Mathieu van der Poel sluit deelname aan Olympische wegwedstrijd uit

woensdag 4 september 2019 om 09:33
Mathieu van der Poel sluit deelname aan Olympische wegwedstrijd uit

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel zal volgend jaar niet deelnemen aan de wegwedstrijd van de Olympische Spelen. Hij vertelt aan De Telegraaf dat de tijd tussen de mountainbike-wedstrijd en de wegkoers te kort is.

“Dat is veel te lastig, deelname aan de wegwedstrijdstrijd op de Spelen is geen optie”, aldus Van der Poel. Tussen de twee wedstrijden liggen slechts twee dagen. De wegkoers is op 25 juli, terwijl twee dagen later al de olympische mountainbike-wedstrijd volgt. “Ik heb er wel even over nagedacht, maar dat was in een beginstadium toen uit de eerste data leek dat er een groter gat zat tussen de wegwedstrijd en het mountainbiken.”

Voordat het zover is, richt Van der Poel zich dit najaar eerst op het WK. Hij heeft vernomen dat het parcours in Yorkshire lijkt op dat van de Amstel Gold Race. “Er zijn geen lange klimmen, maar toch geen stukje vlak. Daarbij zijn er veel smalle weggetjes”, geeft hij aan. “De kans om mee te spelen op een parcours dat me zo goed ligt, krijg je natuurlijk niet zo heel vaak op een WK. Die wil ik niet laten lopen.”

De wegwedstrijd van het WK Wielrennen in Yorkshire wordt verreden op zondag 29 september. In het veld duurt het nog even voordat Van der Poel zijn opwachting maakt. Vanavond is er om 17:30 een persconferentie die live wordt uitgezonden op Facebook waarin Van der Poel samen met zijn ploeg Corendon-Circus vooruitblikt op het veldritseizoen.

Dit artikel delen:

29 Reacties

west 4 september 2019 om 09:38

“De kans om mee te spelen op een parcours dat me zo goed ligt, krijg je natuurlijk niet zo heel vaak op een WK. Die wil ik niet laten lopen.”
Drie keer iedere vier jaar?

west 4 september 2019 om 12:33

Ook toen was de eerste reactie; “Met de kwaliteiten van Mathieu krijg je praktisch elk jaar een kans.” ;)

Mad 4 september 2019 om 09:38

Lijkt me een verstandige keuze

wiebipedia 4 september 2019 om 09:45

Het OS weg parkoers is toch ook helemaal niet een profiel dat MvdP ligt? Veel meer voor echte klimmers dacht ik

LaurentJalabert 4 september 2019 om 10:47

Net als Rio! En wie won daar? Haha.

wiebipedia 4 september 2019 om 10:55

Dat was idd compleet tegen alle verwachtingen in. Maar had ook voornamelijk te maken met het verloop van de koers.
Deze OS lijkt qua profiel wel een stuk meer en steiler klimmen dan Rio

Veloburto 4 september 2019 om 09:47

Lijkt me niet meer dan logisch

freirefreire 4 september 2019 om 10:02

Voor mij is dit bewijs dat ze voorzichtig en verstandig met zijn rooster blijven omgaan. Je kunt niet je hoofddoel, waar je al drie jaar naartoe werkt, op het spel zetten door twee dagen van tevoren een koers te rijden waar je qua parcours sowieso weinig kans maakt. Als hij dat wel zou doen en hij zou er zijn sleutelbeen breken dan verklaren we ‘m allemaal voor gek en roepen we dat hij zich op mtb had moeten focussen. Mtb-goud in Tokio is het hoogste doel: alles moet daarvoor wijken.

Mad 4 september 2019 om 10:15

Precies! Als de data omgekeerd zouden zijn (éérst de MTB wedstrijd, en 2 dagen daarna de wegwedstrijd) dan was het een heel ander verhaal geweest. Dan had hij het gewoon kunnen proberen, misschien zelfs met extra moraal door een behaalde MTB medaille!

Ik zeg: stuur ff een mailtje naar de roostermaker van de OS ;-)

Joachim Agostinho 4 september 2019 om 13:34

Ik vermoed dat hij onlangs in Noorwegen met zijn neus op de feiten is gedrukt en ervaren heeft dat zelfs zijn lijf gaat protesteren.

ruudenkit 4 september 2019 om 10:06

Helaas, maar natuurlijk wel een logische keuze

EddyB1958 4 september 2019 om 10:24

Een Nederlander met het verstand van een Vlaming. Combinatie werkt.

Emergo 4 september 2019 om 10:28

Hebben ze in Vlaanderen al een regering of wachten ze tot de OS in Tokyo ??

kampie 4 september 2019 om 11:19

@Eddy. Vlaanderen en Nederland kunnen ’t beste samen gaan?

illu 4 september 2019 om 11:34

Beetje lullig om MvdP dom te noemen… ;)

west 4 september 2019 om 12:36

@illu
Gierig, dom en ruikt van zijn moeder’s kant een beetje naar knoflook. ;)

josi 4 september 2019 om 10:39

Het parkoers van de wegrit is helemaal niet geschikt voor VdP, dus ik had eigenlijk niet gedacht dat dit uberhaupt ooit een overweging zou zijn geweest. Alles op MTB-goud is de enige logische aanpak.

Huubi 4 september 2019 om 10:57

Heb je op de OS nog steeds zo’n regel dat je maar x wielrenners mag afvaardigen, inclusief baan & weg?

Kevin Lowagie 4 september 2019 om 11:04

Een logische en verstandige keuze.

kampie 4 september 2019 om 11:20

Goed dat ze duidelijke keuzes maken en daar helder over communiceren.

leegloper 4 september 2019 om 11:23

Hopelijk haalt hij goud en houden ze mede daarom in 2024 in Frankrijk meer rekening met de chouchou van poupou. Kan hij goud halen op mountainbike, wegwedstrijd, tijdrit en omnium.

Myp 4 september 2019 om 12:14

Fietscross vergeten

west 4 september 2019 om 12:57

Zet em dan ook op de bank bij het Hockey.

dani 4 september 2019 om 11:43

Wij zouden als Nederland met een sterke klimploeg aan de start kunnen staan. Alleen gaat dat denk niet gebeuren, zo vlak na de Tour.

west 4 september 2019 om 15:04

Voor ’s lands eer met Roglic en Groenewegen naar de Tour en met Kruijswijk en Dumoulin de Giro pakken..

dani 4 september 2019 om 22:02

@west

ze gaan alle vier naar de Tour

Jean Dumas 4 september 2019 om 11:52

Verstandige keuze, gezien de aard van het parcours.

Romāns Vainšteins 4 september 2019 om 14:35

Mathieu moet gewoon doen wat hij zelf wil, zich lekker bij voelt en leuk vindt om te doen, wie zijn wij om daar verder over te oordelen ?!?!?