Mathieu van der Poel wint Izegem Koers en kent programma richting WK

donderdag 8 september 2022 om 18:24
Mathieu van der Poel wint Izegem Koers en kent programma richting WK

Mathieu van der Poel heeft voor de tweede week op rij een grote kermiskoers in België gewonnen. De kopman van Alpecin-Deceuninck rekende in de 52ste editie af met Yves Lampaert. Van der Poel kon in de finale het ploegspel spelen met Dries De Bondt, die ook mee zat in de ontsnapping.

Izegem Koers was een kermiskoers van ruim 167 kilometer, want er stonden achttien rondes van 9,3 kilometer op het programma. De finale werd gekleurd door Alpecin-Deceuninck en Quick-Step-Alpha Vinyl. Van der Poel, De Bondt en Lampaert bleven in de finale het peloton voor. De Bondt lokte Lampaert uit de tent in de slotkilometer, waarna Van der Poel het in de sprint afmaakte. Lampaert werd tweede en De Bondt derde.

Vorige week was Van der Poel nog de beste in de Stadsprijs Geraardsbergen, toen klopte hij zijn broer David van der Poel. Voor MVDP is het ietwat alternatieve voorbereiding op het WK wielrennen. Eind september is hij de Nederlandse kopman voor de wegwedstrijd in het Australische Wollongong.

‘Geen referentie voor het WK’
“Toen het al voor de start regende, had ik niet veel zin om te koersen, maar een zege doet altijd deugd. Het gaat de goede kant uit met mijn conditie, maar deze koers van 167 kilometer is van een totaal andere orde dan een WK. Ik heb op dit moment geen referentie tegenover de concurrentie van in Australië. Ik kan er alleen maar het beste van maken en dan zien we wel hoe het in Wollongong zal aflopen”, zei Van der Poel na afloop tegen HLN.

Voor hij naar Australië afzakt, rijdt hij nog de GP de Wallonie (14 september) en de Primus Classic (17 september) in België. “De dag na de Primus Classic vlieg ik naar Australië. Uit mijn eigen ervaring met overzeese verplaatsingen en jetlags is dat voldoende.” Of hij de GP de Fourmies nog betwist, is onzeker volgens HLN.

Bekijk hieronder de finale terug van Izegem Koers.

Dit artikel delen:

33 Reacties

DonQuijote 8 september 2022 om 18:36

Heb de laatste 5km gekeken.
Weet niet of Mathieu zich de hele wedstrijd heeft afgebeuld om te trainen, maar als ik alleen afga op die laatste 5km lijkt het me stug dat die wereldkampioen wordt.

0
Asje Menou 8 september 2022 om 18:39

Mathieu heeft vanaf het vertrek vooraan gereden, en echt de zweep erop gelegd.

2
Ruud Brouwer 8 september 2022 om 20:14

Mathieu heeft voor de wedstrijd ook nog 75 km getraind, achter de brommer a 44kmu, waardoor hij ook vandaag bijna de wk afstand heeft afgelegd. Tevens kreeg hij nog een lekke band en moest in z n eentje het gat dichten. De wedstrijd werd verreden met 48km /u, wat meteen aangeeft dat “kermiskoersen”in Belgie iets anders zijn dan de Nederlanders voor ogen hebben! Pogacar rijdt op dit moment helemaal niet, maar ga er maar vanuit dat die er ook zal staan over 3 weken…

4
DonQuijote 8 september 2022 om 20:24

@alsje en Ruud Brouwer
Aha dat heb ik dus helemaal verkeerd gezien.

1
Shinzawai 8 september 2022 om 18:38

Grote kermiskoers, mooie contradictie.

0
Asje Menou 8 september 2022 om 18:40

De premie voor de winnaar was volgens mij 1200 euro, dus ja.

0
Krist The Vanma 8 september 2022 om 20:40

Ĺol, een grote kermiskoers.

-1
Rob van Tilburg 8 september 2022 om 18:45

Het WK zal een makkie worden voor vdP.

0
Gebruikersnaam 8 september 2022 om 18:46

Alpecin wist bij het begin van dit seizoen niet dat het WK in Australië was, dat Mathieu wilde meedoen en misschien wel in iets grotere voorbereidingskoersen dan deze onzin wilde starten? Met hun “helaas, we staan daar niet aan de start” onzin.

Echt niets inzicht daar en dan lig je daar nog tot 2025 onder contract. Tragisch.

-1
roeleur 8 september 2022 om 20:14

Het plan was om met Matthieu ook in de Vuelta te starten. Dit met het doel om meer hardheid op te doen richting 2023. Maar hij liet het afweten.

-3
Cadellie 8 september 2022 om 18:53

In de ochtend eerst even 74km achter de brommer trainen en dan ‘even’ een kermiskoers winnen.

8
Asje Menou 8 september 2022 om 18:58

De ‘ kenners’ alhier weten het al, maar ik denk dat hij straks zo fris als een hoentje aan de start staat op het wk. Was vandaag werkelijk vanaf de eerste kilometer vooraan te vinden, en het was eigenlijk uit beleefdheid dat hij af en toe iemand anders ook op kop liet rijden.

10
Arie den Blanken 8 september 2022 om 19:03

Ben meer geinteresseerd of David ook mee reed en zo ja hoe hij het heeft gedaan?

0
Barry Batsbak 8 september 2022 om 22:38

Heeft hij je niet geappt?

1
Eroba 8 september 2022 om 19:25

Waarom start Alpecin niet in Canada? Geen in invitatie? Voor Mathieu maken ze toch wel een uitzondering?

0
Maillot à Pois 8 september 2022 om 19:36

Alpecin heeft geen invitatie nodig, als beste ProTeam van vorig jaar hebben ze startrecht in de Canadese koersen.
Dus dat wil zeggen dat ze zelf beslist hebben niet te gaan.

2
Fast Freddy 8 september 2022 om 21:16

Zal vast een geldkwestie zijn. Dure transfer overzees…

0
Alfred Issendorf 8 september 2022 om 19:26

Mooi dat hij geleerd heeft uit zijn ervaring met jetlags. Ook zonder het befaamde plankje was hij geen Olympisch kampioen MTB geworden. Hij stond daar als een duf konijn aan de start. Nu heb ik er alle vertrouwen in!

-3
Maillot à Pois 8 september 2022 om 19:39

Beetje vreemd als hij geen Fourmies zou rijden. Stevige wedstrijd met doorgaans een mooi deelnemersveld.

0
S-Works87 8 september 2022 om 19:47

Matje zal er wel staan zeker? Volgen volgen en nog eens volgen. Maar ik denk dat er straks een belg in het wit staat.

Lampeart ziet er trouwens erg sterk uit. Reed met gesloten mond het gat op Mathieu dicht

-8
Wielermop 8 september 2022 om 19:54

Voelt voor mij als een magere competitieve voorbereiding. Hij/ze zullen echter wel weten wat ze aan het doen zijn, dus ik hoop dat MvP tijdens het WK goed voor de dag komt.

0
Mooie Sjors 8 september 2022 om 20:07

Izegem Koers winnen, dan zak je straks logischerwijs als grote topfavoriet af richting WK.

-2
dnns1973 8 september 2022 om 23:09

Als die aan de start staat is die zoiezo 1 van de favorieten ner zoals jullian van Aart en poggie

0
Ruud Brouwer 8 september 2022 om 20:23

Grappig al die negatieve reacties. Je merkt ook dat ze totaal MVDP zijn trainingen niet volgen en nu allerlei onzin uitkramen! Hebben zelf nooit op een racefiets gezeten en iemand kan 500 koersen winnen, als die er een paar verliest is hij in hun ogen een loser! Get a life en bespaar ons jullie domme en gefrustreerde reacties. Pure afgunst !! Sukkels….wie de schoen past….

5
Mooie Sjors 8 september 2022 om 20:27

Negatieve reacties? :D
Even random artikel over Evenepoel, die momenteel hoge toppen scheert in een grote ronde, openen… ;)

-2
DonQuijote 8 september 2022 om 20:36

Nou nou zeg.

-1
Krist The Vanma 8 september 2022 om 20:41

LOL, wie is die gast?

-4
Bontempi1962 9 september 2022 om 07:51

Rustig maar Ruudje, is helemaal niet nodig joh.

0
Fast Freddy 8 september 2022 om 21:15

Z’n voorbereiding is een stuk beter dan voor San Remo en Roubaix vorig jaar. Die gaat er staan.
Ook mooi om te zien dat hij mijn advies om de extra km’s ervoor te doen i.p.v. erna ter harte heeft genomen, lol.

0
Dr. Freakowitz 8 september 2022 om 21:34

Dank daarvoor FF, we zullen na de WK een kaarsje voor je opsteken

-1
Stabanger 8 september 2022 om 21:36

ik vind dit zo vreemd. Snap er niks van.

Verbijsterend eigenlijk waar die mee bezig is.

0
NiM 8 september 2022 om 22:07

Eerste beeld toen ik de livestream opende was van een slepende Dries De Bondt. Er zijn nog zekerheden in het leven

0
Wieler-Joke 9 september 2022 om 06:46

Die gaat er op het WK gewoon staan die is zich de laatste 3 weken helemaal te pleuris aant rijden op training en in koers om vanaf nu vooral te rusten met af en toe wat prikkels van wedstrijden om dan op de dag van het WK te vliegen samen met Wout en Pogacar dat wordt hopelijk smullen!

0

Headlines

Populair

Materiaalzone