Mathieu van der Poel verkent Ronde van Vlaanderen daags na zware valpartij

donderdag 21 maart 2019 om 11:29
Mathieu van der Poel verkent Ronde van Vlaanderen daags na zware valpartij

foto: Maxim Horssels

Een dag na zijn zware valpartij in Nokere Koerse zit Mathieu van der Poel alweer op de fiets. De kopman van Corendon-Circus verkent vandaag zoals gepland samen met zijn ploeggenoten het parcours van de Ronde van Vlaanderen, weet WielerFlits.


De wereldkampioen veldrijden moest vanochtend eerst testen of het verantwoord was om het parcours van Vlaanderens Mooiste te verkennen. Na een korte warming-up van de Paddestraat tot aan de Haaghoek besloot Van der Poel om gewoon met zijn ploegmaats mee te gaan trainen. Voor Corendon-Circus staat er vandaag een vier uur durende verkenningstocht over 130 kilometer op het programma.

Gisteren kwam het Nederlandse multitalent hard ten val in de ultieme finale van Nokere Koerse. Van der Poel leek voor de zege te mogen sprinten in zijn eerste Vlaamse koers van het seizoen, maar kwam op vierhonderd meter van de finish ten val, net als Matteo Moschetti, Max Walscheid en Floris Gerts. Van der Poel werd onderzocht in het ziekenhuis van Oudenaarde, maar daar werden geen breuken vastgesteld. Met enkel kneuzingen en schaafwonden kwam de 24-jarige er goed vanaf. Mogelijk maakt MvdP zondag alweer zijn rentree tijdens de GP Denain.

Dit artikel delen:

62 Reacties

koos verrek 21 maart 2019 om 11:35

haha . stelletje paniekzaaiers hier ook…

ikbenprocycling 21 maart 2019 om 11:53

ja want er was alle reden om er nuchter en gerust over te zijn…

yo-eddy 21 maart 2019 om 12:24

…..niet live gekeken gisteren zeker?

ikbenprocycling 21 maart 2019 om 12:29

voor koos bedoeld neem ik aan, eddy

Romāns Vainšteins 21 maart 2019 om 12:38

Je zou inderdaad ook op opmerkingen op opmerkingen moeten kunnen reageren, sheelt een hoop @'s

AnderJ 21 maart 2019 om 14:20

@Romāns Vainšteins: maar dan wel graag alleen een @-tje en een naam. Liever geen geneste comments. Dan zijn de draadjes niet meer te lezen.

non-believer 21 maart 2019 om 11:36

Einde seizoen was het toch volgens de medische afdeling van wielerflits?

Wheely 21 maart 2019 om 11:43

Einde carrière zelfs, moest maar gaan dammen.

hartstikkebedankt 21 maart 2019 om 12:29

Doorgaans is het zeer slecht nieuws als je een renner zo ziet vallen en erg lang blijft liggen. Gelukkig dat het meevalt

Jean Dumas 21 maart 2019 om 11:38

Niet normaal dit, voor wie de valpartij heeft gezien.

HSV 21 maart 2019 om 11:47

Eens! Het zag er vreselijk uit. Ik dacht ook minstens een sleutelbeenbreuk. Die heb je immers zo te pakken. Toch kan het niet anders dan dat het impact moet hebben. Ook blauwe plekken en zwellingen heb je last van op kasseien. Het kost em procenten maar evengoed heeft hij mazzel gehad.

Krentenbol 21 maart 2019 om 13:36

Het geluk was echter wel dat hij zich (al dan niet bewust) niet opving maar door rolde.

dikkechaap 21 maart 2019 om 14:39

Zal ongetwijfeld ook met zijn excellente fysieke gestel te maken hebben. Maar weinig wielrenners die zo’n gespierd (boven)lijf hebben. Zijn botten zijn een stuk beter beschermd dan gemiddeld.

maklukzat 21 maart 2019 om 11:41

Onder de pijnstillers waarschijnlijk. Even de organisatoren van de komende wedstrijden laten zien dat ze zich geen zorgen hoeven maken.

EddyB1958 21 maart 2019 om 12:59

Volgens een Vlaamse bron roodbietensap en een Dafalgannetje.

Jeff 21 maart 2019 om 18:33

Vlaamse bron? Matje is toch nog steeds een Nederlander? Of heb ik iets gemist edje?

boenk 21 maart 2019 om 19:15

Nee Jeff. Mathieu is wel degelijk een Nederlander, staat op zijn identiteitskaart. Een Nederlander die in België woont, Vlaams spreekt, voor een Belgisch team rijdt, en in Vlaanderen naar school is gegaan.

Jeff 21 maart 2019 om 19:32

Ok boenk, bedankt! Ik dacht al, wat schrijft eddy nu weer.

josi 21 maart 2019 om 11:43

Hij zal het vast wel voelen, maar gelukkig valt de schade dus mee.

WernerFranke 21 maart 2019 om 11:46

Was heel die show met de brancard en de ambulance dan echt nodig?

xistnc 21 maart 2019 om 12:28

Precies mijn gedachte. Eigenlijk stelde hij zich gisteren dus enorm aan.

Voorgeborchte 21 maart 2019 om 12:47

Ik heb wel het gevoel dat hij snel blijft liggen… Is in het veld ook al geweest en dan wint die de dag er na nog met de vingers in de neus.

Geraint 21 maart 2019 om 12:48

Niet de eerste keer ook he bij Mathieu. Maar kom, hij zal wel pijn gehad hebben.

Jean Dumas 21 maart 2019 om 13:34

Als je een kleine dag na zo’n val de Muur van Geraardsbergen oprijdt ben je echt geen aansteller hoor.

Romāns Vainšteins 21 maart 2019 om 13:39

Of juist wel

Samlambeej 21 maart 2019 om 13:48

hoe zou Gerts zich nu voelen?

boenk 21 maart 2019 om 19:17

Nee, ik denk zelfs dat hij het voor de lol deed. :rolleyes:

LucasR 21 maart 2019 om 11:46

Lekker toch. :)

Als je die beelden van die val nog eens terugkijkt, lijkt het alsof hij wil opstaan net voor die CCC vol op hem knalt. Ik denk dat dat de grootste klap was. Maar al met al valt het dus mee!

HSV 21 maart 2019 om 11:50

Klopt. Die ccc was de genadeklap. Walscheid besteed nog niet eens een tweet aan de valpartij die hij veroorzaakte. Best lullig.

xistnc 21 maart 2019 om 12:28

Walscheid doet heel weinig op Twitter, dus daar kun je hem niet echt op afrekenen.

Krentenbol 21 maart 2019 om 13:37

Walscheid werd overigens ook gewoon door een CCC renner aan de kant gezet. Buiten het door het midden afzakken, wat structureel gebeurt in een massasprint, kon hij er weinig aan doen.

Samlambeej 21 maart 2019 om 13:48

wat @Krentenbol zegt.

ikbenprocycling 21 maart 2019 om 11:46

Bijna een bovennatuurlijke wederopstanding te noemen.
Top dat Matthieu met zijn supportteam door kan met het voorjaar.

jooprioolpijp 21 maart 2019 om 11:50

Ziehier het voordeel der pessimisten: je wordt nog eens positief verrast. Of hij de komende koersen goed presteert blijft een ander verhaal. Gezien de val, en hoe lang hij bleef liggen, is dit al een 100% meevaller.

dumoman 21 maart 2019 om 12:59

Hij was al 100% mee gevallen ;-)

EddyB1958 21 maart 2019 om 12:02

Mathieu is een geval apart”, “Ik heb hem al drie keer op de draagberrie geladen zien worden en telkens dacht iedereen dat het over was. Blijkbaar kan hij niet alleen hard fietsen, maar ook goed vallen. Gelukkig heeft hij geen breuken.” Dixit Wout Van Aert gisteren in Extratime koers en neen er is niet gesproken geweest over Sniper, wel is er voor het eerst gepraat over bloeddoping.

Geraint 21 maart 2019 om 12:49

Of hij overdrijft op het moment zelf ;)

Romāns Vainšteins 21 maart 2019 om 12:04

Lekker makkelijk achteraf. Het zag er uit als een horrorcrash en dat hier ‘MvdP afgevoerd naar ziekenhuis!’ op de homepage stond hielp natuurlijk ook mee in de perceptie alsmede zijn knetterharde kermen, de brancard etc.

Goed dat hij door kan al is het om ons een goede berg ‘als van der Poel hier had gereden dan …’ te besparen. Erg nieuwsgierig naar wat hij gaat doen aankomende weken want als er 1 renner is die eventueel de leegte na Terpstra kan gaan innemen is hij het.

Barry Batsbak 21 maart 2019 om 12:55

én de leegte na Nys in het veld, én de leegte van Absalon op de mountainbike. Mathieu krijgt het nog druk met leegtes vullen. Eigenlijk zou hij ook nog eens een wintertje op de baan moeten gaan rijden in het Omnium ofzo. Ik zou er amper van opkijken als hij daar ook de overwinningen opeist.

Mwielerfan 21 maart 2019 om 14:41

Wk strandracen zie ik hem ook wel winnen

sboontjes 21 maart 2019 om 12:21

Bikkel!

mark vv 21 maart 2019 om 12:23

Zei het toch zit zo weer op de fiets. Klasbak.

pro cycling 21 maart 2019 om 12:32

@Lukas R idd!
Hij rolde erg goed door, zie ik niet vaak bij andere wielrenners….soms storten die ter aarde als een zak aardappels. Denk dat dat de impact zeker verminderd heeft. Lijkt mij dat zijn ervaring als veldrijder hier toch meespeelt

Krentenbol 21 maart 2019 om 13:40

Het doorrollen scheelt wel degelijk veel, paar lesjes val breken zou misschien wel wat botbreuken schelen in het peloton. Al moet je wel wat geluk hebben dan je uit je pedalen schiet.

assen 21 maart 2019 om 13:45

Hij is niet alleen beter met zijn playstation dan met zijn veldritfiets, hij schijnt ook erg goed te zijn in judo. Heeft iemand die filmpjes waarin ie zwaargewichten Van de Geest en Krol op de rug gooit?

Fast Freddy 21 maart 2019 om 12:45

Het is nog geen Pasen, maar de heer van der Poel is alvast opgestaan.

wulu 21 maart 2019 om 12:53

Amen

EddyB1958 21 maart 2019 om 13:03

Zijn grootste verrijzenis blijft toch Gieten. En hij brak het Dafalgannetje en schonk het roodbietensap aan zijn ploegmakers.

Sauerpraum 21 maart 2019 om 13:16

‘Van der Poel leek voor de zege te mogen sprinten’

Volgens mij zat ie op plek 15 niet in een erg kansrijke positie…

Samlambeej 21 maart 2019 om 13:47

klopt

dikkechaap 21 maart 2019 om 14:41

Niet heel erg kansrijk, maar voor de zege meesprinten kon hij zeker.

pro cycling 21 maart 2019 om 15:10

Vond het trouwens een bizarre aankomst route…..smal, klinkertjes….amai

assen 21 maart 2019 om 13:43

Ha ha ha, ha ha ha!
Lachen met die gast!

Wat schreef ik gisteren? Optimistisch scenario; morgen zit ie weer lachend op de fiets. Ha ha ha.

Wil er toch even op wijzen dat ie na die veldrit een giga-enkel had, en daarmee won de dag erna. Hoezo stelt ie zich dan aan? Had je die enkel niet gezien?

Gister schijnt ie ook echt heel veel pijn te hebben gehad. Het is gene gewone heh!

EricV 21 maart 2019 om 14:14

Tja of dit nou verstandig is.

rahimns 21 maart 2019 om 14:26

Ik denk dat Mathieu zijn lichaam goed genoeg kent om te weten wat wel of niet verstandig is. Als er enig risico was geweest was hij echt niet opgestapt.

Mwielerfan 21 maart 2019 om 14:44

Ja want hij neemt nooit risico? En een kleine ploeg die volledig om hem draait maakt ook altijd de afweging wat voor de lange termijn carrière van die renner het beste is?

jules van duffel 21 maart 2019 om 15:00

Vind ik ook . Werd wel in de kliniek grondig onderzocht of Mathieu , net als Floris Gerts , geen hersenschudding opliep tengevolge van die val ? Hopelijk gebeurde dergelijk grondig onderzoek wel degelijk , en duiken er na de verkenning van het parcours der RvVl. geen symptomen van hoofdpijn of duizeligheid op .

De_Vlieger 21 maart 2019 om 14:45

Volgens mij is het juist verstandig om te blijven liggen na zo’n val. Op die manier beperk je het risico op complicaties mocht er wel sprake zijn van een breuk. Laat je eerst maar goed nakijken zoals Matthieu gedaan heeft en bij groen licht “gewoon” de volgende dag weer door.

Hollow Knight 21 maart 2019 om 14:57

Mathieu Van der Poel moet toch enorm kleinzerig zijn om er zo bij te liggen bij een val waar weinig schade is. Niet de eerste keer dat ik dit opmerk bij hem.

Anketieletje 21 maart 2019 om 16:28

Ik verwacht van een Ridder een minder negatieve en uitgeholde reactie….

Romāns Vainšteins 21 maart 2019 om 23:29

Ik vind het nogal een aanname dat ridders niet uitgehold en negatief waren.

Eriknogwat 22 maart 2019 om 00:28

Als je toch niet meer kunt winnen, waarom dan moeite doen om op te staan. Op deze manier heeft hij op de snelste manier het ziekenhuis bereikt om te kijken of er echt iets is.
Als hij opstaat duurt het langer :)