Mathieu van der Poel tweede: “Vond dit een beetje Wereldbeker onwaardig”

zondag 27 december 2020 om 17:51
Mathieu van der Poel tweede: “Vond dit een beetje Wereldbeker onwaardig”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel baalde stevig na zijn tweede plaats in de Wereldbeker van Dendermonde. Het parcours was zeer zwaar en modderig. “Ik vond dit een beetje Wereldbeker onwaardig”, zei Van der Poel na afloop tegen Sporza. “Maar dat neemt niks weg van de prestaties van Wout, want hij was gewoon extreem sterk op zo’n omloop.”

“Ik wist wel dat dit echt iets voor Van Aert was, en hij had ook nog eens een goede dag”, blikt de wereldkampioen terug. “Het was snel duidelijk dat ik niet ging kunnen volgen, dan heb ik mij gefocust op de tweede plaats.”

“Ik heb het zeker niet laten lopen daarna. Het was van moeten. Of het nu een minuut of drie minuten achterstand is, dat maakt mij niet zoveel uit. Ik denk dat hij er bovenuit stak vandaag. Ik merkte gelijk dat zijn tempo te hoog lag. Het was niet mijn ding, ik vond het een kutparcours”, is Van der Poel duidelijk.

Vooraf noemde Van der Poel het al een lastige omloop. “Of ik vooraf al het moraal kwijt was? Niet echt. Het kan niet elke week uw ding zijn. Op naar de volgende”, stelt hij. Woensdag staat hij alweer aan de start van de cross van Bredene. “Het is geen probleem om de switch te maken naar Bredene, daar zal het wel weer beter gaan.”

Dit artikel delen:

165 Reacties

Melkzuur 27 december 2020 om 17:55

Hij heeft natuurlijk gelijk. Maar dat zijn de typische parkcrossen ook.

SnellePelle 27 december 2020 om 19:45

Mathieu mag best van mening zijn dat hij het parkoers niks vind. Maar de manier zoals hij het brengt is weinig respectvol richting de organisator en ik vind het wereldkampioen onwaardig.

Zeg dan dat het over de top is, of dat het wat aanpassingen nodig heeft.

assen 28 december 2020 om 10:10

Precies SnellePelle, het is onrespectvol.

-Stijn- 27 december 2020 om 17:55

Vond hij dat dan ook van het WK van 2019?

yo-eddy 27 december 2020 om 18:04

yup

Andreotti 27 december 2020 om 18:20

@Stijn was hij volgens mij ook niet super enthousiast over…. maar dat parkoers had in ieders geval nog een paar technische passages. Hiet was dat aspect 0,0…

Desondanks vind ik het er soms ook bijhoren hoor, en Mathieu denk ik ook wel. T is maar welke kop je er bovent zet. Je had ook kunnen schrijven ‘Van der Poel vond Van Aert vandaag van buitengewone klasse’ , dan leest t al weer heel anders…

007 27 december 2020 om 18:24

Laat Stijn maar. Die is altijd 100% anti van der Poel. Ga gewoon genieten van beide heren. Ze zijn beide uitzonderlijk goed

Davide Lappartiente 27 december 2020 om 17:58

Hij hoeft niet te starten als hij het parcours te zwaar vindt, hé? Net zoals vader Adrie altijd commentaar heeft als iets niet in het voordeel van Mathieu is.

Turtlehead 27 december 2020 om 18:01

Ik denk dat hij bedoelde: te weinig afwisseling, teveel alleen maar hard trappen en lopen. Maar je mag van een dikbetaalde kampioen wel verwachten dat ie dat iets beter duidelijk maakt.

Lalsacien 27 december 2020 om 18:18

@DL heb jij ruzie gehad met Adrie? Dit is al de zoveelste keer dat jij hem onderuit wil halen!!!

Beer 27 december 2020 om 18:26

Mag gewoon best benoemd worden dat Adrie met venijnige prikjes graag de waarheid wil verdraaien in het voordeel van zijn zoon.

-Stijn- 27 december 2020 om 18:32

Vind iemand adrie aangenaam dan?

Lalsacien 27 december 2020 om 18:35

@stijn …….

Lalsacien 27 december 2020 om 18:36

@beer spiegel

HoofdIsVrij 27 december 2020 om 19:18

Adrie had juist heel veel kritiek op die haakse bocht in Namen waar Mathieu veel voordeel van had. Na de wedstrijd.

Dus waar hebben jullie het over?

Michelangelo 27 december 2020 om 19:30

Hollow, litghning en burdin are back… andere namen, zelfde manier van posten.

Evlojami 27 december 2020 om 19:45

Ik weet niet wat je slap loopt te lullen, maar het wk in Valkenburg waar Wout het wk won was mede uitgetekend door pa Adrie.

kleomantre 27 december 2020 om 20:53

edit wf: niet doen

Murcia 27 december 2020 om 18:01

Hij mag zijn mening er over hebben maar ik ben het niet met hem eens. Omdat het er eigenlijk op neer komt dat een parcours dat je niet ligt als coureur een slecht parcours is en dat vind ik een zwaktebod. Als het niet had geregend was het a la Essen geweest en dat is een parcours waar ik de schurft aan heb maar wat er ook gewoon bij hoort.

limburgia 27 december 2020 om 18:57

Waarom zou Mathieu de mening moeten hebben van de vele criticasters , het is gewoon zijn eigen mening . PUNT .

Murcia 27 december 2020 om 19:52

@limburgia
Waar zeg ik dat hij zijn mening niet mag geven? Of dat hij het mij eens moet zijn?
Ik vind zijn argumentatie niet sterk. Hij won in Essen op een *** parcours. Waarom daar het niet over het parcours hebben en hier wel. Dan blijft over, omdat hij daar won en hier niet.

Lalsacien 27 december 2020 om 22:33

@Murcia in Essen ging het gesprek helemaal niet over het parcours. Hier was het gisteren al een hot item toen Lars erom werd gevraagd en daarna Wout. Na de wedstrijd wordt de vraag opnieuw aan hem gesteld. Oordelen over iets gaat het makkelijkst als je het hebt meegemaakt!

kroketten 27 december 2020 om 18:03

Die reactie is wereldkampioen-onwaardig.

assen 28 december 2020 om 10:11

Tsja…. MvdP laat zien dat ie mens is.

Gelei 27 december 2020 om 18:08

Beetje flauw. Verwijt het dan de weergoden. Want in normale omstandigheden had hij op dit parcours waarschijnlijk gewoon gewonnen.

FW07 27 december 2020 om 18:30

Waarschijnlijk vond hij er dan nog weinig aan.

yo-eddy 27 december 2020 om 18:08

Hij geeft gewoon eerlijk zijn mening, van iemand die van technische uitdaging houdt, kun je moeilijk verwachten dat hij hier staat te juichen van enthousiasme.
Reed hier alleen maar mee vanwege zijn startplek op het WK, wat dat betreft goede zaken gedaan.
Lucinda Brand vond het ook een belachelijk rondje maar die heeft als winnares wel recht van spreken?

den OPQS 27 december 2020 om 18:10

ik vind dit juist wat de cross is. De cross zijn geen snelheidsritjes maar modder is de cross.

Wheely 27 december 2020 om 18:11

Zou ik ook zeggen. Voor hem was er geen lol aan. Als kijker vond ik het wel leuk voor een keer al brak mijn hart toen Lars moest afstappen.

Beer 27 december 2020 om 18:13

edit wf: gedraag je

Lalsacien 27 december 2020 om 18:28

Er is toch niets mis met zijn mening. Hij geeft Wout ook de credits. Het lijkt erop dat je dit enkel schrijft om MVDP omlaag te halen!

illu 27 december 2020 om 18:28

Niet eens tijd voor een ban @redactie?

Zulk level van anti-supporteren wil je toch niet gedogen?

Beer 27 december 2020 om 18:31

Is helemaal geen anti-supporteren, enkel de zaken benoemen.

Westland95 27 december 2020 om 18:50

Neehoor, het enige wat jij de hele dag al aan het doen bent is provoceren en MVDP neerhalen. Hij wijt evenveel tekst aan het feit dat Wout veel sterker was als aan het feit dat het een kutparcours was.

Marik 27 december 2020 om 18:55

Je hebt het er maar druk mee hè beer? Nog geen moment van reflectie na al die weerstand die je oproept? Hetzelfde geldt voor Stijn en Davide trouwens.

Beer 27 december 2020 om 18:57

Ik vind VDP’s reactie onsportief en getuigen van weinig respect. Jammer dat jij dat neerhalen en provoceren vindt. Ik heb me hierbij uitgedrukt in termen die hier bijna dagelijks naar mijn hoofd geslingerd worden. Jij mag VDP sportief en respectvol vinden, geen probleem. Maar aanvaardt aub dat er mensen zijn die het anders zien.

Merlinappa 27 december 2020 om 19:12

Volgens mij zeurt hij nooit als hij niet wint. Vorige week en in Gavere had ie niks te zeuren ook.

Dat dit parcours gewoon inspiratieloos is kan hij ook niks aan doen.

yo-eddy 27 december 2020 om 19:27

edit wf: niet doen

Michelangelo 27 december 2020 om 18:14

Snap zijn mening volledig. Er is niks mis met modder, en ook niks met een weiland. Maar er zat geen greintje techniek in. Gewoon trappen en rennen. Dat kun je in de sportschool ook. Ergometer, loopband, en rauwdouwen maar.

En daarmee wil ik niks afdoen aan de prestatie van Wout. En dat wil Mathieu ook niet. Maar het was gewoon niet om aan te gluren, terwijl sommige andere moddercrossen met mooi glibberen en glijden echt wel het bekijken waard zijn (denk aan BK van twee jaar terug).

Nog even afgezien van sommige plekken waar je bijna tot je navel in de modder stond, en als je niet uitkeek ook nog eens een vervelende blessure kon oplopen.

Mathieu neemt in dit soort dingen gelukkig nooit een blad voor de mond.

-Stijn- 27 december 2020 om 18:18

Grappig dat een compleet vlak parcours met alleen maar lusjes zoals voor hem dan wel een volwaardig parcours is enkel en alleen omdat dat hem beter ligt.

kroketten 27 december 2020 om 18:19

Ik snap dat hij dit niet leuk vindt. Hij wil inderdaad niks afdoen aan de prestatie van Wout. Maar laat het dan gewoon bij “dit is mijn ding niet, jammer voor mij dat het zo hard geregend heeft” en en laat dat “kutparcours, wereldbeker-onwaardig” achterwege. Dit hoort ook bij de cross en zijn uitspraak is onrespectvol aan de organisatoren die de moeite doen om in deze tijden nog een cross op poten te zetten.

mark vv 27 december 2020 om 18:34

+1

Cochise 27 december 2020 om 18:38

Ik kijk uit naar de volgende keer dat Remco “gelukkig nooit een blad voor de mond neemt”.
Uiteraard was de klote-motard-uitspraak nog van een andere orde en is Mathieu doorgaans veel redelijker en oprecht in z’n uitspraken. Maar het ene veroordelen en het andere toejuichen is toch aan de hypocriete kant.

kroketten 27 december 2020 om 19:03

@Cochise Inderdaad. Als Wout na Gent-Wevelgem ook geen blad voor de mond neemt, dan wordt hij afgemaakt in de commentaren.

yo-eddy 27 december 2020 om 19:30

Het verschil is dat VdP commentaar heeft op het parcours en niet op een persoon ……
Hij is hier vol lof over Wout maar vond het parcours k#t …. net als Lucinda maar die won dus die mag wel haar mening geven??

Lalsacien 27 december 2020 om 18:19

Ik heb geen mening ingevuld. Deze cross mag er best wezen maar de afwisseling maakt de kracht.

john 27 december 2020 om 18:21

Als hij niet kan winnen is het wereldbeker onwaardig ,had niet verwacht dat hij zo iets zou vertellen
Hij heeft liever van die parcoursen ,die hard zijn en vlak anders kan hij niet winnen

illu 27 december 2020 om 18:27

Namen staat inderdaad bekend als de harde ondergrond, vlakke koers bij uitstek!

-Stijn- 27 december 2020 om 18:33

vlak niet maar we meestal gewoon harde ondergrond geen stoemp cross zoals vandaag of zoals 10 jaar geleden bijna elk weekend was

Lalsacien 27 december 2020 om 18:39

@stijn zulke crossen als vandaag waren er 10 jaar geleden bij de profs ook bijna nooit. Zoek het maar op!

Marik 27 december 2020 om 18:24

Ik heb oneens gestemd, ook dit hoort erbij.

coolietje 27 december 2020 om 18:26

Een onrespectvolle reactie van Matthieu, een toprenner onwaardig. Ook niet de eerste keer dat hij zich hier schuldig aan maakt…

josemanuelfuente 27 december 2020 om 18:26

Ik denk dat hij bedoeld heeft dat ze het vandaag beter hadden kunnen aflassen.

FW07 27 december 2020 om 18:26

Als Toon Aerts zegt dat ie het geen leuk circuit vindt, maken we er toch ook geen probleem van. Lijkt me dat hij prima zijn eigen mening mag geven. Je ziet het bij die wedstrijd in Herentals: wint ie ook niet, maar daar geeft ie aan dat ie genoten heeft van het parcours. Volgens mij toch ook niet per se een speeltuin op hoge snelheid. Wat eerder al is gezegd: de titel kan ook zijn dat hij onder de indruk was van de prestatie van Van Aert en zijn meerdere erkende in hem.

kroketten 27 december 2020 om 21:28

Er is een verschil tussen zeggen dat je een parcours niet leuk vindt en zeggen dat een parcours wereldbeker-onwaardig is.

Jalabertje 27 december 2020 om 18:28

Ik heb mensen tot hun knie vast zien zitten in de modder. Mathieu heeft gelijk.

Michelangelo 27 december 2020 om 20:44

Benieuwd wat de “beren en stijnen” van deze wereld zouden zeggen van het parcours als Van Aert zijn kniebanden had afgescheurd toen hij zich vastliep in de afdaling. Want dat had zomaar gekund.

En dan hebben ze (terecht) al een stuk van het parcours afgehaald, want waar de vrouwen naar beneden moesten was vragen om zware knieletsels.

Parcours was al niet heel veel soeps, maar het weer heeft er uiteindelijk een gedrocht van gemaakt. Enige mooie waren de besmeurde en compleet uitgeputte renners. En de prachtprestatie van Wout!

007 27 december 2020 om 18:29

Wat een zielige reacties allemaal weer. Laat hem lekker, hij is gewoon recht voor z’n raap. Dit is toch zijn mening. Als renners er om heen draaien en overal correct antwoord op geven wordt is het ook niet goed.

Ga gewoon eens genieten van beide heren. Ieder heeft zijn voorkeur natuurlijk, maar steeds 1 van de 2 afzeiken en trol reacties plaatsen is gewoon zielig.

Beer 27 december 2020 om 18:32

Mooi voorbeeld voor de jeugd. Als je niet kan winnen, gewoon zeuren over het parcours. Ongeacht of er 100 vrijwilligers hebben staan ploeteren in een storm om het geheel mogelijk te maken. #respect

007 27 december 2020 om 18:36

Dus hij zeurt altijd als hij niet wint? Net als Stijn ben jij gewoon anti van der Poel… Ga lekker ergens anders trollen.

Jouw gedrag is zeker een lekker voorbeeld voor de jeugd? Per se een kant moeten kiezen en de “tegenpartij” afzeiken.

Marik 27 december 2020 om 19:00

Laat het maar gaan 007, er is hier een handvol Vlaamse wielerhooligans die er op kicken om te hakken, trollen en zuigen. En als je dat tegen ze zegt dan zijn ze zich van geen kwaad bewust. Zij vinden dat ze onterecht worden weggezet als troll omdat ze “enkel een andere mening hebben.”
Wij weten natuurlijk beter.

007 27 december 2020 om 19:18

Klopt Marik. Baal er wel van dat er steeds meer hersenloos gezeur op deze site komt…

Dion 27 december 2020 om 18:29

Eens. Kutparcours. Gewoon teveel van het goede.

-Stijn- 27 december 2020 om 18:34

Heb je het nu over al die crossen die vdp won met die 200 bochtjes in 3 km?

Dion 27 december 2020 om 18:49

Zucht, nee. En laat me met rust.

Massimo Bataille 27 december 2020 om 18:31

Is een van de weinige ‘belachelijke’ uitspraken van MvdP.
Het weer heeft niemand in de hand en enkel deze regen zorgde ervoor dat het een modderfestival werd.
Of je dat leuk of niet vindt als renner of als toeschouwer is een persoonlijk punt. Al denk ik dat velen dit zeer leuk vinden.
Maar dan nog heeft het eigenlijk niets te maken met het parcours. Bij perfect weer is dit een supersnel ‘lusjes en bochten’ parcours met weinig obstakels en moeilijkheden en zal Mathieu het waarschijnlijk een leuk ding gevonden hebben.

Parcours en weersomstandigheden staan totaal los van elkaar
Als het zo verder regent, zal het op nieuwjaar in Baal ook verschrikkelijk modderig liggen, zal hij dan ook zijn beklag doen over het parcours?

Westland95 27 december 2020 om 18:54

Zonder regen had het nog meer een belachelijk parcours geweest.

Romāns Vainšteins 27 december 2020 om 18:58

Dit is prima verwoord. Totaal mee eens.

Raar dat die poll nog zo in de slipstream van zijn relaas uitpakt, guur weer is toch iets dat er gewoon bij hoort in de wielersport en in de niche blubberhakken zelfs nog meer.

Beer 27 december 2020 om 19:11

De poll op sporza geeft in elk geval een ander resultaat.

yo-eddy 27 december 2020 om 19:34

@Beer …. blijf dan lekker op Sporza hangen

rogierb 27 december 2020 om 21:34

Sporza schijnt ook een Belgische site te zijn, in tegenstelling tot deze. Zou dat een rol spelen?

Michelangelo 27 december 2020 om 21:50

Sporza poll geeft de keuze uit 4 antwoorden waar ik me niet in kan vinden.
Fantastisch en meer van dat? Zeker niet
Af en toe mag dat: hoort erbij. Tja, het weer heb je niet in de hand. Aan de andere kant: als je wat palen in een willekeurig weiland klopt, dan is de kans groot dat je dit krijgt als het een beetje regent.
Wereldbekerwaardig: in deze omstandigheden zeker niet. Je wilt als kijker gewoon spektakel zien, en niet enkel stoempen en rennen. Uiteindelijk schiet de UCI zichzelf in de voet door een afwisselend parcours als Zolder uit de wereldbeker te halen omdat WB wedstrijden enkel op zondag mogen plaatsvinden. En komt er een weipalencross voor in de plaats.
Afgelasten: Tja, als renners tot hun knieen wegzakken was dat misschien wel de beste optie geweest. Maar dat wil je ook niet in een seizoen dat toch al weinig crossen kent, en je hier een moedige organisatie hebt.

Wat mij betreft volgend jaar een nieuwe kans, hopelijk helpen de weergoden dan mee. Maar je moet er niet aan denken dat je dan ook nog de juniors en beloften over dit parcours hebt voor de vrouwen en de mannen…

Beer 27 december 2020 om 22:56

Een afwisselend parcours als Zolder? Wat een grap.

madeinstars 27 december 2020 om 18:33

Tja het feit dat het zwaar en modderig is, maakt het nog geen mooi parcours natuurlijk. Dus wat dat betreft heeft hij gelijk. Een saai weiland met wat netten erin, meer was het niet.

Cochise 27 december 2020 om 18:34

Vooral domme reactie in tijden dat organisatoren zich in de schulden steken om toch crossen te organiseren zodat hij z’n job kan beoefenen.
Ik vind Mettepenningen een druiloor en dit parcours is natuurlijk niet zo mooi als pakweg Namen of Gavere maar hij heeft een week z’n best gedaan om er toch wat van te maken in dit corona-jaar.

CechRepublic 27 december 2020 om 18:41

Heb het niet gezien, Realiseerde me daardoor niet dat hij ondanks die kleine 3 minuten achterstand nog wel tweede is geworden.

Lalsacien 27 december 2020 om 18:44

Bijzonder dat de mensen die hier negatief over MVDP reageren geen enkel (positief)bericht bij het interview van Wout van Aert achterlaten. Negativiteit heerst steeds meer op dit forum.
Jammer.

Headlines

Materiaalzone

Populair