Nog elf renners zonder team bij Roompot-Charles

vrijdag 4 oktober 2019 om 09:35
Nog elf renners zonder team bij Roompot-Charles

foto: Cor Vos

Steeds meer renners van Roompot-Charles hebben een nieuwe ploeg gevonden voor 2020. Gisteren wisten wij nog te melden dat Nick van der Lijke de overstap maakte naar het ProContinentale Riwal-Readynez. Een overzicht van alle transfers.


Bij Roompot-Charles staat de deur nog op een kier om verder te gaan, maar in de wandelgangen wordt nog weinig rekening gehouden met een langere toekomst van de Nederlands-Belgische fusieploeg.

Van de 18 renners hebben er inmiddels zeven een nieuwe werkgever gevonden. Zo trekt Maurits Lammertink naar de Belgische ploeg Wanty-Gobert. Lammertink is niet de enige renner die naar Wanty-Gobert trekt. Ook Boy van Poppel stapt over naar de Belgische formatie. Hier wordt hij herenigd met zijn jongere broer Danny van Poppel, die op zijn beurt Jumbo-Visma inruilt voor Wanty-Gobert.

Naast Lammertink en Van Poppel vertrekken ook Oscar Riesebeek en de Belgische renner Stijn Steels bij de ploeg. Steels trekt naar de WorldTour-ploeg Deceuninck-Quick-Step, terwijl Riesebeek op zijn beurt ploeggenoot wordt van Mathieu van der Poel bij Corendon-Circus.

Grote namen als Lars Boom en Pieter Weening hebben nog geen nieuwe ploeg voor volgend jaar. Beide renners hebben aangegeven nog graag door te willen gaan als wielerprof, maar hebben voorlopig nog geen ploeg gevonden voor volgend jaar.

Overzicht Roompot-Charles
flag-nl Maurits Lammertink – flag-be Wanty-Gobert
flag-nl Boy van Poppel – flag-be Wanty-Gobert
flag-nl Oscar Riesebeek – flag-be Corendon-Circus
flag-nl Nick van der Lijke – flag-dk Riwal-Readynez
flag-be Stijn Steels – flag-be Deceuninck-Quick-Step
flag-be Senne Leysen –flag-be Corendon-Circus
flag-nl Justin Timmermans – flag-nl VolkerWessels-Merckx
flag-nl Jesper Asselman –
flag-nl Lars Boom –
flag-be Sean de Bie –
flag-be Matthias de Witte –
flag-nl Huub Duijn –
flag-be Arjen Livyns –
flag-nl Elmar Reinders –
flag-nl Sjoerd van Ginneken –
flag-nl Jan-Willem van Schip –
flag-be Michael van Staeyen –
flag-nl Pieter Weening –

Dit artikel delen:

45 Reacties

Scott Sunderland 3 oktober 2019 om 17:28

Weening kan toch elke ploeg wel gebruiken als super knecht én aanvaller. Natuurlijk is hij op leeftijd, maar een contract voor één seizoen kan toch prima.

Theo Smits 4 oktober 2019 om 23:40

Onderschatte renner, en door voor deze ploeg te fietsen helaas ook onzichtbaar
Jammer als dit verloren gaat

Scott Sunderland 3 oktober 2019 om 17:31

Van Schip zal toch best een plek in een PCT ploeg moeten kunnen scoren.

Voor de rest wordt het wellicht lastiger. Boom gaat niet voor een appel en een ei fietsen, maar heeft zijn marktwaarde mogelijk kwijtgeraakt.

Apemantus 3 oktober 2019 om 17:37

Ik blijf het zonde vinden. Zijlaard zegt dat PCT teams niet meer relevant zijn vanwege de opleidingsploegen van de WT teams. Nou daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Ik denk eerder dat Zijlaard zijn eigen falen achter deze woorden afschermt. PCT is ideaal voor renners met een wat mindere lineaire ontwikkelingscurve die anders tussen wal en schip belanden. Als Nederlands PCT team krijg je wildcards voor alle grote Vlaamse voorjaarsklassiekers. Dat is van onschatbare waarde. Tevens kan een PCT team een heel goed thuis zijn voor renners in de herfst van hun carriere, maar die nog steeds een fantastisch potje hard kunnen fietsen.

Rawolf 3 oktober 2019 om 18:20

Cornelisse zei op eurosport juist dat een Nederlandse PCT ploeg essentieel is. Als het aan hem lag zouden Jumbo Academy en Sunweb Development beide opgerolt worden ten koste van 1 pct ploeg

RiGHT 3 oktober 2019 om 17:39

Erg jammer dat er geen opvolger is voor Roompot-Charles. Raar eigenlijk gezien de staat van het Nederlandse wielrennen – tegelijk heeft de ploeg vrij weinig bij elkaar weten te fietsen de afgelopen 2 a 3 seizoenen. Erg spijtig, veel van deze jongens pasten perfect bij een ploeg zoals R-C, daar missen we er wat van hier in Nederland. Na de overname van Roompot zat het er echter al wel een beetje in dat het sponsorschap wel af zou gaan lopen…

JaBo 3 oktober 2019 om 17:39

Van Schip moet toch wel ergens een plekje vinden. Misschien moet hij dan wel dat rare stuurtje gaan missen want ik zie geen fatsoenlijke fietssponsor fietssponsor die dit gaat accepteren.

KnightBiker 3 oktober 2019 om 18:38

Is juist reclame voor hem. Er is veel belangstelling In De media voor dat stuurtje!

wulu 4 oktober 2019 om 10:35

Dat “rare” stuurtje komt gewoon van de baan/keirin af. Naast van Schip zijn er inmiddels in de world tour Taco vd Hoorn en Hirschi van Sunweb ook al overstag gegaan. Weliswaar minder extreem als JW Schip, maar die mannen zitten zoveel dieper en daardoor ook aero dat het gewoon loont om zo je wattages te sparen. Ik hoop op een PCT ploeg voor Jan Willem met dit stuurtje

Franco Ballerini 3 oktober 2019 om 17:48

Achteraf kunnen we toch wel concluderen dat dit een samengeraapt zootje was zonder enig resultaat van belang. Goed te begrijpen dat de stekker er uit is getrokken.

Verweggistan 4 oktober 2019 om 08:51

Vooral afgelopen transfer seizoen. Daarvoor was het nog best logisch. Natuurlijk de fusie, maar daarnaast ook vooral de renners behouden die er vanaf het begin bijzitten terwijl er renners waren die beter presteerden. En Timmermans halen.

Franco Ballerini 4 oktober 2019 om 16:18

Klopt, ik bedoel idd na de fusie.

Cyclinglife 3 oktober 2019 om 17:52

Zou roompot charles gered zijn, als straks uit de rechtzaak tegen van aert blijkt dat van aert onrechtmatig zijn contract heeft verbroken en dus moet betalen?
Wanneer is de rechtzaak trouwens?

Franco Ballerini 3 oktober 2019 om 18:14

Al die rechtzaken of het dreigen daarmee in het wielrennen. Ik word er onderhand onpasselijk van. Van Aert vs Roompot Charles, TJV vs ASO, Dennis vs Merida, Sunweb vs UCI etc.

Rico. 3 oktober 2019 om 18:30

Wat er ook uit die rechtszaak komt, er gaat echt geen geld voor het voortbestaan van Roompot beschikbaar gemaakt worden.

Nico Dick 3 oktober 2019 om 21:21

Zie puntje 4 in dit artikel: https://www.wielerflits.nl/nieuws/alles-wat-je-moet-weten-over-roompot-charles-in-zeven-vragen/
De rechtszaak is WvA vs Sniper Cycling. Staat compleet los van Roompot-Charles

IlPirata 3 oktober 2019 om 18:15

Weening zou gezien zijn prestaties toch wel een mooie ploeg kunnen vinden. Zou zonde zijn als hij stopt.

Theo Smits 4 oktober 2019 om 23:36

Verlies voor de wielersport, jammer dat hij de afgelopen jaren niet voor een worldploeg heeft kunnen/ mogen rijden, zodat veel van zijn harde werk onzichtbaar is gebleven?
Ze moeten bij Jumbo- Visma maar eens goed kijken naar wat deze wielrenner heeft laten zien en laat zien ( zie WK 2019) Ik denk dat ze zo’n superknecht nog wel kunnen gebruiken met al die kopmannen, en eventueel een ( semi- vrije) rol in de klassiekers.

KnightBiker 3 oktober 2019 om 18:42

Van t schip mag echt niet zonder ploeg vallen, die gast is goud!

Franco Ballerini 3 oktober 2019 om 19:19

Ik heb zelf ook altijd de neiging om een “t” of “het” tussen “van” en “Schip” te zetten. Aparte kerel, leuk voor het rariteitenkabinet, maar kan qua prestaties niet in de schaduw staan van Weening of de Bie.

Oblomov 3 oktober 2019 om 21:50

De Bie? Van Schip is drie jaar jonger en heeft meer UCI-overwinningen op zijn naam. Die mag met gerust hart plaatsnemen in de schaduw van De Bie, als hij daar behoefte aan heeft. Hoeft hij niet eens zijn regenboogtruitje van de puntenkoers voor aan te doen.

wulu 4 oktober 2019 om 10:44

@Franco Ballerini

Ik snap jouw opmerking op persoonlijke basis. Maar die is totaal ongefundeerd als je zijn uitslagen (incl. wk baan) erop nakijkt tov de rest van Roompot Charles.

Franco Ballerini 4 oktober 2019 om 16:21

Inderdaad een uitstekende baanrenner, maar op de weg heeft hij mij nog niet kunnen overtuigen. Maar misschien oordeel ik te vroeg, dus gun ik hem van harte een nieuwe ploeg om het te laten zien.

west 3 oktober 2019 om 19:18

Schippie zou wel eens zelf een jaartje geen ploeg willen hebben?
Met het oog op Tokio 2020 een jaartje zijn eigen ding doen met een beetje NOC-NSF steun?

Groningen 4 oktober 2019 om 13:44

Ik hoop in ieder geval dat hij zijn focus op het baanwielrennen behoudt. Hij doet het op de weg aardig, en baanwielrennen doet mij persoonlijk wat minder, maar daar is hij echt wereldtop, zou zonde zijn als dat minder wordt omdat hij bij een team komt wat dat minder ondersteunt.

Baik-Baik 3 oktober 2019 om 19:20

Bedankt voor het lijstje. Kunnen jullie als redactie bij de renners nagaan wat de stand van zaken is? Ook benieuwd wat Boogerd gaat doen.

Franco Ballerini 3 oktober 2019 om 19:27

Ik hoop niets. Weg met bedriegers als Boogerd.

Omhoog73 3 oktober 2019 om 21:02

Heb je wel alles op een rijtje? Franco Ballerini was net zo grote bedrieger (mapei). Dus niet zo hypocriet doen.

Franco Ballerini 4 oktober 2019 om 16:11

Ik heb niets tegen Boogerd, maar dopingzondaars dienen te worden geweerd uit de wielersport om deze gezond te maken/houden.

Onie 3 oktober 2019 om 21:04

Van het Schip moet wel ploeg kunnen vinden, maar met het oog op Tokio zal dat wel een ploeg moeten zijn waar hij die ruimte krijgt.

EddyB1958 4 oktober 2019 om 03:43

Wordt er hier één naam vaker verkeerd gespeld dan Jan -Willem van Schip?

havana 4 oktober 2019 om 07:00

A. Geesink en T. Poels? En natuurlijk Frank Hoste en Caisse d’Espagne. #magikdatzeggen

josi 4 oktober 2019 om 07:47

Ik denk dat Krui(j)swijk wel in de buurt komt.

Chasse_patate 4 oktober 2019 om 09:58

Azijnzeiker EddyB komt er weer in!

HoofdIsVrij 4 oktober 2019 om 10:21

Teunissen…

Poeksel 4 oktober 2019 om 10:25

Chaves?

EddyB1958 4 oktober 2019 om 12:11

@ Rotte aardappel is dit nu ook al azijn zeiken? In Vlaanderen zeggen we steek je hoofd waar de zon niet schijnt.

Groningen 4 oktober 2019 om 13:55

Hier heeft eddy wel een punt. Ik zal zelf ook heus wel eens een typefoutje gemaakt hebben, maar het zou wel van wat meer respect getuige wanneer er een beetje aandacht aan de juiste spelling van namen van renners gegeven zou worden.

Derierre de la course 4 oktober 2019 om 23:12

Eens met Eddy, wat meer respect voor iemands naam zou wel eens mogen. Je kan m gewoon copy-paste’en uit het nieuwsbericht erboven. Het is niet dat je langs zijn of haar wikipedia moet.

Jonathan 4 oktober 2019 om 11:31

Ik heb Breukink nooit op een redelijk bestuur kunnen betrappen, visieloze man.

Bij Rabo, reden ze in de tijd van Breukink ook kleurloos.

Theo Smits 4 oktober 2019 om 23:45

Vind het geheel van ploegleiding bij Roompot niet sterk, en hebben door het aangaan van de fusie, waarbij ze goud zagen, haar eigen doodskuil gegraven.

john 4 oktober 2019 om 12:02

Roompot -Sniper het begin van het einde

Baukema Tomoulin 4 oktober 2019 om 12:26

Ik hoop dat Corendon Weening en Van Schip kan oppikken. Ploeg met ambitie en kan nog wel jongens gebruiken die jaarlijks een paar overwinningen pakken. Anders moet je alles steeds maar weer van MvdP, Merlier en Jans hebben.

JannesM 4 oktober 2019 om 15:32

Superdonny gaat zich focussen op Marathons

Theo Smits 4 oktober 2019 om 23:29

Weening moet naar Corendon , daar moet MvdP maar voor zorgen door te wijzen op het werk van Weening tijdens afgelopen WK ( in dienst van Mathieu)