Mathieu van der Poel voorstander openbaren dopingcontroles

vrijdag 27 januari 2017 om 15:25
Mathieu van der Poel voorstander openbaren dopingcontroles

foto: Marcel Koch

Mathieu van der Poel is groot voorstander van het openbaren van de gegevens na elke dopingcontrole. De Nederlands kampioen publiceerde afgelopen week op social media, nadat Kevin Pauwels hem voorging, een foto van een controleformulier. Wout van Aert weigert voorlopig dat voorbeeld te volgen.

“Dat Wout het niet online zet is zijn goed recht natuurlijk,’’ zegt Van der Poel tegen BELGA. “Maar als je niks te verbergen hebt lijkt het mij niet onlogisch om online te zetten. Ik denk dit goed is voor de sport om transparantie te krijgen. Ik ben er voorstander van om elke dopingcontrole openbaar te maken. Misschien is dat iets waar we in toekomst naar toe kunnen werken.’’

In de veldritwereld is rumoer ontstaan door insinuaties aan het adres van Wout van Aert. Niet iedereen is overtuigd van de ernst van de knieblessure van Van Aert. Kwade tongen beweren dat de uittredend wereldkampioen de blessure zou kunnen misbruiken om een tijdelijk attest te krijgen voor cortisone. Van Aert ontkent ten stelligste op dit moment medicatie te gebruiken.

Van der Poel hoopt met zijn actie de UCI in beweging te krijgen voor het verscherpen van de regels. “Cortisonen worden misbruikt op veel manieren. Terwijl het beste is om te rusten. Ik denk dat in plaats van die acht dagen-regel, het een maand zou moeten zijn”, aldus Van der Poel.
Dit artikel delen:

20 Reacties

vlek 27 januari 2017 om 15:34

Geef dan zelf maar het goede voorbeeld en openbaar alle gegevens van de afgelopen jaren. Selectief publiceren heeft geen waarde.

Hennie.K 27 januari 2017 om 15:35

Helemaal mee eens! Wanneer je niets te verbergen hebt kun je dit toch online zetten?

thorsen 27 januari 2017 om 15:36

“Elk nadeel hep ze voordeel”

Maar dat is iets te veel het geval bij een kwetsuur waar je cortisonen voor kunt krijgen. Lijkt me een prima idee om de periode waarin je niet mag koersen te verlengen. Op deze manier komt de gezondheid van een renner ook niet in gevaar.

ah-ja 27 januari 2017 om 15:41

Van Aert doet niet mee. Vermoeden dat hij aan de cortisonen zit stijgt daarmee flink. De tien-dagen-regel weet je wel.

wannes1957 27 januari 2017 om 15:42

Groot gelijk heeft hij. Medicatie met attest voor een wedstrijd kan gewoon niet. Hoeveel nationale- en werelditels enz. zijn zo al gewonnen ?

Sephiroth 27 januari 2017 om 15:51

Lijkt mij eigenlijk wel prima hoor. Waarom niet op de UCI website een pagina waar alle TUE’s op geopenbaard moeten worden binnen 3 weken na verstrekking, en tevens alle doping controles. Weten we gelijk hoeveel er nou daadwerkelijk wordt gecontroleerd.

Voor de rest heeft vlek wel gelijk, dus laten we het hem vragen :D

polke 27 januari 2017 om 15:53

Beter nou als op tafel gooien dan achter 10 jaar

jan jansen 27 januari 2017 om 16:30

RV ?

Turtlehead 27 januari 2017 om 17:17

Olie op het vuur, geweldig! En dan net een papa uit een zeer verdacht nest (PDM).
Heerlijk!

Rondo 27 januari 2017 om 17:21

Logisch, nu gaat het ook binnen de cross om attesten en geheimhouding terwijl anderen wel open zijn over hun controle.

Kirsipuu 27 januari 2017 om 17:23

Tsja als je medicatie krijgt voor een soa of iets dergelijks lijkt me het toch niet prettig als de hele wereld dat weet… En zo zijn er nog vele andere medische dingen zijn die je niet wil delen.

tendam 27 januari 2017 om 17:31

@kirsipuu
Verspreid nou niet de roddel dat Van Aert een soa heeft ;)

Ach, de Vlaamse kranten staan weer lekker vol. Ontussen in Nederland, nul komma nul aandacht. Volgens mij weet niemand in Nederland dat er dit weekend een WK veldrijden is.

thorsen 27 januari 2017 om 17:33

@tendam: de hele rel rond Van Aert staat ook gewoon op nusport hoor ;)

tylerhamilton 27 januari 2017 om 18:28

@tendam, vanmiddag nog bij Radio 1 bureau sport met Evenblij en Dijkstra. Ze hadden zelfs Thalita de Jong te gast!

Pierre92 27 januari 2017 om 18:34

Redactie: cortison is slechts één van de vele corticosteroïden. Cortisol (hydrocortison) is de natuurlijke variant in mensen, cortison in vele andere dieren. Corticosteroïden, ook cortison, kunnen synthetisch worden geproduceerd en hechten zich aan de cortisolreceptor, bekende voorbeelden daarvan zijn prednisolon en triamcinolon. En spreek liever van cortison, we hebben het immers ook niet over boerenkoole, biere en fietse?

DeGroteMolen 27 januari 2017 om 19:25

Goed idee Pierre: dan noemen we een woord als nota bene voortaan nota been.

nederbelg 27 januari 2017 om 19:50

@GroteMolen
Een ‘nota been’ is vanaf vandaag een nota van de Eurosportcommentator

@WF redactie
Waarom bundelen jullie de reacties van Van Aert en VDP niet tot één topic, dat leest toch prettiger en zorgt voor meer samenhang en balans in de forumreacties. (dit soort ‘spreiding’ van nieuwsitems zag ik al vaker bij jullie – soms is kernachtiger beter).

Sagan=hulk 27 januari 2017 om 21:05

Ben absoluut geen voorstander om alle controles openbaar te zetten en ik denk dat dat geen verdere uitleg nodig heeft. Niet iedereen moet zien welke medicijnen je pakt.

Maar ik zie wel een andere mogelijkheid. In de aanloop naar een belangrijke wedstrijd zou de uci een speciaal ‘cortisonenattest’ online kunnen zetten, waarin staat wie er allemaal van gebruik heeft gemaakt tot 10 dagen voor de wedstrijd. De beste oplossing is natuurlijk om van die 10 dagen op zijn minst 14 dagen te maken.

Orakel 27 januari 2017 om 21:14

“Geef dan zelf maar het goede voorbeeld en openbaar alle gegevens van de afgelopen jaren. Selectief publiceren heeft geen waarde”

Eigenzinnige manier om te schrijven dat je het met Vd Poel eens bent.
Hoe goed zou het zijn voor alle sporten, wanneer dopingtesten altijd gepubliceerd worden. Dan zie je direct welke mutanten, net binnen de toegestane limieten, uitzonderlijke pieken vertonen in hun waarde. Vd Poel zegt het uiteraard uit eigenbelang. In een level playing field schone sport, zal hij vaker bepaalde mannen verslaan.

Senioralex 28 januari 2017 om 10:49

In België staan de kranten vol van doping??Als ik daarover wil lezen moet ik
deze Homepage nemen;die schrijven jullie op één dag vol over doping!

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair