“Namen Operación Puerto hadden allang openbaar moeten zijn”

woensdag 21 juni 2017 om 09:29

Het nieuws dat namen van de eigenaren van de bij dopingarts Fuentes gevonden bloedzakken niet openbaar worden gemaakt, zorgde voor vreemde gevoelens bij de gasten van WielerFlits Live. “Die namen hadden allang openbaar moeten zijn”, zegt journalist Thomas Sijtsma.

“De zaak is verjaard en niemand kan meer gepakt worden. Het enige wat nu had kunnen gebeuren, is dat bepaalde sporters hun naam hieraan gaat kleven en dat daarom deze zaak alsnog in de doofpot verdwijnt”, geeft WielerFlits-redacteur Youri IJnsen aan.

Boogerd: “Kwalijk dat het in 2006 niet al gebeurd is”
Michael Boogerd, die zelf dopinggebruik bekend heeft en momenteel daarvoor een schorsing uitzit, had graag gewild dat de namen openbaar werden gemaakt. “Voor mij zou het alleen maar beter zijn als veel meer renners naar buiten zouden komen met een bekentenis, of dat blijkt dat ze in het verleden ook doping hebben gebruikt”, zegt hij. “Van mij hadden ze bekendgemaakt mogen worden. Ik krijg nog best wel vaak iets over mij heen. Hoe meer renners en sporters in verband worden gebracht met doping, dan wordt het voor de gewone man thuis meer duidelijk van Oh, het is niet alleen het wielrennen, of Michael Boogerd, Lance Armstrong of Jan Ullrich.”

“Wat ik wel vreemd vind, is dat in 2006 – toen het allemaal nog niet verjaard was – ze die bloedzakken ook al aan bepaalde sporters konden linken. Toen hadden ze het moeten doen. Dat vind ik wel kwalijk dat dat toen niet is gebeurd”, aldus Boogerd.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

22 Reacties

xistnc 21 juni 2017 om 09:40

Ja, Michael, Jan Alleman deed het ook. En zelfs Janneke en Mieke. Dat liedje kennen we nu wel van je.

Jan Alleman is misschien een goede vergelijking. Maar Janneke, Mieke en het overgrote deel van de rest kwam je niet tegen bij je Weense Wasserette of elders in Oostenrijk.

Rebellin 21 juni 2017 om 09:46

Dus Michael Boogerd wil graag dat tientallen andere mensen door het slijk gehaald worden/leven verwoest, zodat de mensen denken dat hij en Lance niet de enige is. Dat vind ik een uiterst egoïstische reactie van Boogerd en ik vind ook dat hij daar in de uitzending op gecorrigeerd had moeten worden.

Mannez 21 juni 2017 om 09:50

Maar heeft ie gelijk of niet? Het was zo makkelijk om daar een hele stapel dopingzondaars met naam en toenaam te vinden en het is nooit gebeurd. Niet alleen Wielrennen maar ook tennis en Voetbal. Er wordt moeilijk gedaan over hoe Rusland bezig is/was met doping en die worden zelfs nergens toegelaten… Spanje daarintegen… Die zwijnen er overal doorheen en nu is het verjaard… een schande!

ah-ja 21 juni 2017 om 09:52

Basso, Hamilton, Heras, Mancebo, Jaksche, T. Dekker, Nozal, Bartoli, Scarponi, Zabella, Vicioso, Sevilla, Ullrich, Santiago Perez, F. Schleck, Beloki, Montgomery, Cipollini, Beltran. Zoiets?

ah-ja 21 juni 2017 om 09:57

Ik vergeet Santiago Botero & GP Caruso.

xistnc 21 juni 2017 om 10:02

@ah-ja
Veel spannender dan dat zou het vermoedelijk toch niet zijn. Hooguit zou ‘Ruben’ (Plaza) nog voor de bijl gaan als actieve renner. En wellicht de mysterieuze tafelgenoot van Thomas Dekker, die vermoedelijk tegenwoordig co-commentator is bij wieleruitzendingen.

Romāns Vainšteins 21 juni 2017 om 10:11

Totaal beschimmelde kost dit + lekker boeien, nagenoeg allen stonden zo stijf als een stuk kwaliteitscarbon destijds, next.

ah-ja 21 juni 2017 om 10:14

& LL Sanchez natuurlijk!

climber 21 juni 2017 om 10:18

Ergens snap ik die reactie van Michael wel, er worden nu een paar namen tussenuit gehaald, zeker in Nederland zijn we (terecht) erg op jacht gegaan naar de zondaren. Maar met name de Spanjaarden, en wellicht ook de Belgen, doen lang niet alles wat er gedaan moest worden. Dat voelt behoorlijk wrang als je hoort bij de helft die wel gepakt wordt, natuurlijk mag je het niet doen, maar het blijft onrechtvaardig voelen als jij harder wordt aangepakt dan de rest.

Thailand 21 juni 2017 om 10:22

Nu lijkt het weer om Boogerd te gaan, maar wat volgens mij het punt is dat hier dingen onder het tapijt worden geveegd. Waarom niet gewoon transparant zijn? Het wekt de indruk dat Spaanse namen uit de publiciteit worden gehouden, en dat is totaal onnodig. Het slechtste wat er kan gebeuren en dat iemand zich moet verantwoorden voor zijn daden, lijkt mij niets mis mee. Verder eens met RV, dit duurt veel te lang. Dit had in 2006 direct afgehandeld moeten worden, gaat nergens over hiervan nog steeds delen vaag zijn.

snoep de hond 21 juni 2017 om 10:37

@Rebellin,
Als je terugkijkt hoe hij het formuleert in de uitzending begint hij zijn verhaal ook met te zeggen; “Als ik puur persoonlijk kijk …”. Daarmee geeft hij al aan dat het antwoord puur vanuit een egoïstisch standpunt is.

Daarbij wordt hem vervolgens ook gevraagd of hij er begrip voor zou hebben mocht het vrijgeven van de namen worden tegengehouden ter bescherming van de betreffende sporters. Hij geeft aan dat hij dat een lastige vraag vind en dat als hij in hun positie was geweest hij heel blij was geweest dat het niet openbaar was geworden.

ddjong67 21 juni 2017 om 10:40

@xistnc @Rebellin … geen nieuws onder de zon en waarom lijken we altijd zo plezier te beleven aan mensen een etiket op te plakken zonder dat we hele verhaal kennen Die zakken zijn er en hebben een eigenaar .. waarom zou dat dan verborgen moeten blijven en is Boogerd egoistisch? Ik hoef echt geen antwoord, maar denk er maar eens voor jezelf over na wat je eigenlijk beweert … #transparantie #culturedifferences #goedkoop #ethiek

Roeleboelie 21 juni 2017 om 10:46

ik denk dat de FIFA een dikke vinger in de pap heeft gehad in deze…..

Jean Dumas 21 juni 2017 om 10:46

Jammer dat er geen achter de schermen-oplossingen zijn voor een dergelijke problematiek. Ze hadden de betreffende renners een respectvol carrière-einde moeten bieden (geen terugkeer in de wielersport).

red stapler 21 juni 2017 om 11:07

Het grote verschil zal zijn dat atleten uit allerlei andere sporten dan ook hangen. Zal te slechte PR voor Spanje of de sportbonden zijn.

mus van de maasstad 21 juni 2017 om 11:15

haha wat hebben mensen hier boter op hun hoofd zeg

tetedelacourse 21 juni 2017 om 12:02

@Rebellin: wat een onzin. Ik hoor Michael Boogerd nergens zeggen: "ik wil nog wel dat er wat namen door het slijk gehaald worden", of "doe nog maar wat levens verwoesten".

En verder: ook al is zijn standpunt in deze het meest egoïstische ooit, het correspondeert met het idee van gelijke kappen, gelijke monniken. Als je hier zo op reageert ben ik benieuwd naar jouw idee van rechtvaardigheid.

Spinergy 21 juni 2017 om 12:32

helemaal mee eens, maar zo gauw er namen als (bijvoorbeeld!!!) Sergio Ramos, Rafael Nadal of Jonathan Barragan op zouden duiken gaat de groot-geld-topsport-lobby en waarschijnlijk bedreiging in werking of gaat, zoals bij FC Barcelona, de deur van de kleedkamer gewoon op slot… het is wel een treurige zaak, het wielrennen durft tenminste nog het mes in eigen vlees te zetten… helaas heeft Puerto wel het leven gekost van een ‘onschuldige’ koerier van Fuentes en lopen mensen als Flecha, Virenque over een maand weer met een big smile en een microfoon in het village de depart en zit Michael thuis…
aan de andere kant zou ik ook voor willen stellen: stop met graven en schors iedereen die vanaf nu gepakt wordt levenslang, anders kunnen we straks Indurain, Merckx, Joop en de RAF piloten die ons bevrijdden op amfetaminen ook nog gaan ‘vervolgen’ terwijl ze nu in open auto’s vereerd en toegejuicht worden….

Pédaleur de charme 21 juni 2017 om 14:33

@rs
Ik denk dat het uiteindelijk slechtere PR voor Spanje is dat deze zaak onder het tapijt gemoffeld is. Kan me ook voorstellen dat dit dossiertje Madrid hinderde bij de vergeefse pogingen de OS binnen te hengelen.

Manuel Beltran 21 juni 2017 om 14:57

@ahja
Je komt dicht in de buurt met je lijstje, maar beltran klopt niet. Die heeft een schoon geweten.

Kosmonaut 21 juni 2017 om 17:47

Tja, als ze namen bekend zouden maken (of hadden gemaakt) zou de hele Spaanse topsport op zijn gat hebben gelegen waarschijnlijk. Stel je voor dat een Nadal, FC Barcelona, Alonso, Contador of FC Sevilla op de lijst zouden staan…. Logisch dat die Spanjolen die hele zaak in de doofpot doen.

Het is een smerig zaakje, maar wat ik het ergste aan alles vind is dat dit internationaal gewoon geaccepteerd wordt. Geen enkele maatregel tegen Spanje! Maar niet alleen Spanje, ook alle bewijzen/aanwijzingen met betrekking tot georganiseerd dopinggebruik in de VS worden verdoezeld. Maar dan wel Rusland overal weren en elke Russische sporter bij voorbaat als verdacht aanmerken. Bah!!

xistnc 21 juni 2017 om 17:56
Quote:
ddjong67 – 21 juni 2017 om 10:40
waarom zou dat dan verborgen moeten blijven en is Boogerd egoistisch?

En waar zeg ik precies dat ‘dat verborgen moet blijven’?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair