Merijn Zeeman is duidelijk over hoofddoel Jumbo-Visma: “We willen de Giro winnen”
Interview Jumbo-Visma kende in 2018 zonder twijfel het beste seizoen in jaren. Architect van het sportieve beleid bij de Nederlandse ploeg is Merijn Zeeman. Aan de hand van negen thema’s, bespreekt de 40-jarige Noord-Hollander met WielerFlits de toekomstplannen van zijn team. Voor 2019 windt hij er in ieder geval geen doekjes omheen: “Schrijf maar op: wij willen met Primož Roglič de Giro d’Italia winnen.” Vandaag deel één van het interview.
Lees hier het tweede deel van het interview met Merijn Zeeman
Selectie-bestand voor 2019
“Ik ben heel tevreden met de samenstelling van de groep jongens. De nieuwe renners geven ons echt een kwaliteitsimpuls. Met Wout van Aert hebben we een nieuw langetermijnproject. Maar ook met de andere nieuwe jongens en de renners die gebleven zijn, is nog veel winst te boeken. In deze rennersgroep zit heel veel talent, eigenlijk alles wat we ons met Jumbo-Visma wensen. Als we er alles aan doen om ons verder te ontwikkelen, denk ik dat er in dit team nog heel veel rek zit.”
Imago
“We zijn de laatste jaren veel bewuster bezig geweest met wie we zijn, wat we willen zijn, wat onze cultuur is en hoe we die cultuur moeten bewaken. Op het jongste trainingskamp hebben we weer met iedere renner samengezeten. Daarin hebben we besproken wie wij als Jumbo-Visma zijn en wat we van hen verwachten. Niet iedereen past bij deze ploeg. Sommige renners zullen het niet willen of vinden het veel te ver gaan. Dat kan. Maar wij zijn er in ieder geval heel helder in wat we van elkaar verwachten.
De allerbelangrijkste eigenschap van een Jumbo-Visma-renner is dat hij wil samenwerken. Dat je als sporter openstaat voor begeleiding, dat je coachbaar bent en openstaat voor innovaties. Maar ook dat je het teambelang boven het individuele belang stelt, dat je gedisciplineerd bent. Dat klinkt heel logisch. Maar leg het eens naast je redactie en kijk of dat voor iedereen geldt. Bij ons was er in ieder geval geen enkele sporter die zei: ‘Dat geldt niet voor mij’. En dat is goed, maar dan heb je het wel afgesproken.
Daar kunnen we dan op terugkomen. Als er bijvoorbeeld iets voorvalt, kunnen we iemand erop aanspreken dat het voorval niet correspondeert met de afspraken die gemaakt zijn. Zo zei Primož laatst ergens dat hij zich soms een buitenstaander voelt. Als je interviews gaat vertalen vanuit het Sloveens naar het Nederlands én je bent niet bij het gesprek, zijn er altijd nuanceverschillen. Ik heb hem gevraagd uit te leggen wat hij met die uitspraak bedoelde en hoe hij dat zag. Wij hebben dat namelijk nooit aan hem gemerkt.
Een aantal jaar geleden hebben we met alle mensen van dit team onze tien gedragsregels opgesteld. Daar staat ook bij dat wij trots zijn op ons Nederlandse karakter, maar dat betekent niet dat we nationalistisch zijn. Maar Jumbo-Visma is dé Nederlandse ploeg. Ik heb toen ook aan Primož uitgelegd dat de mensen in Nederland voor hem juichen, omdat hij voor de Nederlandse ploeg rijdt. Je moet dat zien in het licht van Ajax of Feyenoord. Een paspoort is voor ons totaal onbelangrijk. Maar de kern blijft natuurlijk Nederlands.”
Voorjaarsklassiekers
“We gaan naar de voorjaarsklassiekers zonder kopman. Wout, Amund Grøndahl Jansen, Taco van der Hoorn, Danny van Poppel, Timo Roosen en Mike Teunissen vormen onze kern. We werken binnen de ploeg met kleurtjes: groen, geel of rood. Bij een rode kleur, ben je de onbetwiste kopman. Iemand die geel is, heeft een vrije rol. En groen staat echt voor helper. In de klassiekers werken we met jongens, die bijna allemaal 23, 24 of 25 jaar zijn. Een heel jonge groep. Daarmee kunnen we de komende jaren gaan groeien.
De voorbije seizoenen hebben we eigenlijk geen rol in de klassiekers gespeeld. Dat moeten we weer gaan opbouwen. Het is niet zo dat we nu ineens een groep met grote renners hebben. We hebben nog géén klassiekersploeg. Dat moet groeien. Zo volgt er nog een specifieke klassiekerstage. Er gaan een aantal trainingen veranderen. Maar we zijn er nog niet. Wout gaat zeker een van onze belangrijkste renners zijn in de klassiekers. Maar Mike, Timo, Taco, Amund en Danny net zo goed. Daarin maken we niet echt onderscheid.
Per wedstrijd gaan we kijken hoe de zaken ervoor staan. Het is ons idee om met meerdere renners in de finales te komen. Een beetje Quick-Step Floors 2.0? Nou ja, die hebben wel laten zien dat een sterk team in de breedte in dat soort wedstrijden heel goed werkt, ja. Dat is ook iets waar Wout 100 procent mee akkoord is. Hij wilde dit zelf ook. Wout heeft vorig jaar heel mooie zaken laten zien, maar hij begint ook nog maar net. Wij willen hem de tijd gunnen om te groeien. Daarom dat we de druk verdelen over meerdere schouders.
De Waalse klassiekers zijn geen speerpunt. Dat is iets voor de toekomst. Wellicht dat met een andere periodisering Primož daar de komende jaren een doel van kan maken, als hij zich focust op bijvoorbeeld een Tour de France. De Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik zou hij heel goed moeten aankunnen. Maar dat is voor later.”
Danny van Poppel
“Danny van Poppel heeft zich vorig jaar op het sprinten gefocust. Met voortschrijdend inzicht wijken we daar nu vanaf. Het afgelopen jaar moesten we Danny echt even goed op zijn voeten zetten. Bij Sky was het voor hem allemaal niet optimaal en daar was hij behoorlijk ver weggezakt in alles. Hij moest wel weer een flinke slag maken in training, in voeding, in de manier van koersen. Voor hem stond 2018 vooral in het teken dat hij weer wielrenner zou zijn, twee grote rondes zou rijden en body zou kweken.
We hebben toen ingezet op het sprinten. We merkte wel dat hij wat minder goed adapteerde aan de echte sprinttrainingen. Hij kan echter wel op heel specifieke aankomsten – de echt lastige finishes of zwaardere wedstrijden – heel goed uit de voeten. Toen hebben we naar zijn kernkwaliteiten gekeken. We kwamen tot de conclusie dat hij nog steeds een sprinter is. Dat zal hij – zoals in de Tour Down Under, Milaan-San Remo en een hele rits andere wedstrijden – nog genoeg doen.
We kwamen er ook achter dat de klassiekers voor Danny vorig jaar een hinderlijke onderbreking waren. Dat zal nu totaal anders zijn. Ik beschouw hem nog altijd als een talent (Van Poppel is 25 jaar, red.) in de klassiekers. Hij kent de parcoursen niet echt, hij heeft nauwelijks ervaring, dus hij heeft tijd nodig. Verwacht in het voorjaar nog geen wonderen van hem. Maar het gaat een leuke kennismaking voor hem zijn. Uiteindelijk geloof ik dat hij in de toekomst in die koersen heel ver kan komen.”
Klassementsrenners
“Steven Kruijswijk rijdt komend jaar de Tour de France en Roglič de Giro. Het belangrijkste om te weten is dat we bij de contractverlenging van Primož, vorig jaar, een meerjarenplan hebben gemaakt. Daarin is opgenomen dat we hem stap voor stap willen ontwikkelen als ronderenner. Het oorspronkelijke plan voor hem was om naar de afgelopen Tour te gaan om opnieuw een etappe te winnen. Maar toen ging het zó goed in de rondes van het Baskenland en Romandië, dat het plan een beetje begon te wringen. Er zat namelijk meer in.
Toen hebben we besloten om zijn doelstellingen voor de Tour aan te passen. Het was voor Primož zaak om proberen drie weken lang geconcentreerd te blijven. Hij moest ervaren om in een vlakke etappe niet in het laatste wiel te rijden, maar om ook op die dagen te knokken voor zijn plek in de voorwacht van het peloton. Dat ging uiteindelijk heel goed. Na de Tour zijn we met Primož weer snel teruggegaan naar het oorspronkelijke plan. Dat vind ik belangrijk, maar je moet ook durven bijsturen als de situatie daarom vraagt.
Het plan voor Primož in 2019 was altijd al om als kopman naar de Giro te gaan. Daar hebben we aan vastgehouden. Sterker nog: dat hadden we ook gedaan als het parcours van de Tour beter bij hem zou passen. Natuurlijk vind ik parcoursen interessant. Maar wij nemen het liever zoals het komt. Kijk bijvoorbeeld naar Steven. Ja, hij is goed zodra hij klimt boven de 2000 hoogtemeters. Dan is het mooi meegenomen dat er veel bergetappes in de Tour zitten. Wij kijken gewoon meer naar het grote plaatje, niet elk jaar weer naar het volgende seizoen.
Primož gaat naar de Giro en de Tour, Steven zal de Tour en de Vuelta rijden en dan is er ook nog George Bennett. Of-ie bewust onder de radar blijft? Nee. Hij gaat ook naar de Tour. Daar zal hij volledig in functie van Steven rijden. Maar daarna gaat hij naar de Vuelta a España als kopman van onze ploeg. Diezelfde rol heeft hij overigens ook opnieuw in de Ronde van Californië, de wedstrijd die hij twee jaar geleden won. In het voorjaar is hij ook onze man in de Ronde van het Baskenland. George is nog altijd een van de leiders in het team.”
Lees zaterdag het tweede deel van het interview met Merijn Zeeman.
Wel goed dat ze dit in de ploeg direct oppakken en met hem bespreken
Verder, klare taal. Mooi.
Ze zullen hard moeten werken om de ambities waar te maken maar geef ze goede kans
Ook benieuwd wat de criticasters van Sunweb, na de uitlatingen van Van Dijk en Theuns, er van vinden dat Jumbo dezelfde kant op gaat.
Hij zit overigens al 6 jaar bij deze ploeg, zowel Sunweb als Jumbo zijn niet vergelijkbaar qua aanpak met wat ze 6 jaar geleden waren.
Goed interview Wielerflits! Ga zo door!
“We gaan naar de voorjaarsklassiekers zonder kopman. Wout, Amund Grøndahl Jansen, Taco van der Hoorn, Danny van Poppel, Timo Roosen en Mike Teunissen vormen onze kern. We werken binnen de ploeg met kleurtjes: groen, geel of rood. Bij een rode kleur, ben je de onbetwiste kopman. Iemand die geel is, heeft een vrije rol. En groen staat echt voor helper. In de klassiekers werken we met jongens, die bijna allemaal 23, 24 of 25 jaar zijn. Een heel jonge groep. Daarmee kunnen we de komende jaren gaan groeien.
Hij noemt Groenewegen niet. Wat is nu de rol van Groenewegen in de klassiekers? Groenewegen is notabene oud winnaar belofte ronde van Vlaanderen en veel meer dan een sprinter alleen. Koppel Tony Martin en Groenewegen in klassiekers lijkt mij ideaal.
Tony Martin is gehaald voor het ondersteunen van de kopmannen.
Daar moet je niets achter zoeken. Wout's voornaam is daar alleen gebruikt, omdat zijn volledige naam al eerder aan bod kwam in het interview. For the record: hij noemde iedereen bij voornaam.
Maar als je geen kopmannen hebt dan is het ook makkelijk om jonge renners de kansen te geven die ze verdienen. De vraag is wat er gaat gebeuren met je grote talenten op het moment dat je juist je Dumoulin, Matthews, Roglic of Groenewegen al in je ploeg hebt zitten.
Op het oog heeft Jumbo dat met de programma's dit jaar netjes gedaan, maar ze kunnen er nu ook nog wat makkelijker mee weg komen. Maar wat gaat er gebeuren als Roglic de Giro wint, Tolhoek richting het niveau Kelderman kruipt en de Plus richting het niveau Oomen? Durven ze die dan los te trekken van elkaar? En hoe gaan ze om met de vier overige vrije rollen in het klassiekerswerk als van Aert en van Poppel bijvoorbeeld naar het niveau gaan groeien dat ze eigenlijk wel met rood moeten worden aangemerkt?
Het is voor mij in ieder geval zeker nog niet gezegd dat deze ploeg zich van een Sunweb gaat onderscheiden op dat vlak. Maar ook zeker nog niet dat ze dat niet gaan doen.
Tolhoek met zijn zwakke tijdrit zal nooit op het niveau Kelderman komen. In het beste geval komt ie erges top 5 uit in een pure klimronde en De Plus die zit nog niet op zn max maar ik schat Oomen toch ook hoger in. Misschien dat die dan net de switchen van ploeg.
Dat gezegd zijnde vind ik dat deze 2 ploegen in eindtermen nooit tegenover elkaar afgerekend hoeven worden gewoon omdat ze een nederlandse kern hebben. De opbouw was totaal verschillend.
Wat je heel erg merkt is dat er sinds een jaartje ongeveer heel erg lovend gedaan wordt over Jumbo vanwege het opleiden van renners waar dat eerder over een Sunweb(Giant) werd gedaan een aantal jaar geleden.
Maar zoals ik zei is het veel makkelijker om jonge renners door te laten stromen als je nauwelijks leiders in je team hebt, en wordt het dus moeilijker als je die teamleiders éénmaal hebt. Op dat punt is Jumbo niet aanbeland, en ik ben dus benieuwd of Jumbo het straks daadwerkelijk voor elkaar krijgt om Tolhoek, De Plus, Kuss of wie van die jongens dan ook door stoot naar een hoog niveau wel de kansen kan geven zonder kritiek te krijgen van de buitenwacht.
Ok gotcha. Oomen zal Sunweb sneller ontgroeid zijn dan dat De Plus of Tolhoek naar een absoluut kopmanschap kunnen dingen. Binnen Jumbo is het wel duidelijk dat Roglic rondes kan winnen. Het is aan Steven om op het podium te landen of hij krijgt er een van die gasten naast 'm.
De kritiek op Sunweb komt toch niet alleen van de buitenwacht, zat ex-renners die zich zachtjes hebben uitgesproken. De balans is momenteel gewoon héél erg slecht. Het vroegere Giant was gezegd met talenten, Sunweb was dit ook maar nu rest er louter het verhaal Tom en Matthews (die een mager programma rijden) en daarachter het 'grote niets'. Knechten of piepjong zonder verwachtingen. Soren Kragh Andersen trek u plan... Daar komt dan weer mijn grote appreciatie voor Jumbo. Zij trachtten op elk terrein een representatieve ploeg op te stellen en waar dat even terug nog opkomers en net-nietters waren daar nu een topper staat! Ontwikkeld of aangekocht.
Ongetwijfeld dat daar ook jongens het niet gaan halen, ik schat zo Powless, Roosen, Bennett, Jansen, Bouwman en Teunissen. Maar ze leven nu nog in de euforie. Ze moeten oppassen dat ze ook niet te hard van stapel lopen want vorig jaar is het ook wel eens in het juiste pulletje gevallen.
Jumbo gaat nu bewust Dylan en Danny scheiden met voor Danny het voorjaar. En dan nog kun je Roosen een Hageland laten rijden, Bouwman een Dauphine of Rom...
Ik weet dat ik nu zelf vergelijk maar zeggen tegen Sunweb: 'kijk wat Jumbo doet' is volstrekt zinloos, dan zou je tegelijk moeten begonnen zijn met eenzelfde budget etc..
Met Dylan zijn ze ook een langetermijn project gestart, doel is om met hem uiteindelijk ook de klassiekers te doen (of enkelen die hem zouden moeten liggen zoals Roubaix)
Ze vinden echter dat hij nog niet de benodigde body heeft om in de historische klassiekers te kunnen scoren en bovendien hebben ze genoeg mannen die daar wel hun ding kunnen doen.
Mede door het gebrek aan body houden ze Dylan vooralsnog ook uit de selectie voor Milaan Sanremo.
Dat Dylan dit jaar zowel Tour als Vuelta zal gaan doen wijst erop dat ze bezig zijn om hem die gewenste body op te laten bouwen, wellicht kan hij dan volgend jaar wel koersen als Sanremo en/of Roubaix starten als de leiding hem daar klaar voor acht.
En zoiets hangt natuurlijk vooral af van de vragen die gesteld worden.
Btw, 'selectie-bestand', is dat weer iets Vlaams?
Thanks, graag gedaan! :-)
Wel vind ik het niet duidelijk wat er gezegd wordt over de klassiekers. Er wordt gewerkt met kleuren geel, groen, rood, maar tegelijkertijd wordt er gezegd dat er niet echt onderscheid gemaakt wordt. Dat riekt naar inconsistentie. Volgens mij hebben sommige renners vaak de kleur rood (Wout) en anderen niet (Jansen) of nauwelijks (Taco-Teunissen).
Hoe dan ook, het is nogal voorbarig om te stellen dat iets riekt naar inconsistentie als je het niet begrijpt en om aannames te doen over wie wel of niet vaak welke kleur heeft.
“Hij kent de parcoursen niet echt, hij heeft nauwelijks ervaring, dus hij heeft tijd nodig. (…) Maar het gaat een leuke kennismaking voor hem zijn.”
Zit Zeeman hier gewoon uit zijn nek te kletsen?
Hij is vooral mentaal/tactisch nog te groen.
Apart dat van Poppel bij Sky niet verbeterde.
Voor Rasmussen, Leipheimer, LL Sanchez stond ik ook niet op de banken. Voor Freire en Flecha meer omdat die mooie karakters hadden.
Mike richt zich vooral op het voorjaar. Daarin heeft hij vrijwel overal een vrije kleur. Na medio april gaat hij het gevecht aan met Timo Roosen voor de plek voor Groenewegen in de Tour. Dan zal hij wellicht veel groen zijn, ja. Maar om nu te stellen dat dit 90% van het jaar is...
Zonder pech en goede voorbereiding zie ik zowel Tom als Primoz sws podium rijden in de Giro zelfs met zon sterk deelnemersveld , dus kunnen Gesinks kwaliteiten en ervaring Roglic nog goed van pas komen.
En als enige blok in laatste tour was Jumbo toch wel de enige ploeg die in de buurt van het niveau Sky kon komen, met een tour die ook veel hoogtemeters heeft zoals in de verloren Giro van Steven en een sterk 2018 zonder pech voor hem , zie ik echt wel kansen.
Ik had overigens ook wel symphatie voor Menchov en indertijd ook voor Rasmussen en zijn indrukwekkende solo's in de Tour. Freire kon je gewoon geen hekel aan hebben net als Flecha. In die tijd was het vooral mooi als er een Raborenner scoorde.
Dus als Roglic namens een Nederlandse ploeg een grote ronde wint en hij daarin echt de sterkste is dan kan ik daar goed mee leven. Al denk ik dat Dumoulin een completere renner is in ene grote ronde. Roglic daarentegen in de vorm van afgelopen voorjaar is in rondjes van een week echt wereldklasse.
En toen die onderuit ging laatste tijdrit voor Girowinst schreeuwde ik hem ook gewoon naar finish
Wel meeeens dat ik Roglic ook een attractievere renner vindt dan Menchov
Roglic is weer een totaal ander type, hoe hij die rit 19 afdwong afgelopen tour is iets vrij speciaals, dat was de mooiste afgelopen seizoen misschien wel.
Ja dat was die etappe naar Prato Nevoso, was misschien wel beste kans die hij had in alle tourjaren.