Mathieu van der Poel vreest voor operatie aan knie

dinsdag 29 september 2015 om 17:50
Mathieu van der Poel vreest voor operatie aan knie

Het herstel van Mathieu van der Poel loopt veel trager dan verwacht. De wereldkampioen veldrijden kampt al een tijd met een knieblessure en mist daardoor mogelijk een groot deel van het seizoen.

Morgen werkt hij een lichte training af en dan moet blijken hoe de knie reageert. “Als ik voel dat de knie nog altijd geïrriteerd raakt, zal ik me moeten laten opereren”, vertelt hij aan BN De Stem. Veel vertrouwen heeft hij niet in de test. “Ik ben er bang voor”, klinkt het somber.

Bij een operatie is het maar de vraag wanneer Van der Poel eindelijk de competitie kan hervatten. “Dan kan ik me hooguit nog richten op de kampioenschappen in januari.” Het WK in het Belgische Zolder staat voor 31 januari op de agenda.

Linkerknie zorgt voor problemen
De renner van BKCP-Corendon liep de blessure in augustus op bij een val in de Ronde van de Toekomst. Aanvankelijk luidde het advies om een weekje aan de kant te blijven, maar dat bleek veel te positief ingeschat. Waar eerst zijn rechterknie voor problemen zorgde, blijkt nu zijn linkerknie de boosdoener.

“Ze denken nu dat bij die val ook de linkerknie is geraakt”, zegt de 20-jarige Nederlander. “Dat viel eerst niet op, maar omdat het peesblad rond de knie op een of andere manier is ontstoken, moet het wel iets met die val te maken hebben gehad.”

Dit artikel delen:

28 Reacties

klootje kriekeljon 29 september 2015 om 18:18

Ah vervelend. Dan maar voorbereiden op een wegseizoen! ;)

Skedel 29 september 2015 om 18:29

Bummer!
Ik had goede hoop dat hij dit seizoen alles en iedereen zou degraderen om zo optijd door te stromen naar het wegwielrennen..
Zal nu toch sneller geneigd zijn een seizoen extra door de slik te ploeteren.

Romāns Vainšteins 29 september 2015 om 18:32

Geluk bij ongeluk wanneer dit tot een eerste volledig wegseizoen leidt.

Turtlehead 29 september 2015 om 18:33

Overbelasting aan de andere knie? lijkt me niet zo raar. Het klinkt allemaal niet zo top-professioneel. Eerst doorrijden na die val (volgende dag 2e in de sprint?) en nu hele veldritseizoen naar de maan. Dat is vreemd prioriteiten stellen, vooral van zijn omgeving (medische staf, trainer/ploegleiding…).
Hopelijk voor hem valt het mee, dan is hij uitgerust en in topvorm in Zolder :)

schipperaar 29 september 2015 om 18:37

Hoeveel extra schade aangericht door s’anderdaags nog bijna voluit te gaan, zal toch niet aangeraden zijn door zn vader. Seizoen naar de vaantjes lijkt wel.

Ciclismo92 29 september 2015 om 18:58

Balen. Dat wordt een heel seizoen kijken naar Van Aert die twee ronden voor de rest uitrijdt…

zoetepap 29 september 2015 om 18:59

Alles voor Van Aert dus dit seizoen en nog enkele kruimels voor Nijs hopelijk. Belgie zal weer zeuren als een Hollander enkel die ene topwedstrijd komt afsnoepen. Dat zouden ze toch moeten verbieden. Een selectieprocedure of een minimum-eis aan races. Ik wens hem natuurlijk een goed herstel en ook succes op de weg.

Thijs E 29 september 2015 om 19:15

Jammer van deze blessure. Dan blijkt de top bij het veldrijden toch erg dun. Maar als de eerste vormpiek van WvA afvlakt, dan zal er voor de rest nog wel wat te rapen zijn.

Borsje 29 september 2015 om 19:18

Eens met Turtlehead/Schipperaar. Ben leek, maar alleen al de wondfoto´s van toen en al die hechtingen in aanmerking genomen zou toch de conclusie moeten hebben geluid: niet meer opstappen….. Doodzonde…

Jan Blokland 29 september 2015 om 19:27

Ik vond het toen al niet zo verstandig om door te rijden. Ik had goede hoop na die 2e plaats dat het wel mee zou vallen. Nu blijkt dat meer en meer – alhoewel je nooit kunt zeggen of dat dan nu in zijn nadeel heeft gewerkt – het niet slim is geweest. Persoonlijk had ik het niet gedaan. Met een beetje pech is nu zijn cross-seizoen zo goed als verloren. Want alleen mogelijk wereldkampioen worden zal toch niet alles vergoeden

walkowiak 29 september 2015 om 19:33

het wordt een butengewoon saai veldritseizoen, v Aert. v Aert etc , die wint alles, jammer, het veldrijden bloed dood

Jan Blokland 29 september 2015 om 20:16

Ik vrees ook dat het veel Van Aert gaat worden. Mogelijk dat Pauwels nog wat kan verrassen. Ik zie Meeusen, M. Vanthourenhout, Nys, K. Vantornout, Van der Haar niet wekelijks podium rijden. Laat staan L. Sweeck, Vermeersch, Peeters, Walsleben, etc…. etc….
En Stybar en Mourey zijn er ook niet altijd bij evenals Bina die waarschijnlijk helemaal niet komt opdraven dit jaar.

xistnc 29 september 2015 om 20:29

Ik denk dat er dit jaar niks anders opzit dan Tom Dumoulin het veld in te sturen. Zogenaamd als knecht van Van der Haar natuurlijk. Over water lopen kon hij al, dan moet over balkjes springen ook wel lukken. Misschien moeten we wat geld inzamelen, want zijn crossfiets moet hij vermoedelijk zelf betalen.

Thijs E 29 september 2015 om 20:32

Dumoulin rijdt die crossjes gewoon op zijn tijdritfiets.

Verweggistan 29 september 2015 om 21:11

[email protected]

Coldeportes 29 september 2015 om 21:21

Edit redactie: Bedankt, waarvan akte.

Romāns Vainšteins 29 september 2015 om 21:23

In het geval van Dumoulin is die fiets pas nodig wanneer ook Schippers aantreedt.

Romāns Vainšteins 29 september 2015 om 21:32

Zo, het was sportiever geweest wanneer de schrijver in kwestie zich opnieuw in de debatten gemengd had. Zo doen wij dat toch ook ?

schipperaar 29 september 2015 om 21:36

Mountainbike heeft ie al, meer dan voldoende, gaat blijkbaar ook nog 2 weken safari skien id dolle mieten, hoogtstage tot 4000m, komt best goed.

Youri IJnsen 29 september 2015 om 21:45

@Romans Vainsteins
Ik denk dat er in dit geval op mij gedoeld wordt. Heb Coldeportes een PB gestuurd, om zo hier on-topic te blijven. Bij eventuele vragen of uitleg: wees vrij om me een berichtje te sturen, dan leg ik het graag uit.

Nu weer on-topic graag.

Romāns Vainšteins 29 september 2015 om 22:04

OK, fair enough, dan verwijs ik graag naar de reeds op 18:32 geplaatste opmerking :)

schipperaar 29 september 2015 om 23:10

@col
Mathieu’s woorden waren destijds,” ik voel me goed”, na bezoek hospitaal gaf ie te kennen het “gewoon” gaan te proberen ondanks pijn in dij en knie volgens wf. Gezien aanhalingstekens zette redactie hier ook vraagtekens bij. Ploegarts en leiding hadden beter moeten weten.

xistnc 29 september 2015 om 23:15

Ja, schippie… Diezelfde ploegleider is volgend jaar verantwoordelijk voor jouw Tom ;)

delgado 29 september 2015 om 23:51

Zuur, nu is de wereldkampioen in Zolder al bekend.

Nee, dit is een grote domper voor het veldritseizoen. Van Aert-Van der Poel is een duel dat tot de verbeelding spreekt. Hopen dat Pauwels en/of de jonge generatie opstaat om Van Aert het vuur aan de schenen te leggen, want op een superdominante Van Aert zit niemand te wachten.

girardengo 30 september 2015 om 00:05

De dominantie van een enkele renner is natuurlijk niet goed voor het veldrijden in het algemeen. Maar voor Van der Poel is het nu het belangrijkste om weer volledig gezond te worden. Tegenslag is niet wenselijk, maar lijkt er welhaast bij te horen in een carrière. Helaas.

Headlines

Materiaalzone

Populair