Ook Dan Martin traint niet buiten: “We moeten rolmodellen zijn”

zaterdag 21 maart 2020 om 14:54
Ook Dan Martin traint niet buiten: “We moeten rolmodellen zijn”

foto: Cor Vos

Dan Martin mag – net als vele andere wielrenners – niet buiten trainen. De Ier zit met zijn gezin thuis in Ierland, waar hij zijn trainingen doet op de hometrainer. “We moeten rolmodellen zijn”, is Martin zich bewust. “Daar moeten we allemaal onze bijdrage aan leveren, dus is het beter om binnen te blijven.”

 Niet dat dat wel zou mogen overigens, buiten fietsen in Ierland. “Ze waren hier erg snel met de lock down, maar dat is heel goed ontvangen”, gaat hij verder tegen CyclingNews. “Het kwam voor mij als een verrassing, omdat ik toen niet wist of ik nog wel buiten mocht trainen. Gelukkig hebben ze snel aan mij duidelijk gemaakt dat het als rolmodel beter voor me is om thuis te blijven.”

“Ik had er net een zware trainingsweek opzitten, dus ik was sowieso al van plan om het even wat rustiger aan te doen. Ik denk dat we met zijn allen even allemaal een reality check moeten doen. We zijn allemaal nog gezond en er zijn mensen die er in deze situatie erger aan toe zijn.”

Natuurlijk vindt ook Martin deze situatie lastig, maar de Ier kan goed relativeren. “Het moeilijke is om nu een plan te maken, aangezien je niet weet wanneer je weer zult koersen. Ik begon net mijn goede vorm te vinden voor Catalonië en het Baskenland, maar er zijn voor andere mensen veel grotere problemen.”

“Lastig om een deadline te zetten”
“Binnen trainen is tegenwoordig ook niet meer erg met de huidige technologische ontwikkelingen, zoals Zwift”, gaat hij verder. “Wat wel een probleem gaat worden, is wanneer renners in het ene land weer normaal kunnen trainen en in het andere land nog niet. Kun je dan al beginnen met koersen? Of moeten we daarvoor op de hele wereld wachten? Daarom vind ik het nu lastig om een deadline te zetten.”

“Sommige landen zullen in juli nog in volledige lock down zitten”, sluit hij af. “Dat zal normaal zijn, maar wat verraderlijk is, is dat wereldwijd reizen normaal gesproken nog wel een jaar getroffen zal worden. Sommige landen lopen natuurlijk nog ver achter. Het is duidelijk dat er nu dus grotere problemen dan het wielrennen aan de gang zijn. Het is belangrijk om hier zo goed mogelijk doorheen te komen.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

Hollow Knight 21 maart 2020 om 15:45

Er is echt niets gevaarlijks aan buiten trainen in je eentje.

Dat hysterisch gedoe doet veel meer kwaad dan goed.

Vermijd gewoon contact met kwetsbare groepen. Problem solved.

Gebruik je verstand en laat jouw ouders of groutouders even niet op de kinderen passen… Maar ja, als je alle scholen domweg sluit…

guyremgabdel 21 maart 2020 om 16:07

Hollow Knight, jou reactie is nogal kort door de bocht en stoelt m.i. nergens op. Dit virus gedraagt zich heel anders dan andere. Als iemand in een hotel of cruiseschip een virus oploopt, dan plaatst met dit hotel of schip in quarantaine en blijft alles plaatselijk. Maar wat is er gebeurd in N-Italië ? Iemand (mister 0) komt daar uit China en besmet zijn medemensen met het virus. Als je weet dat N-Italië 3x zo groot is als Nederland, leg me dan ne keer uit hoe het komt dat als de zgn mister 0 ter vergelijking in Breda woont, ook terugkerende toeristen uit Groningen met het virus besmet heeft? Heeft mister 0 dan een 8-daagse rondreis gemaakt en overal in iemand zijn gezicht gaan blazen ?
Of wordt het virus misschien toch meegedragen door de wind en besmet het op die manier vele mensen ? En is het dus toch niet slecht om zich zo weinig mogelijk buiten te begeven ?
Vergeet ook niet (en dat is nu sedert deze week bekend) dat het virus 2 à 3 dagen kan overleven op voorwerpen (metaal, plastiek, zelfs lijken). Dat heeft men van vorige virussen haast nooit gezien.

Martino87 21 maart 2020 om 16:39

Ik snap je punt over patiënt 0 niet. Die persoon (of personen) had al mensen besmet voordat duidelijk was dat er überhaupt Corona was in Italië. Aangezien het daar barst met toeristen uit alle landen is het toch niet zo vreemd dat iemand uit Groningen het ook oploopt?

guyremgabdel 21 maart 2020 om 17:00

Nochtans niet moeilijk. Die mister 0 woonde in Codogno een dorp van 15000 zielen (wellicht nu al serieus pak minder). Ver weg van de skigebieden die op zich zo groot zijn als heel Nederland. Dus is die mister 0 gaan skiën ? Mogelijks wel maar toch niet op alle plaatsen tegelijk ?

Kannibaal van Schepdaal 21 maart 2020 om 17:01

@guyremgabdel: Iemand die alleen gaat fietsen en alleen zijn fiets aanraakt heeft 0 procent kans om besmet te worden via de lucht.

Trouwens, als iemand 2 personen per dag besmet, en die personen op hun beurt 2 personen per dag besmetten, zijn er na 14 dagen (gedurende deze tijd kan iemand die besmet is symptomen krijgen en dus doorhebben dat hij besmet is) maar liefst 16.384 personen besmet. Als er besmettingshaarden zijn in de Italiaanse en Oostenrijkse bergen, en die skiërs vervolgens terug naar hun thuisland gaan, is het niet onlogisch dat enkele weken later de hele wereld in brand staat.

Martino87 21 maart 2020 om 17:02

Je hoeft niet door patiënt 0 besmet te worden hè? Die heeft in dat dorp al mensen besmet, die mensen werkten in Milaan of Bergamo, gingen skiën in de bergen. Dat is toch het hele principe van de verspreiding?

guyremgabdel 21 maart 2020 om 17:14

Ik snap jullie logica wel , maar ik vind het gebied waarin het virus zich op zeer korte tijd razendsnel verspreid heeft, te groot om het enkel bij een ontmoeting tussen 2-3 mensen te houden. We zullen het de komende maanden of jaren nog wel vernemen. Spielberg is wsch al een script aan het maken.

Martino87 21 maart 2020 om 17:41

Het klinkt razendsnel, maar bedenk hoeveel mensen je per dag ontmoet: paar familieleden, collega’s, misschien bij een sportvereniging. Dan gaat het snel. Tegelijkertijd, in Nederland heb je nu 4000 geregistreerde bestemmingen geloof ik. Laten we aannemen dat het er in werkelijkheid veertig keer zo veel zijn. Dan zit je op 160 duizend, dat is nog steeds niet eens 1% van de bevolking in een periode van minimaal 3 weken. Is dat echt razendsnel?

kleomantre 21 maart 2020 om 19:02

Hij zal wel bedoelen dat hij nu op de rollerbank moet zitten, want lees niet echt dat hij nou zo bewust een voorbeeld wil stellen.

Maar hij zal er zicht vast goed bij voelen met deze praat voor de bühne. Doneer dan wat aan ziekenhuizen, of koop spullen voor ze in als je écht een rolmodel wil zijn en iets wil bereiken.

koos verrek 21 maart 2020 om 22:36

Een rolmodel op de rollers mooi is dat

Headlines

Materiaalzone

Populair