Baas Segafredo kondigt komst Vincenzo Nibali aan

dinsdag 4 juni 2019 om 10:33
Baas Segafredo kondigt komst Vincenzo Nibali aan

foto: Cor Vos

Officieel mogen wielertransfers pas vanaf 1 augustus bekend worden gemaakt, maar in gesprek met La Gazzetta dello Sport laat Massimo Zanetti, eigenaar van koffiegigant Segafredo, er alvast geen enkele twijfel meer over bestaan: “In 2020 rijdt Vincenzo Nibali voor Trek-Segafredo.”


“Vincenzo is de beste renner van Italië. Sterker nog: hij is een van de beste renners ter wereld”, spreekt Zanetti lovend over de 34 jaar oude Haai van de straat van Messina, die een contract voor twee jaar tekent. “Hij staat al sinds 2015 op mijn verlanglijstje. Ik wilde hem heel graag hebben en uiteindelijk is het me gelukt.” Nibali maakt de overstap van Bahrain Merida, de ploeg waarvoor hij sinds 2017 reed.

“Ik merk dat alle renners tegenwoordig behoefte hebben aan een familiaire sfeer in een ploeg. Nibali zal dat bij ons vinden”, verzekert Zanetti. “We zullen een goed team om hem heen bouwen.” Broer Antonio, coach Paolo Slongo, masseur Michele Pallini en dokter Emilio Magni maken in ieder geval deel uit van het team: zij zullen namelijk met Nibali mee verhuizen.

Dit artikel delen:

45 Reacties

Jean Dumas 4 juni 2019 om 10:34

Goede zaak voor de relatie RAI – Mollema.

krypton 4 juni 2019 om 10:36

Zonde voor Mollema, dat worden geen eigen kansen meer in een ploeg met zowel Nibali als Porte.

Mystery Rider 4 juni 2019 om 11:26

Tja, Bauke wil net zoals De Gendt 3 rondes in 1 jaar rijden, dat is niet om klassementen na te jagen maar om te knechten en hopelijk nog enkele ritzeges mee te pikken.

Hij heeft al een rit in de TDF en Vuelta, en hij heeft nog enkele jaren de tijd om een rit in de Giro op zijn naam te schrijven! Dan staat hij ook mooi in dat lijstje!

Ik denk dat dit wel deel zal zijn van zijn bucketlist – overwinning in elke grote ronde en op het einde van zijn carrière drie rondes rijden in 1 jaar.

Baukema Tomoulin 4 juni 2019 om 11:46

Ik zou het zo mooi vinden als Mollema in een soort Gesink rol terugkomt bij Jumbo Visma. Misschien is volgend jaar net een jaartje te vroeg, maar daarna zie ik dat graag gebeuren

mus van de maasstad 4 juni 2019 om 12:18

Bauke ligt nog tm 2020vast bij trek

bartp25 4 juni 2019 om 10:37

Roglic naar Bahrein Mehrida? Ik denk dat die daar vol op gaan inzetten.

krypton 4 juni 2019 om 10:39

Landa gaat die kant op als je de geruchten mag geloven.

Jean Dumas 4 juni 2019 om 13:32

Landa en Roglic in 1 team in een grote ronde, dat wordt weer een tranendal.

martini151 4 juni 2019 om 10:47

Roglic heeft nog een contract tot en met 2020 en Jumbo wil hem verlengen. Wat mij veel mooier lijkt is Mollema bij Jumbo-Visma.

Chasse_patate 4 juni 2019 om 10:59

Mollema terug naar Jumbo. Dat zie ik niet meer gebeuren. Dadelijk wil je ook nog Ten Dam terug haha

EuroHobbes 4 juni 2019 om 11:02

Ten Dam had het in zijn laatste podcast nog over de ‘samenwerking’ tussen Merijn Zeeman en Mollema: dan klinkt zo’n transfer niet heel logisch.

Wheely 4 juni 2019 om 10:59

Mollema naar Cor & Don.

assen 4 juni 2019 om 11:07

Porte is pas TWEEmaal top10 geeindigd in een grote ronde, Mollema ZESmaal.
Als Porte weer niet levert in de TdF zou ik me als Mollema echt geen zorgen gaan maken.

Koers 4 juni 2019 om 11:30

Porte was natuurlijk niet altijd kopman

hartstikkebedankt 4 juni 2019 om 11:45

In 2016 heeft Porte een goede Tour voor BMC gereden en werd daar 5e, dat was het wel zo’n beetje als het gaat om grote ronden + een Giro tig jaar geleden als 7e aan het begin van zijn carriere. In 2015 bijvoorbeeld was hij kopman van Sky in de Giro maar viel uit. In 2017 en 2018 vroeg uitgevallen in de Tour, vorig jaar nog een draak van een Vuelta er achter aan.

Verder natuurlijk in het verleden wel vaak erg goed geweest in de Down Under en ronden als PN, Romandie, Zwitserland en de Dauphiné.

FDJ 4 juni 2019 om 15:14

In die giro waar hij zevende werd pakte hij ook nog eens gigantisch veel tijd in een ontsnapping naar Aquila.

Viktrodriguez 4 juni 2019 om 15:27

Waarvan een van de twee keer dankzij een Pereirro Sio’tje is: vele minuten uit de vroege vlucht cadeau krijgen en daarna stand houden in de top.

Je kunt als luxeknecht prima zelf in de top 10 eindigen. Zie nog Landa deze Giro en andere duo’s uit het verleden. En zelfs de keren dat je dat slappe excuus niet kan opvoeren voor Porte, geeft hij alsnog nergens thuis in grote rondes.

De enige manier waarop Porte een grote ronde kan winnen is a la Chris Horner, maar zelfs dat lijkt me stug. De Amerikaan won mede door schrikbarende onderschatting vanuit de concurrentie, terwijl voor de Aussie dat niet geldt. Sterker nog, geen enkele coureur in de WT is meer overschat dan Porte.

Nog even los van het feit dat 3300-3500 km in 3 weken wel heel erg lang is om niet te vallen, waarbij zijn leeftijd een steeds grote nadeel gaat worden. Zijn huidige seizoen is ook weer exemplarisch. Sinds zijn vroege piek in TDU eigenlijk geen enkel rondje goed afgesloten qua de verwachtingen die men heeft.

Porte moet lekker Spilak achterna: die grote rondes negeren en zich focussen op de weekrondjes met tijdritten. Die Tour gaat ie nooit winnen.

VerstandOpNul 4 juni 2019 om 18:38

God ja, Horner..
Nibali begint een aardig trackrecord aan inschattingsfouten op te bouwen..

SprintMaster 4 juni 2019 om 11:13

Trek heeft er wel een handje van om renners aan te trekken die over hun top heen zijn:
Contador, Porte en nu Nibali.

leegloper 4 juni 2019 om 11:19

Je kunt daar Hesjedal nog aan toevoegen. https://www.procyclingstats.com/team/trek-segafredo-2019/transfers

Koers 4 juni 2019 om 11:32

Exposure > sportieve ambities lijkt mij heel normaal, helemaal als dat voor een appel en een ei kan.

Mystery Rider 4 juni 2019 om 11:34

Wat Nibali betreft is dit pure logica en marketing van Segafredo. Van de actieve Italiaanse renners de man met het grootste palmares. Qua pikorde in de return on investment staat Viviani nog wat hoger, maar die zit gebeiteld bij DQS.

En laat ons eerlijk zijn, op dit moment is er in Italie geen betere klassementsrenner dan Nibali, ook al is hij al 34, maar dat is ook Richie Porte en Bauke is ook al 32. En Nibali mag je toch wel hoger inschatten dan deze twee!

Scibby 4 juni 2019 om 11:40

Nibali zal vast niet voor weinig geld overstappen maar het feit dat hij zou extreem populair is in Italië is voor Segafredo heel veel waard. Ook al is nibali over zijn top heen is hij voor reclamedoeleinden nog veel waard.

KnightBiker 4 juni 2019 om 11:43

Inderdaad, nu gaat Nibali waarschijnlijk nog wel even mee als klassiekerman, Porte is waarschijnlijk gewoon een goedkoop buitenkansje, dat kan zo maar goed uitpakken, en als niet: jammer. In iedergeval moet Porte gewoon nog een kans krijgen, net zo als Mollema die hard werkt maar ook niet die exposure van een top kopman genereert.

Al bij al niet slecht, maar overdreven kijkend naar Het verleden: alsof iemand die Alleen De Tour kijkt en ploeg aankoop bepaalt op basis van de tourpooltjes van de afgelopen 10 jaar.

Sajarano 4 juni 2019 om 11:36

Als ik Mollema was, dan wist ik het wel…z.s.m. verkassen. Knechten voor Nibali, ik moet er niet aan denken, maar ja waar moet hij dan naartoe…

Mystery Rider 4 juni 2019 om 11:42

CCC ;) Daar zoeken ze nog een ronderenner.

Bauke is ook niet het type renner om te knechten, ik kan mij niet voorstellen dat hij zoals bij Movistar, Astana of Ineos in een treintje past dat een berg opknalt aan een stevig tempo.

En hij is ook niet het type zoals Caruso of Pozzovivo, die lossen bij een demarrage, komen terug en gaan opnieuw naar de kop om te knechten.

Bauke is een steengoed renner voor de rondes maar is net zoals Dumoulin een tempobeul bergop die zijn eigen tempo zoekt en zo prachtige resultaten neerzet.

Gladiool 4 juni 2019 om 11:43

Nibali rijdt geen 3 grote rondes he. Mollema heeft nu ook Porte in het team.

Krijgt gewoon zijn kansen.

KnightBiker 4 juni 2019 om 11:47

Kan me niet voorstellen dat je Mollema als knecht wilt als kopman.. gaat meer zijwaarts dan naar voren, Het werkt voor hem maar Ik zou er gek van worden, iemand die elk moment lijkt te moeten lossen…

rahimns 4 juni 2019 om 12:08

Ik zou als Trek zijnde lekker Masnada aantrekken, dank heb je met Ciccone twee jonge talentvolle Italianen in huis waar je nog jaren mee vooruit kan.

Mystery Rider 4 juni 2019 om 13:36

Masnada staat op de verlanglijst van CCC

Velominatus 4 juni 2019 om 12:18

Ik zie Bauke uiteraard ook graag terugkeren bij Jumbo. Maar Nibali de Giro en Bauke de Tour voor Trek kan ook. Ik schat Bauke hoger in dan Porte in de grote ronden. Porte is in de GT’s vooral een enorme brekebeen, erger nog dan Gesink of Kelderman.

leegloper 4 juni 2019 om 12:37

Mollema kan volgens mij prima knechten, juist omdat het een tempobeul is. En misschien is het wel interessant om te knechten voor Nibali. Die doet meestal wat meer dan gewoon een mannetje op kop zetten met het zwikkie favorieten in zijn spoor en dan met zijn allen naar de finish.
En dan nog naar een andere grote ronde met Porte als kopman. Die kan uitvallen, waarna Mollema de kopman wordt.

leegloper 4 juni 2019 om 12:37

Wanneer is het contract eigenlijk getekend. Voor of nadat Conci, Brambilla en Ciccone lieten zien hoe ze voor een kopman konden knechten? Was dat knechtwerk voor Mollema om Nibali te overtuigen? Dat gaat nog een mooie Italiaanse ploeg worden zo, als die 3 blijven.

Mystery Rider 4 juni 2019 om 13:45

Was dit sarcasme? Ben niet zo goed in sarcasme, maar volgens mij was er geen team Trek in de Giro – Bauke, Ciccone, Brambilla en Conci hebben vooral voor zichzelf gereden. Mooie resultaten bij elkaar gereden, naar nul team spirit. Had ook wel verwacht dat Irizar in zijn laatste wedstrijd wat meer op het voorplan zou strijden, maar die heb ik helemaal niet gezien gedurende drie weken!

leegloper 4 juni 2019 om 15:23

Dit was zeker geen sarcasme. In de rit die Zakarin won hebben Conci, Brambilla en Ciccone hard hun best gedaan voor Mollema. Daarnaast heeft Ciccone uiteraard ook een paar ritten voor zichzelf gereden.

jooprioolpijp 4 juni 2019 om 12:50

Mollema ligt volgend jaar nog onder contract bij Trek, dus die gaat niet direct ergens heen. Verder lijkt hij er weinig moeite mee te hebben om een beetje schaduwkopman te zijn achter een wat oudere kopman a la Contador, Porte. Zolang hij z’n kansen krijgt en levert zie ik ook niet waarom dat snel zou veranderen.

Djoop 4 juni 2019 om 12:50

Porte lazert de eerste weke van zijn fiets en Nibali is normaliter na de eerste bergetappe gezien. Mollema heeft vooralsnog niks om zich druk over te maken.

horsm 4 juni 2019 om 13:08

Zou Lotto-Soudal iets voor Bauke zijn? Bij TJV zou hij net als bij Trek ook de derde klassementskopman zijn na Roglic and Kruijswijk.

Mystery Rider 4 juni 2019 om 13:39

Mmm…de nieuwe Cadel Evans bij Lotto-Soudal

west 4 juni 2019 om 13:52

De enige ploeg die renners uit gebrek aan doelstellingen gewoon drie grote rondes laat rijden….

Mystery Rider 4 juni 2019 om 14:47

@west

Marketing – marketing – marketing.

De Gendt is de meest populaire profrenner op sociale media – 3 rondes = hoge exposure
Adam Hansen rijdt x-aantal grote rondes op rij.
In de tour rijden ze in een andere kleur shirt omdat de sponsor dat vraagt.
Ondertussen rijdt VocSnor het werelduurrecord aan diggelen.

Resultaten zeggen niet alles, return on investment komt ook uit een breder perspectief, Lotto-Soudal heeft dit als 1 van de kleinere ploegen in de WT goed begrepen!

west 4 juni 2019 om 17:17

Dat vind ik bij andere ploegen ook treurig. Als het marketingdoel het sportieve voorbij gaat.

havana 4 juni 2019 om 14:00

Er zijn nog altijd drie grote rondes, Porte, Nibali en Mollema is 3 totaal dus Bauke zal echt nog wel een ronde voor eigen kansen mogen rijden als hij belooft dat hij één van de andere als knecht zal rijden. En als Porte zoals altijd weer valt, kan hij er misschien wel 2 rijden voor eigen succes. Ik zou als ik hem dus zeker niet vertrekken.

Gerben 4 juni 2019 om 14:41

Fijn om te lezen trouwens dat Nibali zijn eigen dokter meeneemt naar Trek-Segafredo. Geruststellende gedachte.

Polleke 4 juni 2019 om 15:01

En een heel zuiver verleden ook die meneer doktoor…