Geen kunstsneeuw nodig bij Wereldbeker in Val di Sole

Geen kunstsneeuw nodig bij Wereldbeker in Val di Sole

© Chris Mannaerts

maandag 6 december 2021 om 15:40

Het kanon stond klaar, maar de sneeuw wordt toch ‘puur natuur’, daar in Val di Sole. Het heeft de voorbije dagen meer dan voldoende gesneeuwd om de wereldbekermanche in de voorziene en gehoopte winterse omstandigheden te laten doorgaan.

Het is momenteel zonnig in de vallei van Vemiglio, maar de temperaturen komen vooralsnog niet in de buurt van het vriespunt. -5° Celsius momenteel, -11° ’s nachts. Woensdag en donderdag wordt nog wat extra sneeuw verwacht. Kortom, de organisatoren van de negende manche van de Wereldbeker krijgen waar ze op gehoopt hadden, een sneeuwcross.

Eerder vertelden we al over de ambities van Flanders Classics en de UCI om met de Wereldbeker in Val di Sole het Internationaal Olympisch Comité (IOC) warm te maken om van het veldrijden op termijn een olympische winterdiscipline te maken. Een aantal toppers past, maar met onder meer Wout van Aert, Marianne Vos, Tom Pidcock, Eli Iserbyt, Quinten Hermans en Corné van Kessel staat er zondag toch mooi volk aan de start.

Hieronder nog een paar foto’s van de opbouw van het parcours rond de Bar Centro Fondo in Vermiglio, het centrale punt van het event daar in het Dolomietengebied. U kan ook een glimp van de opbouw opvangen via de plaatselijke webcam. Extra beelden vindt u ook op de Instagram-pagina van Val di Sole Bikeland.

Dit artikel delen:

42 Reacties

Alucard 6 december 2021 om 15:54

Heerlijke strijd kan dit worden. Wout is van nature een verstandig en ook volhardend type, maar geen durfal. Hij kan daardoor zijn superieure vermogen niet goed kwijt op verraderlijke ondergronden. Dat zagen we ook weer op de gladde kasseien afgelopen oktober. Pidcock daarentegen kan hier bij uitstek zijn voorlopig suboptimale conditie compenseren.

0
lo squalo dello Stretto 6 december 2021 om 15:59

Pidcock is zwaar overroepen. Hij deed vorig jaar iets geweldig in Namen maar verder hangt hij vaak gewoon tussen het B-garnituur (Aerts, van der Haar, Iserbyt,…). Dat was bij zijn debuut zaterdag niet anders.

0
chiller87 6 december 2021 om 16:12

@stretto bekijk zijn uitslagen vorig jaar dan nog eens. Dikwijls derde achter mvdp en wva. Verwacht wel zeker wat van de Olympische kampioen.

0
Steven_E 6 december 2021 om 17:49

Gavere was nog geweldiger, en dan moesten z’n zotte voorjaar én z’n Olympische titel nog komen.

0
Thijs E 6 december 2021 om 19:50

Pidcock is technisch nog wat beter dan WvA en wat lichter. Lopen kunnen ze allebei goed.

Als de sneeuw hard is Pidcock, als het zo zacht is dat ze meer dan een banddikte wegzakken: WvA

0
lo squalo dello Stretto 6 december 2021 om 15:58

Gelukkig maar, hoe de natuur het parcours er bij legt; zo zou het moeten zijn

0
Brabander 6 december 2021 om 16:52

Vind ik ook hoor. Kunstsneeuw zou een farce zijn

0
vanSpringel 7 december 2021 om 14:16

Altijd die kutsneeuw !

0
Dikke Man 6 december 2021 om 16:05

Ligt het warmtedoek voor Iserbyt al klaar?

0
Wheely 6 december 2021 om 16:21

Fien ligt al op te warmen onder de zonnebank.

0
Dikke Man 6 december 2021 om 16:27

Volgens mij heeft Fien een fan

0
Wheely 6 december 2021 om 17:02

Ben meer Fan van Fem, met haar boterhamzakjes.

0
Dikke Man 6 december 2021 om 17:56

Fem, Fien, Puck… je zou je bijna verspreken.

0
Arie den Blanken 6 december 2021 om 21:20

Ik moet nog zien of Iserbyt werkelijk mee gaat doen. Uit betrouwbare bron weet ik dat zijn ploegleiding hem heeft geadviseerd deze over te slaan.

0
Barry Batsbak 6 december 2021 om 16:07

Ben benieuwd wat voor een banden ze hier steken. Ik zag eens een reportage van Sven Nys die op bij wijze van demonstratie speciaal geprepareerde tubes met metalen pinnetjes over een schaatsbaan fietste, maar dat was reglementair niet toegestaan in de cross meen ik.

Edit; daar heb ik hem al: https://www.youtube.com/watch?v=U2XZB86mwJM

0
Merlinappa 6 december 2021 om 16:52

Interessant, ik ben ook benieuwd naar de tubes. Heb verschillende dingen erover gehoord; verse sneeuw gedraagt zich blijkbaar als zand dus dan kan je het beste met zo min mogelijk profiel rijden, maar als het is aangereden lijken me rhino’s weer beter. Alhoewel rubberen noppen niet echt door harde sneeuw heen komen lijkt me..

0
Barry Batsbak 6 december 2021 om 17:31

Ik vraag me ook af of ze het prepareren. Als ze het vers laten liggen is het met inrijden poederig, maar als ze het met die Manitou van de foto gaan aanrijden wordt het een ijsplaat. Je zou er bijna een loipe-bully overheen sturen.

0
Fast Freddy 6 december 2021 om 22:26

In een halve meter verse sneeuw kun je niet fietsen, dus ik verwacht een geprepareerde piste. Ff met de bully er overheen.

0
Limal 6 december 2021 om 22:40

Door een sneeuwpakket van 50 cm kom je al fietsend of lopend met de beste wil van de wereld niet heen, dus het circuit zal zeker aangereden worden. Dan enkele trainingen en nachtvorst erover en dat kan leuk glad worden. Als de ondergrond harder/kouder wordt kan ook de 'compound' steeds meer een invloed hebben. Ik veronderstel dat er geen winter-crossbanden bestaan die geoptimaliseerd zijn voor sneeuw en ijs?

(de Cross Climate 2's van op mijn auto klinken geschikt, maar gaan wellicht niet passen ;-) )

Edit: Fast Freddy was véél te snel voor mij…

0
Merlinappa 7 december 2021 om 08:22

Zeker waar, maar 5cm verse sneeuw geeft je dan wel best veel grip. Als het echt aangereden en glad is kom je er met geen enkele band goed overheen vrees ik, rubberen noppen grijpen nauwelijks in harde sneeuw. Kan best een enorme fail worden, deze cross.

0
Barry Batsbak 7 december 2021 om 08:39

Er zijn wel banden beschikbaar met carbide studs maar die zijn voor de mountainbike bedoeld. Voor zover ik weet zijn die er niet (fabrieksmatig) in een breedte van 32mm voor crossers. Nu weet ik ook niet het volledige bandenprogramma van elke leverancier uit mijn bolletje dus wellicht is er wel een exoot die hierop ingezet heeft. Anders even bij Niels Albert op zijn rommelzolder kijken, die zal nog wel iets listigs hebben liggen.

0
Staf V 8 december 2021 om 19:14

100 jeugd renners, 60 vrouwen en 70 elite renners, 230 x drie rondjes verkennen, +-700 ronden, dan wedstrijd, jeugd en vrouwen 160 x 6 rondjes is 960 passages, dus 700 + 960 is 1660 passages voor de elites er over rijden, oftewel een piste met groeven of een ijspiste die ze voor elke wedstrijd losfrezen, is trouwens ook op de beelden te zien dat ze er met een ‘bakfrees’ over rijden.

0
hnijveen 6 december 2021 om 17:06

Ik ben erg benieuwd. Leuke & goede poging om deze sport Olympisch (W) te maken, jammer dat een aantal toppers hier geen bijdrage aan (kunnen) geven.

0
Arie den Blanken 6 december 2021 om 21:22

Helemaal mee oneens. De renners die juist aan deze onzin niet meedoen hebben m.i. groot gelijk.

0
Brabander 6 december 2021 om 21:32

Waarom onzin? Omdat het op sneeuw is? Ik vind het een leuke toevoeging. Het is dat het niet vaak sneeuwt ‘hier’, maar het is toch ook een weerkundig fenomeen wat eventueel overwonnen moet kunnen worden in de croos evenals regen, ijs en kou

0
Arie den Blanken 6 december 2021 om 23:00

Zoals al elders opgemerkt door me kwam het hier ook wel eens voor als het uitzonderlijk flink winterde. Dan werd het parkoers juist zo veel mogelijk sneeuwvrij gemaakt en werden verharde start en finish stroken gepekeld. Ik herinner me nog goed de NK-s in Gieten in 1979 en 1985 ,het WK in Wetzikon 1980, het WK in München 1985. (Daar was de tartanpiste in het Olympisch Stadion sneeuwvrij gemaakt.) Deze WB in Valdi Sole lijkt op het omgekeerde scenario en dat vind ik onzin en gelukkig zien heel wat renners dat ook in

0
Michelangelo 6 december 2021 om 19:08

ook al vind ik het wat gezocht om hier te gaan crossen, het is wel erg interessant.

Natuurlijk is rijden op sneeuw iets wat bijna niemand ooit doet. Dus zowel qua bandenkeuze als rijtechniek is het een uitdaging voor iedereen lijkt me.

En vooral: moeten renners van de fiets, en komen ze dan terug in het pedaal? Want het zou mij niet verbazen als sneeuw en ijs zich ophoopt bij schoenplaatjes en in de pedalen…

0
Merlinappa 6 december 2021 om 19:44

Oef ja, dat van de schoenen is inderdaad een probleem.. interessant.

0
Michelangelo 6 december 2021 om 19:51

Als het inderdaad een probleem is, dan zijn we meteen klaar met de discussie of het op de winterspelen hoort of niet.

En anders iedereen oldschool met flats van start!

0
Arie den Blanken 6 december 2021 om 21:28

Toen ik vroeger zelf reed kwam het bij uitzondering hier en iets vaker in de vele Zwitserse crossen ook wel eens voor dat er onder winterse omstandigheden moest worden gereden. Dat betekende toen dat in afdalingen de remmen niet werkten. En ketting en derailleur vooraf en in de post goed behandelen met Ethyleenglycol (olieachtige antivries)
Als het van nature zo is dan moet het maar. Niet kunstmatig deze onzin opzoeken.

0
Fast Freddy 6 december 2021 om 22:33

Laat het nu echte sneeuw zijn. Is zelfs Arie blij. Ondanks dat vroeger alles beter was…

0
Arie den Blanken 6 december 2021 om 23:05

Toen werd de sneeuw wel zo veel als mogelijk geruimd en de verharde stroken bovendien gestrooid. Er ligt nu blijkbaar echte sneeuw maar als dit er niet was geweest zou kunstsneeuw zijn gebracht zijn en dat is grote onzin en de omgekeerde wereld.
Hoe meer renners dit boycotten des te beter.

0
Arie den Blanken 6 december 2021 om 23:06

Fast Freddy : Toen werd de sneeuw wel zo veel als mogelijk geruimd en de verharde stroken bovendien gestrooid. Er ligt nu blijkbaar echte sneeuw maar als dit er niet was geweest zou kunstsneeuw zijn gebracht zijn en dat is grote onzin en de omgekeerde wereld.
Hoe meer renners dit boycotten des te beter.

0
Brabander 7 december 2021 om 00:49

@Arie: kunstsneeuw zou ik inderdaad ook onzin vinden. Dat druist in tegen de principes van de cross

0
Merlinappa 7 december 2021 om 08:23

Gelukkig werken schijfremmen wel wat beter in de sneeuw ;)

0
Lalsacien 7 december 2021 om 08:41

Wat een heisa om niks. Het gaat om één cross in de sneeuw. Eentje. Het lijkt wel het einde van de wereld voor sommigen…

0
Dantiest 6 december 2021 om 21:11

Dit wordt schitteront

0
Theo Bovengemiddelkamp 6 december 2021 om 23:14

Ik kijk er toch wel naar uit nu ik de foto’s zie. Liever eens zo’n experiment, dan al die 13 in een dozijn rondjes door een Vlaams knollenveld.

0
Murcia 7 december 2021 om 00:02

Kan ik mij helemaal bij aansluiten, dat afschieten van een parcours bij voorbaat omdat ze 1 keer iets anders gaan doen vind ik nogal zwak.

0
Koers 7 december 2021 om 04:42

Precies dit, verandering van spijs doet eten. Is het niks, wat is er dan verloren? 1 uurtje van je tijd. En je moet wel heel negatief zijn wil je die volledig afschrijven. Is het wel leuk, gaan ze er wellicht nog een paar doen, wordt het wellicht wel olympisch. Dan gaan wellicht de MTBers ook part time overstappen, en komen er nog wat knapen van buitenaf bij. Wordt de cross alleen maar leuker van. Laat ze het maar proberen. Ik wil in elk geval juist deze cross zien.

0
S.t.B 7 december 2021 om 09:33

Bijkomend voordeel van een dergelijk ansichtkaartparcours is lekker kunnen wegdromen als de koers vroegtijdig is beslist, wat bij de cross nog wel eens wil voorkomen.
Langlaufen kan ik uren naar kijken zonder ook maar een flauw idee wie op kop gaat. Denk dat de aantrekkingskracht van Vlaamse blubber onder een deken van alle gecatalogiseerde soorten regen nogal marginaal is.

0
joowii 7 december 2021 om 08:14

Stellen dat bij strenge vorst “de temperaturen niet in de buurt van het vriespunt komen” lijkt een beetje op zeggen dat een renner die net een etappe heeft gewonnen nog een eindje van de finish is verwijderd.
:)

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone