Nederlands drietal op weg naar Riwal-Readynez

Door Nick Doup, Julian Dubbeld, Maxim Horssels & Youri IJnsen, woensdag 2 oktober 2019 om 06:00
Nederlands drietal op weg naar Riwal-Readynez

Arvid de Kleijn - foto: Cor Vos

Riwal-Readynez krijgt volgend seizoen een klein contingent met Nederlanders. Diverse bronnen laten aan WielerFlits weten dat Martijn Budding, Arvid de Kleijn en Nick van der Lijke deze winter overstappen naar de Deense ProContinental-ploeg. Daarnaast zouden nog een aantal Nederlandse renners gesprekken met de ploegleiding van Riwal-Readynez voeren. Het team heeft nog twee plekken vrij in de selectie voor 2020 en verwacht binnen tien dagen alles rond te hebben.


De Deense ploeg heeft Riwal Denmark als hoofdsponsor. Dat bedrijf is een dochteronderneming van Riwal, een Nederlands bedrijf. Het is gespecialiseerd in verhuur, verkoop en onderhoud van hoogwerkers, verreikers en heftrucks. In 2001 breidde het bedrijf zich uit naar Denemarken en inmiddels in vele andere Europese landen. Op dit moment onderzoekt het moederbedrijf of zij wil en kan investeren in de wielerploeg. Riwal-Readynez is nu een puur Scandinavisch team en heeft zichzelf de bijnaam The Nordic Fighters aangemeten. Riwal Nederland zou graag een meer internationale uitstraling zien en kijkt middels een business case of dit haalbaar is.

Budding, De Kleijn en Van der Lijke
Ondertussen zijn drie Nederlanders zeker van een contract bij de Deense formatie. De Kleijn staat al jaren te boek als een talentvolle sprinter en hij won onlangs de Druivenkoers in Overijse. In 2017 pakte hij met de Sluitingsprijs Putte-Kapellen ook al eens een profkoers. Vorig jaar viel voor hem door een hardnekkige knieblessure grotendeels in het water. De 25-jarige spurter maakt de overstap van Metec-TKH.

Budding (24) maakte in 2017 zijn profdebuut bij Roompot-Nederlandse Loterij, maar moest daar na twee seizoenen vertrekken. Hij koos voor een stap terug naar BEAT Cycling Club, waar hij dit jaar zijn loopbaan herlanceerde. Budding zette een reeks korte uitslagen neer, met overwinningen in de Ronde van Rhodos (rit- en eindzege), een tweede plek in de Ronde van Overijssel, ritwinst in de Tour de la Mirabelle en een etappezege in de Kreiz Breizh Elites. Ook werd hij vierde op het NK.

Voor Van der Lijke komt er met de overgang naar Denemarken een verlenging van zijn carrière. De 28-jarige Zeeuw maakte in 2014 zijn profdebuut voor Belkin, maar daar kon hij in twee jaar tijd niet imponeren. Vanaf 2016 verdedigde hij de kleuren van Roompot-Charles en voorgangers, de ploeg die na dit seizoen naar alle waarschijnlijkheid ophoudt te bestaan. De komst van de drie Nederlanders staat overigens los van de eventuele investering van Riwal Nederland. De Deense ploeg werkt al jarenlang een groot programma in Nederland en België af. Daarin wil ze beter voor de dag komen, waardoor de ploegleiding zich wilde versterken met een aantal Nederlanders.

Hoge ambities
Riwal-Readynez heef torenhoge ambities voor de toekomst. Beide titelsponsoren zijn vastgelegd tot en met het seizoen van 2021. In dat jaar wil de Deense ploeg deelnemen aan de Tour de France. Die start dat seizoen namelijk in de Deense hoofdstad Kopenhagen. Ook de tweede en derde etappe vinden plaats in het Scandinavische land. Als grootste ploeg uit Denemarken richten ploegleiders Michael Blaudzun en Michael Skelde zich vooral op het ontwikkelen van jonge renners. Afgelopen winter werden er voor het eerst naast Denen, ook andere Scandinaviërs vastgelegd. Steffen Kromann (CEO van de ploeg) heeft de ambitie om in de toekomst uit te groeien tot een stabiel ProContinental-team.

De laatste jaren werden er door Riwal-Readynez een aantal profs afgeleverd. Nicolai Brøchner maakte eind 2017 de overstap naar Holowesko-Citadel, maar die Amerikaanse ploeg hield op te bestaan. De snelle Deen bleef echter prof, want afgelopen winter keerde hij terug bij Riwal-Readynez. Daar heeft hij nu een aflopend contract; met Tobias Kongstad zijn dat de enige twee van de huidige selectie. Vorig jaar stapte de jonge klimmer Jonas Gregaard Wilsly over naar WorldTour-team Astana. Alexander Kamp (Trek-Segafredo) en Andreas Stokbro (Team NTT) volgen komend seizoen zijn voorbeeld.

Bij de ploeg gelden de Denen Andreas Kron en Mathias Norsgaard als grootste talenten. Eerstgenoemde laat zich veelvuldig zien in de zwaardere wedstrijden. Hij werd dit jaar tweede in de Oren GP, vijfde in de Baloise Belgium Tour en vijfde op het WK voor beloften. Norsgaard is dan weer een getalenteerde tijdrijder. Hij won dit jaar de openingsrit in de Ronde van de Toekomst en hij eindigde als vierde op het WK tijdrijden voor beloften. Vorig jaar was hij in Innsbruck nog goed voor brons. De snelle Rasmus Bøgh Wallin en Zweeds kampioen Lucas Eriksson gelden eveneens als talentvolle renners.

flag-dk Riwal-Readynez 2020 (voorlopige selectie)
flag-dk Jonas Aaen Jørgensen (33)
flag-no Kristian Aasvold (24)
flag-nl Martijn Budding (24)
flag-no Sondre Holst Enger (25)
flag-se Lucas Eriksson (23)
flag-nl Arvid de Kleijn (25)
flag-dk Andreas Kron (21)
flag-nl Nick van der Lijke (28)
flag-no Sindre Skjøstad Lunke (26)
flag-se Kim Magnusson (27)
flag-dk Mathias Norsgaard (22)
flag-dk Rasmus Quaade (29)
flag-dk Torkil Veyhe (29)
flag-dk Emil Vinjebo (25)
flag-dk Troels Rønning Vinther (32)
flag-dk Rasmus Bøgh Wallin (23)

Dit artikel delen:

18 Reacties

trickstuff 2 oktober 2019 om 07:14

Die zijn nog wel een flink stuk verwijderd van een start in de Tour, en daar gaan deze 3 Nederlanders weinig verschil in maken.

Het is contingent trouwens.

EddyB1958 2 oktober 2019 om 08:02

Over de Tour wordt niets gezegd, dus je reactie slaat nergens op.

Fast Freddy 2 oktober 2019 om 08:15

@Eddy, leesbril kwijt?

Wheely 2 oktober 2019 om 08:19

“Beide titelsponsoren zijn vastgelegd tot en met het seizoen van 2021. In dat jaar wil de Deense ploeg deelnemen aan de Tour de France. Die start dat seizoen namelijk in de Deense hoofdstad Kopenhagen.”

john 2 oktober 2019 om 08:22

Fast Freddy ,die ziet het alleen maar als het over Eddy den tweede gaat

Freewheelert 2 oktober 2019 om 07:26

Mooie ontwikkeling! Riwal heeft een aantal attractieve koersen gereden dit jaar en zich positief in de kijker gereden. Als dit zich kan doorontwikkelen in een stabiele Deens-Nederlandse Procontinentale ploeg is dit erg mooi voor zowel het Deense als het Nederlandse wielrennen!
Juist voor renners als De Kleijn en Budding zijn dit soort ploegen zeer belangrijk.

Verweggistan 2 oktober 2019 om 08:15

Mooi nieuws voor Budding en de Kleijn. Die verdienen een stapje hoger.

kiryienka 2 oktober 2019 om 08:19

Ik vroeg me al af wanneer De Kleijn de stap omhoog ging maken. Leuke ploeg, die zijn echt aan de weg aan het timmeren. Ook met jongens als Quaade, Holst Enger en Kron kan dit echt een leuke ploeg worden

KimJungPoels 2 oktober 2019 om 08:42

Mooi voor deze Nederlandse gasten dat ze op PCT niveau actief kunnen zijn/blijven volgend jaar.

Wat betreft Riwal, die ploeg krijgt toch wel een klein tikje. Met Kamp en Stokbro vertrekken al twee van de betere talenten, en een aantal van de grotere opkomende Deense talenten trekken naar Uno-X In plaats van naar Riwal volgend jaar.

PS: Zou er niet ook eens een PCT ploeg moeten komen niet met Bas van der Kooij in zee gaat?

HoofdIsVrij 2 oktober 2019 om 09:02

Gelukkig vinden de Roompot renners weer her en der een plekje. Toch benieuwd waar Asselman, Boom, Weening en Van Schip terecht gaan komen.

Oblomov 2 oktober 2019 om 09:09

Mag toch hopen dat Van Schip één van die renners is waarmee ze nog in onderhandeling zijn.

De Kleijn lag voor de hand met zijn zes UCi overwinningen dit jaar. Budding wellicht ook, met vier (al vind ik Havik structureler in beeld rijden namens Beat). Van der Lijke vind ik niet de meest voor de hand liggende keuze. Dan zou ik eerder Andre Looij terughalen uit het Verre Oosten of kiezen voor talenten als Marten Kooistra of Bas van der Kooij.

Yeez 2 oktober 2019 om 09:30

En van der kooij?

Scott Sunderland 2 oktober 2019 om 09:49

Leuk toch voor die drie jongens ! In het buitenland koersen in plaats van het continentale circuit in Nederland en België is veel avontuurlijker. Zie Jetse Bol die naar Columbia trok. De jongens in Azië die het goed doen.

heuvelcolombia 2 oktober 2019 om 10:43

Aan de ene kant jammer van hun Scandinavische imago dat ze nu buitenlanders halen. Aan de andere kant bedrijfstechnisch een goede zet. De Nederlandse media hapt meteen (zie dit nieuwsbericht en de reacties erop) en de ploeg zal bij mensen nu ineens een lichtje doen branden.

Witte Trui 2 oktober 2019 om 11:13

Ik zie van Schip nog wel naar Corendon trekken, maar zijn baanambities maken dat wellicht lastig. Boom zie ik nog wel naar Wanty gaan, of een ploeg als Cofidis. Weening zou in menig WT- ploeg nog zeer bruikbaar zijn, maar die plekjes zijn schaars. Op het WK maakte hij een sterke indruk, dus moet een verlenging van zijn carrière op niveau er zeker in zitten.

kelderfan 2 oktober 2019 om 12:12

Mooi dat het drietal zich verder kan ontwikkelen bij Riwal

kampie 2 oktober 2019 om 12:27

Super dat ze een mooie ploeg vinden, prima niveau ook. Ik ken heel dat team niet maar hoop ze komende jaren veel te zien. En dat die torenhoge ambities niet persé in 2021 gerealiseerd hoeven te zijn, dan kan het de sponsors wel eens tegenvallen.

Samlambeej 2 oktober 2019 om 17:26

Riw-al wat de klok slaat.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.