Moreno Hofland: “Ik wil verdergaan waar ik in 2014 ben gebleven”

donderdag 23 februari 2017 om 13:30
Moreno Hofland: “Ik wil verdergaan waar ik in 2014 ben gebleven”

Moreno Hofland begint in 2017 aan een nieuw hoofdstuk in zijn carrière. De 25-jarige Brabander verruilde LottoNL-Jumbo voor Lotto Soudal. In plaats van afmaker is hij nu een onderdeel van de sprinttreintrein van André Greipel. “Ik wil verdergaan waar ik in 2014 ben gebleven,” vertelt hij aan het Algemeen Dagblad.

Vorig jaar werd er rond hem een sprinttrein geformeerd, maar dat pakte niet uit zoals gehoopt. “Ik was er nog niet klaar voor”, kijkt Hofland terug. “De trein met jonge mannen miste ervaring en ik ben nog geen leider. In pure massasprints kom ik tekort. Pas bij lastige aankomsten maak ik kans, maar dan voel ik mij het fijnst met een of twee mannetjes in ondersteuning. Nu moest ik het steeds afmaken, terwijl ik vaak reed voor een zevende of achtste plaats. Ik raakte gefrustreerd en zat niet lekker in mijn vel.”

Komend seizoen rijdt Hofland in een dienende rol. In Parijs-Nice en de Giro zal hij Greipel bijstaan, waarna mogelijk de Tour volgt. Hofland kijkt uit naar zijn nieuwe rol. “Ik wil in een pure sprint liever een goede pion zijn in de trein van iemand die kan winnen en in een jaar zelf vijf kansen krijgen in koersen die mij echt liggen, dan twintig keer kopman zijn in koersen waar ik sprint voor een achtste plaats. Het gaat om winnen. Ik wil weer een taak hebben, vrij zijn.”

Dit artikel delen:

6 Reacties

nietram 23 februari 2017 om 13:33

Goed verhaal. Succes Moreno!

vlek 23 februari 2017 om 13:43

Ik vind dat hij veel te streng is geweest voor zichzelf. Hij is inderdaad vooral goed bij lastige aankomsten, met die overwinning in Parijs-Nice als schoolvoorbeeld van zijn kwaliteit in dat soort sprint. Achteraf heeft dat misschien tegen hem gewerkt, aangezien het de verwachtingen in andere sprints onrealistisch hoog hebben gelegd. Vorig seizoen vond ik echter dat je daarin toch een duidelijke ontwikkeling kon zien; hij deed nu in ieder geval constant mee in vlakke sprints, waar hij in het verleden de helft van de tijd reeds verzopen was in het gedrang daarvoor. Hij blijft wat mij betreft een talent voor de sprints, dus ik hoop dat deze stap terug naar een rol in dienst van Greipel hem uiteindelijk twee stappen vooruit opleveren.

tendam 23 februari 2017 om 13:46

Groenewegen is wat meer een lefgozertje, die zich niet de kaas van het brood laat eten. Verder zie ik niet zoveel verschil. Hofland is op het vlakke ook redelijk rap, maar hij zat vaak niet in positie. Dat lag aan hemzelf, omdat hij het wiel van de leadout steeds kwijtraakte, maar de leadout was natuurlijk ook vaak niet geweldig.

LaurentJalabert 23 februari 2017 om 14:24

Dat verhaal van die massasprints en die sprinttrein voor hem heb ik ook nooit begrepen. Ik dacht dat dat op eigen verzoek was. Blijkbaar niet.

kelderfan 23 februari 2017 om 14:27

Hofland en nu al voor de Giro en de TdF in beeld. Go Hoffie.

Komi 23 februari 2017 om 14:56

Zal niet slechter in sprinten worden van het dienst doen in de trein van Greipel.
Maar zal zeker minder kansen krijgen, benieuwd of die een beschermde status krijgt in de semi-klassiekers. En misschien kan die wat uitrichten in de giro als greipel is afgestapt.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair