Organisator reageert op uitspraken Van der Poel: “Ik kon het ook afgelasten”

zondag 27 december 2020 om 18:25
Organisator reageert op uitspraken Van der Poel: “Ik kon het ook afgelasten”

foto: Cor Vos

Update

Jurgen Mettepenningen, de organisator van de Wereldbeker-manche in Dendermonde, heeft via sociale media gereageerd op kritiek van Mathieu van der Poel op het parcours. De wereldkampioen had na afloop een duidelijke mening. “Ik vond dit een beetje Wereldbeker onwaardig, maar dat neemt niks weg van de prestaties van Wout”, zei Van der Poel tegen Sporza.

“Het was niet mijn ding, ik vond het een kutparcours”, voegde de nummer twee er later nog aan toe in zijn flashinterview. Voor Mettepenningen reden om te reageren. “Je mag het altijd eens proberen”, aldus de organisator, die ook ploegmanager van Pauwels Sauzen-Bingoal is.

“Heel de week, en vooral vandaag, was er wateroverlast en vandaag hebben we een storm overleefd. Ik kon het ook afgelasten, maar heb samen met mijn vele vrijwilligers voor de moeilijkste weg gekozen”, zegt Mettepenningen.

Ook Toon Aerts, derde in Dendermonde, was het oneens met de mening van Van der Poel. “Als crosser moet je alles een beetje aankunnen. Het weer bepaalt het parcours en als crosser moeten we daarop kunnen inspelen en mee om kunnen gaan”, vertelde hij.

Update 18.45 uur – Reactie Van der Poel

“Ik breek jouw werk en dat van de vrijwilligers niet af”, reageert Van der Poel via sociale media. “Ik geef mijn eerlijke, persoonlijke mening over het parcours. Respect voor jullie werk om in deze omstandigheden toch een cross te organiseren.”


Dit artikel delen:

55 Reacties

Murcia 27 december 2020 om 18:43

Hier heeft Mettepenningen mijn steun, Hij en de vrijwilligers werken zich uit de naad moeten met de storm en regen tal van aanpassingen doen en krijgen dan een trap na. Dat is ongepast, Je mag al blij zijn dat er in deze tijd mensen zijn die wedstrijden willen organiseren. Vind je het parcours niet mooi prima maar Essen is ook een rondje van lik-me-vestje en daar hoorde ik niemand over. Als het niet had geregend hadden we waarschijnlijk niks gehoord en dan was het weer een hoge snelheidscross geworden.

Arie den Blanken 27 december 2020 om 18:47

Jawel in Essen was Quinten Hermans ondanks een voor hem mooie uitslag heel kritisch over het parkoers.

-Stijn- 27 december 2020 om 18:51

maar vdp niet want die cross won hij

Sephiroth 27 december 2020 om 18:53

Ik vind het wel wat, zowel essen met z’n vele draaien en pilonnen alsmede vandaag met het modder feest. Het is weer eens wat anders

Oblomov 28 december 2020 om 13:51

Dit had een Ethias-cross moeten zijn, geen wereldbeker…

Arie den Blanken 27 december 2020 om 18:45

Ik kan me vooral vinden in de opmerkingen van Mettepenningen.

Oblomov 28 december 2020 om 13:53

Als je jezelf met een lelijk en ongeïnspireerd flutparcours inkoopt in de Wereldbeker, moet je niet zeuren als je wat kritiek krijgt.

Westland95 27 december 2020 om 19:00

Ik kan me de reactie van Mettepenningen wel voorstellen. Daar had Mathieu wel wat beter over na kunnen denken. Verder ben ik het eens over het kutparcours.

S'mon 27 december 2020 om 19:44

Ik vind zo een cross wel leuk, maar dan wel maar voor 1 of 2 keer in het seizoen. Ik denk dat zowat het enige parcours is dat Mathieu niet ligt, dan moet je niet zagen (vind ik).

Beer 27 december 2020 om 19:04

Heel terechte reactie van Mettepenningen.

mark vv 27 december 2020 om 19:13

Had het maar afgelast. Dit is nergens goed voor geweest. Zeker niet voor de renners. Zoveel tijd hebben ze er niet ingestoken aan het parcours te zien. Gewoon tegen kritiek kunnen. Maar tegenwoordig mag je niet meer je eerlijke mening geven. MvdP heeft hier gewoon honderd procent gelijk.

Arie den Blanken 27 december 2020 om 20:23

Nee , met dit klote weer was iedere buiten recreatie geen optie en waren we met een afgelasting naar dat saaie schaatsen kijken veroordeeld geweest.

rogierb 27 december 2020 om 22:06

Je kunt ook andere dingen doen dan tv kijken.

jan jansen 28 december 2020 om 09:31

Matje heeft gelijk, belachelijk parcours, totaal onwaardig voor de wb

Panache 27 december 2020 om 19:17

Kutparcours en met tig vrijwilligers in bar weer in coronatijd toch een koers kunnen organiseren is géén tegenstelling. Je kan het prima met beide uitspraken eens zijn, al denken velen dat ze voor de een en tegen de ander moeten zijn…

Har77 27 december 2020 om 19:51

+1

Merlinappa 27 december 2020 om 20:51

+1. Ik vind het ook een inspiratieloos parcours, maar heb veel respect voor iedereen die heeft geholpen.

Limal 27 december 2020 om 22:17

Mee eens dat de kritiek niet op de vrijwilligers gericht was, maar door de woorden 'kutparcours' en "WB onwaardig" te gebruiken lever je natuurlijk wél rechtstreeks kritiek aan het adres van de organisator. Dit kan je niet anders uitleggen en dat hoeft ook niet – kritiek mag er zijn, zelfs al is het streng uitgedrukt in de ontgoocheling van het moment.

Vandaag, met deze omstandigheden, vind ik de kritiek trouwens onterecht: iedereen is binnengekomen op de plaats die ze verdienden na een uitdagende veldrit. Als het er droog en snel had bijgelegen, dan was het op cross-technisch vlak inderdaad niet veel soeps geweest.

jan jansen 28 december 2020 om 09:33

+1
De organisatie en de renners maken zich belachelijk door deze vertoning

Kaj 27 december 2020 om 19:34

Beide heren hebben in deze een punt. Maar een ouderwetse gras/polder cross hoort er nu eenmaal ook bij.

Evlojami 27 december 2020 om 19:52

Had het maar gedaan.

SnellePelle 27 december 2020 om 20:02

De reactie van MvdP had wss hetzelfde geweest. Wereldbeker onwaardig, uit de mond van een wereldkampioen onwaardig persoon.

Arie den Blanken 27 december 2020 om 20:31

Goede beslissing van Mettepenningen. Met dit klote weer was iedere buiten recreatie geen optie en waren we met een afgelasting naar dat saaie schaatsen kijken veroordeeld geweest.

Lalsacien 27 december 2020 om 22:24

@Arie je kunt ook met je vrouw gaan wandelen!

jan jansen 28 december 2020 om 09:37

Hij had het gewoon moeten annuleren.
Totaal belachelijke vertoning, wat er aan ontbreekt zijn valkuilen van twee meter diep

Arie den Blanken 28 december 2020 om 10:47

@Lalsacien: Dat ga ik vandaag doen: Geen klote weer en geen veldrijden op TV.

Merlinappa 27 december 2020 om 20:52

Volgens mij kan je het parcours prima ruk vinden, en alsnog veel respect hebben voor iedereen die heeft geholpen. Het een sluit het ander niet uit.

Andreotti 27 december 2020 om 20:56

Top reactie van VDP, ieder z’n mening weer gegeven. Klaar, zand er over (hoewel, hadden ze dat maar gedaan…..) op naar de volgende.

Michelangelo 27 december 2020 om 20:59

Eens met de opmerking van Mathieu (een uitspraak die ik niet gezien heb, maar veelkans is gedaan toen hij al rillend van de kou het liefst zo snel mogelijk een warme douche wilde hebben)
Eens met de reactie van Mettepenningen
Eens met het antwoord van Mathieu daarop om zijn uitspraak te nuanceren

En door!!!

Peter Lippens 27 december 2020 om 21:53

Mathieu had anders wel gelijk, hij mag toch kritisch zijn, dit was gewoon een parcours wereldbeker onwaardig en de UCI heeft deze veldrit gewoon toegevoegd wegens de afgelastingen van vele andere wedstrijden wegens Corona. Vind de reactie van VDP alles behalve onrespectvol, wel kritisch, als je het verschil niet kent dan kunje beter zwijgen.

Frank V 27 december 2020 om 22:44

Ziet al snel dat het er heel lastig zal worden en beslist dan om zijn startgeld niet te eren.
In al zijn sterkte, klasse, technische meesterschap, GOATyness had er toch wat meer strijd kunnen van maken?

"kutparcours" gevolgd door "WB onwaardig"
en dan zeggen:
“Ik breek jouw werk en dat van de vrijwilligers niet af”
LOL
Vandaag kwam het verwend nestje er weer even uit.

Barry Batsbak 27 december 2020 om 23:09

Startgeld in een wereldbekercross. Jij hebt er wel verstand van zie ik.

Frank V 27 december 2020 om 23:21

Niemand raakt er nog wijs uit welke cross SP, WB, Brico/Ethias Cross of [sponsor]trofee is. Verre van weet ik welke categorie wat schuift.

Mijn punt is, hij had er nu eens een strijd kunnen van maken in omstandigheden die hem ietsje minder liggen en dan laat hij het lopen. Terwijl hij toch goed betaald wordt voor modderfietsen. Niet leuk voor de neutrale volger.

Barry Batsbak 27 december 2020 om 23:33

Zwaktebod.

Verder overigens niet eens met de uitlatingen van Van der Poel. Dit soort koersen hoort er ook bij, ook als het niet je ding is. Jarenlang weinig regen gehad waardoor parcoursen er relatief droog en vlot bij lagen. Nu een keer veel water, dan tref je het inderdaad niet in een strontweiland. Het is wat het is. Mettepenningen heeft getracht zijn nek uit te steken (want welbeschouwd heeft hij geen nek) en dat verdient alleen maar lof. Dat gezegd hebbende; het is meer Ethias-materiaal dan wereldbekermateriaal wat mij betreft.

Arie den Blanken 28 december 2020 om 10:16

@Barry Batsbak: Volgens de regels wordt er geen startgeld betaald in de WB maar je gelooft toch niet dat onder tafel voor renners die ze heel graag aan de start willen hebben dat niet toch wordt gedaan. De hoge eerste prijs is nog niet de helft van wat ze op een losse cross aan startgeld vangen. Die renners rijden echt niet voor de punten en komen met het kulargument om op de eerste rij te willen staan op het WK. .
Ik heb het idee dat de nieuwe opzet van de WB met iedere week een wedstrijd in veel ander landen dan B en NL zonder startgelden en de aangekondigde grotere prijzenpot een door geboren kind zal zijn. Behalve als de UCI cq. Flanders Classics het huidige aangekondigde hogere prijzengeld vervijfvoudigen maar dan zullen zeker buiten NL en België alle organisatoren afhaken. M.a.w. in de nieuwe opzet zullen de startgelden niet verdwijnen.

Frank V 28 december 2020 om 14:21

Arie legt de argumenten mooi bloot. Het moge duidelijk zijn dat de grote jongens crossen voor het geld.
Als een kleinere cross in een kinderspeeltuin 10 ruggen biedt dan "voegen ze die wel toe aan hun programma."

Verder met je eens. Dendermonde was op het eerste zich al even onbijzonder als pakweg Ruddervoorde (waar Mathieu al vaak won.) Dan klaagt hij natuurlijk niet. Het lag gewoon aan de vele regenval. Dat weet hij ook wel. Maar hij heeft verloren en dan sneert hij naar Mettepenningen met 2 grove verwijten. Heel klein.

Max1 27 december 2020 om 23:19

Vergeet niet dat de mensen die crossen organiseren in deze tijden stevige verliezen moeten incasseren. Van Der Poel had er ook voor kunnen opteren om niet te starten als hij het parcours onwaardig vond.

Vreemd genoeg hoor ik Wout nooit zagen over de eindeloos aantal parcours met 1000 bochten en de vele balken.

Barry Batsbak 27 december 2020 om 23:44

Dan ben je kort van memorie of matig geïnformeerd, maar Wout vond bijvoorbeeld het WK-parcours in Bogense ook amper WK-waardig. Toevallig een parcours op maat van Van der Poel. Hij heeft wel vaker te kennen gegeven niet gecharmeerd te zijn van gekronkel tussen bomen en soortgelijk gedraai op een vierkante meter.

Arie den Blanken 28 december 2020 om 10:19

Max1 : Ik kan me het WK in Lembeek in 1986 nog herinneren. Daar was het nog zeker drie keer erger als gister en daar stelde de uittredende WK Klaus-Peter Thaler een echt statement. Hij weigerde op dat WK onwaardige parkoers te vertrekken. Die kreeg van mij een dikke duim.

Fast Freddy 27 december 2020 om 23:25

MvdP krijgt ter vermaak van het volk direct na afloop een microfoon in zijn mik gedrukt, waarbij hetzelfde volk niet zit te wachten op nietszeggende uitspraken. Als hij vervolgens na een uur afzien, kou en verlies even zijn filter niet heeft aanstaan en ongenuanceerd zijn gevoel laat spreken, is vervolgens in ieder geval een deel van het volk verontwaardigd.
Wat een wereld…

Posterix 27 december 2020 om 23:32

Een deel van het volk is standaard verontwaardigd, daar doe je helaas niks aan. Ik ben het in ieder geval eens met jouw reactie.

Romāns Vainšteins 27 december 2020 om 23:54

Het is een beetje domme polemiek waar hij nu in verzeild geraakt is. Hoe half goddelijk je ook bent je hebt het weer niet in de hand en Van de 2 is van Aert duidelijk de betere commando.

Turtlehead 28 december 2020 om 00:19

Dom is idd het goede woord. Enorm veel talent en topsport mentaliteit (altijd willen winnen), maar net als zijn vader niet vooraan gestaan toen de intelligentie werd uitgedeeld.
Je kunt best iets zeggen over aard en zwaarte van het parcours, maar zorg voor een positieve sfeer rondom de sport waar je miljoenen aan verdient.

pussyfooter 28 december 2020 om 03:07

+1. Dom. Net zoals zijn gedrag in Gent-Wevelgem. Zowel Matje en Wout zijn erg geliefd in Vlaanderen. (Het zijn trouwens 2 Vlamingen:-)) Maar als je Wout gaat halen zoals in G-W zonder de overwinning als hoofddoel, dan verlies je krediet.

Frank V 28 december 2020 om 14:27

@pussyfooter
Denk dat dat niet gaat opspelen bij de fans. Wuyts mag roepen wat ie wil. Mathieu wordt altijd al behandeld als een volwaardige Vlaming met de enige formaliteit dat hij onder een Nederlands vlagje koerst. Hij is hier opgegroeid, als mens en op de fiets. En dat zie je ook. Onder het jonge volk (16-30 jaar) is MVDP misschien zelf populairder dan Wout. Zal wel iets met blitze sportwagens te maken hebben of zo. De iets oudere knarren zullen iets meer voelen voor Wout omdat die hen de herinnering van Roger de Vlaeminck terug doet herleven. Maar Mathieu vinden ze ook geweldig. Wat zou je ook verwachten. Hij zorgt meestal voor koers en wij zijn liefhebbers.

john 28 december 2020 om 07:48

Dus hier alvast de reactie (31-01-2021 ) van de renner die tweede word ,in Oostende wat een kut parcours wereldkampioenschap onwaardig ,of zal v/d Poel het dan niet durven te zeggen

André Hilgersom 28 december 2020 om 09:27

Denk je eens in: Je rijdt op een modderparcours waar je tegenstander, door het verschil van lichaamsgewicht tot boven zijn velgen in wegzakt, terwijl jij er tot je as inzakt. Al gauw merk je dat het een ongelijke strijd is en moet laten gaan. Dan kom je na een uur over de finish, drie minuten na de winnaar, dan wordt je gevraagd wat je er van vond. Volgens mij denk je dan niet over alles na en zeg je gewoon wat je vindt. Daarna komen wij, vanuit onze verwarmde kamer, met onze meningen. Pfffffffffffffff.

Limal 28 december 2020 om 09:38

+1 (en dat geldt dan ook voor reacties van Wout, Eli, etc na een verloren race)

Wat ik wel niet goed begrijp is waarom je lijkt te zeggen dat Mathieu dieper in de modder zou wegzakken dan Wout? Die laatste is momenteel een kg of vijf *zwaarder* dan de eerste…

Koersmaniak 28 december 2020 om 10:21

@André: dus als je lichter weegt zak je dieper in de modder.

Ik vond het flauw van VDP: hij vond het teveel modder en te zwaar. Ik vond dit wel de naam veldrijden: baggeren in de modder, om het verst doorrijden wanneer uw tegenstander moet afstappen, loopstroken…
Die snelheidparcours waarbij ze 28 gemiddeld halen vind ik minder cyclocross..

Dit was een cross op vermogen en daar heeft Van Aert duidelijk het pleit gewonnen.

Joaquim Agostinho 28 december 2020 om 09:38

De omstandigheden waren voor iedereen gelijk, moeilijker is het niet!

Limal 28 december 2020 om 10:08

Inderdaad. Hadden we gisteren maar even de beste Richard Groenendaal kunnen opstellen voor een mooi duel met WvA, dan zou er wellicht minder kritiek te horen zijn ;-)

(Neen, ik zeg niet dat dit een mooi parcours is, maar zoals het er gisteren bijlag was het zeker een waardige WB-cross.)

Murcia 28 december 2020 om 13:15

Niet helemaal waar, de kleinere renners/rensters hadden wel degelijk een nadeel op dit parcours. Lange benen gaven de doorslag.

Pedalo 28 december 2020 om 13:01

Dit soort parcours hoort er idd bij…Maar renners en vooral rensters in gevaar brengen met gevaarlijke kuilen/plassen kan toch niet de bedoeling zijn! WVA struikelde ook een keer. Betsema tot de knieën in de modder. Ik kan de reactie van MVP wel begrijpen. Ook een echt inspiratieloos parcours zowel bij droog als regen!

Wheely 28 december 2020 om 13:03

Volgens mij gaf VdP de organisatie vooraf en achteraf genoeg credit, bovendien heeft hij de cross netjes uitgereden. Mag hij dan niet eens zijn eerlijke menig geven als hij ergens niet van houdt.

Ik vond het zelf wel een leuke cross om te zien dus ben blij dat het doorgegaan is waarvoor chapeau.

Theo Bovengemiddelkamp 28 december 2020 om 13:59

Ik denk dat met afgelasting Mettepenningen misschien wel naar zijn centen kon fluiten. Geen tv-uitzending, geen sponsors in beeld. Die cross moest sowieso door gaan. Dus die opmerking lijkt me niet helemaal terecht.

Verder hebben ze gewoon allebei gelijk. Respect voor de vrijwilligers, zwaar pech voor de organisatie met de weersomstandigheden en verder gewoon een k*tparkoers dat niet WB-waardig was en waar je jezelf flink kon blesseren.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair