Merijn Zeeman is duidelijk over hoofddoel Jumbo-Visma: “We willen de Giro winnen”
Merijn Zeeman temidden van 'zijn' renners - foto: Cor Vos
vrijdag 4 januari 2019 om 10:54

Merijn Zeeman is duidelijk over hoofddoel Jumbo-Visma: “We willen de Giro winnen”

Interview Jumbo-Visma kende in 2018 zonder twijfel het beste seizoen in jaren. Architect van het sportieve beleid bij de Nederlandse ploeg is Merijn Zeeman. Aan de hand van negen thema’s, bespreekt de 40-jarige Noord-Hollander met WielerFlits de toekomstplannen van zijn team. Voor 2019 windt hij er in ieder geval geen doekjes omheen: “Schrijf maar op: wij willen met Primož Roglič de Giro d’Italia winnen.” Vandaag deel één van het interview.

Lees hier het tweede deel van het interview met Merijn Zeeman


Selectie-bestand voor 2019

“Ik ben heel tevreden met de samenstelling van de groep jongens. De nieuwe renners geven ons echt een kwaliteitsimpuls. Met Wout van Aert hebben we een nieuw langetermijnproject. Maar ook met de andere nieuwe jongens en de renners die gebleven zijn, is nog veel winst te boeken. In deze rennersgroep zit heel veel talent, eigenlijk alles wat we ons met Jumbo-Visma wensen. Als we er alles aan doen om ons verder te ontwikkelen, denk ik dat er in dit team nog heel veel rek zit.”


Imago

“We zijn de laatste jaren veel bewuster bezig geweest met wie we zijn, wat we willen zijn, wat onze cultuur is en hoe we die cultuur moeten bewaken. Op het jongste trainingskamp hebben we weer met iedere renner samengezeten. Daarin hebben we besproken wie wij als Jumbo-Visma zijn en wat we van hen verwachten. Niet iedereen past bij deze ploeg. Sommige renners zullen het niet willen of vinden het veel te ver gaan. Dat kan. Maar wij zijn er in ieder geval heel helder in wat we van elkaar verwachten.

De allerbelangrijkste eigenschap van een Jumbo-Visma-renner is dat hij wil samenwerken. Dat je als sporter openstaat voor begeleiding, dat je coachbaar bent en openstaat voor innovaties. Maar ook dat je het teambelang boven het individuele belang stelt, dat je gedisciplineerd bent. Dat klinkt heel logisch. Maar leg het eens naast je redactie en kijk of dat voor iedereen geldt. Bij ons was er in ieder geval geen enkele sporter die zei: ‘Dat geldt niet voor mij’. En dat is goed, maar dan heb je het wel afgesproken.

LottoNL-Jumbo won in de Tour of Britain – foto: SWpix.com

Daar kunnen we dan op terugkomen. Als er bijvoorbeeld iets voorvalt, kunnen we iemand erop aanspreken dat het voorval niet correspondeert met de afspraken die gemaakt zijn. Zo zei Primož laatst ergens dat hij zich soms een buitenstaander voelt. Als je interviews gaat vertalen vanuit het Sloveens naar het Nederlands én je bent niet bij het gesprek, zijn er altijd nuanceverschillen. Ik heb hem gevraagd uit te leggen wat hij met die uitspraak bedoelde en hoe hij dat zag. Wij hebben dat namelijk nooit aan hem gemerkt.

Een aantal jaar geleden hebben we met alle mensen van dit team onze tien gedragsregels opgesteld. Daar staat ook bij dat wij trots zijn op ons Nederlandse karakter, maar dat betekent niet dat we nationalistisch zijn. Maar Jumbo-Visma is dé Nederlandse ploeg. Ik heb toen ook aan Primož uitgelegd dat de mensen in Nederland voor hem juichen, omdat hij voor de Nederlandse ploeg rijdt. Je moet dat zien in het licht van Ajax of Feyenoord. Een paspoort is voor ons totaal onbelangrijk. Maar de kern blijft natuurlijk Nederlands.”


Voorjaarsklassiekers

“We gaan naar de voorjaarsklassiekers zonder kopman. Wout, Amund Grøndahl Jansen, Taco van der Hoorn, Danny van Poppel, Timo Roosen en Mike Teunissen vormen onze kern. We werken binnen de ploeg met kleurtjes: groen, geel of rood. Bij een rode kleur, ben je de onbetwiste kopman. Iemand die geel is, heeft een vrije rol. En groen staat echt voor helper. In de klassiekers werken we met jongens, die bijna allemaal 23, 24 of 25 jaar zijn. Een heel jonge groep. Daarmee kunnen we de komende jaren gaan groeien.

De voorbije seizoenen hebben we eigenlijk geen rol in de klassiekers gespeeld. Dat moeten we weer gaan opbouwen. Het is niet zo dat we nu ineens een groep met grote renners hebben. We hebben nog géén klassiekersploeg. Dat moet groeien. Zo volgt er nog een specifieke klassiekerstage. Er gaan een aantal trainingen veranderen. Maar we zijn er nog niet. Wout gaat zeker een van onze belangrijkste renners zijn in de klassiekers. Maar Mike, Timo, Taco, Amund en Danny net zo goed. Daarin maken we niet echt onderscheid.

Wout van Aert is een van de kopstukken, maar niet dé kopman voor het voorjaar – foto: PdV/PN/Cor Vos © 2018

Per wedstrijd gaan we kijken hoe de zaken ervoor staan. Het is ons idee om met meerdere renners in de finales te komen. Een beetje Quick-Step Floors 2.0? Nou ja, die hebben wel laten zien dat een sterk team in de breedte in dat soort wedstrijden heel goed werkt, ja. Dat is ook iets waar Wout 100 procent mee akkoord is. Hij wilde dit zelf ook. Wout heeft vorig jaar heel mooie zaken laten zien, maar hij begint ook nog maar net. Wij willen hem de tijd gunnen om te groeien. Daarom dat we de druk verdelen over meerdere schouders.

De Waalse klassiekers zijn geen speerpunt. Dat is iets voor de toekomst. Wellicht dat met een andere periodisering Primož daar de komende jaren een doel van kan maken, als hij zich focust op bijvoorbeeld een Tour de France. De Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik zou hij heel goed moeten aankunnen. Maar dat is voor later.”


Danny van Poppel

Danny van Poppel heeft zich vorig jaar op het sprinten gefocust. Met voortschrijdend inzicht wijken we daar nu vanaf. Het afgelopen jaar moesten we Danny echt even goed op zijn voeten zetten. Bij Sky was het voor hem allemaal niet optimaal en daar was hij behoorlijk ver weggezakt in alles. Hij moest wel weer een flinke slag maken in training, in voeding, in de manier van koersen. Voor hem stond 2018 vooral in het teken dat hij weer wielrenner zou zijn, twee grote rondes zou rijden en body zou kweken.

We hebben toen ingezet op het sprinten. We merkte wel dat hij wat minder goed adapteerde aan de echte sprinttrainingen. Hij kan echter wel op heel specifieke aankomsten – de echt lastige finishes of zwaardere wedstrijden – heel goed uit de voeten. Toen hebben we naar zijn kernkwaliteiten gekeken. We kwamen tot de conclusie dat hij nog steeds een sprinter is. Dat zal hij – zoals in de Tour Down Under, Milaan-San Remo en een hele rits andere wedstrijden – nog genoeg doen.

Van Poppel blijft sprinter, maar gaat zich meer richten op de klassiekers – foto: VK/PN/Cor Vos © 2018

We kwamen er ook achter dat de klassiekers voor Danny vorig jaar een hinderlijke onderbreking waren. Dat zal nu totaal anders zijn. Ik beschouw hem nog altijd als een talent (Van Poppel is 25 jaar, red.) in de klassiekers. Hij kent de parcoursen niet echt, hij heeft nauwelijks ervaring, dus hij heeft tijd nodig. Verwacht in het voorjaar nog geen wonderen van hem. Maar het gaat een leuke kennismaking voor hem zijn. Uiteindelijk geloof ik dat hij in de toekomst in die koersen heel ver kan komen.”


Klassementsrenners

Steven Kruijswijk rijdt komend jaar de Tour de France en Roglič de Giro. Het belangrijkste om te weten is dat we bij de contractverlenging van Primož, vorig jaar, een meerjarenplan hebben gemaakt. Daarin is opgenomen dat we hem stap voor stap willen ontwikkelen als ronderenner. Het oorspronkelijke plan voor hem was om naar de afgelopen Tour te gaan om opnieuw een etappe te winnen. Maar toen ging het zó goed in de rondes van het Baskenland en Romandië, dat het plan een beetje begon te wringen. Er zat namelijk meer in.

Toen hebben we besloten om zijn doelstellingen voor de Tour aan te passen. Het was voor Primož zaak om proberen drie weken lang geconcentreerd te blijven. Hij moest ervaren om in een vlakke etappe niet in het laatste wiel te rijden, maar om ook op die dagen te knokken voor zijn plek in de voorwacht van het peloton. Dat ging uiteindelijk heel goed. Na de Tour zijn we met Primož weer snel teruggegaan naar het oorspronkelijke plan. Dat vind ik belangrijk, maar je moet ook durven bijsturen als de situatie daarom vraagt.

Roglič had hoe dan ook de Giro gereden in 2019 – foto: VK/PN/Cor Vos © 2018

Het plan voor Primož in 2019 was altijd al om als kopman naar de Giro te gaan. Daar hebben we aan vastgehouden. Sterker nog: dat hadden we ook gedaan als het parcours van de Tour beter bij hem zou passen. Natuurlijk vind ik parcoursen interessant. Maar wij nemen het liever zoals het komt. Kijk bijvoorbeeld naar Steven. Ja, hij is goed zodra hij klimt boven de 2000 hoogtemeters. Dan is het mooi meegenomen dat er veel bergetappes in de Tour zitten. Wij kijken gewoon meer naar het grote plaatje, niet elk jaar weer naar het volgende seizoen.

Primož gaat naar de Giro en de Tour, Steven zal de Tour en de Vuelta rijden en dan is er ook nog George Bennett. Of-ie bewust onder de radar blijft? Nee. Hij gaat ook naar de Tour. Daar zal hij volledig in functie van Steven rijden. Maar daarna gaat hij naar de Vuelta a España als kopman van onze ploeg. Diezelfde rol heeft hij overigens ook opnieuw in de Ronde van Californië, de wedstrijd die hij twee jaar geleden won. In het voorjaar is hij ook onze man in de Ronde van het Baskenland. George is nog altijd een van de leiders in het team.”


Lees zaterdag het tweede deel van het interview met Merijn Zeeman.

RIDE Magazine
108 Reacties
Sorteer op:
4 januari 2019 11:10
Leuk interview hoor. Ben alleen nog benieuwd of het klopt dat Rogliz zich echt een buitenstaander voelt (misschien verkeerd vertaald) of dat hij het gewoon goed naar zijn zin heeft bij Jumbo.
    4 januari 2019 11:21
    Daar had ik ook graag een doorvraag van de interviewer op gezien.
    Wel goed dat ze dit in de ploeg direct oppakken en met hem bespreken
    4 januari 2019 11:30
    Het een hoeft het ander niet uit te sluiten...
    4 januari 2019 13:45
    Als hij zich zo buitenstaander voelt had hij altijd naar Bahrein kunnen gaan. Ik denk dat hij goed genoeg beseft wat die hele ploeg voor hem gedaan heeft.
4 januari 2019 11:13
"Niet iedereen past bij deze ploeg. Sommige renners zullen het niet willen of vinden het veel te ver gaan." Wat bedoelt die gozer daarmee??
    4 januari 2019 11:21
    Naar alle waarschijnlijkheid bedoeld hij hiermee dat ze komende transferperiode ook weer gewoon gaan doorselecteren om ervoor te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op blijven staan en het maximale uit de ploeg gehaald zal worden
    4 januari 2019 12:04
    Drom benieuwd hoe WvA zich zal manifesteren.

    Verder, klare taal. Mooi.
    4 januari 2019 13:15
    Maak je geen zorgen om Van Aert. Als hij zich vorig seizoen mooi ten dienste stelde van Waeytens, De Bie en Merlier dan zal hij dat vast ook doen voor Van Poppel, Teunissen en anderen wanneer dat verwacht wordt.
    4 januari 2019 14:47
    Kijk wellicht naar hoe het met Lars Boom is gegaan, als voorbeeld
    4 januari 2019 15:10
    Veel dingen worden voor je bepaald, zoals de foodcoach die je verteld aat je moet eten en hoeveel. Dat is echt het eten afmeten op een weegschaal. Andere dingen zijn heel duidelijk je plaats weet (rood, geel, groen), wat niet altijd makkelijk is omdat het mens eigen is on zichzelf vaak te overschatten. Nu al je planning weten voor het hele seizoen, wat voor sommigen kan tegenvallen. Etc.
4 januari 2019 11:15
Duidelijk verhaal van Zeeman..
Ze zullen hard moeten werken om de ambities waar te maken maar geef ze goede kans
    4 januari 2019 15:14
    Ik heb hier nog niet veel over ambities gelezen. Begalve dat Roglic echt voor het Roze gaat dat Kruijswijk voor het Podium gaat, en dat Groenewegen meer wil winnen. Voor het voorseizoen wordt de verwachting juist getemperd omdat ze zoals aangeduid nog veel rek zit in deze kern. En voor de waalse klasiekers zijner dit jaar nog helemaal geen verwachtingen.
4 januari 2019 11:30
Echt interessant die ontwikkeling van Jumbo, benieuwd waar dit gaat eindigen.
    4 januari 2019 15:20
    Wel onthouden dat dit een meer jaren plan is en de ploeg volgend jaar 2020 hopelijk overal echt kan meespelen. Voorjaar kern sterker en proberen klasiekers te winnen. In de waalse klasiekers ook met Roglic en mischien zelfs de Plus. Klassementen met Kruijswijk of Bennett waarschijnlijk voor de Giro en Roglic voor de Tour. Groenewegen meer inhoud en sterker door 2 grote rondes. T Martin weee echt aan de wereld top bij het tijdrijen. Etc. Beetje dromen mag toch wel? :)
4 januari 2019 11:32
Dit klinkt wel heel erg als Sunweb 2.0; vasthouden aan vooropgezet plan, inzetten op jong talent, doorselecteren, passen bij teamcultuur, ieder zijn rol en daar in schikken. Zou Zeeman daarom zijn aangetrokken zodat hij die ervaring kon meebrengen?

Ook benieuwd wat de criticasters van Sunweb, na de uitlatingen van Van Dijk en Theuns, er van vinden dat Jumbo dezelfde kant op gaat.
    4 januari 2019 11:35
    Zeeman zit er al jaren en ze werken ook al jaren op deze manier.
    4 januari 2019 11:39
    Zeeman is volgens mij destijds aangetrokken omdat hij goed is in het mentale aspect. Dat is waar het volgens mij bij Sunweb juist aan ontbreekt sinds zijn vertrek.

    Hij zit overigens al 6 jaar bij deze ploeg, zowel Sunweb als Jumbo zijn niet vergelijkbaar qua aanpak met wat ze 6 jaar geleden waren.
    4 januari 2019 12:22
    Vind er echt nog wel wat subtiele verschillen inzitten van hoe Sunweb en Lotto de boel aanpakken.

    Goed interview Wielerflits! Ga zo door!
    4 januari 2019 15:54
    Lange termijn plan lijkt me ook een overeenkomst inderdaad. Verschil is dat hij aangeeft wel op veranderende omstandigheden in te spelen itt sunweb
4 januari 2019 11:44
Als ze maar niet aan de georganiseerde doping gaan in hun streven :/
4 januari 2019 11:51
Hij zal wel bedoelen dat er geen rare dingen gebeuren, die 't team aardig zijn opgebroken in 't vorige seizoen.
    4 januari 2019 13:01
    https://onzetaal.nl/taaladvies/komma-voor-dat/
4 januari 2019 11:51
Misschien ben ik de enige die dit ziet. Zeeman zegt:
“We gaan naar de voorjaarsklassiekers zonder kopman. Wout, Amund Grøndahl Jansen, Taco van der Hoorn, Danny van Poppel, Timo Roosen en Mike Teunissen vormen onze kern. We werken binnen de ploeg met kleurtjes: groen, geel of rood. Bij een rode kleur, ben je de onbetwiste kopman. Iemand die geel is, heeft een vrije rol. En groen staat echt voor helper. In de klassiekers werken we met jongens, die bijna allemaal 23, 24 of 25 jaar zijn. Een heel jonge groep. Daarmee kunnen we de komende jaren gaan groeien.

Hij noemt Groenewegen niet. Wat is nu de rol van Groenewegen in de klassiekers? Groenewegen is notabene oud winnaar belofte ronde van Vlaanderen en veel meer dan een sprinter alleen. Koppel Tony Martin en Groenewegen in klassiekers lijkt mij ideaal.
    4 januari 2019 11:53
    Groenewegen rijdt alleen Kuurne en gaat zich verder richten op het sprinten.

    Tony Martin is gehaald voor het ondersteunen van de kopmannen.
    4 januari 2019 12:04
    Dit is inderdaad in eerdere interviews ook al aangegeven. Groenewegen zal zich puur richten op het sprinten en niet op de klassiekers. Vandaar dat Groenewegen zowel de Tour als de Vuelta gaat rijden
    4 januari 2019 12:11
    Ook opvallend van die quote vind ik dat hij van Aert alleen bij voornaam noemt. Dat kan een bewuste keuze zijn om uit te stralen dat ze vertrouwend in vAert hebben, of omdat hij al de onbetwiste kopman is. Mogelijk is het ook de interpretatie van de schrijver van dit artikel. Maar dan zou het weer gek zijn om een quote aan te passen
    4 januari 2019 12:21
    Groenewegen was inderdaad geen pure sprinter. Nu wel. Als hij weer wat spiermassa verliest zou hij misschien de kant van Kristoff op kunnen gaan, maar voorlopig is het logisch dat ze de snelste man ter wereld zich laten focussen op massasprints.
    4 januari 2019 14:35
    @Wiebipedia

    Daar moet je niets achter zoeken. Wout's voornaam is daar alleen gebruikt, omdat zijn volledige naam al eerder aan bod kwam in het interview. For the record: hij noemde iedereen bij voornaam.
    4 januari 2019 15:00
    Bedankt Youri. Ik vond het ook al opvallend dat de anderen bij achternaam genoemd werden
    4 januari 2019 15:57
    Groenewegen is te zwaar voor rvv en zelfs voor gw en msr waarschijnlijk. Bij de beloften kan er meer omdat de concurrentie minder is. Zo zie je ook renners van sprint kasseien tot lbl meedoen, wat bij profs niet lukt.
    4 januari 2019 16:12
    wat mij aan die zin opvalt is dat ze maar 2 kleurtjes nodig hebben voor dit voorjaar:P



4 januari 2019 11:58
Ben fan van hoe deze ploeg de laatste jaren vooruit is gegaan, maar het begint eigenlijk nu pas. Er wordt gigantisch veel geschreeuwd dat deze ploeg de jongere renners de kansen geeft en ze zelf op weet te leiden. Ik ben het daar helemaal mee eens, dat hebben ze fantastisch gedaan de laatste jaren.

Maar als je geen kopmannen hebt dan is het ook makkelijk om jonge renners de kansen te geven die ze verdienen. De vraag is wat er gaat gebeuren met je grote talenten op het moment dat je juist je Dumoulin, Matthews, Roglic of Groenewegen al in je ploeg hebt zitten.

Op het oog heeft Jumbo dat met de programma's dit jaar netjes gedaan, maar ze kunnen er nu ook nog wat makkelijker mee weg komen. Maar wat gaat er gebeuren als Roglic de Giro wint, Tolhoek richting het niveau Kelderman kruipt en de Plus richting het niveau Oomen? Durven ze die dan los te trekken van elkaar? En hoe gaan ze om met de vier overige vrije rollen in het klassiekerswerk als van Aert en van Poppel bijvoorbeeld naar het niveau gaan groeien dat ze eigenlijk wel met rood moeten worden aangemerkt?

Het is voor mij in ieder geval zeker nog niet gezegd dat deze ploeg zich van een Sunweb gaat onderscheiden op dat vlak. Maar ook zeker nog niet dat ze dat niet gaan doen.
    4 januari 2019 13:42
    @KimJungPoels
    Tolhoek met zijn zwakke tijdrit zal nooit op het niveau Kelderman komen. In het beste geval komt ie erges top 5 uit in een pure klimronde en De Plus die zit nog niet op zn max maar ik schat Oomen toch ook hoger in. Misschien dat die dan net de switchen van ploeg.
    Dat gezegd zijnde vind ik dat deze 2 ploegen in eindtermen nooit tegenover elkaar afgerekend hoeven worden gewoon omdat ze een nederlandse kern hebben. De opbouw was totaal verschillend.
    4 januari 2019 14:02
    De kern van mijn verhaal is niet bedoeld om één renner eruit te lichten.

    Wat je heel erg merkt is dat er sinds een jaartje ongeveer heel erg lovend gedaan wordt over Jumbo vanwege het opleiden van renners waar dat eerder over een Sunweb(Giant) werd gedaan een aantal jaar geleden.

    Maar zoals ik zei is het veel makkelijker om jonge renners door te laten stromen als je nauwelijks leiders in je team hebt, en wordt het dus moeilijker als je die teamleiders éénmaal hebt. Op dat punt is Jumbo niet aanbeland, en ik ben dus benieuwd of Jumbo het straks daadwerkelijk voor elkaar krijgt om Tolhoek, De Plus, Kuss of wie van die jongens dan ook door stoot naar een hoog niveau wel de kansen kan geven zonder kritiek te krijgen van de buitenwacht. ;)
    4 januari 2019 14:47
    @KimJungPoels
    Ok gotcha. Oomen zal Sunweb sneller ontgroeid zijn dan dat De Plus of Tolhoek naar een absoluut kopmanschap kunnen dingen. Binnen Jumbo is het wel duidelijk dat Roglic rondes kan winnen. Het is aan Steven om op het podium te landen of hij krijgt er een van die gasten naast 'm.

    De kritiek op Sunweb komt toch niet alleen van de buitenwacht, zat ex-renners die zich zachtjes hebben uitgesproken. De balans is momenteel gewoon héél erg slecht. Het vroegere Giant was gezegd met talenten, Sunweb was dit ook maar nu rest er louter het verhaal Tom en Matthews (die een mager programma rijden) en daarachter het 'grote niets'. Knechten of piepjong zonder verwachtingen. Soren Kragh Andersen trek u plan... Daar komt dan weer mijn grote appreciatie voor Jumbo. Zij trachtten op elk terrein een representatieve ploeg op te stellen en waar dat even terug nog opkomers en net-nietters waren daar nu een topper staat! Ontwikkeld of aangekocht.
    Ongetwijfeld dat daar ook jongens het niet gaan halen, ik schat zo Powless, Roosen, Bennett, Jansen, Bouwman en Teunissen. Maar ze leven nu nog in de euforie. Ze moeten oppassen dat ze ook niet te hard van stapel lopen want vorig jaar is het ook wel eens in het juiste pulletje gevallen.
    4 januari 2019 14:55
    Er zijn zat koersen met kansen voor de jeugd maar door die ontzettend slechte balans heb je bij Sunweb alleen het rondewerk, met Tom en Matthews en daar moeten dan al de subtoppers in ondersteuning. Overige koersen worden dan maar met piepjong 'een beetje ingevuld'.
    Jumbo gaat nu bewust Dylan en Danny scheiden met voor Danny het voorjaar. En dan nog kun je Roosen een Hageland laten rijden, Bouwman een Dauphine of Rom...

    Ik weet dat ik nu zelf vergelijk maar zeggen tegen Sunweb: 'kijk wat Jumbo doet' is volstrekt zinloos, dan zou je tegelijk moeten begonnen zijn met eenzelfde budget etc..
4 januari 2019 12:09
Nou ik vind het toch zonde als je een afmaker als Groenewegen alleen maar Kuurne laat rijden.
    4 januari 2019 12:16
    Eens . Scheldeprijs had hij wat mij betreft ook zeker kunnen rijden en meegedaan om de winst. Die koers hoort toch echt wel op zijn programma mijns inziens
4 januari 2019 12:21
@Ultimo

Met Dylan zijn ze ook een langetermijn project gestart, doel is om met hem uiteindelijk ook de klassiekers te doen (of enkelen die hem zouden moeten liggen zoals Roubaix)
Ze vinden echter dat hij nog niet de benodigde body heeft om in de historische klassiekers te kunnen scoren en bovendien hebben ze genoeg mannen die daar wel hun ding kunnen doen.

Mede door het gebrek aan body houden ze Dylan vooralsnog ook uit de selectie voor Milaan Sanremo.

Dat Dylan dit jaar zowel Tour als Vuelta zal gaan doen wijst erop dat ze bezig zijn om hem die gewenste body op te laten bouwen, wellicht kan hij dan volgend jaar wel koersen als Sanremo en/of Roubaix starten als de leiding hem daar klaar voor acht.
4 januari 2019 12:35
ok ik begrijp dat dit de filosofie is van het moderne wielrennen i.p.v. koersen rijden en het te leren.
    4 januari 2019 12:43
    Groenewegen is toch ook gewoon een dikbetaalde kopman van een WT-ploeg? Ik neem aan dat ze daar in eerste instantie overwinningen mee willen boeken. Dat lijkt me de voornaamste reden waarom komend seizoen helemaal in het teken staat van meerdaagse WT-koersen.
4 januari 2019 12:51
Maar toch wel raar dat je zo'n belangrijke en succesvolle renner niet even noemt.
    4 januari 2019 12:53
    Er komt morgen nog een deel 2, zou het mogelijk zijn dat dan Dylan besproken wordt ??
    4 januari 2019 12:54
    Wellicht in deel 2?

    En zoiets hangt natuurlijk vooral af van de vragen die gesteld worden.

    Btw, 'selectie-bestand', is dat weer iets Vlaams?
    4 januari 2019 13:20
    Mwah, de rol van Dylan is al uitgebreid aan bod geweest tijdens bv de ploegenpresentatie en is duidelijk. De rol van Van Poppel daarentegen niet.
    4 januari 2019 14:36
    Groenewegen volgt niet in deel twee. Ik heb geprobeerd om in dit interview meer duiding aan bepaalde zaken te geven. De rol van Dylan is in eerdere interviews en artikelen al ruimschoots aan bod gekomen.
    4 januari 2019 14:53
    Klasse Youri, mooi interview!
    4 januari 2019 15:37
    Gezien de auteur afkomstig is van Ameland denk ik niet dat selectie-bestand Vlaams is.
    4 januari 2019 15:48
    @Blaudzun

    Thanks, graag gedaan! :-)
4 januari 2019 12:51
Doen begint met willen.
4 januari 2019 12:52
Klopt, je moet het inderdaad nog wel doen. Maar het is wel een hele uitgesproken doel, meestal is het we gaan voor het podium of een top 5 klassering. Dit is toch wel een heel uitgesproken doel en gezien zijn kwaliteiten ook niet onmogelijk.
4 januari 2019 12:53
Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben blij met de ploeg zoals ie nu is en zich heeft ontwikkeld, en met de lijnen die worden uitgezet.

Wel vind ik het niet duidelijk wat er gezegd wordt over de klassiekers. Er wordt gewerkt met kleuren geel, groen, rood, maar tegelijkertijd wordt er gezegd dat er niet echt onderscheid gemaakt wordt. Dat riekt naar inconsistentie. Volgens mij hebben sommige renners vaak de kleur rood (Wout) en anderen niet (Jansen) of nauwelijks (Taco-Teunissen).
    4 januari 2019 12:54
    Er zijn meer type wedstrijden toch...
    4 januari 2019 12:57
    Misschien begrijp ik het niet goed, maar het lijkt mij dat dit per wedstrijd vooraf zal worden bepaald. Of eventueel zelfs in de wedstrijd, wie weet zelfs met geplastificeerde kartonnetjes. Als variant op Leo van Vliet.

    Hoe dan ook, het is nogal voorbarig om te stellen dat iets riekt naar inconsistentie als je het niet begrijpt en om aannames te doen over wie wel of niet vaak welke kleur heeft.
    4 januari 2019 13:02
    Ze werken met die kleuren, maar gebruiken ze in eerste instantie niet allemaal in de klassiekers, omdat ze daar niemand als kopman aanwijzen.
    4 januari 2019 13:03
    Zoals ik het lees werken ze in het algemeen met drie kleuren. Voor de voorjaarsklassiekers is rood op dit moment een niet gebruikte kleur, en zijn een heel aantal van de deelnemers geel.
    4 januari 2019 14:05
    Je kunt ze in gelijk welke teletubbiekleur verven die je wilt. Dat soort dingen wijzen zich uit in de koers. Dan trekt men automatisch de kaart van de meest ervarene (V Aert) schikt Teunissen zich te snel in een dienende rol (moet ie echt vanaf) en zal enkel Taco nog beschermd worden want die heeft zo'n geweldige vlucht. Mike moet echt nog bewijzen dat ie mee kan bij de absolute top. Of hij moet eerder weg zijn. Geldt voor Danny ook maar die kan met Sagan dan weer één van de rapste aankomen.
4 januari 2019 13:16
Mooi om dit te lezen over ploegen als jumbo, Sunweb, Sky etc.. en dan te zien hoe VdP het zich kan permitteren om lekker zijn eigen ding te doen .. en dan op een NK Sunweb en Jumbo hoogstpersoonlijk aan yoghurt te rijden.
    4 januari 2019 15:32
    Ik denk ook niet dat Jumvo Visma bij het type van der Poel past.
4 januari 2019 13:17
Over Van Poppel en de voorjaarskoersen:
“Hij kent de parcoursen niet echt, hij heeft nauwelijks ervaring, dus hij heeft tijd nodig. (…) Maar het gaat een leuke kennismaking voor hem zijn.”
Zit Zeeman hier gewoon uit zijn nek te kletsen?
    4 januari 2019 13:55
    @Jacco van Stierop
    Hij is vooral mentaal/tactisch nog te groen.
4 januari 2019 13:23
De gewone Nederlander gaat echt niet voor Roglic juichen .....
    4 januari 2019 13:32
    Echt wel.
    4 januari 2019 13:39
    Als ie Dumoulin onbedoeld helpt aan zijn 2e Giro.
    4 januari 2019 13:58
    Dan juicht bv de gewone Nederlandse PSV supporter ook niet als Lozano scoort?
    4 januari 2019 13:58
    Ik echt wel. Roglic is gewoon een van de smaakmakers van 't team.
    4 januari 2019 14:02
    De echte wielerliefhebber juicht ook voor de sterkste, en in de Giro is daarover echt geen twijfel.
    4 januari 2019 14:13
    Eens dat (sommige) Nederlanders én wielerliefhebbers wel juichen voor Roglic. Zal waarschijnlijk wel minder hard zijn dan door een Nederlander die vooraan rijdt. Pas in dat geval slaat in Nederland de wielergekte toe bij het bredere publiek.
    4 januari 2019 14:37
    Echt niet, ik kan veel respect opbrengen voor Roglic, bewondering voor zijn rijden en inzet maat het is geen Nederlander. Of het een team player is moet ik nog zien. vorige Tour was Steven de absolute kopman maar ik heb Roglic weinig voor hem zien doen.
    4 januari 2019 15:45
    Voor mij is Roglic een podiumkandidaat en op het podium zijn drie plaatsen, maar er naast nog meer.
4 januari 2019 14:30
Ze zijn goed bezig bij Jumbo. Echter, als Roglic wint, sta ik er echt niet voor te juichen. het is een zeer goede renner, maar ik heb er niks mee (itt Bennett).
Apart dat van Poppel bij Sky niet verbeterde.
    4 januari 2019 15:25
    Dat laatste is toch niet zo raar... heel veel renners verbeteren niet bij Sky. Wat dacht je van Viviani?
    4 januari 2019 15:32
    Op mij komt Roglic ook over als een Menchov 2.0. Ik heb er zelf weinig mee en vind het jammer dat het Nederlandse team zich voor hem gaat wegcijferen.

    Voor Rasmussen, Leipheimer, LL Sanchez stond ik ook niet op de banken. Voor Freire en Flecha meer omdat die mooie karakters hadden.
    4 januari 2019 16:18
    Als Roglic de roze trui zou hebben en je ziet Jumbo continu op de voorste rij, dat BV gesink zijn ballen uit zijn broek rijdt, moet je toch wel een vorm van chauvinisme creeren, ik vond dat Dekker en Boogerd in 2007 (menchov ook trouwens) heel goed reden voor Rasmussen en was doodziek dat ze hem eruit haalden (ondanks de doping nog steeds vreemde keuze van Rabo toendertijd imo)
4 januari 2019 14:58
Teunissen krijgt een groen lintje want hij heeft al aangekondigd voor 90 % in een knechtenrol te gaan. Voor de overige 10% zal het rood of geel worden. Krijgen ze trouwens voor de overzichtelijkheid dan die kleur als lintje rond hun nek of arm? Wel handig voor de kijkers thuis.
    4 januari 2019 15:39
    Het meeste Groen coor Teunissen is als helper voor Groenewegen. Voor de voorjaars klassiekers heeft er niemand rood en zal er veel geel zijn. Zie dat een beetje hoe Quickstep dat aanpakte vorig jaar met hun grote 4 (Terpstra, Gilbert, Lampeart, Stybar). Die hebben in elk in hun aangegeven klassiekers voor hun eigen gang mogen gaan (geel)
    4 januari 2019 15:47
    @Wielrenner

    Mike richt zich vooral op het voorjaar. Daarin heeft hij vrijwel overal een vrije kleur. Na medio april gaat hij het gevecht aan met Timo Roosen voor de plek voor Groenewegen in de Tour. Dan zal hij wellicht veel groen zijn, ja. Maar om nu te stellen dat dit 90% van het jaar is...
    4 januari 2019 16:41
    In plaats van 't balletje lijkt mij, want daar is nog plek.;)
4 januari 2019 16:01
Allemaal leuk en aardig maar waar is Gesink?
    4 januari 2019 16:05
    Waarschijnlijk overall weer de belangrijkste knecht in de twee grootste koersen van het jaar.
    4 januari 2019 16:29
    Superknecht Gesink denk dat buiten de jonge Tolhoek ze niet echt een vervanger hebben voor hem in de grote rondes om de kopmannen bij te staan (tenzij je ook Georgie daarvoor gebruikt), mocht Roglic en/of Kruiswijk erdoorheen zakken (wat ik beiden niet verwacht) kan hij altijd nog ritten gaan kapen als plan B in beide rondes.

    Zonder pech en goede voorbereiding zie ik zowel Tom als Primoz sws podium rijden in de Giro zelfs met zon sterk deelnemersveld , dus kunnen Gesinks kwaliteiten en ervaring Roglic nog goed van pas komen.

    En als enige blok in laatste tour was Jumbo toch wel de enige ploeg die in de buurt van het niveau Sky kon komen, met een tour die ook veel hoogtemeters heeft zoals in de verloren Giro van Steven en een sterk 2018 zonder pech voor hem , zie ik echt wel kansen.
4 januari 2019 16:33
Om Roglic af te stempelen als een Menchov 2.0 gaat me wat ver. Ik vind Roglic een aantrekkelijke renner die meer is dan alleen een volger. Heeft toch afgelopen jaren mooie dingen op de fiets laten zien en ook de docu over zijn afkomst in Slovenië was leuk.

Ik had overigens ook wel symphatie voor Menchov en indertijd ook voor Rasmussen en zijn indrukwekkende solo's in de Tour. Freire kon je gewoon geen hekel aan hebben net als Flecha. In die tijd was het vooral mooi als er een Raborenner scoorde.

Dus als Roglic namens een Nederlandse ploeg een grote ronde wint en hij daarin echt de sterkste is dan kan ik daar goed mee leven. Al denk ik dat Dumoulin een completere renner is in ene grote ronde. Roglic daarentegen in de vorm van afgelopen voorjaar is in rondjes van een week echt wereldklasse.
    4 januari 2019 16:46
    Zelfs menchov viel wel eens aan (ging die niet een keer onderuit tijdens aanval in de tour) en was in Giro en Vuelta soms beter als in de tour.

    En toen die onderuit ging laatste tijdrit voor Girowinst schreeuwde ik hem ook gewoon naar finish :)

    Wel meeeens dat ik Roglic ook een attractievere renner vindt dan Menchov
    4 januari 2019 16:52


    Roglic is weer een totaal ander type, hoe hij die rit 19 afdwong afgelopen tour is iets vrij speciaals, dat was de mooiste afgelopen seizoen misschien wel.
    4 januari 2019 17:08
    @Thomas Hermans Nu je het zegt... was volgens mij in de Tour van 2008 op weg naar Prato Nevoso. Zelfde rit dat Perreiro zo zwaar viel.
4 januari 2019 17:52
Dé Nederlandse ploeg, maar waar wel voor buitenlandse kopmannen wordt gereden, zoals eerder aangegeven. In het voorjaar zal het toch vooral voor Van Aert worden en in de giro voor Roglic. Kruijswijk zal toch ook geen jaren meer meegaan. Gelukkig hebben we Groenewegen nog.
    4 januari 2019 18:10
    Denk dat de meesten hier het liefst het hele jaar Nederlanders zien winnen , maar je moet ook wel een beetje realistisch blijven in hedendaagse topsport, waar het sws weinig voorkomt dat teams alleen maar mensen uit eigen land hebben.
4 januari 2019 18:05
@FDJ
Ja dat was die etappe naar Prato Nevoso, was misschien wel beste kans die hij had in alle tourjaren.
    4 januari 2019 18:53
    Beste kans was denk ik 2010 als ze door hadden gereden in de Ardennenrit naar Spa in plaats van braaf Cancellara volgen.

Reacties zijn gesloten.