Tom Dumoulin vormt koppel met Tiesj Benoot in Strade Bianche

Tom Dumoulin vormt koppel met Tiesj Benoot in Strade Bianche

foto: Cor Vos

woensdag 2 maart 2022 om 12:16

In de UAE Tour maakte Tom Dumoulin indruk met een sterke derde plaats in de vlakke, negen kilometer lange tijdrit, maar op de twee aankomsten bergop verloor de kopman van Jumbo-Visma verrassend veel tijd. Op Jebel Jais moest hij 5’04 prijsgeven, terwijl hij in de slotrit op Jebel Hafeet 4’42 verloor op ritwinnaar Tadej Pogacar.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

“Het is duidelijk dat Tom nog extra wedstrijdritme nodig heeft”, constateert sportief manager Merijn Zeeman van Jumbo-Visma. “Conditioneel was hij in orde, maar bergop kon hij nog niet de vermogens trappen die hij wilde. In Colombia heeft hij tijdens zijn hoogtestage goed gewerkt en kon hij zijn en onze schema’s goed afwerken.”

“De UAE Tour was zijn eerste wedstrijd sinds de Benelux Tour begin september”, vervolgt Zeeman. “We zagen ook al in 2019 dat hij in de eerste wedstrijden van het jaar nog even dat ritme moet opdoen. Daarbij leeft hij in het eerste seizoensdeel helemaal naar de Giro d’Italia toe. Met dit weekend de Strade Bianche, vervolgens nog de Ronde van Catalonië, Amstel Gold Race en een hoogtestage heeft hij nog een goed programma richting de Giro-start in Boedapest.”

Merijn Zeeman – foto: Cor Vos

Zeeman verwacht zaterdag in de Strade Bianche een sterke Dumoulin die een koppel met Tiesj Benoot kan vormen. “In 2017 werd Tom als eens vijfde in de Strade Bianche”, herinnert Zeeman zich. “Dat jaar reed ook Benoot een puike finale. Tom heeft enorm veel zin in deze wedstrijd en is er super voor gemotiveerd. Benoot heeft in 2018 deze klassieker in Siena al eens weten te winnen. In de Omloop Het Nieuwsblad hebben we gezien dat hij in vorm is. We kijken dan ook uit naar de Strade.”

Dit artikel delen:

45 Reacties

Mirra 2 maart 2022 om 12:19

Zeer benieuwd naar Tiesj!

0
Beer 2 maart 2022 om 12:19

Mooie knecht voor Tiesj!

0
Ronellenfitsch 2 maart 2022 om 12:25

Volgens mij hoort er te staan: Dumoulin moet maar wat nuttigs doen voor kopman Benoot, die in het laatste uur misschien nog op Foss als ondersteuning kan rekenen.

0
RainbowJersey 2 maart 2022 om 12:28

Vooral benieuwd naar Milan Vader!

0
Barry Batsbak 2 maart 2022 om 13:15

Ja, dit dus! Heel benieuwd hoe hij het gaat doen.

0
Xevar 2 maart 2022 om 12:36

Tom mag lekker gaan knechten in de eerste uren van de koers voor kopman Tiesj.
Foss, Kuss en Vader zie ik ook allemaal een stuk verder komen in de finale.

Vind dat de ploeg zich veel te soft en makkelijk opstelt richting Dumoulin. Lijkt echt alsof die afgelopen jaar en dit jaar die maar een beetje kan flierefluiten en doen waar hij zelf zin in heeft. Ze mogen best wel wat harder zijn en meer eisen van hun duurbetaalde en enige Nederlandse uithangbord.

0
Eroba 2 maart 2022 om 13:00

Je bent in de war met DSM, daar zouden ze voor jou wel een plekje hebben.

0
Erica-de-moeder-van-Niki 2 maart 2022 om 16:31

Wat wil je nou eigenlijk zeggen Xevar, dat je denkt dat Dumoulin er maar een beetje met zijn pet naar gooit, en niet hard werkt? Of dat wielrenners (en andere sporters, en andere werknemers) die veel betaald krijgen, altijd in bloedvorm zouden moeten zijn? Of dat ze bij TJV niet weten hoe ze hun renners moeten begeleiden en motiveren? Of bedoel je iets anders, zeg het maar. Ik snap je reactie anders niet zo goed, tenzij het puur chagrijnig negativisme is.

0
Lalsacien 2 maart 2022 om 17:57

Xevar gooit meestal een bommetje en rent dan hard weg!

0
Romāns Vainšteins 2 maart 2022 om 12:38

Met de Benoot en Dumoulin van de afgelopen weken wordt dat alle ballen op Tiesj en deze richting een solo afvuren natuurlijk

0
André Hilgersom 2 maart 2022 om 12:42

Houd niet van dit soort interviews. Tom Dumoulin is heel goed in staat zelf te vertellen hoe hij er voor staat en wat hij verwacht. Waarom moet Merijn Zeeman dat voor hem doen? Hij verwacht, ja, dat doen ze bij het weer ook altijd, wanneer het dan anders is zeggen ze : Het was maar een verwachting!

0
AWestie 2 maart 2022 om 12:45

Doe dan de rest van het grut ook bekend maken, Merijn. Is niet heel moeilijk, de puzzel is al zga gelegd. Kan je ook meteen de rol van Foss, Vader of Kuss benoemen.

0
Turtlehead 2 maart 2022 om 12:47

Voor TD2 is er weinig wedstrijdprogramma om (bergop) hardheid op te doen vóór de Giro. Paar ritjes in Catalonië?!

Hopelijk komt t goed.

0
Wheely 2 maart 2022 om 12:48

Kuss start hier ook blijkbaar, volgens mij weet ie hier ook wel plezier uit te halen, houd hem in gaten!

0
Dikke Man 2 maart 2022 om 12:59

Je zou maar een koppeltje vormen met Kuss. Probeer je dan nog maar te focussen op de race.

0
Wheely 2 maart 2022 om 13:13

Ik hoop voor ons mam dat hij geen koppeltje vormt met Vader.

0
Michelangelo 2 maart 2022 om 12:54

Ik denk dat iedereen gewoon nieuwsgierig is naar de terugkeer van Dumoulin, en wat hij nog laat zien.

Tot op heden was zijn terugkeer heel veelbelovend in het tijdritwerk, maar voor de andere facetten van de koers blijft iedereen vooralsnog op zijn honger zitten. Tenminste, ik ben wel benieuwd in hoeverre Tom na zijn break ook bergop weer mee gaat doen, en of hij constant genoeg gaat zijn voor een grote ronde.

Mijn eerste gevoel toen hij zijn terugkeer aankondigde was dat hij zich misschien zou gaan richten op tijdritten, etappezege en eendaagse wedstrijden, en niet meer op klassementen.

0
Murcia 2 maart 2022 om 13:12

Dat Benoot de enige kopman is lijkt mij logisch en de rest inclusief Tom moet in dienst gaan rijden. Het klopt wel dat hij ritme nodig heeft maar de kern is dat hij inmiddels een kleine 3 jaar ontzettend veel koers en trainingsdagen heeft gemist. Je loopt een achterstand op en de vraag is in hoeverre je dat kan goedmaken. Bij zijn tijdritten geloof ik er volledig in omdat hij een aangeboren talent daar voor heeft maar in de rittenkoersen en het klimwerk heeft de lange absentie een groot gat geslagen met de wereldtop.

0
Petje 2 maart 2022 om 13:21

Dan had Jumbo wel een echte kopman mogen meenemen naar de UAE. Het is gewoon een WT wedstrijd.

0
Klein Verzet 2 maart 2022 om 13:28

Als ik aan wensdenken mocht doen dan zou Tom deze prachtige koers mogen winnen, maar als geen ander weet ik en ervaar ik dat de mens geen machine is, met bovenal een interne bedrading die het mysterie van het leven niet kan ontrafelen maar soms wel het onmogelijke uit die machine weet te persen. Afijn, heel veel draait dus om motivatie.
Hup, Tom, keer jezelf nog eens binnenstebuiten.

0
Romāns Vainšteins 2 maart 2022 om 14:37

Hoe weet je dat als ‘geen ander’?

0
Craig Vanderswag 2 maart 2022 om 13:28

Goed dat dit bespreekbaar wordt in het wielrennen.

0
Silent Hill 2 maart 2022 om 13:32

De eerste 9km is Benoot in goede handen.

0
Dikke Vrouw 2 maart 2022 om 14:03

Mooie koppel is dat :)

0
Remco metselaar 2 maart 2022 om 14:16

Ik neem aan dat Tiesj kopman is

0
Marik 2 maart 2022 om 14:17

Ik heb wat moeite met de spot in de sommige berichten. Het laat vooral zien dat we nog niet erg gewend zijn aan een sporter die openlijk uitkomt/uitkwam voor zijn mentale problemen. Volgens mij is Dumoulin het meeste geholpen met steun en vertrouwen, dan betaalt hij dat vast weer terug met mooie resultaten.

0
Limal 2 maart 2022 om 14:28

+1 .

0
Tisnix 2 maart 2022 om 15:31

+1

Beetje vertrouwen in die man, was beregoed toen hij in de herfst op zijn snuit ging. Komt wel goed

0
Beer 2 maart 2022 om 16:34

Oei, plots zo hypergevoelig Marik? Watskeburt? Ik lees immers vrij weinig spot, zeker in vergelijking met de gemiddelde Evenepoel-topic hier. En daar zie ik jou dan nooit de witte ridder spelen.

0
Romāns Vainšteins 2 maart 2022 om 16:44

Daarnaast denk ik ook dat het nogal uit zijn verband gerukt wordt. Dumoulin was niet zozeer het padje af maar zag een tijdje enkel het uiterst stompzinnige in van als een vrome monnik op bergtoppen jezelf vol nepsuiker vollaaien. Wat juist getuigt van een gezonde gesteldheid.

Ja Tom, go Tom, leuk dat je het garppige er weer van inziet Tom maar kap er lekker mee als het je écht niet boeit, Tom.

0
Marik 2 maart 2022 om 18:08

edit wf: niet op de man svp

0
Limal 2 maart 2022 om 14:25

Rijden ze dan op een tandem? A new discipline is born!

0
Murcia 2 maart 2022 om 14:45

Nee, Tiesj wil alleen met Wout op een tandem. LOL

0
Panache 2 maart 2022 om 15:11

Tiesj kopman? Ik zou niet weten waarom. Laat Tiesj, Dumoulin, Vader en de rest van de selectie gewoon onbevangen koersen en mee aanvallen. Ze hebben toch geen topfavoriet en met afwachten wordt het maximaal een plekje ergens tussen 5-10.

0
jkjustin 2 maart 2022 om 15:42

Tiesj heeft 4 jaar geleden deze koers gewonnen. In mijn ogen is dat wel een degelijke reden om hem het (deel) kopmanschap te geven.

0
Marik 2 maart 2022 om 15:44

Ben het wel eens met jkjustin. Ik denk dat je er ook wel wat loyaliteit voor terugkrijgt van Benoot. Dat is ook wat waard.

0
Panache 2 maart 2022 om 15:56

“Ik kijk tevreden naar het weerbericht: hoe slechter, hoe liever. Mijn beste prestaties heb ik geleverd in slecht weer. Ik ga er misschien iets minder op achteruit dan andere renners.”

Zaterdag is het echter stralend weer. Het is Tiesj gegund, maar ik zie hem in vrijwel geen enkel scenario winnen. Vooral Vader is de grote onbekende die misschien kan profiteren van onderschatting en vanuit de vlucht in kansrijke positie komt.

0
Posterix 2 maart 2022 om 16:12

Maximaal een plekje tussen 5 en 10 levert nog mooi een berg UCI-punten op!

0
Murcia 2 maart 2022 om 16:32

Gezien de vorm van Benoot zou het redelijk raar zijn om hem in dezelfde categorie als Vader cum suis in te delen. Hij kent deze koers uitstekend en hier is de uiteindelijke Top 10 ook altijd de beste 10 renners in koers. Iemand hier vooruit sturen kan maar het lijkt mij zinvol om een kopman te hebben, stel dat Tiesj bij de eerste 5 eindigt is dat niet alleen publiciteit en veel punten maar ook lekker meegenomen voor het verdere Vlaamse werk.

0
Limal 2 maart 2022 om 16:50

Laat het ons zo stellen: als Benoot materiaalpech kent zou het logisch zijn als een ploeggenoot zijn fiets afstaat, als Vader materiaalpech kent zou dit (nog) niet logisch zijn.

0
bunchsprinter 2 maart 2022 om 15:51

Na deze koers zal wel duidelijk worden dat Tom ook een subtopper is in het huidige wielrennen. Alleen in de tijdrit nog wereldtop. Ik ben het eens dat jumbo directief moet zijn en niet zo overdreven diplomatiek. Hij rijdt gewoon in dienst vd kopmannen en in dit soort koersen mag hij een x zijn eigen kans rijden, net als Kuss en Benoot. Tom staat niet hoger als deze gasten.

0
Posterix 2 maart 2022 om 16:10

Helemaal eens met Merijns laatste zin! Ik kijk enorm uit naar de Strade! Voor mij een van de leukste wedstrijden van het seizoen.

0
Brabander 2 maart 2022 om 16:24

Ik heb Dumoulin wel eens een uitstekende Strade zien rijden. Hij mag me verrassen

0
SpeedyLegs 2 maart 2022 om 17:49

Tom Dumoulin heeft toch maar mooi bewezen dat een hoogtestage eigenlijk flauwekul is.
Nu weer met beide beentjes weer op de grond (op zeeniveau) en werken (voor Benoot)!

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone