Geen breuken voor Mathieu van der Poel na zware valpartij

woensdag 20 maart 2019 om 18:20
Geen breuken voor Mathieu van der Poel na zware valpartij

Mathieu van der Poel heeft geen breuken overgehouden aan zijn zware valpartij in Nokere Koerse. Dat maakte zijn ploeg Corendon-Circus zojuist bekend. De Nederlands kampioen kan wellicht zijn wegprogramma verder afwerken zoals gepland.

‘Nokere Koerse liep voor ons helemaal mis in de finale’, meldt Corendon-Circus. ‘Een lelijke val van Mathieu van der Poel in de laatste honderden meters, waarna hij werd afgevoerd naar het ziekenhuis. Gelukkig werden er geen breuken vastgesteld, enkel kneuzingen en schaafwonden. Zonder onvoorziene wendingen kan Mathieu zijn wegprogramma afwerken zoals gepland.’

Vermoedelijk hervat hij de koers komende zondag al tijdens de Grand Prix de Denain.

Eerste wegkoers op Vlaamse bodem
De kopman van Corendon-Circus reed vandaag zijn eerste wegkoers van het seizoen op Vlaamse bodem. Tijdens de wedstrijd liet hij zich al een aantal keer prominent zien door te versnellen op de kasseistroken. Hij leek voor de zege te gaan sprinten, maar in het gedrang wat op vierhonderd meter van de finish in een valpartij ontaarde.

De valpartij leek te worden veroorzaakt door Sunweb-renner Max Walscheid die, nadat hij de leadout had verzorgd voor Cees Bol, zich door het midden van de groep liet uitzakken. De Duitser kwam daarbij zelf ook ten val net als Matteo Moschetti en Floris Gerts. Van der Poel werd na zijn val afgevoerd per ambulance naar het ziekenhuis van Oudenaarde.

Dit artikel delen:

107 Reacties

Javier 20 maart 2019 om 17:24

Heel jammer. Daar gaat het voorjaar van hem en zijn ploeg. Wat zouden zijn volgende doelen zijn?

leegloper 20 maart 2019 om 17:41

Is dat al zeker?

aardappeljager 20 maart 2019 om 17:24

Ai. Was erg benieuwd naar wat hij kon laten zien dit voorjaar

FritsvanHoefelen 20 maart 2019 om 17:25

Nare val. Hopen op een veldritscenario

Dolfy 20 maart 2019 om 17:29

Knie vooral, en ook wel de schouder/arm flink gehavend, melde Devolder.

koos verrek 20 maart 2019 om 17:33

Kruis erover

Voorgeborchte 20 maart 2019 om 17:34

Hopelijk valt het allemaal nog wel mee. Hij is in het veld ook wel eens zo blijven liggen zonder dat er zware gevolgen waren.

chasse patat 20 maart 2019 om 17:34

Einde voorjaarsambities op de weg.

non-believer 20 maart 2019 om 17:37

Jij was er bij en hebt een medische studie gedaan begrijp ik?

HSV 20 maart 2019 om 17:35

Akelige valpartij. Ik vreesde er al voor. Hing in de lucht. Hij had moeten zien te ontsnappen zoals in veld. Sowieso akelig parcours met die gleuven en versmallingen. Zijn knie is al geopereerd geweest. Ik vrees een doemscenario.

EddyB1958 20 maart 2019 om 17:39

Sorry, maar in het veld is hij dit seizoen ook meer dan eens tegen de grond gegaan, en niet alleen door die domme steward in Diegem.

martini151 20 maart 2019 om 18:23

Wat wil je daarmee zeggen Eddy?

Romāns Vainšteins 20 maart 2019 om 18:43

Daar wil Eddy waarschijnlijk mee zeggen dat een handigerd in het veld niet per definitie ook een handigerd op de weg is.

limburgia 20 maart 2019 om 19:16

Het moest eigenlijk niet kunnen/mogen dat zich iemand in volle spurt zich tegen een langzame snelheid zich midden door een op volle snelheid rijdend peloton laat terugzakken.

EddyB1958 20 maart 2019 om 21:43

Wat ik wou zeggen is dat hij niet feilloos is. Hij kon aan deze valpartij niks doen, maar ik heb hem in het crosseizoen enkele keren, Diegem tel ik niet mee, door overmoed tegen de grond zien gaan.

Wielermuis 20 maart 2019 om 17:35

Ben ook geen fan van wedstrijden zoals Nokere Koers en Scheldeprijs, er wordt ierder jaar hard gevallen. Het parcours is niet selectief genoeg om over zulke smalle wegen te rijden in de finale. Goed dat Jumbo niet meedoet.

Doordrijver 20 maart 2019 om 17:39

Ik ook niet…het zijn wedstrijden waarbij je constant vreest voor valpartijen. Niets aan.

Gelei 20 maart 2019 om 20:01

Klopt 100%. Met een selectievere finale starten er in de eerste plaats al een pak sprinters minder.

Jean Dumas 21 maart 2019 om 08:55

Ze zochten ook nog eens een paar sluipgaten op, met iedere keer een valpartij. Nokereberg kan best goed gaan, als je vlak daarvoor een zware finale met Koppenberg, Kwaremont, Trieu en/of Vossenhol hebt.

HSV 21 maart 2019 om 11:52

+1

HSV 20 maart 2019 om 17:37

Jumbo heeft gelijk.

Elvs 20 maart 2019 om 17:39

Bericht over Gerts? Die viel zo mogelijk nog vervelender!

FDJ 20 maart 2019 om 17:40

En bouhanni?

Ultras100 20 maart 2019 om 17:39

Lekker van die Sunweb renner…

Luke 20 maart 2019 om 17:39

Verschrikkelijk, hopelijk geen blijvende schade aan zijn knie…

Merlinappa 20 maart 2019 om 17:39

Hoop dat het meevalt, hij kan natuurlijk wel een stootje hebben. Maar kasseien komen harder aan dan modder..

Belachelijke actie van Walscheid trouwens, je midden door een half-sprintende groep laten afzakken. Zoek ff de zijkant op joh.

west 20 maart 2019 om 17:47

Dat vraag ik me dus af. Door het peloton uitzakken is levenslink, maar het gebeurt iedere sprintaankomst toch… Is het dan de pech dat hij een renner tegenkomt die die ervaring en dat ritme niet heeft?

Zjoske 20 maart 2019 om 17:40

Wat een hoop valpartijen zeg. De wegen zijn inderdaad niet geschikt om op te koersen. Al die versmallingen en gleuven…

west 20 maart 2019 om 17:41

Je kan je dan achteraf afvragen of iemand met weinig koerservaring en geen wedstrijdritme zich gelijk in één van de gevaarlijkste sprints van het seizoen moet mengen? Want eigenlijk jaagt ie bij een uitzakkende lead-out naar binnen of lijkt dat alleen zo?

platteprijs 20 maart 2019 om 17:54

Als je de wedstrijd kijkt, zie je duidelijk dat Van der Poel geen greintje koerservaring mist. Hij stuurt als een van de besten. Is gewoon domme pech. Net zo dom als de actie van Walscheid overigens. Niet alleen dom maar op een aankomst zoals Nokere ook nog eens levensgevaarlijk.

Jean Dumas 20 maart 2019 om 17:41

Leek het hardst op zijn rug terecht te komen (twee keer over de kop), maar de CCC-er die er tegenaan vloog zorgde voor de genadeklap. Ontwrichte schouder?

koos verrek 20 maart 2019 om 17:42

Zou beter in het veld blijven… hartstikke gevaarlijk dit!!

kielabokki 20 maart 2019 om 17:43

Djuu!

Jowinho 20 maart 2019 om 17:43

Moet maar blijven veldrijden.

Viktrodriguez 20 maart 2019 om 17:48

Eerst maar kijken wat hij mankeert…

leegloper 20 maart 2019 om 17:51

In de 8ste herhaling kijk ik ook naar andere renners. Die van Tarteletto valt naar zeg. Hopelijk had hij net op tijd kin op de borst.

Scott Sunderland 20 maart 2019 om 17:53

@ leegloper

Dat zal dan Floris Gerts zijn

Romāns Vainšteins 20 maart 2019 om 17:58

Harde les voor vd Poel en hard gelag voor zij die wildcards verstrekten op basis van zijn acte de presence.

HennieK 20 maart 2019 om 18:08

Ach RV, er worden hele Rondes afgestemd op de deelname van een speciale coureur. Denk aan Bardet, en dat zal waarschijnlijk ook niet het gewenste resultaat opleveren, je moet durven investeren.

TykkeThor 20 maart 2019 om 18:09

Welke les kan Van der Poel hier dan uit trekken?

Doordrijver 20 maart 2019 om 18:11

Geen les…hij deed weinig fout. Die oetlul moet zich niet zo vervaarlijk laten uitzakken. Ingesloten geraken is deel vd koers.

Romāns Vainšteins 20 maart 2019 om 18:27

De les is dat spurten op de weg je verschrikkelijk de lappenmand in kan doen belanden. Uitzakkende Max , vanaf nu 'de oetlul die VDP deed crashen' , Walscheid's heb je er iedere sprint bij rijden, we hebben het hier niet over Tirreno-overstekers of hond van Bep.

Ik snap niet wat er nu verontwaardigd gedaan wordt ..? Alles waar een jonge, nieuwe renner tegenaan loopt is toch lesmateriaal ? Mocht het Evenepoel zijn geweest hier even goed is misschien de disclaimer die je er anno 2019 bij moet zetten.

Gebruikersnaam 20 maart 2019 om 18:40

Hij heeft geleerd dat hij zich niet mag laten weg drummen, zat sowieso al te ver toen hij viel.

TykkeThor 20 maart 2019 om 18:43

Maar deze (gevaarlijke) aankomst is natuurlijk wel op zijn lijf geschreven. Lijkt me zonde om zo’n kans te laten schieten. Elke aanloop naar een strook in PR is ook riskant. Wielrennen is nou eenmaal een gevaarlijke sport.

mark vv 20 maart 2019 om 18:04

Beterschap Mathieu! Hopelijk kan je jezelf nog laten zien in het voorjaar..

HennieK 20 maart 2019 om 18:05

Jammer zo’n val. Dat uitzakken is wel normaal denk ik, hij rijdt zich helemaal leeg en kan niet meer lijkt me. Het is wel een groot verschil in snelheid een peloton in volle sprint met iemand middenin die de beentjes stil houdt.

Peter Lippens 20 maart 2019 om 19:15

Helemaal mee eens, gebeurt in elke sprint en soms ook met valpartijen tot gevolg. Vind wel dat niet alleen Walscheid schuld treft, ook de twee rennners die met elkaar in de clinch gingen links van hem en zo op hem botste. Maar massasprinten blijven altijd gevaarlijk en sinds de komst van de treintjes is dat nog gevaarlijker geworden niet alleen de sprint maar de voorbereiding erop ook, zeg maar de laatste 10km.