 meter aan 21 procent af te werken.

Onderaan merk je het gestabiliseerd stukje, waarvan hierboven sprake is – foto: Nico Dick

Na de brug gaat het opnieuw naar de Hippodroom via een schuin kantje. Die off-camber zal normaal (en zeker als het parcours droog ligt) geen invloed hebben. Wat volgt is een tweede passage door de materiaalpost. De locatie van de post is overigens bewust bij de overgang van zand- naar grasgedeelte (en omgekeerd) geplaatst, zodat wie wil, daar naar een ander bandenprofiel of -spanning kan veranderen.

Amper zichtbaar op foto, maar dit is wel degelijk een off-camber passage – foto: Nico Dick

Na de grasstrook (241 meter) met materiaalpost gaat het via de sintelbaan (evenwijdig met de start- en finishstrook) naar het golfterrein voor een uitgebreide graspassage. De renners rijden over een driving range (oefenbaan) en ‘Hole 2’ van de negen holes van de Wellington Golfclub.

Het betreft ongeveer 920 meter gras, licht golvend en met een paar ‘licht technische’ stukjes, maar zeker niet onhaalbaar voor iemand die minder technisch aangelegd is – tenzij de regen dit weekend met bakken uit de lucht zou vallen. Tijdens die passage bevindt zich nog en brug, die van het WK in Hooglede-Gits (2007) trouwens. Na de laatste graspassage op het golfterrein, komen de renners weer op de sintelbaan voor de laatste 180 meter tot aan de finish.

foto: Nico Dick

foto: Nico Dick

foto: Nico Dick


Lees ook
Parcoursverkenning WK: brug of strand wordt scherprechter
Deelnemers
Programma en uitslagen

Voorbeschouwing elite-mannen
Voorbeschouwing elite-vrouwen
Voorbeschouwing belofte-mannen

Dit artikel delen:

54 Reacties

Merlinappa 27 januari 2021 om 18:02

-Hoe wordt het zand precies gestabiliseerd?
-Is het grasstuk binnen de hippodrome gedraineerd of niet?

Overigens lijken me de 2e en 3e zandpassage erg pittig; de 2e zal wel lopen worden als het er zo mul bij blijft liggen, en bij de 3e lijk je bijna vanuit stilstand aan de brug te moeten beginnen als het mul zand is. Ben benieuwd!

Romāns Vainšteins 27 januari 2021 om 18:12

Zou toch lachen zijn als ze dat op één of andere manier zo weten te verkl*ten dat het straks een of ander goor naaktslakkenslijm verwordt dat een mega-stempel op de wedstrijd drukt.

Murcia 27 januari 2021 om 18:19

Volgens mij kun je zand stabiliseren door het te mengen met cement, de paardenrenbaan heeft drainage dus die zal zeker goed droog blijven. Voor de rest is dit parcours echt voor de grote motoren en dan blijven er de bekende twee over die waarschijnlijk weg zijn vanaf ronde 1, ik ben het met je eens dat de zandpassages de beslissing zullen forceren al weegt die brug ook steeds meer door in de race.

platteprijs 27 januari 2021 om 18:37

Ze voorspellen (voor wat het waard is) voor de komende drie dagen heel veel regen.

Limal 27 januari 2021 om 18:46

Ze voorspellen de komende twee nachten inderdaad regen, maar overdag ook lange zonnige periodes met veel wind, wat de ondergrond goed zal uitdrogen. Op zaterdag kan er ook nog wat vallen, maar zowel het strand als de gedraineerde renbaan zal dat wel gemakkelijk kunnen slikken.

Merlinappa 27 januari 2021 om 20:18

Klinkt wat dat betreft toch wel echt als een Mathieu-parcours. Heb er zin in, hoop dat het zand goed los ligt!

Explorer 28 januari 2021 om 21:05

@metlinsppa en murcia, de grond in het veldrijden wordt naar mijn idee niet gestabiliseerd met cement vooral niet op een strand. Natuur moet intact blijven na de koers. Eerder aangestampt/ getrilt. Of stabilisatiematten eronder.

Derierre de la course 28 januari 2021 om 21:55

Gestabiliseerd zand maak je normaal door ca 10% cement toe te voegen, hierdoor ontstaat een soort van harde stevige “koek”. Ik denk echter dat ze dat hier op het strand niet hebben gedaan omdat je daarmee de natuur verstoort. Wat hierboven gezegd wordt zal er wel aangetrild zijn, met daarover een stabilisatiemat en vervolgens weer aangetrild zand. Die mat kan je later prima uitgraven.
Onjuist gebruik van de civiele term “gestabiliseerd zand” maar juist gebruik van de taalkundige omschrijving.

Romāns Vainšteins 29 januari 2021 om 07:45

Ergens wel lachen tot huilen als je ‘de natuur intact houden’ koppelt aan de Belgische kust. Dat is toch echt een schande.

Barry Batsbak 29 januari 2021 om 13:05

Wellicht is het zandpakket niet met cement gestabiliseerd maar met kalk. Weliswaar reageert dat iets trager dan cement maar het resultaat is praktisch hetzelfde. En het is een grondstof die wel kust-eigen is. Zeeschelpen bestaan tenslotte voor het belangrijkste gedeelte uit kalk.

Derierre de la course 29 januari 2021 om 13:36

@RV dat is net zoiets dat men in Nederland polders en veeweiden "natuur" noemt. Of productiebossen (lees plantages) als "natuur" zou omschrijven.

Andersom zou je daar natuurlijk ook geen chemische producten overheen strooien, zou je denken…

SnellePelle 27 januari 2021 om 18:59

Wout deze is voor jou!

Jean Dumas 28 januari 2021 om 12:26

In de Sporza-poll alvast wel.

Richard van Hoof 28 januari 2021 om 12:36

SnellePella,

Als Wout en Mathieu allebei in hun beste vorm verkeren Mathieu fysiek net een stukje beter in de cross is dan Wout, maar Wout is mentaal de sterkste van de 2 en als die de druk er bij Mathieu opzet vanaf de eerste minuut dan is de kans dat Mathieu bij de minste tegenslag de moed al snel op geeft.

Als ik mijn geld op 1 van de 2 moet zetten dan zou ik denk ik toch ook mijn geld op Wout zetten.

Richard van Hoof 29 januari 2021 om 11:46

Ik denk dat we geen Moddermonde hoeven te verwachten.

De voorspellingen zijn lang niet zo slecht als voor Dendermonde en het gras ligt ook niet op een weiland waar nog niet is gereden. Zeker gisteren met de verkenning is er al flink gereden bij de verkenning en daardoor zal de modder lang niet zo diep en zuigend worden als bij een wieland waar het de hele week heeft geregend en nog nooit is gereden.

Veloburto 27 januari 2021 om 19:22

Is dit wat voor Betsema?

Murcia 27 januari 2021 om 19:31

De zandpassage zeker maar deze is 20% van het totale parcours dus denk ik dat het met dat voordeel wel zal meevallen. Als ik eerlijk ben zullen vooral Ceylin en Lucinda hier hun ding kunnen doen. Het tempo zal hoog zijn en dat stuk op het Hippodrome is gemaakt voor deze twee. Verder blijft het afwachten in hoeverre de knie van Denise is hersteld van de val in Hamme.

Michelangelo 27 januari 2021 om 19:33

De brug als scherprechter? Hmmm…
Ja, het is een lastig ding om iedere ronde twee keer omhoog te fietsen. Maar het lijkt me te kort en te explosief om het verschil te maken. Hoeveel verschil kun je maken in 50 meter? Het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld de lange klimmen in Gavere, Namen of Overijse.

De brug is eerder de sloper dan de beslisser. Enkel in de eerste ronde zouden hier mensen vanwege de drukte te voet kunnen staan. Je kunt m.i. de koers daar wel verliezen maar niet winnen.

Echt verschil kun je maken in het zand. Dat lijkt de enige plek waarin je in korte termijn echt een gat kunt slaan na een goede passage. Blijven fietsen of lopen, erdoor vlammen of jezelf vastrijden. Uiteindelijk gaat dat denk ik het verschil maken.

Dus zorgen dat je op kop het zand in duikt…. (en niet met je kop in het zand)

Ward 27 januari 2021 om 19:39

21% is wel niet min, zeker niet als je van het strand komt

Merlinappa 27 januari 2021 om 20:19

De brug is de scherprechter doordat er een zandstrook voor ligt. Als je deze fietsend door komt mag je vermoedelijk blij zijn als je met 15-20 km/u aan de brug begint; das praktisch uit stilstand. De combinatie zand/brug zal vermoedelijk beslissend zijn, helemaal als mensen moeten gaan lopen.

rahimns 27 januari 2021 om 20:16

Erwin Vervecken verkent het parcours van het WK veldrijden in Oostende.

Alvast wat beelden van het parcours…

Murcia 27 januari 2021 om 20:54

Dank! Als ik het filmpje bekijk kan het tij ook een bepalende rol spelen zoals Sven dat eerder al aangaf. Vervecken geeft aan dat een paar meter extra opschuiven hiervan al lopen betekend. Verder is de eerste confrontatie met het zand vanaf de brug vanwege de abrupte overgang in snelheid ook een punt om rekening mee te houden. Op het Hippodrome is alles droog, breed en snel met als enige echte obstakel de brug van het parcours waarop Vervecken wereldkampioen werd.

dikkechaap 27 januari 2021 om 21:48

Gedurende de mannen wedstrijd zullen ze een steeds breder bereidbaar stuk strand hebben. In het algemeen zal het een stuk beter te befietsen zijn dan voor de vrouwen verwacht ik, die zullen vrijwel uitsluiten mul zand vinden.

Explorer 28 januari 2021 om 21:11

Leuk gedaan, wielerflits moet dit ook doen, maar dan met een jonge gast en een stukje nabeschouwing. Meer p.o.v.
Lekker parcours hoor. Ben benieuwd met al dat zand.

Vincent Lacressonniere 27 januari 2021 om 22:25

Ik volg de cross niet of nauwelijks, maar door op deze manier voor te beschouwen op het parcours krijg ik erg veel zin om te kijken. Ik ga er maar eens voor zitten dit weekend

Bassie55k 27 januari 2021 om 22:54

Echt een gave voorbeschouwing. Goed gedaan. Zal voor een amateur als ik waarschijnlijk meer lopen dan fietsen zijn. Brede banden.

xistnc 27 januari 2021 om 22:56

Lijkt me wel geinig als de renners elkaar vanaf ronde twee/drie op de grote brug tegemoet rijden.

ditisdavid 27 januari 2021 om 23:19

Beter parcours dan Dubendorf en Bieles, daar is dan ook wel alles mee gezegd.

Arie den Blanken 28 januari 2021 om 10:11

Beter dan Bieles? Dat was juist een heel mooie omloop. Dat er zoveel lek werd gereden was de renners of hun entourage hun eigen schuld. Als er veel harde stenen in zitten die het risico op lek rijden daardoor vergroten is er een heel goede oplossing. Flink extra druk in de banden. Het de rand opzoeken tussen zo laag mogelijke bandenspanning ten faveure van meer grip was daar funest.

ditisdavid 28 januari 2021 om 10:33

Veldrijden hoort niet voor 90% op materiaal aan te komen, dan kan ik beter Formule 1 gaan kijken.

Arie den Blanken 28 januari 2021 om 10:52

Dat mag zo zijn maar ideale bandenspanning is het belangrijkste technische aspect waar renners mee bezig zijn voorafgaande aan iedere cross. Er wordt zelfs nog wel eens om die reden gewisseld van fiets tijdens de wedstrijd.

Merlinappa 28 januari 2021 om 11:54

Arie: Het waren in Bieles niet alleen stenen, maar ook andere scherpe troep. Het was per slot van rekening op een vuilnisbelt. Of je nou met 1,3 of 2 bar over een scherp stukje van een gebroken stuk servies rijdt, in beide gevallen gaat je band lek. Het feit dat er meerdere renners zijn die letterlijk ál hun banden kapot hadden geeft wel aan wat voor grote shitshow dat parcours eigenlijk was.

Michelangelo 28 januari 2021 om 12:09

Bieles was een mooie omloop, als je daar niet die scherpe rotzooi in de ondergrond had liggen. Qua parcours, hoogteveschillen, afwisseling had ik daar niks op aan te merken.

Wat dat betreft is de cross in Oostende redelijk rechttoe-rechtaan. Als je het mij vraagt is Koksijde qua parcours een stuk interssanter. Maar ook in Oostende is gewoon prima te crossen; voldoet aan de eisen, er zit wat afwisseling in, er valt gewoon te fietsen, en het is geschikt voor het gangbare materiaal. Lekrijden kan natuurlijk altijd, maar binnen hetgeen normaal is binnen de CX.

Peter Lippens 28 januari 2021 om 20:47

Bieles was een schande, gewoon op een vuilnisbelt, heeft nog zoveel met sport te maken als moddercatch voor rondborstige dames al ging Derremonde ook al een stuk die richting uit

Romāns Vainšteins 28 januari 2021 om 21:40

Bieles was heerlijk, juist vanwege die ondergrond. Hopelijk wordt het nu weer zoiets.

Emergo 28 januari 2021 om 11:02

Zondagmiddag: 14.53 Hoogwater in Oostende, start Elite mannen: 15.10 maar wel wind uit het oosten.

Peter Lippens 28 januari 2021 om 20:44

dus met dat hoog tij zal het wel meevallen

Bianchista 28 januari 2021 om 11:03

Na het lezen van dit stuk ben ik wel benieuwd hoe een bocht van 180 graden eruit ziet!
Verder lijkt het me een mooi selectief parcours, dat wordt een interessant weekend.

Nico Dick 28 januari 2021 om 14:02

Een bocht van 180 graden is een U-bocht. Lijkt me helder. Die zie je ook op het parcourskaartje.

Veleta 28 januari 2021 om 12:47

Dit lijkt een heel ander zandverhaal te worden dan bv in Koksijde waar vooral ook veel op techniek door het zand gereden wordt. Hier is het voor een deel wat natter en zuigende waardoor kracht een grotere rol kan gaan spelen. Wout zal hier wel blij mee zijn, voor Mathieu is het te hopen dat veel mogelijk is om zijn techniek uit te spelen en op de fiets te blijven.

Michelangelo 28 januari 2021 om 12:54

Als ik de analyses van zowel Hereygers alsook Vandeweghe/Zonneveld beluister, dan denk ik dat beide tenoren niet veel voor elkaar onder doen.

Ik geloof eerlijk gezegd ook niet zo in de zwart/wit verdeling dat Wout enkel de vermogensman is en Mathieu de technische crosser. Waar m.i. het grote verschil zit, is dat Wout de renner is die het vermogen heel lang vol kan houden (denk aan Dendermonde), en waarbij Mathieu beter in staat is om te “intervallen”. Ergens zit het kantelpunt, en ik verwacht dat we hier zeker geen “dendermonde-scenario” gaan krijgen, daarvoor zitten er te veel afwisselingen in waarbij soort van recuperatie mogelijk is.

Peter Lippens 28 januari 2021 om 20:49

Mee eens, Wout is ook behoorlijk technisch maar op dat gebied is Matje natuurlijk niet te kloppen. Het wordt in ieder geval geen modderploeterij als in Derremonde en ik schat Matje een stukje minder als vorig jaar en Wout een stukje meer, dus kansen min of meer fifty fifty al hoop ik niet dat pech weer de beslissende factor gaat spelen.

Frank V 28 januari 2021 om 23:00

@Peter Lippens
Deirremonne aa

-Stijn- 29 januari 2021 om 00:17

vdp is sterker dan vorig jaar, vorig jaar had hij gewoon geen tegenstand.

Gelei 28 januari 2021 om 14:14

Afgaand op de beelden en de filmpjes, helt dit parcours toch sterk over naar Mathieu.
Zelfs met de 2 aankomende dagen regen zie ik het hypodroom gedeelte niet meteen in een modderpoel veranderen wat dan ws in het voordeel van Wout zou zijn.

Peter Lippens 28 januari 2021 om 20:46

wel geen balkjes wat toch altijd 1 tot 2 secondes winst opleverden tussen Matje en Wout bvb maar de omloop is zo al gevarieerd genoeg

FW07 29 januari 2021 om 08:51

Interview met Van der Poel gezien bij Sporza over het parcours en geeft ook aan dat zand bepalend zal zijn. In zijn woorden toch wat twijfel en geeft ook aan dat Van Aert wellicht wat beter rendeert in het zand en op de brug.

Rsw85 29 januari 2021 om 09:46

De belgen leggen in eigen land op papier natuurlijk altijd een parcours aan voor hun topfavoriet. Dat doet Nederland ook (denk nog aan de balkjes na de bocht zodat Nijs ook moest afstappen of het parcours in Valkenburg). De omstandigheden en vorm van de dag zullen uiteindelijk bepalen wie de sterkste is, dat hebben we in Valkenburg gezien.

Kan mij wel altijd ergeren aan die immer terugkerende underdog houding van het belgische journaille. Daar doen ze hun grote kampioen toch heel erg tekort mee!

Jan Blokland 29 januari 2021 om 12:39

Klopt inderdaad. Maar denk toch dat er veel Nederlandse medailles zullen komen.

Heren : Van der Poel
Dames: Alvarado, Brand, Betsema
Dames beloften: Van Empel, Bakker
Heren beloften: Kamp, Hollaar

Dat zijn er toch al snel 8.
En dan maar hopen voor de buitenlanders dat Van der Haar, Vos, Van Alphen, Pieterse, Worst, Kasteleijn, Van Kessel een slechte dag hebben.

Pelsluis 29 januari 2021 om 13:19

Nog geen echte specialist aan het woord geweest! Ben ik ook niet maar wel enige ervaring. Beste tijdstip is dat v eb en daar omheen. En het slechtste is idem en dan v vloed. Dus wedstrijd is op zo ong het allerslechtste tijdstip. Hoogste stand 15:00-15:30. Dan is er sowieso geen hard zand. Het zakken gaat langzaam. Hoog gelegen zand is maar heel kort (of nooit!) goed berijdbaar. Het komt heel nauw. En dan wordt de boel ook nog eens meteen kapot gereden/gelopen.
Men had beter een uur later gestart.
En voor degenen zonder ervaring: door het water rijden is zinloos! (lopen gaat daar msn wel iets sneller, nooit geprobeerd)
Dag ervoor ligt alles 3 kwartier eerder. Voor dames iets meer betere mogelijkheden al rijden die korter.
De beloften hebben de beste omstandigheden.
Benieuwd of er renners zullen zijn die voor strand andere fiets pakken. Grote nadeel is de brug, pits had aan strandkant moeten liggen…. Stranddeel had langer moeten zijn, met ook wat duinen/duinpaden.
Uberhaupt geen mooi rondje…..

Merlinappa 29 januari 2021 om 14:18

Ja dat wordt inderdaad nog wat met eb en vloed.. Wel aflandige wind, dat kan al aardig wat schelen. Wisselen gaat niet gebeuren; de wisselzone wordt aan vrij hoge snelheid aangedaan dus dat levert je veel tijd/plekverlies op.

Koekebakker 30 januari 2021 om 09:59

Ik had het nog niet door, maar het BK in 2017 is op vrijwel het identieke parcours verreden. Hier is dat in zn geheel te zien: https://www.youtube.com/watch?v=GZTsO49HPjY

Van Aert die al in ronde 1 16 seconden wegrijdt bij iedereen. Vooral op de brug lijkt hij een enorm verschil te maken met de rest.

xistnc 30 januari 2021 om 10:22

Dank!

Amai, dat XS-truitje van destijds gaat hem niet meer passen :D

Derrick 30 januari 2021 om 17:06

Na de 2 crossen vandaag gezien te hebben, lijkt het parcours steeds meer over te hellen naar Van Aert. Er moet toch best veel gelopen worden en ook in de technische passage is het behoorlijk baggeren. Benieuwd hoe het er morgen gaat bijliggen…

Headlines

Materiaalzone

Populair