‘Movistar weet Carapaz te behouden en polst Fuglsang’

donderdag 6 juni 2019 om 09:21
‘Movistar weet Carapaz te behouden en polst Fuglsang’

foto: Cor Vos

Richard Carapaz blijft bij Movistar voor een flink verbeterd salaris. Dat meldt de Spaanse krant Marca. Bij de Spaanse formatie staan Nairo Quintana (Arkéa-Samsic) en Mikel Landa (Bahrain Merida) voor een vertrek. Ondertussen zou Movistar een lijntje uitgegooid hebben bij Jakob Fuglsang.


Het nieuwe contract dat Giro-winnaar Carapaz tekent zou zijn voor een jaarsalaris van één miljoen euro, tegenover de 150 duizend euro waarvoor hij nu op de loonlijst staat. Op dit moment is het plan dat hij volgend jaar zijn titel verdedigt in Italië en niet als kopman naar de Tour de France gaat.

Team Ineos had naar verluidt een meerjarig contract voor anderhalf miljoen euro per seizoen klaar liggen voor Carapaz, maar nu lijkt Movistar-baas Eusebio Unzué (mede met het geld dat overblijft door het aanstaande vertrek van Quintana en Landa) de Ecuadoriaan toch overgehaald te hebben om te blijven.

Transfergekte: Fuglsang, Mas, Landa, Bilbao, Barguil…
De geruchten rondom Movistar zorgen voor een heuse transfergekte op het hoogste niveau. Jakob Fuglsang (34) is namelijk bij Unzué aangeboden. De Deense winnaar van Luik-Bastenaken-Luik loopt uit zijn contract bij Astana, waarvoor hij komende maand de kopman is in de Tour de France.

De interesse van Movistar in de talentvolle Spaanse klimmer Enric Mas schijnt er al lang te zijn. Hij zou na dit seizoen overkomen van Deceuninck-Quick-Step om een van de nieuwe leiders te worden van de blauwe armada van de Unzué. Wereldkampioen Alejandro Valverde zal zijn huidige ploeg trouw blijven.

Daartegenover staat het bijna zekere vertrek van Mikel Landa naar Bahrain Merida, waar Vincenzo Nibali vertrekt voor een contract bij Trek-Segafredo. Landa zou José Joaquin Rojas (Movistar) en Pello Bilbao (Astana) meenemen. De miljoenentransfer van Quintana naar Arkéa-Samsic is al zo goed als rond. Warren Barguil, momenteel de kopman bij de Franse ploeg, mag uitkijken naar een nieuwe werkgever. Marca maakt ook melding van de keuze van Ilnur Zakarin voor CCC en Mattia Cattaneo die Androni Giocattoli-Sidermec inruilt voor Astana.

Dit artikel delen:

30 Reacties

Jan Blokland 6 juni 2019 om 09:30

Goed nieuws dat Carapaz niet naar Ineos gaat.

Dolledriesoldebroek 6 juni 2019 om 09:32

Bij een vertrek van mas blijft er weinig klassementswerk over bij quickstep, de stormachtige ontwikkeling van san remco laat ook nog wel op zich wachten.
Dylan teuns van bahrain merida maar oppikken met de komst daar van bilbao en landa

hartstikkebedankt 6 juni 2019 om 09:43

Misschien een gekke zijstraat maar Poels naar QS, zou dat wat zijn? Teuns is ook een goede natuurlijk. Daar heb je beide in grote rondes ook wat aan (hoewel wellicht niet met uitgesproken AK-ambities) en tevens in de heuvels.

ditisdavid 6 juni 2019 om 10:02

Waarom zou Teuns naar QS gaan op het moment dat Alaphilippe daar rijdt en hij dus geen kopman in de Ardennen zou zijn?

Wheely 6 juni 2019 om 10:03

@hartstikkebedankt
Lijkt mij voor zijn type renner niks maar Poels heeft er al een jaartje gezeten dus zal er zelf wel een beter beeld over hebben dan ik.

M@thijs 6 juni 2019 om 11:09

Misschein een gek idee, maar ik heb altijd het gevoel dat kwiat bij een andere ploeg top 3 zou kunnen rijdens, daarnaast is hij nog verassnd jong.

Dolledriesoldebroek 6 juni 2019 om 17:13

Teuns rijd naast de klassiekers ook goede klassementen in de rittenkoersen en heeft geen verkeerde tijdrit in de benen, mits ze niet te lang zijn.

Kwiatkowski en poels (kwiat weer) naar quick step zou geweldig zijn natuurlijk!

Mathieu Moller 6 juni 2019 om 09:41

De stoelendans is begonnen!
Wel mooi dat Carapaz lekker bij Movistar blijft. Lijkt daar goed op zijn plek te zitten.

hartstikkebedankt 6 juni 2019 om 09:42

We krijgen deze zomer een transfercarousel die we in jaren niet hebben gezien, dat is denk ik wel zeker. Quintana en Landa out en dan Mas en Fuglsang in vind ik wel interessant evenals de komst van Landa en Bilbao naar Bahrain. Astana zal dan namelijk ook flink moeten inkopen als Fugl en Bilbao vertrekken.

Jori 6 juni 2019 om 10:28

Denk je dat Quintana weggaat? Volgens mij gebruikt hij gewoon Arkea om zijn salaris bij movistar wat op te drijven. Feit dat Carapaz volgend jaar nog gewoon Giro zou rijden en ik Mas niet direct hoger aansla, betekent eigenlijk dat er nog een echte kopman ontbreekt.

Fuglsang lijkt mij niet echt te passen bij Movistar, weinig eigen taal, zie hem niet de koersen rijden die hij echt wil (Tour en Ardennen zijn al lastig als kopman).
Zie hem eigenlijk bij DQS komen omdat ze daar hem wel zijn tourplekje als kopman kunnen garanderen, hij in de klassiekers echt goed is en ook redelijk complementair aan Alaphilippe is, die toch explosiever is, maar Fuglsang het moet hebben van wat langer doortrekken. En dat er een nestje Denen daar nu zit met Asgreen, Honoré lijkt me ook geen kwaad te kunnen.

Astana zal zich wel willen versterken, maar is ook nog niet direct man overboord.Kan Lopez naar de tour en kan bijvoorbeeld Izagirre de Giro en Vuelta betwisten.

Denk dat Formolo ook nog wel op de markt komt. Moest zich in de giro al offeren voor Majka en Bora heeft daarnaast ook nog Grossschartner, Konrad, Buchmann en al die sprinters, dat lijkt me te veel.

Vinyakke 6 juni 2019 om 09:43

Barguil naast De Gendt als rasaanvaller bij LTS, ik mag toch even dromen

Romāns Vainšteins 6 juni 2019 om 09:59

Vermoeiend al dat die naar die en die naar die zo halverwege het seizoen.

guyremgabdel 6 juni 2019 om 10:09

Je zou zo stilaan de indruk krijgen dat de renners meer aan de onderhandelingstafel dan op de fiets zitten.
Gelukkig (?) zijn het hun managers die weer grof geld ruiken. Hiermee gaan we de weg op van het voetbal. Maar is de wielersport en zijn vooral de teams daar genoeg kapitaalkrachtig voor ?
Grote vraag straks in de TDF : wat met de knechten ? Wie gaat zich de ziel uit het lijf rijden voor welke kopman als die straks toch weg is ?
Andere vaststelling : de ploeg met de minste transfergeruchten tot op heden is team…Ineos. Alweer ja. Gaat hier straks wél een hecht blok aan de start van de Tour staan ?

Scott Sunderland 6 juni 2019 om 10:26

Dat Carapaz blijft was wel te verwachten. Die willen ze behouden. En als je de salarissen van Quintana en Landa niet meer hoeft te betalen kan dat makkelijk.

Fuglsang zit goed bij Astana maar is mogelijk zijn marktwaarde aan het testen na zijn zege in LBL voor de nieuwe onderhandelingen met Vinokourov.

Zakarin naar CCC… Interessant.

Barguil…na twee pruts seizoenen moet je vertrekken ja. Er zal wel een ploeg een gokje willen wagen met hem. Zijn marktwaarde zal wel behoorlijk verminderd zijn.

Plavka 6 juni 2019 om 10:28

Dit zou de ploeg voor Dumoulin zijn.

Brabander 6 juni 2019 om 10:49

Die Landa is ook een flinke ‘hopper’ zeg. Zit schijnbaar nergens op zijn plek ofzo

Sonsbach Allstars 6 juni 2019 om 10:55

Landa en Quintana out, Carapaz sterk verbeterd contract en Fuglsang + Mas inkomend. Het lijkt niet alleen Ineos die het economisch voor de wind gaat.

Jack2811 6 juni 2019 om 10:56

denk dat als Landa en Quintana vertrekken en movistar verbetert Carapaz en haalt Mas en Fuglsang ze nog steeds salaris budget overhouden

MichielH 6 juni 2019 om 11:50

Dan verwacht ik dat je Fuglsang niet genoeg waarde toekent. Zou ik persoonlijk toch zeker op gelijke voet met Landa en Quintana. Misschien als ronderenner iets minder, maar daarbuiten vele malen beter.

coenj 6 juni 2019 om 11:05

Landa heeft gewoon pech, speelt altijd op de 2e viool en is nu niet bepaald een teamplayer. Ik hoop dst het voor hem een keer op zijn plek valt.

Jack2811 6 juni 2019 om 11:10

Vind hem juist een uitmuntende Teamplayer, ondanks dat hij de beste klimmer is ondersteund hij iedere keer de mindere kopman in de bergen.

Fast Freddy 6 juni 2019 om 14:19

Hij heeft geen pech, hij maakt gewoon de verkeerde keuzes. In ieder geval als het gaat om kopmanschap. Of hij geld belangrijker vindt of in de lulverhalen van de managers trapt is de vraag.

coenj 6 juni 2019 om 15:38

Tja maar niet met liefde. Hij wordt gewoon gedwongen. Verkeerde keuzes is idd beter gezegd.

Witte Trui 6 juni 2019 om 11:08

Inderdaad opmerkelijk dat de geruchten zoveel naar buiten komen nu. Prijsopdrijving en zaakwaarnemers die een steeds belangrijker rol vervullen? Kopmannen die vrij komen, zullen altijd vroeg de gesprekken aangaan (willen ploegen ook), omdat die een groot deel van het budget opsouperen. Maar het komt wel erg veel naar buiten.

OT: ik hoop vooral dat de kleppers verdeeld worden over de verschillende ploegen. Mooi dat bijvoorbeeld Carapaz blijft (niet in het collectief Ineos) en dat Quintana verkast. Jammer wanneer Fuglsang naar Movistar zou gaan (verwacht van niet en vindt ik niet daar passen) en wanneer Mas bij DQS zou vertrekken (wie hebben zij dan voor een klassement?).

Natte spons 6 juni 2019 om 12:20

DQS wil helemaal geen klassementsman, dat bewijzen ze keer op keer. Daarom is het zeker niet vreemd dat Mas naar Movistar gaat. Die nemen een klein gokje hiermee, maar hij is volgens mij wel het grootste Spaanse rondetalent. Nu nog de begeleiding voor een ronderenner en hij zou er de komende jaren kunnen staan.

Olly 6 juni 2019 om 12:02

Barguil naar Delco Marseille, of is dat iets te hoog gegrepen voor deze ras-aanvaller?;-) Ik heb werkelijk geen sympathie voor deze man.
FF zonder gekheid, Barguil naar AG2R om te knechten voor Bardet zou eens goed voor hem zijn.
Quintana gaat nooit de tour winnen, dat is sowieso zonde van het geld als je hem daarvoor haalt. Carapaz ook niet trouwens. Van beiden zijn de TT te zwak, en is van hun twee NQ te weinig aanvallend ingesteld (hij durft er niet in te vliegen en door te trekken om een of andere reden)

vevie 6 juni 2019 om 14:46

Voor Quintana is dat idd nu het hoofddoel. Carapaz gaf al aan dat hij niet weet of hij de Tour kan winnen, maar dat dit de komende jaren ook niet zijn doel is. Richt zich op Giro en Vuelta. Is toch prima? Zo zie je maar weer dat er ook voor steeds meer renners meer is dan de Tour.

jooprioolpijp 6 juni 2019 om 12:38

Het leukste aan alle transfers is om te zien hoe de renners in hun nieuwe ploeg acteren: wie blijkt er toch geen kopman, wie wordt er opeens veel beter/slechter, etc. Het biedt verder een leuke inkijk in de visie, of het volkomen gebrek daaraan, van de verschillende ploegen. Het gesmijt met miljoenen voor ‘grote namen’, waarvan ik een deel behoorlijk overschat vind, kan me minder bekoren.

Titaantje 6 juni 2019 om 16:45

Zo Katusha maar opdoeken dan zonder Zakarin en Kittel? Blijft weinig van over zo.

Gilberto 6 juni 2019 om 20:28

Zou mooi zijn voor Cattaneo. Ik zou gewoon Masnada ook er bij pakken.