Opvallend: 15-jarige gaat Dylan Groenewegen vooraf in veldrit

maandag 5 december 2022 om 08:19
Opvallend: 15-jarige gaat Dylan Groenewegen vooraf in veldrit

foto: Cor Vos (archief)

Dylan Groenewegen kwam zondag, ter voorbereiding op het nieuwe wegseizoen, in actie in een veldrit van de Amsterdamse Cross Competitie. De topsprinter van BikeExchange-Jayco kwam in Het Twiske, even ten noorden van Amsterdam, als tweede over de streep. Opvallend: de winnaar van de cross is amper 15 jaar oud.

Groenewegen (29) werd in de veldrit geklopt door de veertien jaar jongere Michiel Mouris. Zijn broer Wessel Mouris (19) mocht als derde man mee het podium op. Michiel Mouris is de regerende Nederlandse kampioen bij de nieuwelingen en staat te boek als een groot veldrittalent. Eerder dit jaar herstelde de tiener nog van hartproblemen.

“Het is erg speciaal om hier van Dylan te winnen”, vertelde de winnaar na afloop in gesprek met NH Nieuws. “Ik heb in het begin even in zijn wiel gezeten, want Dylan rijdt natuurlijk heel hard. Op de technische stukken ging ik steeds op kop en kon ik een gaatje slaan.”

Nieuwe Van der Poel? 
Groenewegen denkt dat hij misschien wel van de ’toekomstige Mathieu van der Poel’ verloren heeft. “Laten we het hopen. Al is dat nu nog erg vroeg om te zeggen natuurlijk. Hij is Nederlands kampioen bij de nieuwelingen en die rijden tegenwoordig al zó hard. Dat geeft wel aan dat hij een heel groot talent is. Nu komt de tijd waarin hij serieus met zijn sport bezig moet blijven.”

Dit artikel delen:

27 Reacties

Wheely 5 december 2022 om 10:22

Ik vind het vooral leuk om te lezen dat Dylan zich vermaakt in het veld momenteel. Prima manier om bezig te blijven in de winter.

6
Tuubke 5 december 2022 om 10:44

En je leert er goed van sturen, ook niet verkeerd voor een sprinter.

Misschien is veldrijden in de kou sowieso wel nuttiger voor een wegrenner dan wegvluchten naar een warm oord. Zou dat al eens wetenschappelijk zijn onderzocht?

2
Het Luie Paard van Lent 5 december 2022 om 11:00

Dylan rijdt al jaren in de ACC mee! :)

1
C de Vries 5 december 2022 om 09:34

Misschien wordt hij wel de MAX VERSTAPPEN van het veldrijden. Zo, nog meer clicks.

3
wimvl 5 december 2022 om 08:38

Mooie prestatie. Ziet er veelbelovend uit voor de toekomst

1
Kaj 5 december 2022 om 13:18

Kom op zeg een regionale veldrit waar alles door elkaar rijdt ofwel een interclub wedstrijd. In de categorie NON nieuws is dit echt non nieuws

0
Fast Freddy 5 december 2022 om 09:32

Jammer dat er meteen een mvdp sticker opgeplakt wordt. Alhoewel een ‘Mouris bestaat niet’ insteek ook niet helemaal werkt. Wel een straffe prestatie natuurlijk voor zo’n broekie.

1
Geel Zwarte Bril 5 december 2022 om 09:29

Jumbo Visma vast leggen dat talent

0
Adorni 5 december 2022 om 10:36

Het is geen Noor ;)

1
seba 5 december 2022 om 10:29

Is hij familie van Jens Mouris?

0
zacht 5 december 2022 om 19:57

Het korte antwoord is ja, hopelijk is het lange antwoord een beetje te volgen:
Teun Mouris is 18 jaar en woont in Ouderkerk aan de Amstel. Hij werkt 3 dagen per week bij de Haan Wielersport. De familie Mouris is wat je noemt een echte (Amstel)wielerfamilie. Ben Mouris is zijn oom, vader van Wessel en Michiel. Broer Nico is de vader van Teun. Profrenner Jens Mouris is een neef, zijn vader heet Jan. Roel en Joost Mouris zijn ook neven van, hun vader is Hein Mouris.

1
Het Luie Paard van Lent 5 december 2022 om 11:01

Natuurlijk leuk dit, maar het blijft een regionale cross dus niet per se noemenswaardig. Al vermoed ik wel dat Dylan toch redelijk volle bak rijdt in de ACC, althans dat heb ik wel eens gehoord van deelnemers daar. Benieuwd naar de toekomst van dit talent!

PS: Arensman was 11e in de MNC gisteren, daar hoor je niemand over ;)

0
Draadband 5 december 2022 om 11:17

Wat is dat toch met jonge wielrenners en hartproblemen tegenwoordig ?
Hoop wel dat Michiel Mouris daar echt voorgoed van is hersteld.

-1
DonQuijote 5 december 2022 om 11:34

Bedoel je de afgelopen anderhalf jaar?
Als je ook maar iets voor wil stellen van wetenschappelijk onderzoek etc. word je afgebrand/gecancelled etc.

-1
Het Luie Paard van Lent 5 december 2022 om 11:56

Ach, Don Quijote probeert hier waarschijnlijk weer de link te leggen met covid-vaccinaties. Ook voor die periode overleden er helaas sporters en wielrenners aan hartproblemen. De Greef, Goolaerts, Lemmens. Hoe pijnlijk ook. Zie ook dit nieuwbericht uit 2019:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05/22/jarne-lemmens/

Enneh, volgens mij houdt niemand je tegen om er onderzoek naar te doen. Dus ga je gang.

3
Draadband 5 december 2022 om 12:11

Ja, de afgelopen 1,5 jaar, alhoewel hartproblemen bij wielrenners niet helemaal nieuw zijn natuurlijk. Kan altijd voorkomen, soms lijkt het wat minder, soms wat meer. Een “wat meer” periode was eind jaren 80 en begin jaren 90 van de vorige eeuw toen een meer dan gemiddeld aantal wielrenners onverwachte hartstilstanden leek te krijgen. Dat werd toen geweten aan gebruik van EPO en aanverwante middelen. Zelf had ik toen de indruk dat die verdenking niet in alle gevallen juist was. Dat leidt dan tot de vraag: “waren er toen echt ongewoon veel hartstilstanden, of leek dat alleen zo omdat het vaker in het nieuws kwam ?”
Diezelfde vraag kan je nu natuurlijk ook stellen.
Er is trouwens wel degelijk wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hartspieronsteking in de laatste 1,5 jaar. Er is een bepaald eiwit dat in het bloed circuleert als de hartspier ontstoken is, en anders nooit. Uit bloedonderzoeken blijkt dat bij mensen die de afgelopen tijd aangeprezen injecties hebben gekregen, bij bloedmonsters die een paar weken later zijn genomen dat eiwit in 100% van de monsters aanwezig is, terwijl bij mensen die niet zijn geinjecteerd het bij minder dan 0,05% aanwezig is.
Dat zegt natuurlijk niets over de oorzaken van hartproblemen bij individuele mensen zoals Michiel Mouris of om het even welke andere persoon.

-1
Het Luie Paard van Lent 5 december 2022 om 12:20

@Draadband

Ik ben benieuwd naar dat onderzoek, waar kan ik dat vinden? En om welk eiwit gaat het precies? En hoe lang is dat dan aanwezig?

Dat dat eiwit na een vaccinatie aanwezig is betekent natuurlijk ook niet direct dat de hartspier ontstoken is. Immers: alle kasseien zijn stenen, maar niet alle stenen zijn kasseien. Zo kan het ook zo zijn dat er bij een hartspieronsteking altijd het betreffende eiwit te vinden is, maar dat puur de aanwezigheid van dat eiwit niet meteen duidt op een hartspieronsteking.

3
Michiel 5 december 2022 om 12:45

Thanks Draadband, dat zou zeker een verband kunnen zijn. We hebben ook nog steeds geen antwoorden op de oversterfte…wat wellicht ook deels door covid en of de vaccinaties zou kunnen worden veroorzaakt. En de uitgestelde zorg. Maar dat een ontstoken hartspier door het vaccin en corona zelf gevolgen heeft, lijkt me evident. Maar of we uitsluitsel krijgen is nog maar de vraag, gezien het feit dat ivm oversterfte het RIVM weigert data vrij te geven ivm de overspannen privacy wetgeving

0
Oblomov 5 december 2022 om 12:45

@Draadband

Zullen we van “niet helemaal” maar “helemaal niet” maken, om de schijn van objectiviteit in ieder geval nog op te houden.

1
Michiel 5 december 2022 om 12:55

Draadband, maar je bereikt niets hier met deze discussie. Je criticasters zullen je alleen maar vragen stellen, eea in twijfel trekken en je ontmoedigen nog te reageren. Wel gek, want iedereen wil toch het naadje vd kous weten zou je denken. Vreemd genoeg willen ze niets afwijkends horen, want dan schalt WAPPIE waarschijnlijk door hun hoofden.

-1
Het Luie Paard van Lent 5 december 2022 om 13:00

@Michiel

Ik ben blij met die 'overspannen' privacywetgeving. Anders beland je zo in China-praktijken..

En daarnaast vraag ik als 'criticaster' door, juist omdat ik het naadje van de kous wil weten. Dan is het handig om te weten om welk onderzoek het precies gaat, toch?

0
Michiel 5 december 2022 om 13:04

Luipaard, zo'n vaart zal het hier niet lopen. En als we niet kunnen uitzoeken mbt oversterfte schieten we ons toch in de voet lijkt me? Vragen is altijd goed, maar beter is een link vh onderzoek. Toch krijg ik hier het idee dat zulke discussies niet echt worden gewaardeerd hier. Mss niet het juiste platform maar wel een erg actuele.

https://www.zorgvisie.nl/doorgeschoten-privacy-kost-levens/

Mantelzorgers kunnen geen medische informatie inzien over de mensen die ze verzorgen, ouders mogen geen foto’s online zetten van de voetbalwedstrijd van hun kind, en in de kerk mag niet verteld worden welk ziek gemeentelid de bloemen ontvangt.

0
Cochise 5 december 2022 om 10:57

Wel schattig dat de focus ligt op hoe sterk die kleine Mouris wel moet zijn terwijl het misschien ook kan dat Groenewegen gewoon een heel slecht crosser is (zeker begin december als hij conditioneel ook nog maar weinig zal voorstellen).

-2
Oblomov 5 december 2022 om 13:07

Alleen weten we dat Groenewegen, op dit niveau, een heel redelijke crosser is, aangezien hij in het verleden al vaker aan deze serie heeft meegedaan en gewoon overwinningen behaald heeft. Een nieuweling die het van volwassenen wint (of zelfs maar van zijn vier jaar oudere broer) is hoe dan ook veelbelovend. Blijkt ook wel uit zijn overige uitslagen. Heeft al een hele trits overwinningen behaald.

Al is het wel onzin om er de nieuwe Van der Poel van te maken. Aangezien hij ook Nederlands kampioen tijdrijden is, zal het hoogstwaarschijnlijk een heel ander type zijn.

3
GekkeHenkie 5 december 2022 om 15:58

Ik heb even gezocht op Dylan Groenewegen veldrit uitslagen, maar zie bijvoorbeeld dat hij als junior (in 2010) bij de superprestige in Gieten 9de was. Laurens Sweeck was 17de, Michael Vanthourenhout 18de. Dus Groenewegen crosst in ieder geval al jaren en heel slecht zal hij niet zijn. Ik weet niet hoe serieus hij toen trainde en hoe dat nu is, als ik de kenners moet geloven moet je het cross gevoel elke winter weer terugvinden.

2
Blackcanyon 5 december 2022 om 20:31

@GekkeHenkie Hij heeft natuurlijk niet voor niks Groenewegen

0
Romāns Vainšteins 5 december 2022 om 09:58

Is ie al binnen?

-3

Headlines

Populair

Materiaalzone