Mathieu van der Poel na afgelasting Parijs-Roubaix: “Belang van Gent-Wevelgem en de Ronde neemt nog toe”

Mathieu van der Poel na afgelasting Parijs-Roubaix: “Belang van Gent-Wevelgem en de Ronde neemt nog toe”

© Cor Vos

Mathieu van der Poel zou op 25 oktober zijn debuut maken in Parijs-Roubaix. Maar dat moet hij dus uitstellen naar april volgend jaar. “Dit is bijzonder jammer. Door de afgelasting neemt het belang van de andere wedstrijden alleen maar toe.”

“Uiteraard is de afgelasting bijzonder jammer”, aldus Van der Poel in een statement van zijn ploeg. “Ik keek er enorm naar uit om eindelijk voor het eerst de Helleklassieker af te kunnen werken. We hadden normaal volgende week woensdag een verkenning gepland met het team. Parijs-Roubaix stond uiteraard met stip aangeduid en zou mijn vijfde monument moeten worden dit seizoen.”

“Het is jammer dat ik dat rijtje niet zal kunnen volmaken en moet wachten tot 2021 om deze legendarische wedstrijd te kunnen rijden. Door de afgelasting neemt het belang van de komende wedstrijden, met respectievelijk Gent-Wevelgem en de Ronde van Vlaanderen alleen maar toe. Anderzijds blijkt dat de keuze om Luik-Bastenaken-Luik aan mijn programma toe te voegen, de juiste was.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

KnightBiker 9 oktober 2020 om 12:14

Het blijkt ook dat het schrappen van het WK niet de juiste beslissing was.

MichielH 9 oktober 2020 om 12:26

Achteraf zeggen wat wel/niet juiste beslissing was, altijd nuttig…

VerstandOpNul 9 oktober 2020 om 12:39

Eerlijk is eerlijk: ook vooraf plaatsten mensen hier hun kanttekening bij..

Ainu 9 oktober 2020 om 12:58

Ik vermoed dat Van Aert misschien hetzelfde denkt over Luik.

Melkzuur 9 oktober 2020 om 13:33

Ik denk dat Wout hetzelfde denkt over Luik en de Brabantse Pijl. De kans was immers erg groot dat hij dan 2 keer sprint voor de overwinning. En dat kan hij redelijk goed in 2020.

debarreman 9 oktober 2020 om 12:41

Mathieu heeft sinds herstart wielerseizoen er bijna 2 maanden over gedaan om in topvorm te raken. En daarmee won hij de Binck Bank tour en als opwarmert een etappe in T-A.
Lijkt er sterk op dat hij met het scenario ‘winnen wat je winnen kunt in dit totaal afwijkende wielerseizoen’ te weinig rekening heeft gehouden.
Gelukkig heeft hij al oog voor de cyclo-cross.

Michelangelo 9 oktober 2020 om 13:02

Wegvallen van PR zal zeker ook invloed hebben op de tactiek van renners in de Vlaamse klassiekers die nog resten lijkt me. Waar sommige in de achtergrond verzeilde renners nog wel eens konden denken “volgende week is PR, dus ik laat het maar lopen” is het nu pakken wat je pakken kunt.

Ik zou dan ook verwachten dat meer renners bereid zijn een gat dicht te rijden naar een kopgroep, waar ze anders misschien langer bij elkaar het wit uit de ogen zouden kijken. En misschien betekent dit ook wel dat types als Vanmarcke toch ook eerder uit hun pijp gaan komen om niet in die positie verzeild te raken.

Wie weet geeft dit een extra chaotisch koersverloop. En dat is denk ik wat prima past bij Mathieu.

jooprioolpijp 9 oktober 2020 om 13:26

Die is nu zo gemotiveerd voor RVV, die vreet onderweg drie bomen op – en wint.

moa 9 oktober 2020 om 15:03

ja want andere renners zijn niet gemotiveerd?

Apemantus 9 oktober 2020 om 16:11

Mathieu en vader Adrie blinken vooral uit in het maken van verkeerde en bijzonder domme carrièrekeuzes. Van het zo nodig een ploeg om hem heen te moeten bouwen, in plaats van gewoon bij een top WT team te tekenen, tot en met het halsstarrig blijven rijden op de MTB fiets in plaats van de focus 100% op de weg te leggen. Al die keuzes komen nu terug om hem in zijn achterste te bijten. Die jongen moet zich toch behoorlijk beteuterd voelen. Je kunt haast spreken van een weggegooid seizoen. Hoe anders is de situatie voor van Aert? Die heeft dan toch een heel wat beter en solide pad uitgestippeld. Niet te moeilijk en gecompliceerd, gewoon bij een top team tekenen en alle mooie wedstrijden en rondes rijden.

Vooralsnog is het een schoolvoorbeeld hoe je de kostbare tijd van je carrière verdoet. Helemaal als je zo ongelooflijk veel talent als Mathieu hebt.

Michelangelo 9 oktober 2020 om 16:30

Da’s lekker makkelijk, achteraf vanuit je zetel. Of had jij de corona crisis vorig jaar al zien aankomen in je glazen bol?

Als alles normaal was verlopen, dan had MvdP er waarschijnlijk gewoon gestaan in het vroege voorjaar. Had hij daar 1 of 2 mooie overwinningen meegepakt, om dan voor goud te gaan in Tokyo. Met zeer reele kans op succes.
En Wout: voor hem was misschien in een normaal jaar het voorjaar net te vroeg gekomen na zijn valpartij. Want aan het eind van het crosseizoen was hij goed, maar nog altijd niet op het niveau van Mathieu. En had hij misschien wel net naast de pot gepist in Strade of MSR. Maar die paar maandjes extra kwamen hem perfect uit.

Ik denk dat dit voor veel renners een “verloren jaar” is met alles wat niet is doorgegaan zoals gepland of verwacht. En met een kort seizoen is er ook heel weinig te herstellen: 1 valpartij in de “voorjaarsklassiekers”, en meteen is alles weg (van MSR tot Parijs Tours).

Apemantus 9 oktober 2020 om 16:49

Ook zonder Covid19 waren zijn keuzes al niet de beste in mijn optiek. Vorig seizoen en het seizoen daarvoor had ik daar ook al kritiek op. Maar het is zijn carrière natuurlijk. Olympisch goud op de MTB zegt mij helemaal niets. Maar hij vindt dat schijnbaar mooi. Ik persoonlijk zou liever de TDF rijden, maar goed.

Hoeveel seizoenen gaat het eigenlijk nog duren voordat dat Alpecin Fenix een beetje op WT niveau is? 1, 2, 3 jaar? Ik snap werkelijk helemaal niets van die keuzes. Nochtans zijn het zijn keuzes, en mag hij ook de consequenties dragen. Wat dat betreft heb ik eigenlijk weinig medelijden met hem, als hij zo nodig apart wilt doen.

Arie den Blanken 9 oktober 2020 om 21:45

Hij en zijn vader maken juist de goede carrièrekeuzes. Op deze manier heeft hij op een manier zoals hij het graag doet toch einde carrière mooi zijn financiële schaapjes royaal op het droge. Dat buitenstaanders meer waarde hechten aan de grote wegevenenenten dan aan het veldrijden en MTB : mooi lak aan hebben.

Arie den Blanken 9 oktober 2020 om 17:31

Bijkomend voordeel dat PR is geannuleerd is dat van der Poel en Van Aert nog een contract kunnen afsluiten voor de altijd spectaculaire Superprestige in Gavere op 25 oktober. Ik zie ze daar liever dan in PR.

deffil 9 oktober 2020 om 17:33

Dit koers seizoen verloopt totaal onverwachts, dat kon niemand voorspellen.
Maar ik vind wel dat VDP de stap moet zetten naar een grotere ploeg. Zo’n klasbak zie ik toch liever in de tour en WK’s deelnemen hoor.

moa 9 oktober 2020 om 17:42

Dit is wat hij wil. Volgens mij gaat ie ook veel minder presteren in een WT team met veel meer protocollen, verplichtingen naar sponsors en een veel voller fietsprogramma.

Pelsluis 10 oktober 2020 om 08:43

Al die bla bla ers hier….. laat iemand doen wat ie wil!!!! Jullie type komt ook voor onder managers. Ook in andere beroepsgroepen. Genoeg voorbeelden van allerlei ellende.

Headlines

Materiaalzone

Populair