Mathieu van der Poel tien dagen op stage in Spanje: “In kleine bubbel”

maandag 11 januari 2021 om 20:04
Mathieu van der Poel tien dagen op stage in Spanje: “In kleine bubbel”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel verblijft de komende tien dagen in Spanje op trainingskamp. De wereldkampioen twijfelde lang of hij op stage moest gaan richting het WK, vanwege de onduidelijke quarantaineregels in België voor topsporters. Nu dat duidelijk is, is Van der Poel vertrokken. Hij blijft in Spanje in een kleine bubbel.

Dat laat zijn ploeg Alpecin-Fenix weten. Van der Poel verblijft in zonnige oorden samen met ploegmaat Gianni Vermeersch en een verzorger. Zij zitten samen met de rest van de Alpecin-Fenix-wegploeg in een hotel, maar zien elkaar niet. “Mathieu zal er trainen en eten in die kleine bubbel. We willen geen enkel risico lopen met het oog op het WK”, klinkt het.

Op donderdag 21 januari zal Van der Poel terugvliegen naar België, waar hij in het weekend van 23 en 24 januari de crossen van Hamme en Overijse rijdt. Een week later staat het WK veldrijden op het programma in Oostende.

Zijn grote concurrent Wout van Aert trekt in aanloop naar het WK ook op stage naar Spanje, maar hij doet dat pas na komend weekend. Van Aert rijdt namelijk ook nog de Zilvermeercross van Mol.

Dit artikel delen:

26 Reacties

Derrick 11 januari 2021 om 20:20

Die buitenlandse stages blijven wat mij betreft toch een risico. Het kan zo maar een streep trekken door je wk.

Romāns Vainšteins 11 januari 2021 om 20:40

Ergens wel belachelijk dat die maffe veldrijders naar Spanje trekken om hun blubbertrappreperatierondjes te doen terwijl overal de huilende premiers eenieder smeken thuis te blijven.

$kedel 11 januari 2021 om 20:54

De aantallen in Spanje zijn anders niet heel zorgwekkend, en in een vaak afgelegen gebied in je eigen bubble je trainingen afwerken brengt dat risico alleen nog maar verder omlaag.

Frank V 11 januari 2021 om 21:37

Ja maar ze vliegen toch niet privé? Begin februari landde ik op maandag met vliegtuig op Zaventem. Op vrijdag werd ik ziek…
Je zit daar ingeblikt. Iemand van rij 3 kan bij wijze van spreke makkelijk iemand van rij 16 ziek maken.

-Stijn- 11 januari 2021 om 22:11

Zouden ze niet met de auto gaan om contact te vermijden?

Groetjesaandevoetjes 11 januari 2021 om 23:37

Ik vind het vooral bizar dat dit voor een training is. Honderden bedrijven zijn dicht, miljoenen mensen blijven thuis en de veldrijders kunnen op stage in spanje

Merlinappa 12 januari 2021 om 07:37

Ik ga er vanuit dat het met de auto is. Mag Mathieu even lekker in de Porsche scheuren ;)

Massimo Bataille 12 januari 2021 om 08:51

1) Vaak gaan die stages naar Calpe ( of Valencia regio algemeen) en Mallorca en daar is het nu wel degelijk weer.

2) Het is vaak niet enkel het weer, maar ook de nodige hoogtemeters dat je kan doen. Tevens is het ook mentale rust en afstand nemen. Vele mensen vinden het geen 'vakantie' als ze in eigen land blijven. Denk dat bij deze crossers het stage-gevoel ook weg is als je maar 50km van thuis bent.

3) Het afraden van reizigers etc, is gewoon een politiek en mediagegeven. Minder te maken met virologische redenen.
Er wordt vaak de illusie opgewekt dat het in het buitenland zoveel slechter is en dat iedereen het virus meeneemt vanaf je over de grens gaat. Zowel Nederland als Belgie zijn ook rode zones in Europa.
Wat lijkt het logisch: Overheid raadt reizen af omdat het virus veel harder circuleert in het buitenland, de regels daar niet strikt zijn/opgevolgd worden en dat je grote kans hebt om het virus op te lopen of
Je hebt geen controle over mensen in het buitenland en kunt ze dus niet opvolgen?

Gitan 12 januari 2021 om 09:04

Het is in Benicasim geloof ik, denk niet dat dit met de auto zal zijn. :-)

Groetjesaandevoetjes 12 januari 2021 om 10:22

Ik denk niet dat ze 20 uur in de auto gaan zitten voor een paar dagen stage en dan weer 20 uur terugrijden. Dit gaat gewoon met het vliegtuig.

En internationaal reizen is niet veel schadelijker dan regionaal reizen inderdaad, maar het virus verspreid zich toch echt vanwege mensen die zich verplaatsen.

Derrick 12 januari 2021 om 17:25

@ Massimo
5% van de reizigers die uit het buitenland terugkeren is besmet. Dat lijkt men dan toch niet virologische onzin.

Cayolle 11 januari 2021 om 21:18

Waar zit ie in Spanje? ‘In zonnige oorden’ staat er, maar het is momenteel niet heel erg goed weer in grote delen van Spanje ..

Arie den Blanken 11 januari 2021 om 22:36

Trainingsstages kunnen zolang er hier geen weersomstandigheden zijn zoals momenteel in en nabij Madrid net zo goed hier gedaan worden. Komt nu nog bij dat i.v.m. de Coronabeperkingen het logistiek alleen maar een hoop extra gedoe geeft.
Dus moet er iets anders zijn waarom die stages in Spanje zo belangrijk worden gevonden. edit wf: laat insinuaties achterwege svp

Craig Vanderswag 11 januari 2021 om 23:11

Op de Canarische Eilanden is het heerlijk weer en je vindt er perfecte trainingsomstandigheden.

Verweggistan 12 januari 2021 om 09:06

Ik snap het sowieso niet: er ligt toch helemaal geen modder op de Canarische eilanden?

flores 12 januari 2021 om 09:23

Ik wil toch even reageren op enkele reacties;
Ik wil het over Mathieu hebben;
Betaald een smak belasting in Belgie
Zet Belgie op de wereldkaart,ik was 3 weken in Italie,elke dag stond hij hier in de krant,en met het land Belgie vermeld
Om rust te hebben wil hij alleen zijn, er is geen renner of sporter in Belgie die zoveel interviews geeft dan hij,elke dag vraagt een medium ook internationaal voor een interview,soms twee op een dag.
Van mij mag hij even weg, ik denk van een echte wielerfan ook.

Romāns Vainšteins 12 januari 2021 om 10:12

Van mij mogen ze hem in zijn achtertuin opsluiten, ben ik nu geen liefhebber?

Peter Lippens 12 januari 2021 om 10:39

Matje is dan ook een halve Belg, geboren en er getogen en naar school gegaan, een Belgisch lief en rijd in een Belgische ploeg. Wout is dan weer een halve Nedrlander, zijn Pa is Nederlander, rijd in een Nederlandse ploeg en hij gebruikt meer Hollandse woorden dan Matje.
Wat Corona betreft lijkt me vooral de verplaatsing een vrij hoog risisco, ten minste als dat met een lijnvliegtuig gebeurt.

Emergo 12 januari 2021 om 10:40

@RV Nee !!

Romāns Vainšteins 12 januari 2021 om 11:03

Nee!! Op ‘geen liefhebber’ is dus wél liefhebber? Ja toch niet?

bloemist 12 januari 2021 om 13:04

Bij winst van Wout in een kampioenschap klinkt het Belgisch volkslied en dat zwart ,geel en rood zegt genoeg.

Mystery Rider 12 januari 2021 om 13:49

Wout heeft de Belgische nationaliteit omdat zijn pa en ma de Belgische nationaliteit hebben. De grootouders van Wout zijn Nederlanders en wonen in de buurt van Rijsbergen.
Maar hij heeft dus wel degelijk Nederlandse genen…maar dat zal voor een groot deel Vlamingen wel het geval zijn :)

Matje heeft een Nederlandse pa en Franse ma en zover ik weet een dubbele nationaliteit.

Desalniettemin, nationaliteit (samen met religie) is het meest overroepen concept ter wereld…

Als we nu eens met zijn allen stoppen met zeuren over de nationaliteit en gewoon genieten van de cross en het wielrennen in het algemeen, dan zou het forum er al heel wat aangenamer uitzien!

Kind van de rekening 12 januari 2021 om 14:50

Ik snap de weerstand ten aanzien het reizen door sporters. Echter zijn het voor hun essentiële reizen en die zijn gewoon toegestaan. Sterker nog, er zijn enkel reisadviezen.

Ja, in de polder trainen kan maar professioneel wielrenner doe je door het maximale eruit te halen. Het is voor mij heel normaal dat men betere oorden opzoekt. Men is super bewust van de situatie, blijven in een bubble en men wordt getest voor en na het reizen. De impact op de maatschappij is nihil. En ja, sporters zijn er door bevoorrecht.

BN’er Nederland zie ik op Instagram niet de beste dingen doen. Daar heb ik wel moeite mee.

Evlojami 12 januari 2021 om 17:16

Ik vind het linke soep. Veldrijden interesseert de sportbobo’s in Nederland geen bal. Als er straks een konijn uit de hoge hoed getoverd word middels strengere regelgeving omtrent corona, (quarantaine) zit ie straks op 31 januari thuis ipv op de fiets.

lepel 12 januari 2021 om 17:49

Hij heeft niets te maken met sportbobo’s in Nederland, dus dat zal het probleem niet zijn.

Evlojami 12 januari 2021 om 20:04

Nee lepel, maar als hij straks thuiskomt en de quarantaine is verlengd van pakweg 7 naar 14 dagen is hij de Sjaak. Voor voetbal word iets meer gelobbyd dan voor veldrijden. En wie doen die lobbys?