Tom Dumoulin mist Strade Bianche door positieve coronatest
foto: Cor Vos
vrijdag 4 maart 2022 om 10:21

Tom Dumoulin mist Strade Bianche door positieve coronatest

Tom Dumoulin kan alsnog de Strade Bianche niet rijden. Aanvankelijk stond de Nederlandse kopman van Jumbo-Visma op de startlijst om samen met oud-winnaar Tiesj Benoot het kopmanschap te dragen, maar de Limburger testte vanochtend positief op het coronavirus.

Donderdag verkende Dumoulin met zijn ploegmaten nog de finale van de Strade Bianche. Hoewel hij vooralsnog geen verschijnselen van corona heeft, was de testuitslag duidelijk. Samen met Ties Benoot wilde de ploeg hem naar voren schuiven in de Toscaanse klassieker over de witte gravelwegen.

Sportief manager Merijn Zeeman van Jumbo-Visma gaf als reden voor de teleurstellende resultaten van Dumoulin in de bergritten van de UAE Tour een gebrek aan wedstrijdritme aan, maar benadrukte dat de oud-winnaar van de Giro d’Italia er conditioneel goed voor staat.

Om 11.15 uur is bovenstaand deel voorzien van updates met het nieuws over de positieve coronatest van Tom Dumoulin.


Benoot: “Met vertrouwen aan de start”
Jumbo-Visma gaat door de afwezigheid van Dumoulin met slechts zes renners van start in de Italiaanse gravelklassieker. Naast Benoot zijn dat Sepp Kuss, Robert Gesink, Koen Bouwman, Timo Roosen en Milan Vader. De Belgische kopman kijkt uit naar de Toscaanse koers. “Strade is een speciale koers voor mij. Ik behaalde er mijn eerste profzege en tot op heden blijft dat ook mijn mooiste overwinning”, vertelt hij.

“Voor de rest heb ik er ook altijd al goed gereden en haalde ik er bijna altijd de finale. Ik ga ook gewoon heel graag naar Italië om wedstrijden te rijden en zeker naar Toscane”, aldus Benoot. “Strade is wel het soort wedstrijd waar vooral ongeluk een beslissende factor kan zijn. Maar voor de rest sta ik met veel vertrouwen aan de start, want ook de ploeg is heel goed. Ik ga voor een zo hoog mogelijke notering.”

Tiesj Benoot – foto: Cor Vos

Tirreno-Adriatico
Twee dagen na Strade Bianche gaat Tirreno-Adriatico van start. Benoot en Kuss zijn de enige twee renners van Jumbo-Visma die beide koersen rijden. In Tirreno-Adriatico koersen ze samen met kopman Jonas Vingegaard, Jos van Emden, Tosh Van der Sande, Olav Kooij en Edoardo Affini.

“Met Jonas hebben we een kopman die al bewezen heeft dat hij goed is. Ik wil hem vooral zo goed mogelijk ondersteunen. Daarnaast kan ik de Tirreno ook gebruiken om nog aan die laatste procenten te werken richting de rest van het klassieke voorjaar”, kijkt Benoot vooruit.

RIDE Magazine
121 Reacties
Sorteer op:
4 maart 2022 10:27
Dat klinkt niet goed.
4 maart 2022 10:28
Goh.. je verwacht het niet he...
4 maart 2022 10:30
Niet fit is niet fit en wel fit is wel fit, simpeldepimpel. Contract Matje ook maar verscheuren want oud opaatje met zere rug?
    4 maart 2022 10:57
    Klopt, en als je niet fit bent kun je ook geen topprestatie leveren
4 maart 2022 10:32
Niet te voorbarig, intern zal wel meer bekend zijn.
    4 maart 2022 10:45
    Tom heeft toch een soort parttime contract? iets in de zin als, hij rijdt wanneer hij wil en krijgt dan betaald?
    4 maart 2022 12:10
    Zo blijkt maar weer Jean!
4 maart 2022 10:33
Laten we eerst even het verdere nieuws over hem afwachten voordat we een oordeel vellen
    4 maart 2022 10:58
    Uiteraard eens. Hoor-wederhoor. Alleen jumbo werkt speculatie in de hand door verder geen mededelingen te doen.
    4 maart 2022 12:11
    Prima reactie Scorel!
4 maart 2022 10:33
Dumoulin's grote zwakte is dat hij tegenvallers slecht kan verwerken. Elk zuchtje tegenwind laat psychologisch en fysiologisch het kaartenhuis ineen storten.

Begint de Raymond van Barneveld van het wielrennen te worden.
    4 maart 2022 10:50
    Geen idee of dat allemaal psychische oorzaken heeft. De meeste renners hebben om de zoveel tijd wel fysieke problemen, lijkt me voor Tom vervelend om dan telkens te moeten horen dat het net bij hem allemaal te wijten is aan mentale zwakte.

    Dumoulin zit (net als Sagan hier eerder op de dag) gewoon in een fase van zijn carrière dat het allemaal moeizamer verloopt. Zie ook een Pinot bijvoorbeeld.

    Het lijf heeft er al een aantal jaren stevige belasting op zitten. Daar zaten een paar topjaren bij en dus denkt het publiek dat die vette jaren wel zullen blijven duren tot hun 35. En als dat dan toch moeilijk blijkt, ligt het voor de buitenwereld uiteraard aan de motivatie of de mentale sterkte.
    4 maart 2022 10:57
    Heel fijn dat je op afstand een psychologische analyse kan geven. Luister ik maar niet meer naar goeie vriend Tankink bijvoorbeeld die zegt dat hij nog nooit zo goed in zijn vel heeft gezeten als nu.
    4 maart 2022 11:01
    Ik vind het allemaal makkelijk praten hier door velen.
    Misschien is het fysiek: zijn rug, knie naweeën van het een of ander. Dan is het wel erg voorbarig, zoals hier gereageerd wordt.

    Mocht het toch het mentale zijn, ook dan zie ik niet in waarom sommige mensen zo simpel reageren.
    Mocht je ooit een burnout hebben gehad, dan zijn zulke reacties pijnlijk om te lezen. Tonen van weinig empathie en sympathie.
    4 maart 2022 11:08
    Natuurlijk is het deels speculatie, daarom zitten we hier.

    Maar we weten ook dat Tom iemand is die rondrijdt met wat je voor een topsporter gerust een psychologische handicap kunt noemen.

    Om precies te zijn is hij slecht bestand tegen negatieve emoties. Die ervaart hij niet alleen sterk, ze hebben een soort mulitplier effect en leiden tot fatalistische gedachten, pychosomatische reacties en zelfs depressie.

    Na een lekker lange chillperiode in de luwte zit hij "weer goed in zijn vel", maar juist bij dit soort mensen kan na een plotse tegenvaller alles razendsnel weer in een storten.
    4 maart 2022 12:26
    "Natuurlijk is het deels speculatie, daarom zitten we hier."

    "Om precies te zijn is hij slecht bestand tegen negatieve emoties. Die ervaart hij niet alleen sterk, ze hebben een soort mulitplier effect en leiden tot fatalistische gedachten, pychosomatische reacties en zelfs depressie."

    Dit noem jij speculaties? Je klinkt meer alsof je al jaren zijn psycholoog bent.
    4 maart 2022 12:32
    "Om precies te zijn is hij slecht bestand tegen negatieve emoties. "

    Wat is jouw achtergrond? Psycho-analyse op basis van indirecte bronnen?

    En hoe verhoudt jouw eerdere precieze analyse zich tot de huidige update met positieve coronatest?
    4 maart 2022 12:47
    “Om precies te zijn is hij slecht bestand tegen negatieve emoties. Die ervaart hij niet alleen sterk, ze hebben een soort mulitplier effect en leiden tot fatalistische gedachten, pychosomatische reacties en zelfs depressie.”

    Hahahahahaha!!!! Ja dan beter als MvdP gewoon een hersenloze gamer zijn ja, geen gezeik met psychologie etc. Niks aan te duiden. Kan wel fietsen of niet fietsen, simpellll.
4 maart 2022 10:34
Hij mag niet eens meer niet fit zijn? Weinig poot om op te staan als je een contract zou verscheuren.
4 maart 2022 10:38
Het kan een griepje zijn. Maar aannemelijker is idd het mentale aspect. Tom heeft veel te hoge verwachtingen van zichzelf en kan het niet waarmaken. Hij kan het zelf niet kantelen, kan zich ook niet meer verschuilen achter dat er het aan de ploeg ligt. Je hoort Ganna en Bisseger ook niet jammeren dat ze geen rondjes kunnen winnen. Dus je plaats weten in het peloton. Jumbo moet, zeker voor dat salaris, een directieve aanpak hanteren. Als Tom daar niet mee om kan gaan, dan moet ie eerlijk naar zichzelf toe zijn en accepteren dat topsport cycli er voor hem niet meer in zit.
    4 maart 2022 11:13
    Tankink had het over rugklachten in de uae tour
4 maart 2022 10:38
Ahahqhah. Het is toch ook echt niet tegeloven zeg. Alles draait om hem. Maar aan hem ligt het nooit.
    4 maart 2022 11:03
    Vreemde conclusie. Waar zegt hij dat het aan iemand anders ligt? Hij is gewoon niet fit. Zoals ieder mens/sporter niet fit kan zijn, daar is niks vreemds aan.
    4 maart 2022 12:01
    Hey, goede reactie bruh

    Mss voortaan even op de feiten wachten
4 maart 2022 10:39
Beterschap!
Rugklachten overkomt zelfs de beste, en die gaat gewoon PR en LBL winnen dit voorjaar, heb ik ergens gelezen…
4 maart 2022 10:43
Het begint inmiddels een beetje genant te worden. Bijkomend probleem is ook nog eens zijn salaris. Door zijn naam zal deze nog aanzienlijk zijn, het is echter een renner die in july 2018! zijn laatste WT koers heeft gewonnen... Hier zouden ze nog een kopman van in dienst kunnen nemen of een luxeknecht voor v Aert of Roglic.
    4 maart 2022 12:23
    Ik denk dat het bij kruiswijk nog erger is. Die krijgt ook al jaren een kopman salaris en wint nooit wat
    4 maart 2022 13:53
    @EricV klopt helemaal, die Kruiswijk moet toch een van de meest overschatte wielrenners van de 21ste eeuw zijn.
    4 maart 2022 14:03
    Slechts 3de in het ak van de TDF
4 maart 2022 10:44
He? Hij mag niet ziek of geblesseerd zijn?
4 maart 2022 10:45
Eens. Je trots op zij zetten, genieten vd laatste jaren van je wielercarriere. Hij hoeft niets meer te bewijzen, we weten dat ie goed kan fietsen.
4 maart 2022 10:46
Altijd in voor een genuanceerde reactie die Xevar
4 maart 2022 10:50
Als Zeeman dit niet kan managen dan mogen daar ook vraagtekens bij. Wellicht is Tom teveel in zijn nabijheid, waardoor een professionele kijk ontbreekt.
4 maart 2022 10:55
@redactie. Ik vind dit wel een leuke voor een polletje waarbij wij kunnen kiezen uit een aantal mogelijke scenario's en de daarbij behorende gevolgen.
4 maart 2022 10:57
Veel negatieve reacties hier, zonder dat iemand weet wat er precies aan de hand is. Je kunt het ook positief bekijken: als Dumoulin in de UAE Tour inderdaad rugklachten had, verklaart dat wel waarom hij daar tegenviel en is er dus hoop op verbetering als hij van die klachten af weet te komen. Om het meteen op het mentale aspect te gooien, is een beetje flauw als de oorzaak voor ons buitenstaanders onbekend is.
    4 maart 2022 11:03
    Tja, zo kunnen ze tijdens elke ronde wel iets verzinnen.

    Als hij in de giro slecht presteert is het zeker een ingegroeide teennagel die hem parte speelt.
4 maart 2022 10:58
Mentaal niet fit na zijn blamage in de UAE tour?

Kan weinig respect meer opbrengen voor deze renner. Zoveel kwaliteiten, maar totaal geen doorzettingsvermogen. Geef dan gewoon toe dat topsport je niet ligt en ga iets nuttigs doeb
4 maart 2022 10:59
Xevar doet me denken aan iemand die hier vroeger ook wel eens rond hing...
4 maart 2022 10:59
Altijd fijn als de reageerders op Wielerflits precies weten hoe hier de vork in de steek zit: fysiek, psychologisch en contractueel gezien.
    4 maart 2022 11:18
    Dat weten we niet zeker idd. Maar 1 ding is wel zeker. Hij verdient een vermogen, er zijn doelen gesteld en Tom heeft amper geleverd. Topsport is keihard. Als je te veel uitvalt om wat voor reden dan ook, zal dat consequenties krijgen. Het gaat echt niet alleen meer over de UAE tour en Strade.
4 maart 2022 11:00
Bram Tankink is een slimme gast. Mooi gebaar ook zijn T-shirt met de witte duif!
    4 maart 2022 12:47
    Ja, Tantink weet meer dan Zeeman, niet handig om beide met een afwijkend verhaal te komen v.w.b. de UAE tour.
4 maart 2022 11:06
Pidcock is ook niet fit en rijdt SB ook niet, zijn contract ook maar verscheuren dan?
Jeetje wat een stemmingmakerij.
4 maart 2022 11:07
Jammer voor Tom en de Nederlandse volgers dat er een streep moet door deelname aan Strade Bianche. Maar ik heb het hier al vaker verkondigd: februari, maart en april waren ook in de hoogtijdagen van Dumoulin probleemmaanden (en ook nul zeges). De balans maken we wel op na de Giro. Aan het talent of de werklust zal het niet liggen.
    4 maart 2022 11:11
    Niet helemaal waar: in zijn giro-jaar werd tom 3de in de zandbak-tour. Verder weinig zin negatief te zijn als je de oorzaak niet weet. WEl vreemd dat de oorzaak van zijn teleurstellende prestaties in de bergetappes van de UAE niet 'officieel' bekend zijn gemaakt.
    4 maart 2022 11:35
    Precies @Panache, ik ben met je eens: Zeeman zei in de Telegraaf “We zagen ook al in 2019 dat hij in de eerste wedstrijden van het jaar nog even dat ritme moet opdoen".
4 maart 2022 11:10
Wow, wat een teleurstelling! Ik denk dat hij een ideale ploegmaat voor Tiesj had kunnen zijn in de finale.
4 maart 2022 11:11
Hij heeft 1 koers gereden en het is gelijk weer gezeur. Hij wil nog de grote renner zijn, maar niet de absolute kopman. Je kan er niet zomaar een jaartje uitstappen en dan weer proberen aan te haken. De UAE Tour heeft hem een flinke knauw gegeven.
Nu een rugblessure, daar ga je niet beter van fietsen. Ben bang dat het tegen beter weten in is dat Dumoulin terug is gekeerd in het peloton.
Als de tegenslagen zich opblijven stapelen dan vermoed ik dat hij er snel de brui aan zal geven. Nee, het zal dit jaar weer van Roglic, VanAert en Vingegaard moeten komen.

Reacties zijn gesloten.