Merijn Zeeman uit Tour gezet: “Ik ben boos geworden omdat fiets Roglic beschadigd raakte”

vrijdag 18 september 2020 om 00:01
Merijn Zeeman uit Tour gezet: “Ik ben boos geworden omdat fiets Roglic beschadigd raakte”

foto: Cor Vos

Merijn Zeeman heeft op zijn eigen social media gereageerd op zijn uitsluiting uit de Tour de France. De sportief directeur van Jumbo-Visma is door de wedstrijdjury uit de Tour gezet, omdat hij zich na de etappe van woensdag zou hebben misdragen tegenover een UCI-medewerker die de fietsen controleerde op technologische fraude. Volgens Zeeman werd hij boos omdat een UCI-medewerker de fiets van Primož Roglič beschadigde.

“Ik ben vandaag uitgesloten van verdere deelname aan de Tour de France”, begint Zeeman zijn verhaal. “Vanmorgen werd ons mede gedeeld dat ik beboet zou worden en dat ik me niet meer in de ceremonie zone mocht vertonen. Dit is blijkbaar veranderd.”

“Ik heb me gisteren verbaal niet correct gedragen ten opzichte van een UCI-commissaris die een fietscontrole wilde doen bij de fiets van onze leider Primož Roglič. Ik ben boos geworden, omdat de commissaris zelfstandig de bracket van de fiets wilde demonteren. Bij deze demontage is de fiets van Primož beschadigd geraakt. Ondanks dit voorval had ik mijn kalmte moeten bewaren en de UCI-commissaris respectvol moeten benaderen. Ik betreur het dat ik dit niet gedaan heb.”

‘Ik ben er kapot van’
De sportief directeur van Jumbo-Visma wist dat hij over de schreef was gegaan. “Ik heb na dit voorval overigens direct excuses aangeboden aan de betrokken UCI-commissaris, die mijn excuses ook heeft geaccepteerd”, geeft hij aan. “Ik ben er kapot van, maar onze gele droom leeft voort.”

Zeeman kan door de straf de laatste drie dagen van de Tour de France niet vanop de eerste rij volgen, terwijl kopman Roglič op pole position staat om de ronde te winnen. De ploegleider moet daarnaast een boete van 2.000 Zwitserse Frank betalen vanwege zijn wangedrag.

Jumbo-Visma benadrukt dat de fietscontrole in orde was. Er werden geen wanordelijkheden aangetroffen tijdens de test op technologische fraude.

Zeeman mag Jumbo-Visma blijven volgen
Op de website laat de Nederlandse WorldTour-ploeg weten dat Zeeman de Tour de France mag blijven volgen met de ploeg. “Merijn mag onderdeel van het Tour de France-team in Frankrijk blijven, maar de resterende drie etappes geen officiële functies meer uitoefenen binnen de geaccrediteerde zones van de wedstrijd”, aldus de ploeg in een statement.

Dit artikel delen:

162 Reacties

Johnny7 18 september 2020 om 08:12

Wat een zwakke reacties hier. Zeeman geeft zelfs toe dat hij fout zat dus klaar. Maar het is hier meer zo van:

“MaAr GrApPeRhAuS mOcHt WeL ZiJN BruiLoFt ViereN”

Merlinappa 18 september 2020 om 08:33

Natuurlijk zat Zeeman fout. Maar de official zat ook fout. Een crankstel slopen doe je maar op je eigen fiets als je dat zo nodig wil doen.

Sephiroth 18 september 2020 om 10:04

nope, het gros was afwachtend en aansluitend zeggen velen dat Zeeman nog steeds fout zat. Ze tonen er enkel begrip voor, wat niet gelijk staat aan goedkeuring.

Wat ik vooral een zwaktebod vind is dat de UCI weer eens zichzelf beschermd en die houding heb ik ondertussen een groot probleem mee. Merijn zat fout en is terecht bestraft, maar de UCI hoor je niet over onveilige hekken, autos op de weg, UCI-personeel dat Team-spullen kapot maakt, alle renners die aan autos hangen (gaat altijd een beetje willekeurig), alle niet rechtdoor sprints etc etc.

Bruine Koersbroek 18 september 2020 om 08:17

Zeeman speculeerde openlijk over de beroepskeuze van de moeder van de UCI-official, aldus de afdeling persvoorlichting..

Turtlehead 18 september 2020 om 08:47

@redactie: lijkt me een polletje waard. ‘Wat is volgens Merijn Zeeman het beroep van de moeder van die ICI-official?’

Ik ga voor: Hoofd inkoop bij een middelgrote machinefabriek.

Marco Willems 18 september 2020 om 10:44

Ik denk dat ze kapitein is, hoe moet een Zeeman dat anders weten.

Rsw85 18 september 2020 om 08:26

Ondanks zijn uitspatting is Zeeman in de afhandeling daarvan veruit de verstandigste.

Accepteren doorgaan en focus op het Team en die gele trui. Nog een paar dagen volle concentratie en dan de ultieme bekroning voor het enorme werk wat Zeeman en al die andere mensen bij het team hebben verzet.

Hij zal misschien door Primosz gemist worden direct net na de finish maar gelukkig zijn er nog maar drie dagen te gaan.

Bern Ardello 18 september 2020 om 08:32

Wat een onzin om zoiets niet te bestraffen. Alsof met sorry alles goed is. Dan heb je met sorry voortaan het recht om continu de regels aan je laars te lappen. Er zijn regels en daar moet hij zich aan houden en bij overtreding je straf accepteren (zoals hij overigens doet).

Sephiroth 18 september 2020 om 10:05

mag de UCI ook hun medewerker straffen voor het kapot maken van een fiets. Materiaal en personeelskosten

Merlinappa 18 september 2020 om 08:33

Volkomen logisch dat Zeeman hiervoor wordt bestraft. Ik neem aan dat het jurylid ook uit zijn functie is ontheven wegens het niet kundig kunnen uitvoeren hiervan?

Sephiroth 18 september 2020 om 10:06

haha, de UCI en eigen personeel/organisatie benadelen, we zien nog eerder kenny van hummel berg op iedereen eraf rijden dan dat

rogierb 18 september 2020 om 08:38

Zal wel iets meer aan de hand zijn geweest dan Zeeman ons nu doet geloven. Je wordt niet zomaar de Tour uitgezet. Meer details zullen vast nog volgen.

dynamo 18 september 2020 om 08:43

denk als Zeeman even 750,00 euro overmaakt aan t rode kruis , de kous af is, en vandaag gewoon weer meerijd :)

Mechanieker 18 september 2020 om 08:44

Zou het niet een typisch gevalletje zijn van terugpakken door UCI.
Jumbo en DQS hekelen het veiligheidsbeleid van de UCI.
Nu raakt de UCI het managenent van Jumbo. Ik hoop dat ik het mis heb maar de UCI heeft in ’t verleden reeds aangetoond niet zuiver op de graat te zijn.

Pietspeed 18 september 2020 om 11:31

Zo iets idd.

Lalsacien 18 september 2020 om 14:44

Zucht!

Wildebert 18 september 2020 om 08:59

Zeeman met foute koers. Kompas doorgedraaid. Gedonder met machinekamer matroos leidt tot ondergang in de troebele territoriale UCI-wateren. Tweede stuurman Maassen nu aan het roer. Koers van diepgaand verlegd naar ‘hophop’. Als die laatste mijlen maar lukken met kapitein Franscettino.

JaBo 18 september 2020 om 09:04

Reactie van Zeeman is niet goed te praten maar ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat de zwaarte van de straf is beïnvloed door het feit dat Plugge een onafhankelijke partij de veiligheidscontroles wil laten uitvoeren. De UCI ziet dit als een aanval op hun functioneren en daar is men niet blij mee. Je ziet soort reacties vaak bij organisaties met weinig inspraak en beleid uit ivoren torens.

Mechanieker 18 september 2020 om 15:00

+1

Bruine Koersbroek 18 september 2020 om 09:08

Ik herinner me nog hoe flauw ik het vond dat de Rabo-ploeg in 2007 onder grote druk werd gezet om Rasmussen uit de Tour te nemen.. Hij had alleen maar 1 controle gemist enzo..
Benieuwd hoe we hier over 10 jaar op terugkijken…

reusjen 18 september 2020 om 09:29

Je snapt toch zelf wel dat dat in de verste verte niet te vergelijken is?

tendam 18 september 2020 om 09:31

De UCI-commissaris zei dat hij Merijn Zeeman had zien trainen in de Italiaanse bergen, zoiets?

Romāns Vainšteins 18 september 2020 om 09:39

Uiteraard bedoelt BK er op dat straks zou blijken dat verschillende ploegen jarenlang met ondersteuning gekoerst hebben. Het mag op dit moment idioot lijken maar ooit was dat met zak bloed uit, zak bloed in ook het geval.

Bruine Koersbroek 18 september 2020 om 09:50

Ja zoiets, ik weet het ook niet precies..

Nu ook een interview met Andy Schleck op WF die 3e werd in de Giro van 2007.. Als je dan voor de grap de uitslag op wikipedia bekijkt, dan is dat met de kennis van nu toch wel weer een bont gezelschap..

Voor je het weet zijn we weer 13 jaar verder..

tendam 18 september 2020 om 10:02

Er was 10 (?) jaar geleden al sprake van Cancellara die met een motortje zou rijden, want zonder kon hij de grote Vlaamse held natuurlijk nooit lossen :) Volgens mij is al die tijd het enige bewezen geval Femke Vandendriessche.

En je trapt nu in het frame dat de UCI probeert te creëren: Zeeman wil controle op motortje verhinderen. Dat wilde hij dus niet, hij wilde verhinderen dat de fiets werd gesloopt.

Sephiroth 18 september 2020 om 10:07

uitslag UCI was niks gevonden (en stilletjes alles gesloopt :P)

Bruine Koersbroek 18 september 2020 om 10:13

Ik trap nergens in, je legt mij woorden in de mond..
Misschien ben je zelf wel een beetje naief.. Misschien ook niet.. We zullen zien..

debarreman 18 september 2020 om 11:00

Jawel Bruine Koersbroek, je trapt in het frame van de UCI, je hebt het zelf alleen nog niet door.

Als je op mijn reactie reageert met “nee hoor, ik trap er niet in” begin dan weer met lezen op regel 1 van mijn reactie.

Bruine Koersbroek 18 september 2020 om 11:03

Euh ja whatever..

rvb 18 september 2020 om 09:14

Wat maakt het nu uit of ze die fiets slopen. Als er maar een stempel UCI approved op komt.

mackie 18 september 2020 om 10:50

omdat zo’n fiets rond de € 15.000,- euro kost, compleet afgemonteerd. En dat een fiets op de mm op maat is gemaakt voor een renner. dus als de fiets kapot is een renner en mechanieker hier veel tijd aan kwijt is om dit weer op te bouwen.

Mechanieker 18 september 2020 om 15:03

-1

hjjanssen1973 18 september 2020 om 09:23

Ik wil smileys enzo kunnen toevoegen aan de commentaren. @Redactie… ?

La Primavera 18 september 2020 om 09:48

Doe maar niet.

sooike 18 september 2020 om 09:24

Het zijn geen fietsen van 1000 euro. Als je nog vol van de koers moet toekijken hoe zo’n fiets ondeskundig wordt gedemonteerd, ga je natuurlijk uit je plaat. Maar ik geloof dat het verhaal van Zeeman de lading niet dekt. Ik vermoed dat hij handtastelijk is geworden en dat kost je je Tour. Met alleen verbaal ongenoegen uiten had hij er met slechts een waarschuwing of een boete van af gekomen.

Chris Van Uden 18 september 2020 om 09:45

Ik denk dat je daar best eens gelijk in zou kunnen hebben. Voor alleen wat verbaal geweld is uitsluiting een beetje over the top, tenzij er echt diepbeledigende dingen zijn gezegd door Zeeman.

De UCI mag zich overigens ook best excuseren mocht er inderdaad een fiets beschadigd zijn. Of dat nou alleen lak is of een compleet cranckstel doet er niet toe.

Sephiroth 18 september 2020 om 10:08

speculatief sooike, maar een mogelijkheid ja. Desalniettemin siert het de UCI niet dat ze niks melden over het kapot maken van een fiets door hun personeel. Nu creeren / creerden ze enkel veel vragen.

Maenhout 18 september 2020 om 10:11

Dat laatste hoeft helemaal niet bij knoflooketende haantjes. Die kunnen al snel beledigd zijn, ook noord van de Middellandse Zee. Ik denk wel ook dat Zeeman er letterlijk tussengesprongen is en de commissaris heeft geraakt.

Voortaan een mecanicien erbij houden als extra getuige en deskundige hand. En een bodycam…

Dario Koelkast 18 september 2020 om 11:11

Misschien is hij ook iets te dichtbij gekomen en heeft hij dus niet de 1,5 meter aangehouden..

EricV 18 september 2020 om 09:26

De fiets is precies 6,80kg
Klein beetje verf eraf is een goede reden om je te gedragen als een mongool

Chris Van Uden 18 september 2020 om 09:46

Alleen ging het niet om een beetje verf…

Explorer 18 september 2020 om 09:49

Wordt de fiets alleen maar lichter van…. Ieder nadeel heb z’n voordeel.

BassieAdriaan 18 september 2020 om 09:57

Laten we héél eerlijk zijn, als je als Sjef Mechanische doping überhaupt al zelf aan een fiets zou willen sleutelen, zal je toch wel enige ervaring mogen hebben. Of het nu om een pressfit of schroefdraad bottombracket gaat, beetje fietsenmaker weet hoe het moet.
Maar op dit niveau en om elke vorm van gezeik tegen te gaan zeg je toch gewoon tegen de mechanieker van Jumbo: "Goh meneer zou u zo vriendelijk willen zijn zelf de cups te verwijderen zodat ik ze aan een nader onderzoek zou mogen onderwerpen en ze er zelf terug in plaatsen?"
Dan kan je hoogstens dezelfde discussie krijgen als een douanier je hele koffer uit elkaar trekt niets vind en zegt goed fijne dag verder en je mag zelf je koffer weer inpakken, maar zo werkt het nu eenmaal.

Het zal wel vanaf de finish één en al geklooi met Roglic zijn geweest en als klap op de vuurpijl beschadigd dan die Sjef Mechanische Doping de draad of de binnenkant van je bracketcup.
Dan lijkt het mij niet meer dan menselijk dat je ff goed pissig wordt, en bij nader inzien denkt kudt da's niet handig, excuses en klaar.
Maar ja het is UCI eej …………..

Mechanieker 18 september 2020 om 15:05

+1

Julius de Wal 18 september 2020 om 10:01

Zoiets moet je zeker niet bij Fransen doen hahaha………… Nu maar lekker thuis voor de buis kijken en daar proosten op de winst van de gele trui.

T. Stallinga 18 september 2020 om 10:10

Vooropgesteld dat je je fatsoenlijk dient te gedragen. Maar…niet zo heel lang geleden werd een wielrenner voor moordenaar uitgemaakt. En niet door de minsten. Vreemd genoeg werd er door de UCI niet opgetreden. Terwijl dat soort uitlatingen ‘schade’ toebrengt aan de wielersport en deze in een ‘kwaad daglicht’ stellen.

go1707 18 september 2020 om 12:58

Inderdaad moordenaar is niet correct, poging tot moord daarentegen wel. En hulde aan degene die het benoemde.

Vlinder 18 september 2020 om 10:17

Wat kost een nieuw bracket eigenlijk? Ik heb er totaal geen verstand van. Ben ook benieuwd of de UCI daar excuses voor heeft gemaakt en de kosten vergoed.
Geen idee hoe ernstig de woorden zijn geweest. Ik kan me voorstellen dat hij kwaad werd en het is goed dat hij hand in eigen boezem steekt. Maar het lijkt me ook best begrijpelijk dat hij uit zijn slof schiet, menselijk ook wel en daar horen ook consequenties bij al klinkt het ook wat overdreven en vind ik het uiteindelijke uitsluiten rijkelijk laat. Ben wel blij dat hij in ieder geval nog aanwezig kan blijven.

Barry Batsbak 18 september 2020 om 10:53

Een high-end crankstel met vermogensmeter blijft niet steken bij een paar honderd euro. Dat is gewoon heel kostbaar spul wat met veel vakmanschap en voorzichtigheid gedemonteerd moet worden. Als één of andere bobo met een ouwe schroevendraaier dat die van een fiets van meer dan 10.000,= gaat staan te wrikken zou ik de official in kwestie persoonlijk met de gedemonteerde crankset alle tanden uit zijn waffel rossen. Mafketels. Je mag een fiets visueel inspecteren of in de röntgenbox. Als de fiets uit elkaar wilt halen dan verzoek je de ploeg in kwestie om een mechanicien beschikbaar te stellen maar dan ga je als official niet de onderdelen van zo’n fiets lopen trekken. Ik snap wel dat Zeeman compleet uit zijn plaat gaat. Daarmee praat ik zijn gedrag niet goed. En het is maar goed dat ik geen ploegbaas ben…

Romāns Vainšteins 18 september 2020 om 12:41

Maarrrr, waarom stuur je daar dan Zeeman naartoe in plaats van zo’n technische boy?

Barry Batsbak 18 september 2020 om 12:53

Geen idee. De finish was ook niet op één of andere afgelegen col ofzo. De bus met materiaal en mechaniciens zal best ergens in de buurt geweest zijn. Een willekeurige sleutelaar was van binnen waarschijnlijk ook compleet ontploft maar zou misschien nog net het hiërarchie-filter aan hebben staan. Maar goed, spijt komt na de zonde. Zeeman kan in elk geval met een bak nootjes voor de tv zitten. Ook wat waard.

Vlinder 18 september 2020 om 14:37

@Barry; bedankt voor je uitleg. Trouwens de aankomst was op Cold de la Loze. Het was dus wel aankomst bergop. Volgens Thijs Zonneveld chaotisch en was er geen mecanicien. Volgens Zonneveld was dat niet nodig omdat er gewoon een busje was met röntgenapparatuur, maar goed misschien worden de fietsen altijd wel uit elkaar geschroefd. Ik snap overigens de situatie van Zeeman goed. Die dag was erg spannend natuurlijk, hele belangrijke rit en al 2,5 week keihard werken en weinig slaap. De boog staat flink gespannen en dan tref je iemand die onkundig te werk gaat en daardoor de fiets kapot maakt. Tja blijf dan nog maar eens rustig. Niet goed te praten maar wel begrijpelijk.

Ben benieuwd wat de UCI gaat doen richting Jumbo mbt de schade en excuses. Ik vind dat zij ook niet vrijuit gaan. Daar zouden ook consequenties voor hen aan moeten zitten.
Verder hoop ik dat de strengheid van UCI (in deze casus) ook eens zo toegepast zou worden m.b.t veiligheidsnormen en naleving daarvan. Blijkbaar kunnen ze het wel maar leggen ze niet op alles evenveel prioriteit.

Vraag me ook af wat voor consequenties het heeft voor de coaching van de tijdritten. Heeft iemand een idee wie daar en bij welke renner de coaching verzorgd tijdens de tijdrit? We hebben immers Roglic, Dumoulin en van Aert die goede kans maken en daarin is coaching best essentieel toch? En zover liggen zij qua starttijden niet uit elkaar volgens mij.

the student 18 september 2020 om 10:26

Het verschillende berichten gelezen dat ze de dura ace powermeter hebben gesloopt. Weet niet zeker of t klopt. Dus onder voorbehoud.

In tegenstelling tot een normale dura ace crank loopt er door de as van de powermeter versie een draadje, die de strain gouges links en rechts verbind. ( Juist die draadjes zijn verdacht natuurlijk volgens de over enthousiaste UCI official ).
Dat draadje is dus waarschijnlijk gesloopt doordat de official gewoon de linkercrank eraf heeft gerukt ( zoals bij een normale crank prima kan ). Hierdoor is de powermeter natuurlijk wel onbruikbaar. En das gewoon lompe onkunde. Het is natuurlijk het beste voor continuïteit van de data om op dezelfde powermeter te fietsen. Tussen de verschillende powermeters kan weer een 0.5-1% verschil zitten.

https://www.dcrainmaker.com/2018/04/shimano-dura-ace-r9100p-power-meter-in-depth-review.html

Mechanieker 18 september 2020 om 15:08

Bedankt voor je perfecte uitleg

go1707 18 september 2020 om 10:27

Roglic wordt de meest saaie, totaal niet inspirerende, Tourwinnaar. Niet heroïsch, niets beklijvend. Misschien wilde blaaskopje wat actie. Wat doet die kerel feitelijk in de koers. Behalve geld is zijn bijdrage nihil. Of jaloers van levebre? Want overal waar hij komt roepen en juichen mensen, als Zeeman ergens komt weet niemand wie hij is. Beetje aandacht zoeken?

reusjen 18 september 2020 om 10:34

Hahahah Je hebt echt geen idee wie hij is en wat hij doet he. Of ben je stiekem een beetje jaloers.

debarreman 18 september 2020 om 11:05

Roglic haalt alles uit zijn mogelijkheden. Kan je alleen maar respect voor hebben. Je moet niet willen proberen een andere wielrenner van hem te maken; iets wat er niet in zit, komt er ook niet uit.

tendam 18 september 2020 om 12:37

@go1707
Je geeft zelf eigenlijk al een beetje aan waar het fout gaat in België: Lefevere is een ontastbare beroemdheid. Zeeman is inderdaad niet zo bekend, maar wel de man achter het huidige succes van de Jumbo-ploeg.

go1707 18 september 2020 om 13:10

@ reusjen, niet stiekem maar openlijk, en inderdaad iedereen die op welke manier ook de tour wint verdient respect, maar ik loop vanmorgen supergespannen rond en hoopte door een messcherpe Nederlandse reactie weer met de voeten op de grond te komen. Maar ik geef toe deze luchtige reacties hebben hetzelfde effect.

rogierb 18 september 2020 om 14:16

Ik zie dat er ook een Belgische site is van Wielerflits. Ik zou het persoonlijk prettig vinden als Belgen daar hun reacties willen plaatsen. Die constante strijd is erg vervelend. Voel me soms net een Feyenoord-fan op een Ajax-site. Of andersom. Als ik daar ook weer iemand mee beledig haha.

harryjohan71 18 september 2020 om 14:40

De Belgische wielerflits is er voor spek en bonen. De Belgen begeven zich helaas graag onder de echte wielerfans.

Ligthning 18 september 2020 om 10:30

Het was “net iets meer” dan uit de sloffen schieten. Verbale agressie en intimidatie. Dat verdient altijd een uitsluiting. Is ook gebeurd. En hij beseft dat hij in de fout gegaan is, en heeft zijn excuses aangeboden. Qua sanctionering, inderdaad boeken toe.
Maar de UCI gaat natuurlijk ook in de fout. Door eigenzinnig en onbekwaam een peperdure fiets te demonteren. Net het werkinstrument van de leider in de Tour. Het hermonteren van de fiets is een delicate kwestie. Alles moet 100 % in orde zijn. Het is niet zomaar een stadsfiets. Een mm speling ergens, kan leiden tot een defect in de koers. Daarenboven was er een onderdeel beschadigd. Als ploeg zou je dan als statement de UCI “symbolisch” de factuur moeten aanbieden. En inderdaad. De UCI is allesbehalve consequent in de bestraffingen. En schiet zelf schromelijk te kort op het vlak van veiligheid van de diverse parcours. Ik had graag in deze materie ook een reactie gehoord van de “officiële” vakbond en van de schaduwvakbond (DCQS, J-V, Sunweb…..).

FDJ 18 september 2020 om 10:34

De laatste keer dat een Nederlandse ploeg op het punt stond een Tour te winnen werd na de laatste bergrit de gele truidrager eruit gegooid. Nu slechts de ploegleider. Het kon dus erger ;)

Chris Van Uden 18 september 2020 om 10:46

De tour is nog niet voorbij…

rogierb 18 september 2020 om 14:19

Ze hebben Rasmussen toen zelf naar huis gestuurd. Nogal een verschil. Heb zo’n gevoel dat Jumbo dat bij Roglic niet gaat doen.

Ligthning 18 september 2020 om 10:46

edit wf: laat insinuaties achterwege svp

yo-eddy 18 september 2020 om 10:56

ja, net als van der Poel die soms met zijn “flits” plots twee keer zo hard rijdt als zijn concurrentie …….. toch??? …….of niet???

Headlines

Materiaalzone

Populair